Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg til Audi A6 2000 modell sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by neptyr View Post
    dko, du skulle ikke tilfeldigvis hete sooocoool på andre forumer?
    nei?

    Originally posted by PikoFlex
    Her er det masse tulleball du kommer med.
    okay, såpass.. men jeg siterer jo Focal sin manual, som sier det samme som jeg sier, med røde bokstaver og utropstegn bak. Men de kommer vel bare med tullball de også? Du bør kanskje ta en telefon til dem og fortelle dem hvordan driving av høyttalere fungerer?

    Du har flere specs enn RMS. Du har masse variabler når det kommer til et annlegg. F.eks hvilken forstekerker du kjører om den er strømsterk, du har hvor sensetivt elementet du bruker er....
    Absolutt, det er tonnevis med specs å se på, men når vi snakker om å gjengi lydkurver nøyaktig, koker det stort sett ned til energi og krefter. Hvis du skal følge en lydkurve nøyaktig som den er i musikken, kreves en del energi for å bremse elementet når det skal bremses, skifte retninger og aksellerere når det skal aksellereres, og så videre.

    Desto tyngre elementet er, desto mer energi kreves for å skifte retning og hastighet på det. Akkurat som på en bil. Det er det eneste jeg prøver å si her...

    Comment


    • #17
      Og det er det INGEN som har nekta på heller! Så hva vil du fram til? Fint for deg om du lever i troen at et element MÅ ha sin oppgitte effekt fra forsterker for å yte normalt. Men til din info så er musikk dynamisk, og kommer alltid til å være det! Jeg gidder ikke fortelle deg hva dynamikk er for jeg regner med du forstår akkurat det begrepet?

      Kan vi nå fortsette tråden med saklige innspill?
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #18
        Originally posted by dKo View Post
        Absolutt, det er tonnevis med specs å se på, men når vi snakker om å gjengi lydkurver nøyaktig, koker det stort sett ned til energi og krefter. Hvis du skal følge en lydkurve nøyaktig som den er i musikken, kreves en del energi for å bremse elementet når det skal bremses, skifte retninger og aksellerere når det skal aksellereres, og så videre.

        Desto tyngre elementet er, desto mer energi kreves for å skifte retning og hastighet på det. Akkurat som på en bil. Det er det eneste jeg prøver å si her...
        Skal jeg ta det du skriver bokstavelig så er i alle fall det du sier bull!

        For vekta på selve elementet har ingenting å si..

        Det er vekt/masse av membran kontra kraft dvs. magnetstyrke oz of for den saks skyld hvilket material selve magneten er av f.eks ferritt eller Neo. Og da kommer effekt ikke inn noe spesiellt i bildet her. Men heller andre parametre som er litt mere viktige enn effekttållighet.

        ...
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #19
          Fint for deg om du lever i troen at et element MÅ ha sin oppgitte effekt fra forsterker for å yte normalt.
          Det er sikkert veldig fint for Focal sine ingeniører også. Litt artig at ingen har svart på sitatet fra Focal-manualen ennå, men hovedpoenget for dere her var vel å sette en med lav "post count" på plass. :P Det hadde jeg for så vidt forventet..

          Anyways..
          Noen elementer er vanskeligere å få til å bevege på seg enn andre. Dette setter krav til forsterkeren, sånn er det rett og slett bare. Det betyr ikke at elementet må ha *nøyaktig* sin oppgitte effekt, men det vil si at f.eks hvis du kjører et Morel Elate 6 200W RMS woofer-element på en 75W forsterkerkanal, så får du både lavt volum og utydelig lyd.

          Prøv det selv, jeg har prøvd det nylig, og det funker nøyaktig som en skulle tro.

          Originally posted by PikoFlex View Post
          Skal jeg ta det du skriver bokstavelig så er i alle fall det du sier bull!

          For vekta på selve elementet har ingenting å si..

