Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg til Audi A6 2000 modell sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Typhon View Post
    Så egentlig så er alt dette du sier basert på synsing fra din side?
    Ehh..... nei, nei og atter nei? Har du lest postene mine?
    Jeg har vist til fysiske lover og logikk hele veien.
    Jeg vet ikke hvorfor morel sine diskanter skal ha så mye power, men jeg tror dem når de sier det!


    Igjen, sitat Focals lydingeniører:

    "It is very important that the nominal power of amplifiers remains
    the same as the speakers' nominal power. Otherwise your speakers may distort, or possible
    damage could occur."

    Seriøst, svar på dette sitatet over. Det er dette jeg har prøvd å si. Er dette riktig?
    Last edited by dKo; 14-05-2009, 14:35.

    Comment


    • #32
      Ja jeg prøver å lese postene, men blir bare provosert.

      "skal ha så mye power"? De TÅLER så mye power, ingen som sier de SKAL ha det! Såklart man får mer ut av elementet med å ha mer effekt tilgjengelig. Jeg skal selv mate på med effekt på midbassene i bilen min, men sier ikke at de MÅ ha så mye effekt for å spille. Mest på pur F egentlig.

      Er vel det Focal her mener, for å få mest mulig ut av høyttalerne. Ikke, som du sier, at du MÅ ha så kraftig forsterker for å få spilleglede. Dette er vel mest ment som en liten precaution fra produsenten sin side.
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #33
        Originally posted by dKo View Post
        Ehh..... nei, nei og atter nei? Har du lest postene mine?
        Jeg har vist til fysiske lover og logikk hele veien.
        Jeg vet ikke hvorfor morel sine diskanter skal ha så mye power, men jeg tror dem når de sier det!


        Igjen, sitat Focals lydingeniører:

        "It is very important that the nominal power of amplifiers remains
        the same as the speakers' nominal power. Otherwise your speakers may distort, or possible
        damage could occur."


        Seriøst, svar på dette sitatet over. Det er dette jeg har prøvd å si. Er dette riktig?

        Originally posted by Typhon View Post
        Ja jeg prøver å lese postene, men blir bare provosert.

        "skal ha så mye power"? De TÅLER så mye power, ingen som sier de SKAL ha det! Såklart man får mer ut av elementet med å ha mer effekt tilgjengelig. Jeg skal selv mate på med effekt på midbassene i bilen min, men sier ikke at de MÅ ha så mye effekt for å spille. Mest på pur F egentlig.

        Er vel det Focal her mener, for å få mest mulig ut av høyttalerne. Ikke, som du sier, at du MÅ ha så kraftig forsterker for å få spilleglede. Dette er vel mest ment som en liten precaution fra produsenten sin side.
        Det Focal skriver i maualen er helt riktig! Det er forståelsen av definisjonen som er feil..
        De mener da ikke at forsterkerens effekt MÅ være lik nominall effekt på høyttalerne for at det skal virke, eller ikke bli forvrengt. De mener med å skrive dette i maualen, at man ikke skal OVERSTIGE den nominelle effekten!

        Det er jo på ingen måte galt å ha en forsterker som er "for liten"! Men det vil som jeg sa i tidligere post, være mere kontroll og dynamisk headroom i en større forsterker.
        Det er heller ikke farlig å ha en "for kraftig" forsterker, (ex. en 200w forsterker på ett element med nominell effekttoleranse på 50w) hvis man vet hva man driver med..
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #34
          Originally posted by Typhon View Post
          Ja jeg prøver å lese postene, men blir bare provosert.

          "skal ha så mye power"? De TÅLER så mye power, ingen som sier de SKAL ha det! Såklart man får mer ut av elementet med å ha mer effekt tilgjengelig. Jeg skal selv mate på med effekt på midbassene i bilen min, men sier ikke at de MÅ ha så mye effekt for å spille. Mest på pur F egentlig.

          Er vel det Focal her mener, for å få mest mulig ut av høyttalerne. Ikke, som du sier, at du MÅ ha så kraftig forsterker for å få spilleglede. Dette er vel mest ment som en liten precaution fra produsenten sin side.
          Hehe jeg tåler at folk blir provosert, så lenge du ikke er langsint. Det er nemlig ikke jeg. Synes det er kult med folk som tåler litt temperatur i debatt.

