Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg til Audi A6 2000 modell sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt anlegg til Audi A6 2000 modell sedan

    Nå har jeg solgt unna alt jeg har av bilstereo(utenom en Sub fra GAS). Akkurat nå har jeg anlegg fra Bose. Vil ha noe bedre. Trenger derfor deres hjelp til å sette sammen et anlegg til en Audi A6 2000 modell Sedan, alt av kabler, koblingsstykker, spiller, høytalere, sub osv.

    Mine kriterier:
    Fint spillende med mye trykk.
    Blir en sub i reservehjulsbrønnen.
    Skal bygge om bagasjerommet hvor alt ligger skjult som transmedia har som ferdigløsning til for eks. Audi A4.

    Har tenkt på Seas Lotus reference foran og Seas Lotus Performance bak. Men er litt usikker nå enn hva jeg var før. Kom gjerne med forslag.

    Hvis noen R-brukere her inne har lyst til å sette opp en pakke for meg, sett gjerne opp det.

    Anbefal gjerne en spiller også. Må være dobbel din.

    På forhånd takk For hjelpen!

  • #2
    seas skal vel være stabilt, men morel, focal og hertz bør du vel å se nærmere på.

    Jeg ville ikke gått for hele pakken i en sleng, ta heller å kjøp ting litt etter litt, da får du ett anlegg som ikke er fylt av kompromiss.

    Foresten, sett hvor budsjettet ditt er også.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Originally posted by Defus View Post
      ...ta heller å kjøp ting litt etter litt, da får du ett anlegg som ikke er fylt av kompromiss.
      ... Fordi?
      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Når du sier fintspillende med mye trykk så regner jeg med at du vil ha en del trykk fra midbass en fremme, og ikke bare fra suben?

        Subwoofer som låter bra og trykker godt kan man jo f.eks. nevne JL Audio sin W6 serie..
        Forslag til 2-DIN spiller: Alpine IVA-W502.
        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Originally posted by thomasekeli View Post
          ... Fordi?
          Støtter tipset.. du merker i hvert fall hva som gir hvilken effekt.
          Du slipper å svi vekk alle pengene på en gang, mindre stress, du kan følge med på resultatet mens det blir bedre og bedre, og det er veldig lærerikt.
          Har i hvert fall gjort det på denne måten med både stereo, PC-bygging og andre ting, og det funker ganske bra.


          Til Trådstarter:
          Jeg kjører en Audi A4 2002, har prøvd å bygge et "SQ-anlegg", og har hele anlegget i hjulbrønn sammen med en 30L sub. Så kanskje jeg kan hjelpe litt. Hos meg er alle kabler skjult, og ingenting er modifisert. Bagasjerommet er akkurat som det var.


          Høyttalere:
          Hvis du skal ha noe som spiller fint med mye trykk, uten å ha en kraftig forsterker, synes jeg Focal Polyglass gjør en veldig bra jobb. Det er billige "hifi-høyttalere" med smell i. De gir bra med trøkk seg bare de får sine 75W. Dyrere høyttalere gir deg mer detaljer, og mer nøytral lyd, men Polyglass er mer enn nok til å imponere folk og å nyte musikk. Diskanten er litt skarp. I følge melancool her på forumet er det delefilteret som har skylden for dette. Pass på så du ikke har en "skarp" spiller i tillegg.

          Hvis du kjøper dyrere "hifi" greier som Morel, Dynaudio (eller en dyr Focal), MÅ du ha en forsterker som fyller kravet som høyttalerne stiller. Morelene jeg kjøpte nylig, måtte ha en Audison eller tilsvarende forsterker. Kjørte dem først på 75W, så bridge, men de var ikke "fornøyde" før de fikk 2-kanalers Audison. Disse mer "nøyaktige" høyttalerene har også "trøkk", men de legger ikke "ekstra trøkk" oppå lyden i motsetning til f.eks Polyglass. Det de dyre gir er tydeligere, mer presis og mer detaljert lyd. Det vil si at de gir trøkk hvis det er trøkk i musikken, og ikke ellers.


          Aktiv forsterking (en forsterkerkanal til diskant, en til midbass, osv):
          Jeg droppet dette, rett og slett fordi jeg ikke tenkte på det når jeg la kabler i starten, og fordi jeg ikke gidder å legge mer nå. Det er så mye dill med å legge kabler i Audi, i hvert fall A4en. Men hvis du tror du har lyst til å ha det en gang, bestem deg nå. Da legger du dobbelt sett med kabler til fremtidig bruk. Vet ikke med A6, men A4en er i hvert fall ikke slik at du har lyst til å legge kabler på nytt "bare for å teste litt".