          Det er vekt/masse av membran kontra kraft dvs. magnetstyrke oz of for den saks skyld hvilket material selve magneten er av f.eks ferritt eller Neo. Og da kommer effekt ikke inn noe spesiellt i bildet her. Men heller andre parametre som er litt mere viktige enn effekttållighet.

          ...
          Helt enig. Selv om den fysiske vekten på elementet selvfølgelig har noe å si, så er det "fjæringen" i elementet som bestemmer hvor tungt det er å aksellerere og bremse.

          Det var dette jeg kalte "vekten" som en forenkling ja, dvs hvilke krefter som virker på elementet før du kobler strøm på det.


          Anyways. Jeg har ikke noen ambisjoner om å prøve å overbevise noen her. Poenget er at jeg personlig kommer til å fortsette å følge de fysiske lovene og Focal-ingeniørene sine råd om å matche effekt mot motstand i elementet, og jeg håper trådstarter gjør det samme.
          Last edited by dKo; 14-05-2009, 12:55.

          Comment


          • #20
            Så det du vil frem til er at om jeg har en diskant som tåler 200 watt (noe mine gjør) så MÅ jeg ha en forsterker som leverer 200 watt RMS til disse?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #21
              Originally posted by Typhon View Post
              Så det du vil frem til er at om jeg har en diskant som tåler 200 watt (noe mine gjør) så MÅ jeg ha en forsterker som leverer 200 watt RMS til disse?
              Nei.. hva den tåler skal ikke jeg legge meg opp i. Det er to tall her. Det du bør se på er hva som er "nominell effekt" for elementet. Hvis diskantene dine heter Morel Supremo, så har de 220W RMS nominell effekt på 6 Ohm:

              http://www.morelhifi.com/products/mo...s_supremo.html

              De tåler derimot (Max. Transient Power Handling) i teorien 1000W i ekstreme endringer i musikken (squarewaves for eksempel). Men det betyr ikke at de tåler en 1000W forsterker...

              Jeg kjører disse nå med en forsterker som yter 200W @ 4 Ohm. Ikke helt 200 W @ 6 Ohm, men stoor forskjell fra 75W @ 4 Ohm som jeg testet først.

              Comment


              • #22
                Nei ikke de diskantene...

                Men altså, hva søren vil du frem til egentlig? Nå synes jeg du skal forklare deg LITT tydeligere, eller la være!
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Typhon View Post
                  Nei ikke de diskantene...

                  Men altså, hva søren vil du frem til egentlig? Nå synes jeg du skal forklare deg LITT tydeligere, eller la være!
                  Gå inn på linken over, morel sine egne infosider. Der finner du to tall: 1) max watt (hva elementet tåler) og 2) nominell watt (hva elementet normalt skal drives av).

                  Det jeg mener er at du bør se på nominell effekt på elementet før du velger forsterker som skal drive elementet.

                  Comment


                  • #24
                    Så da mener du, etter det du har sagt tidligere, at jeg burde hatt en forsterker på 200watt for å drive kun diskant?
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by dKo View Post
                      Gå inn på linken over, morel sine egne infosider. Der finner du to tall: 1) max watt (hva elementet tåler) og 2) nominell watt (hva elementet normalt skal drives av).

                      Det jeg mener er at du bør se på nominell effekt på elementet før du velger forsterker som skal drive elementet.
                      Nei det vi prøver å FORTELLE deg er at man ikke trenger å gjøre det.

                      Jeg f.eks kjører 440 w Nominell watt som du så fint sier på min HX300. Dette er en sub som er rate`a til 600w Nominell effekt. Med den forsterkeren jeg kjører en HP4 fra Hertz så har jeg stålkontroll og dynamikk i massevis. Samme subben testet på 750w nominell effekt ga helt andre resultater til det VÆRRE.

                      Så det du sier har en viss sannhet i seg til en grad. Men det er mere feil enn rett.
                      Pioneer - Hertz - Zealum
                      Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                      Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Typhon View Post
                        Så da mener du, etter det du har sagt tidligere, at jeg burde hatt en forsterker på 200watt for å drive kun diskant?
                        En forsterker som kjører 200W på impedansen den vil ha (4Ohm?) tror jeg den hadde likt godt ja, og gitt deg en del mer detaljer og presisjon.

