Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg til Audi A6 2000 modell sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by InstallBay View Post
    Lurer på hvordan de får god lyd i mange rørforsterkere, som bare gir 5-10 watt RMS jeg..... de gjør det antagelig ikke.....
    Les nå hva oraklet fra Bergen skriver da mann; det går fin-fint bare du kobler på høyttalere som tåler 5-10watt!
    Kobler du på 40watts høyttalere er du fucked!

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #62
      Noen som kunne anbefalt forsterker eller forsterkere for det oppsettet jeg har valgt?

      Comment


      • #63
        Originally posted by Dag Johansen View Post
        Les nå hva oraklet fra Bergen skriver da mann; det går fin-fint bare du kobler på høyttalere som tåler 5-10watt!
        Kobler du på 40watts høyttalere er du fucked!

        Mvh
        Dag Johansen
        wooow du er pokker meg morsom! xD

        Likte også veldig godt det kunnskapsrike svaret ditt på lydteknikerens gjennomgang, og din punkt-for-punkt avkrefting av at, unnskyld uttrykket, idiotene i Focal (både på engelsk og fransk!) påsto at tilsvarende nominell effekt gav bedre lyd!

        Men kanskje aller mest likte jeg måten du unngikk å briske deg + forene deg med andre forumkompiser for å styrke din sak. Nei, her satset du utelukkende på fornuft og voksen argumentering, og det skal du ha all ros for.

        Dere har også vært flinke til å ikke komme med spydige kommentarer etter at jeg har forlatt tråden. Da snakker vi storsinn, men hva annet skulle en forvente med et sånt kunnskaps- og modenhets-nivå!

        Jeg må bare le av Focal som kan si noe sånt, og er stolt av at du og forumkompisene dine avvæpnet dem såpass elegant.

        Mvh,
        Orakelet fra Bergen

        Comment


        • #64
          svar på spm om rørforsterkere da.. hvordan kan en forsterker med 5-10W låte bra? er det som du sier, kun hvis elementenes rms er tilsvarende ampen?
          www.eirikaspaas.com

          Comment


          • #65
            Originally posted by Eirik Aspaas View Post
            svar på spm om rørforsterkere da.. hvordan kan en forsterker med 5-10W låte bra? er det som du sier, kun hvis elementenes rms er tilsvarende ampen?
            Hvorfor er effektratingen på disse rør-ampene er såpass mye lavere enn på vanlige forsterkere?
            Siden de fleste her mener at watt = volum, så skulle en da tro at rør-ampene da spilte ekstremt lavt.

            Og du sa dette om Morelene:

            de liker guffe ja.. har tidligere kjørt de på en 2*300w amp
            kjørte de på en us amps 2*300w "rør" amp
            Høres kjent ut. De Morelene hørtes ikke noe bra ut når de hadde 75W på seg, såpass kan jeg si. Fikk volum når jeg skrudde opp litt, men det var slapp og flat lyd. Så kan være enig i at "de liker guffe ja"... :P

            Og det er det eneste jeg prøvde å si i denne tråden, hvis trådstarter har lyst å bruke penger på høyttaler, bør han være forberedt på å bruke penger på forsterker også. *sukk* Whatever.. :P
            Last edited by dKo; 15-05-2009, 00:16.

            Comment


            • #66
              Ikke vår feil forsterkern din suger? Eller at du har justert deg bort i natta vel?

              Slutt å kom med tåpelige bortforklaringer hver jævla gang, blir bare teit.

              "De Morelene hørtes ikke noe bra ut når de hadde 75W på seg"- Hææ? De har nok 75 watt RMS på seg hele tiden ja... heeelt sikkert.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #67
                Uff, sån går det når man røyker sokker!

                Comment


                • #68
                  Originally posted by dKo View Post
                  wooow du er pokker meg morsom! xD

                  Likte også veldig godt det kunnskapsrike svaret ditt på lydteknikerens gjennomgang, og din punkt-for-punkt avkrefting av at, unnskyld uttrykket, idiotene i Focal (både på engelsk og fransk!) påsto at tilsvarende nominell effekt gav bedre lyd!

                  Men kanskje aller mest likte jeg måten du unngikk å briske deg + forene deg med andre forumkompiser for å styrke din sak. Nei, her satset du utelukkende på fornuft og voksen argumentering, og det skal du ha all ros for.