          Sub:
          Det er fronthøyttalerne som har mest "smell" i seg i mitt oppsett. Subben gjør lyden varmere, fyldigere, og større, og hjelper på lydkvaliteten ved at jeg kan kutte litt bass og volum på frontsettet. Det er dette jeg bruker den til, ikke til å "vekke hele byen". Ellers er det et stykke fra hjulbrønn til førersetet, og de høyeste subwoofer-frekvensene kommer til å forsvinne litt på veien, spesielt hvis du ikke vil lage hull her og der. Derfor mener i hvert fall jeg at en "hifi-subwoofer" er bortkastete penger med et sånt oppsett. Det viktigste er at subben spiller bra på de laveste subwoofer-frekvensene.


          OK ble en liten avhandling, nå gidder jeg ikke mer, men får håpe det er nyttig.
          Last edited by dKo; 13-05-2009, 23:40.

          Comment


          • #6
            Originally posted by thomasekeli View Post
            ... Fordi?
            Jeg vet at jeg ikke ville ha hatt råd til å kjøpe hele anlegget mitt på en gang, men jeg kjøpte alt litt etter litt. På denne måten har jeg utstyr som er mye bedre enn det jeg ville ha hatt om jeg brukte det jeg hadde da på anlegg.

            Også er det lettere å gjøre ett godt bygg, når man ikke har masse utstyr liggende og brenne hull i gulvet
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Originally posted by thomasekeli View Post
              Når du sier fintspillende med mye trykk så regner jeg med at du vil ha en del trykk fra midbass en fremme, og ikke bare fra suben?

              Subwoofer som låter bra og trykker godt kan man jo f.eks. nevne JL Audio sin W6 serie..
              Forslag til 2-DIN spiller: Alpine IVA-W502.
              Ja stemmer det du sier.

              Comment


              • #8
                Originally posted by dKo View Post
                Støtter tipset.. du merker i hvert fall hva som gir hvilken effekt.
                Du slipper å svi vekk alle pengene på en gang, mindre stress, du kan følge med på resultatet mens det blir bedre og bedre, og det er veldig lærerikt.
                Har i hvert fall gjort det på denne måten med både stereo, PC-bygging og andre ting, og det funker ganske bra.


                Til Trådstarter:
                Jeg kjører en Audi A4 2002, har prøvd å bygge et "SQ-anlegg", og har hele anlegget i hjulbrønn sammen med en 30L sub. Så kanskje jeg kan hjelpe litt. Hos meg er alle kabler skjult, og ingenting er modifisert. Bagasjerommet er akkurat som det var.


                Høyttalere:
                Hvis du skal ha noe som spiller fint med mye trykk, uten å ha en kraftig forsterker, synes jeg Focal Polyglass gjør en veldig bra jobb. Det er billige "hifi-høyttalere" med smell i. De gir bra med trøkk seg bare de får sine 75W. Dyrere høyttalere gir deg mer detaljer, og mer nøytral lyd, men Polyglass er mer enn nok til å imponere folk og å nyte musikk. Diskanten er litt skarp. I følge melancool her på forumet er det delefilteret som har skylden for dette. Pass på så du ikke har en "skarp" spiller i tillegg.

                Hvis du kjøper dyrere "hifi" greier som Morel, Dynaudio (eller en dyr Focal), MÅ du ha en forsterker som fyller kravet som høyttalerne stiller. Morelene jeg kjøpte nylig, måtte ha en Audison. Kjørte dem først på 75W, så bridge, men de var ikke "fornøyde" før de fikk 2-kanalers Audison. Disse mer "nøyaktige" høyttalerene har også "trøkk", men de legger ikke "ekstra trøkk" oppå lyden i motsetning til f.eks Polyglass. Det de dyre gir er tydeligere, mer presis og mer detaljert lyd. Det vil si at de gir trøkk hvis det er trøkk i musikken, og ikke ellers.


                Aktiv forsterking (en forsterkerkanal til diskant, en til midbass, osv):
                Jeg droppet dette, rett og slett fordi jeg ikke tenkte på det når jeg la kabler i starten, og fordi jeg ikke gidder å legge mer nå. Det er så mye dill med å legge kabler i Audi, i hvert fall A4en. Men hvis du tror du har lyst til å ha det en gang, bestem deg nå. Da legger du dobbelt sett med kabler til fremtidig bruk. Vet ikke med A6, men A4en er i hvert fall ikke slik at du har lyst til å legge kabler på nytt "bare for å teste litt".