          Men hvis du leser det *en* gang til, så står det at det er veldig viktig at RMS effekt er den samme på de to enhetene. Hvis ikke kan du distorte lyden, eller i verste fall sprenge høyttalerne.

          Det er både en "precaution" og en kommentar om lydkvalitet.

          Comment


          • #35
            Originally posted by Joakim View Post
            Det Focal skriver i maualen er helt riktig! Det er forståelsen av definisjonen som er feil..
            De mener da ikke at forsterkerens effekt MÅ være lik nominall effekt på høyttalerne for at det skal virke, eller ikke bli forvrengt. De mener med å skrive dette i maualen, at man ikke skal OVERSTIGE den nominelle effekten!

            Det er jo på ingen måte galt å ha en forsterker som er "for liten"! Men det vil som jeg sa i tidligere post, være mere kontroll og dynamisk headroom i en større forsterker.
            Det er heller ikke farlig å ha en "for kraftig" forsterker, (ex. en 200w forsterker på ett element med nominell effekttoleranse på 50w) hvis man vet hva man driver med..

            ^^ Hør på denne mannen ^^
            Pioneer - Hertz - Zealum
            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

            Comment


            • #36
              Men hvis du leser det *en* gang til, så står det at det er veldig viktig at RMS effekt er den samme på de to enhetene. Hvis ikke kan du distorte lyden, eller i verste fall sprenge høyttalerne.
              Det er om du har mer.. og ikke vet hva du driver med.
              Mao, focal sin måte å fortelle gud å hverman at de ikke skal koble monoblokka på diskanten sin..
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #37
                Vel, stiller meg bak det Joakim og Rolf sier jeg
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #38
                  Originally posted by neptyr View Post
                  Det er om du har mer.. og ikke vet hva du driver med.
                  Mao, focal sin måte å fortelle gud å hverman at de ikke skal koble monoblokka på diskanten sin..
                  Nå begynner dette å bli teit..

                  "It is very important that the nominal power of amplifiers remains
                  the same as the speakers' nominal power."

                  Hvis de hadde ment "less than" så tror jeg de hadde skrevet det. I tillegg virker det litt rart at absolutt alle høyttaler-elementer opererer med både en max-verdi og en normal-verdi.


                  Men anyways.. jeg tror som sagt jeg følger de fysiske lovene og det ingeniørene sier om dette, så takker jeg for meg i denne debatten. :P

                  Comment


                  • #39
                    Fint at du tolker det slik, men noen ganger så skriver produsenten slike ting for at folk skal forstå at de ikke skal sette monoblokka på diskanten (som Rolf sa).
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Typhon View Post
                      Fint at du tolker det slik, men noen ganger så skriver produsenten slike ting for at folk skal forstå at de ikke skal sette monoblokka på diskanten (som Rolf sa).
                      og dere tolker "the same" til å bety "mindre enn"? Det er i så fall veldig dårlig skrevet av Focal! hehe

                      men før jeg gir meg her:

                      Kan noen av dere forklare meg hvordan 75W med energi kan aksellerere et objekt like kjapt og presist som 200W med energi?

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by dKo View Post
                        og dere tolker "the same" til å bety "mindre enn"? Det er i så fall veldig dårlig skrevet av Focal! hehe

                        men før jeg gir meg her:

                        Kan noen av dere forklare meg hvordan 75W med energi kan aksellerere et objekt like kjapt og presist som 200W med energi?
                        Litt enkelt forklart, så gir ikke en 200W forsterker ut 200W hele tiden, men den KAN..
                        En 75W forsterker gir heller ikke ut 75W hele tiden, men den KAN.

                        Om du kun trenger, la oss si 50W for å spille så høyt du har behov for, så vil 75watteren ha 25 w "å gå på" for områder i musikken som er kraftigere. (Dynamiske forandringer i musikken - ex. ett hardt skarptrommeslag etc.)
                        200watteren vil ha mere å gå på i forhold til 75watteren, ergo den vil kunne ha bedre kontroll og gi ett større dynamisk headroom.