                  Dere har også vært flinke til å ikke komme med spydige kommentarer etter at jeg har forlatt tråden. Da snakker vi storsinn, men hva annet skulle en forvente med et sånt kunnskaps- og modenhets-nivå!

                  Jeg må bare le av Focal som kan si noe sånt, og er stolt av at du og forumkompisene dine avvæpnet dem såpass elegant.

                  Mvh,
                  Orakelet fra Bergen
                  Enda et forumtroll..

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by dKo View Post
                    wooow du er pokker meg morsom! xD

                    Likte også veldig godt det kunnskapsrike svaret ditt på lydteknikerens gjennomgang....

                    Mvh,
                    Orakelet fra Bergen
                    Det var ingen grunn til å dissektere det han skrev, for han har helt rett!
                    MEN, jeg sliter med å se hvordan det støtter opp om denne påstanden:

                    "Jeg ville plukket høyttaler-prisklasse (og effekt) før forsterker. Finn "RMS" eller "Nominal" effekt (watt) og impedans på høyttaleren du sikler på. KRX2, f.eks, krever 100W nominell på 2 Ohm. Det klarer de fleste forsterkere lett. Det er altså et veldig lettdrevet element.

                    Mange dyre høyttalere vil være mer tungdrevet og kreve dyrere forsterkere.. dette må du regne med i prisen når du leter etter høyttaler."


                    Jeg understreker: høyttaleres følsomhet har INGEN sammenheng med hva den nominelle effektoppgivelsen er!
                    Da er jeg ferdig med denne diskusjonen.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by dKo View Post
                      Hvorfor er effektratingen på disse rør-ampene er såpass mye lavere enn på vanlige forsterkere?
                      Siden de fleste her mener at watt = volum, så skulle en da tro at rør-ampene da spilte ekstremt lavt.
                      For det første må jeg si at ingen her er sint eller noe. Du sa tidligere i tråden at du likte at det ble temperatur i tråden og at folk tålte det. For meg ser det ut som det er du som ikke tåler temperaturen

                      Men tilbake til rørforsterkere.. Om en rørforsterker yter 10w så kan man spille hinsides høyt med det også. Orker ikke gjenta meg, men se det jeg skrev tidligere. Men man sliter nok med å finne høyttalere som passer rørforsterkere om man skal følge dine råd.

                      Skjønner jo hva du sier med at mer effekt er bra osv, men det blir helt feil å si at man MÅ matche effekten med høyttalerens tåleranse. For det finnes en volumknapp og du bruker sjelden all effekt uansett. Jeg liker også å ha en del effekt tilgjengelig i mine forsterkere, som oftest langt over det elementene tåler, men jeg bruker jo ikke all denne effekten uansett. Er når jeg spiller på volum som blir ubehagelig jeg kanskje bruker det elementet tåler slik at jeg i toppene i musikken har det lille ekstra. Men det betyr da ikke at høyttalerne hadde spilt dårligere med mer forvregning om jeg brukte mindre forsterkere.

                      Om du skal bruke det diverse merker skriver i sinemanualer som fakta havner du fort på bærtur. Har lest så mye vås oppgjennom årene at det er skremmende. DD f.eks sier at man SKAL innkjøre elementene i flere måneder. Og man skal ikke påføre for mye effekt i starten. Hørt sånt vas?

                      Menmen, tudeligvis spiller stereoannlegget mitt inne med masse forvregning siden jeg har for lite effekt i forhold til det høyttalerne tåler. Er nok like før EC forsterkeren tar knekken på de stakkars høyttalerne som vrenger som helvete siden jeg ikke har 150w til rågidhet
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #71
                        Haha, for en tråd...

                        Må nok si meg enig med ALLE andre enn dKo her, og må påminne deg om at den gjengen du her kverulerer med har et kunnskapsnivå godt over det vanlige.