                Sub:
                Det er fronthøyttalerne som har mest "smell" i seg i mitt oppsett. Subben gjør lyden varmere, fyldigere, og større, og hjelper på lydkvaliteten ved at jeg kan kutte litt bass og volum på frontsettet. Det er dette jeg bruker den til, ikke til å "vekke hele byen". Ellers er det et stykke fra hjulbrønn til førersetet, og de høyeste subwoofer-frekvensene kommer til å forsvinne litt på veien, spesielt hvis du ikke vil lage hull her og der. Derfor mener i hvert fall jeg at en "hifi-subwoofer" er bortkastete penger med et sånt oppsett. Det viktigste er at subben spiller bra på de laveste subwoofer-frekvensene.


                OK ble en liten avhandling, nå gidder jeg ikke mer, men får håpe det er nyttig.
                Takk for svar. Vil ha alt skjult som du sier og kun en sub i reservehjulsbrønnen. Da blir det vel å ta litt og litt. Bra forslag. Da slipper jeg å svi av alle pengene mine på en gang.

                Tenkte noe sånt:http://s488.photobucket.com/albums/r...nt_001_640.jpg

                Hva syntes dere om Focal 165KRX2?

                Hvilke høytalere burde jeg ha i bakdørene?

                Hva syntes dere om Focal 33KX.

                Hvilke forsterkere burde kjøpes?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by gooner87 View Post
                  Takk for svar. Vil ha alt skjult som du sier og kun en sub i reservehjulsbrønnen. Da blir det vel å ta litt og litt. Bra forslag. Da slipper jeg å svi av alle pengene mine på en gang.

                  Tenkte noe sånt:http://s488.photobucket.com/albums/r...nt_001_640.jpg

                  Hva syntes dere om Focal 165KRX2?

                  Hvilke høytalere burde jeg ha i bakdørene?

                  Hva syntes dere om Focal 33KX.

                  Hvilke forsterkere burde kjøpes?

                  Har ikke prøvd Focalene du snakker om her, men ang høyttalere i bakdørene var dette noe jeg også vurderte i starten. Det anbefales i utgangspunktet ikke, fordi det gjør lyden grøtete og du mister detaljer.

                  Men det finnes et triks for å gjøre lyden i bakhøyttalerne bra; rear fill. Det består vanligvis av en signalprosessor som fjerner stereo-midten av lyden (L-R) og kjører 20 ms eller mer forsinkelse på den. Dette begrenser "overlapplyden" til lyden som spilles kun på sidene, og 20 ms forsinkelsen ("Haas-effekten") gjør at hjernen skiller ut bakhøyttalerne som "klang" og ikke blander det med hovedlyden. Men så var det å få tak i en dings som lar deg gjøre dette..


                  Forsterkere er det vel andre som har peiling på, men er veldig imponert over Audison. Kvalitetsprodukter rett og slett, stapp full av features.

                  Jeg ville plukket høyttaler-prisklasse (og effekt) før forsterker. Finn "RMS" eller "Nominal" effekt (watt) og impedans på høyttaleren du sikler på. KRX2, f.eks, krever 100W nominell på 2 Ohm. Det klarer de fleste forsterkere lett. Det er altså et veldig lettdrevet element.

                  Forsterkeren sin RMS-effekt må altså matche høyttaleren på samme impedans. Er forsterkeren for sterk, kan du sprenge elementet. Er forsterkeren for svak, vil du få daff og lav lyd.

                  Mange dyre høyttalere vil være mer tungdrevet og kreve dyrere forsterkere.. dette må du regne med i prisen når du leter etter høyttaler.
                  Last edited by dKo; 13-05-2009, 23:39.

                  Comment


                  • #10
                    Hva er prisnivået her?
                    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by dKo View Post
                      Jeg ville plukket høyttaler-prisklasse (og effekt) før forsterker. Finn "RMS" eller "Nominal" effekt (watt) og impedans på høyttaleren du sikler på. KRX2, f.eks, krever 100W nominell på 2 Ohm. Det klarer de fleste forsterkere lett. Det er altså et veldig lettdrevet element.

                      Forsterkeren sin RMS-effekt må altså matche høyttaleren på samme impedans. Er forsterkeren for sterk, kan du sprenge elementet. Er forsterkeren for svak, vil du få daff og lav lyd.

                      Mange dyre høyttalere vil være mer tungdrevet og kreve dyrere forsterkere.. dette må du regne med i prisen når du leter etter høyttaler.
                      Hvor i huleste har du fått dette fra?

                      En høyttaler KREVER ikke påstemplet effekt! Det er en måleverdi for hvor mye den TÅLER!
                      Se litt på følsomhet og impedansekurve, så får man litt mere idé om hvor lettdrevent det er.

                      At en kraftig forsterker har mere headroom og vil kunne spille med mere dynamikk enn en liten forsterker, når det spilles høyt er vel ingen hemmelighet, men at man MÅ ha 100w for å få ett frontsett som tåler 100w til å spille er tull!

                      Kjøp så dyre (les: bra) høyttalere du har råd til og kjøp en forsterker av rimelig kvalitet til å drive disse.