                        Get the picture?
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Litt enkelt forklart, så gir ikke en 200W forsterker ut 200W hele tiden, men den KAN..
                          En 75W forsterker gir heller ikke ut 75W hele tiden, men den KAN.

                          Om du kun trenger, la oss si 50W for å spille så høyt du har behov for, så vil 75watteren ha 25 w "å gå på" for områder i musikken som er kraftigere. (Dynamiske forandringer i musikken - ex. ett hardt skarptrommeslag etc.)
                          200watteren vil ha mere å gå på i forhold til 75watteren, ergo den vil kunne ha bedre kontroll og gi ett større dynamisk headroom.

                          Get the picture?
                          Er enig i at 200watteren vil ha mer kontroll, men ikke resten av teoriene dine. Du antar her at Watt = volum. Det er en misforståelse.

                          Poenget er at det "Watten" (energien) i forsterkeren gjør, er å aksellerere membranen og luften foran den.

                          Hvis membranen står i ro i midten, og lydbølgen sier at membranen i løpet av 0.00001 sekund skal dyttes helt ut, så må membranen aksellerere for å komme dit.

                          Det er mengden Watt (også kalt hestekrefter) som da er med på å avgjøre hvor kjapt membranen aksellererer, og hvor presist membranen "følger" musikken.

                          Dette har ikke noe med trommeslag i musikken å gjøre. Spiller du en firkantbølge, må membranen aksellerere, bremse, aksellerere, bremse, aksellerere, bremse. Det er sånne plutselige endringer i lydbølgen som koster energi, ikke endringer i volum.

                          Comment


                          • #43
                            dette har jeg kommet frem til nå:
                            Frontsett: Focal KRX2
                            Sub: Foal 33KX
                            Spiller: Alpine IVA-W502
                            Høytalere i dørene: FOCAL 165KR

                            hvilken 4-kanals forsterker og mono-forsterker burde jeg velge?
                            Ser dette oppsettet greit ut?(vet at mange kommer til å si at jeg ikke trenger høytalere bak, men det vil jeg ha fordi jeg har sittet i biler hvor dem ikke har det og det enste jeg hører da er suben som spiller og ikke musikken, altså litt kjipt for dem sitter bak )

                            På forhånd takk for hjelpen!

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by dKo View Post
                              Er enig i at 200watteren vil ha mer kontroll, men ikke resten av teoriene dine. Du antar her at Watt = volum. Det er en misforståelse.

                              Poenget er at det "Watten" (energien) i forsterkeren gjør, er å aksellerere membranen og luften foran den.

                              Hvis membranen står i ro i midten, og lydbølgen sier at membranen i løpet av 0.00001 sekund skal dyttes helt ut, så må membranen aksellerere for å komme dit.

                              Det er mengden Watt (også kalt hestekrefter) som da er med på å avgjøre hvor kjapt membranen aksellererer, og hvor presist membranen "følger" musikken.

                              Dette har ikke noe med trommeslag i musikken å gjøre. Spiller du en firkantbølge, må membranen aksellerere, bremse, aksellerere, bremse, aksellerere, bremse. Det er sånne plutselige endringer i lydbølgen som koster energi, ikke endringer i volum.
                              Pioneer - Hertz - Zealum
                              Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                              Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by gooner87 View Post
                                dette har jeg kommet frem til nå:
                                Frontsett: Focal KRX2
                                Sub: Foal 33KX
                                Spiller: Alpine IVA-W502
                                Høytalere i dørene: FOCAL 165KR

                                hvilken 4-kanals forsterker og mono-forsterker burde jeg velge?
                                Ser dette oppsettet greit ut?(vet at mange kommer til å si at jeg ikke trenger høytalere bak, men det vil jeg ha fordi jeg har sittet i biler hvor dem ikke har det og det enste jeg hører da er suben som spiller og ikke musikken, altså litt kjipt for dem sitter bak )

                                På forhånd takk for hjelpen!
                                Tror dette kan bli et bra og vellydende oppsett!
                                Det er mange fine forsterkere å velge blandt, både 4-kanaler + monoblokk, men også rene 5-kanals om du vil det.

                                Comment

                                Working...
                                X