                        Men jeg skal ikke si hva du skal gjøre, du har jo holdt på en stund og vet sikkert godt hva du liker.

                        Tenkte mest på trådstarter, som har masse penger på bok klar til bruk. Litt dumt hvis han bruker alle pengene på høyttaler og ikke har noe igjen til forsterker som kan matche høyttalerne

                        Comment


                        • #27
                          Mer detaljer av mer effekt? Vet du egentlig hvor mye effekt det kreves for å sette i sving et så lite membran som det er på diskanter?
                          Du vet kanskje ikke hvordan en forsterker opererer skjønner jeg. Vel, den yter ikke 200 watt RMS hele tiden, det må jo du kanskje forstå snart. Som jeg nevnte tidligere så er musikk dynamisk, ok? Er vi enige om det? Skjønner du hva jeg vil frem til her nå?
                          Hvis jeg bare utnytter la oss si 20 watt på maks, hvordan i huleste kan den dra nytte om forsterkeren er på 100 eller 200 watt? Forklar den er du snill!
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by PikoFlex View Post
                            Nei det vi prøver å FORTELLE deg er at man ikke trenger å gjøre det.

                            Jeg f.eks kjører 440 w Nominell watt som du så fint sier på min HX300. Dette er en sub som er rate`a til 600w Nominell effekt. Med den forsterkeren jeg kjører en HP4 fra Hertz så har jeg stålkontroll og dynamikk i massevis. Samme subben testet på 750w nominell effekt ga helt andre resultater til det VÆRRE.

                            Så det du sier har en viss sannhet i seg til en grad. Men det er mere feil enn rett.
                            Joda. 440/600 er ikke så gale (75%?). (selv om du kanskje kunne fått mer presisjon med mer kraft, jeg vet ikke)

                            Jeg kjørte jo derimot først 200W-høyttalere på 75W, dvs under halvparten. Til sammenligning, hadde du gått ned til 200-250w på forsterkeren på den subben din, tror jeg nok du hadde merket forskjell ganske kjapt på både volum og presisjon.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Mer detaljer av mer effekt? Vet du egentlig hvor mye effekt det kreves for å sette i sving et så lite membran som det er på diskanter?
                              For å være helt ærlig synes jeg også det høres rart ut.. men nå er diskantene jeg snakker om bygget for å spille ned i 1800 Hz da, og de er ganske store.

                              Det er mest woofer-elementet jeg har merket det på, selv om jeg innbiller meg at diskantene også spiller finere nå med mer effekt.


                              Du vet kanskje ikke hvordan en forsterker opererer skjønner jeg. Vel, den yter ikke 200 watt RMS hele tiden
                              Jammen.. det har jeg jo sagt flere ganger her i tråden selv. Det er endringene i lydbølgene, stopping og starting, som koster energi, ikke volumet.

                              Hvis jeg bare utnytter la oss si 20 watt på maks, hvordan i huleste kan den dra nytte om forsterkeren er på 100 eller 200 watt? Forklar den er du snill!
                              Som sagt, de der effektmålerne dine tror jeg ikke har så mye å gjøre med det vi snakker om nå. En sinusbølge krever veldig lite energi å spille, en firkantbølge krever ekstremt mye / ingenting / ekstremt mye / ingenting.

                              Hvis effektmåleren din skulle vist hva som faktisk foregikk, skulle den gått opp og ned mange tusen ganger i sekundet, fra 0 Watt til mange hundre Watt avhengig av hvordan bølgen ser ut.

                              Comment


                              • #30
                                Så egentlig så er alt dette du sier basert på synsing fra din side?

                                Jeg har btw ingen effektmålere...
                                Mvh Tony
                                - The only road to take is perfection itself

                                Comment

                                Working...
                                X