                      Merkelig at effektmeterne som viser tilført effekt til 7-tommerne mine, slår ut på hele 20w når jeg skrur opp litt skikkelig, hvis høyttalerne MÅ ha oppgitt effekt for å spille morsomt! (har 200w pr. kanal tilgjengelig til mellomtonene og 100w til diskanene) Diskantene får sjelden mere enn 8-10w ved samme volum. Og det er alt annet enn lavt!
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Joakim View Post
                        Hvor i huleste har du fått dette fra?

                        En høyttaler KREVER ikke påstemplet effekt! Det er en måleverdi for hvor mye den TÅLER!
                        Se litt på følsomhet og impedansekurve, så får man litt mere idé om hvor lettdrevent det er.
                        Nei, det stemmer nok ikke. Det oppgis to verdier: en max-verdi og en nominell verdi (RMS). Max-verdien er en måleverdi for hvor mye den "tåler".. nominell verdi skal si hvor mye elementet vil ha for å drives normalt. Et element som drives med for lav effekt i forhold til det er ment, vil spille forvrengt fordi elementet er for "tungt" til å beveges dit det skal i forhold til musikken.

                        Kan sitere Focal-manualen til høyttaler-elementet mitt:

                        "It is very important that the nominal power of amplifiers remains
                        the same as the speakers' nominal power. Otherwise your speakers may distort, or possible
                        damage could occur."

                        Merk her at de snakker om "nominal power" (RMS) og ikke "max/peak power". Og at de sier at effekten skal være den samme, og ikke "mindre enn".

                        Det samme gjelder monitor-hodetelefonene jeg har hjemme; disse er definert som å skulle drives av en hodetelefonforsterker. Hvis jeg plugger de rett i vanlig hodetelefonkontakt blir lyden mildt sagt elendig.

                        Merkelig at effektmeterne som viser tilført effekt til 7-tommerne mine, slår ut på hele 20w når jeg skrur opp litt skikkelig, hvis høyttalerne MÅ ha oppgitt effekt for å spille morsomt! (har 200w pr. kanal tilgjengelig til mellomtonene og 100w til diskanene) Diskantene får sjelden mere enn 8-10w ved samme volum. Og det er alt annet enn lavt!
                        Det er nok ikke så enkelt at Watt = volum. Det som koster energi er å endre retningen til elementet, litt på samme måte som å bremse eller aksellerere en bil... så når du har brå endringer i lyden (høye frekvenser eller bass med mye volum), vil det brukes mye mer effekt.

                        De effektmeterne dine er sikkert kule, men de sier nok ikke så mye om hva som faktisk skjer. "Lydstrøm" er ikke det samme som strømmen i sikringsskapet ditt.

                        En svak forsterker vil likevel kunne spille "høyt", men den vil ikke henge med i svingene med et tungt element, like godt som en "trimmet" forsterker.


                        Du kan jo selv tenke deg hvis du putter en 1.2 liters motor i en bil på 2500 kg. Du trenger ikke kjøre spesielt fort for å merke forskjellen i kjørefølelse og respons fra en blodtrimmet 300-hester. Du merker det på første lyskryss.
                        Last edited by dKo; 14-05-2009, 10:10.

                        Comment


                        • #13
                          jeg har:



                          Klar, kom å kjøp!
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment


                          • #14
                            @ dKo:

                            Her er det masse tulleball du kommer med.

                            F.eks:
                            "Et element som drives med for lav effekt i forhold til det er ment, vil spille forvrengt fordi elementet er for "tungt" til å beveges dit det skal i forhold til musikken"

                            Dette er bare sprøyt. Så du mener at f.eks en 2 kanals rørforsterker på 20w kobles på et sett med mellomtoner med en nominell effekt av 100w at disse mellomtonen vil vrenge seg lett og ikke klare å spille kontrollert. La oss si dette er en rørforsterker fra tru-technology og mellomtonene er fra Hybrid Audio. Dette hadde kommet til å spillt meget kontrollert uten at de vrenges ved høyere volum.

                            For man kan ikke se på effekt så og si i det hele tatt. Et element tar ikke kvelden av for lite effekt men for mye, dette er det skrevet masse om i dette forumet.

                            Du har flere specs enn RMS. Du har masse variabler når det kommer til et annlegg. F.eks hvilken forstekerker du kjører om den er strømsterk, du har hvor sensetivt elementet du bruker er....

                            Jeg sier bare noe av det, flere på forumet her vet hva de driver med og Joakim er en av dem.

                            Mvh.
                            Aleksander
                            Pioneer - Hertz - Zealum
                            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                            Comment


                            • #15
                              dko, du skulle ikke tilfeldigvis hete sooocoool på andre forumer?
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X