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Hifonic View Post
                          For det første må jeg si at ingen her er sint eller noe. Du sa tidligere i tråden at du likte at det ble temperatur i tråden og at folk tålte det. For meg ser det ut som det er du som ikke tåler temperaturen
                          Joda Men da bør det være seriøs diskusjon i tillegg.. folk her er mer interessert i å peke og le enn å vurdere det jeg sa.. jeg synes at å referere til hifi-ekspertene Focal (som ikke bare er "bilstereo-eksperter") sine tips, og en lydtekniker/musiker som kan mer om lyd enn de fleste, skulle være nok til å i hvert fall få et par seriøse svar uten ord som vås og bullshit? :P

                          Men tilbake til rørforsterkere.. Om en rørforsterker yter 10w så kan man spille hinsides høyt med det også.
                          Ja, men hva betyr RMS-watten da? Hvis en rørforsterker i praksis kan gjøre det samme som en forsterker som er ratet 20 ganger høyere? For meg høres det ut som om disse rørforsterkerne er ratet på en annen måte, kanskje i forhold til effektratingen på tubene..

                          Skjønner jo hva du sier med at mer effekt er bra osv, men det blir helt feil å si at man MÅ matche effekten med høyttalerens tåleranse. For det finnes en volumknapp og du bruker sjelden all effekt uansett.
                          Det som krever effekt er jo endringene i lydbølgen En flat lydbølge krever ingen effekt, uansett hvor høyt volum du spiller den på. Klart at disse endringene blir skarpere med høyere volum, men forsterkeren kan likevel ha store effekt-utfordringer på lavt volum! Det må dere nesten være enige i..

                          Men det betyr da ikke at høyttalerne hadde spilt dårligere med mer forvregning om jeg brukte mindre forsterkere.
                          Ikke forvrengning, men etter min erfaring forsvinner mye av topp, bass og detaljer i musikken når de settes på en forsterker som ikke kan yte nok.. og jeg tror det er det Focal mener også, og grunnen til at lydteknikerkollegaene til kompisen min har lyst til å guffe på så mye effekt som mulig ut fra lydkvalitet..

                          Originally posted by Hifonic View Post
                          Om du skal bruke det diverse merker skriver i sinemanualer som fakta havner du fort på bærtur. Har lest så mye vås oppgjennom årene at det er skremmende. DD f.eks sier at man SKAL innkjøre elementene i flere måneder. Og man skal ikke påføre for mye effekt i starten. Hørt sånt vas?
                          Flere måneder var "litt" mye, men har sett at mange subwoofer-element har større sjanse for å sprenge før de er innkjørte..


                          Poenget mitt var uansett at jeg har elementer som med en lavt ratet forsterker spilte klart dårligere på nøyaktig samme volumnivå. Det hadde jeg lyst at trådstarter skulle unngå, og jeg refererte til Focal og kompis for å legge vekt bak dette. That's it.

                          Comment


                          • #73
                            Poenget mitt var uansett at jeg har elementer som med en lavt ratet forsterker spilte klart dårligere på nøyaktig samme volumnivå.
                            Joda, men hvor høyt spiller du da?
                            Det er og en vesentlig faktor..
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by dKo View Post
                              Det som krever effekt er jo endringene i lydbølgen En flat lydbølge krever ingen effekt, uansett hvor høyt volum du spiller den på. Klart at disse endringene blir skarpere med høyere volum, men forsterkeren kan likevel ha store effekt-utfordringer på lavt volum! Det må dere nesten være enige i..
                              .
                              Hva søren er en flat lydbøge? Forklar DEN?

                              Originally posted by dKo View Post
                              Flere måneder var "litt" mye, men har sett at mange subwoofer-element har større sjanse for å sprenge før de er innkjørte..
                              .
                              Definer sprenge?

                              Originally posted by dKo View Post
                              Poenget mitt var uansett at jeg har elementer som med en lavt ratet forsterker spilte klart dårligere på nøyaktig samme volumnivå. Det hadde jeg lyst at trådstarter skulle unngå, og jeg refererte til Focal og kompis for å legge vekt bak dette. That's it.
                              Du lever tydeligvis inne i din egen boble, og er redd for å tråkke utenfor den. Hva med å suge til seg kunnskap en å drive å kuke rundt på egenhånd?
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment


                              • #75
                                Noen som kan anbefale enten en 5-kanals forsterker eller en 4-kanalsforsterker og en monoblokk for det oppsettet jeg har valgt.

                                Vet at dette er et forum og diskusjoner oppstår og det er bra at man diskuterer. MEN jeg har laget denne tråden for hjelp og håpet derfor å få litt hjelp. Hvis dere ikke vil hjelpe meg, og bare vil diskutere med dko, lag dere en egen tråd og diskuter med dKo.

                                Comment

                                Working...
                                X