Announcement

Collapse
No announcement yet.

B2 Audio ES8 og diverse tanker rundt denne :D

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• chin
    replied
    Egner disse seg i bandpasskonfigurasjon da? Hmm.. Da tror jeg heller jeg monterer bassene opp i mot hattehylla (hull etter ett par 6x9 som har stått der før) og port inn i kupe via skiluka.. funker det bedre? eller bør porten kanskje snues... hmm.. masse valg, og alt for mange alternativer.. :-|

Leave a comment:

• Stianuno
    replied
    Det er fyfy med port inn i cupe og elementer inn i bagasje rom, vil rett og slett ikke låte bra, det er jo elementene som lager lyden.

Da må det vere bedre med bandpass kasse og port inn skiluka

Leave a comment:

• chin
    replied
    Ser ut til at det blir porta kasse på meg også. Har ikke heeeelt bestemt meg enda, da den 12'ern jeg har i dag spiller brukbart i lukket kasse, så håper jeg det blir bedre med porta kasse på 2x8" Men vi får se..

Funderer på å kjøre port inn i skiluke, og element spillende inn i bagasjerom, men jeg har hørt rykter om at det ikke er optimalt med tanke på utfasing etc? anbefales vel kanskje heller element inn i bagasjerom og port opp i hattehylla om det er mulig, right?

Leave a comment:

• golfmk2
    replied
    Har bestilt 2 stk jeg og, vet ikke helt va jeg skal ha dem i men det blir mest sannsynlig en portet kasse. liter på kassen kommer litt ann på hva jeg får trykt inn i bilen.

Leave a comment:

• daywalk3r
    replied
    Originally posted by B2 Audio View Post
    Jeg har en mye bedre ide.
    Når jeg er tilbake i begynnelsen av mai, da sender jeg 2 ES8" til Dag Johansen som han kan leke med hvis han får tid og lyst.

Selvfølgelig free of charge.
    Do it Dag! som jeg sa til deg når jeg var og hentet basskassa. hadde vært utrolig kult

Leave a comment:

• B2 Audio
    replied
    Originally posted by Dag Johansen View Post
    Jeg venter bare på at noen skal sende meg noen parametre på elementet!

Mvh
    Dag Johansen
    Jeg har en mye bedre ide.
    Når jeg er tilbake i begynnelsen av mai, da sender jeg 2 ES8" til Dag Johansen som han kan leke med hvis han får tid og lyst.

Selvfølgelig free of charge.

Leave a comment:

• tofter
    replied
    *Abonere på denne tråden*

Har selv kjøpt en stk es8, blir å prøve meg på en bassrefleks løsning for første gang. Så er noe usikker på kassevolum, tuningfrekvenser og whatnot. Tror jeg må eksprementere litt først!

Leave a comment:

• Stianuno
    replied
    Jeg kan jo legge ut de parameterene som jeg har fått, er ikke så mye da.

Power handling*: 300 wrms
    Effeciency: 86,5 dB
    Nominal impedance: Dual 4Ω
    X-Max: 15 mm
    Equivalent Compliance (Vas): 7,9 L
    Free Air Resonance (Fs): 47,1 Hz
    Electrical “Q” (Qes): 0,56
    Mechanical “Q” (Qms): 3,22
    Total Speaker “Q” (Qts): 0,47
    DC Resistance (Re): 4Ω
    Magnet weigth (Oz): 2 x 40 Oz

Leave a comment:

• Dag Johansen
    replied
    Originally posted by chin View Post
    Har du mulighet til å ta en titt på dette elementet, Dag? Å se hvordan det simulerer i ulike kasser, f.eks lukket, portet bandpass horn etc? Som du sikkert ser, så er det endel som har gått inn på det tilbudet som Jay har kommet med, så det vil være endel spørsmål rundt dette elementet nå i startfasen.

Og med tanke på den bakgrunnen du har, og erfaringen med sikkert ett utall elementer, så kunne det vært morro å fått ditt synspunkt på det.
    Jeg venter bare på at noen skal sende meg noen parametre på elementet!

Mvh
    Dag Johansen

Leave a comment:

• chin
    replied
    Har du mulighet til å ta en titt på dette elementet, Dag? Å se hvordan det simulerer i ulike kasser, f.eks lukket, portet bandpass horn etc? Som du sikkert ser, så er det endel som har gått inn på det tilbudet som Jay har kommet med, så det vil være endel spørsmål rundt dette elementet nå i startfasen.

Og med tanke på den bakgrunnen du har, og erfaringen med sikkert ett utall elementer, så kunne det vært morro å fått ditt synspunkt på det.

Leave a comment:

• Dag Johansen
    replied
    Originally posted by Stianuno View Post
    Så det du sier er at dette elementet egner seg bedre i et horn en feks DD1508?
    Hva mener du egentlig mener med det du skriver?

Kan man bruke fs for og vite hvordan elementet spiller i en kasse? Hva sier egenlig en høy fs?

Jeg mener ikke på noen måte at dette er et bedre element enn DD sitt, men det er anderledes og åpner for andre konfigurasjoner.
    Selvfølgelig kan man bruke fs for å finne ut hvordan det spiller i forskjellige kasser, men det krever mer enn bare det ene parametre.
    Er ikke veldig lett å forklare sammenhengen kortfattet, det handler om simuleringer og hvordan simuleringene fungerer i praksis.

Mvh
    Dag Johansen

Leave a comment:

• Stianuno
    replied
    Så det du sier er at dette elementet egner seg bedre i et horn en feks DD1508?
    Hva mener du egentlig mener med det du skriver?

Kan man bruke fs for og vite hvordan elementet spiller i en kasse? Hva sier egenlig en høy fs?

Leave a comment:

• Dag Johansen
    replied
    Som Jay sier: it's all in the box.
    Jeg ser ikke noe umiddelbart problem med fs på 47Hz, det åpner fort for litt alternative kasser som horn eller båndpass.

Mvh
    Dag Johansen

Leave a comment:

• B2 Audio
    replied
    ES er ikke reinspikka SPL, men mer en bra låtende woofer som har litt morofaktor over seg.
    Likevel skal det sies at membranmaterialet skal låte bra samtidig med at det er lett.

Men viktigst av alt er at kunden er fornøyd med subben uansett om den sitter i 30 liter med 3" port eller 50 liter med 4" osv.

Så spl eller sq, det finner dere kun ut ved å bygge ulike kasser

It is all in the box.
    Last edited by B2 Audio; 31-03-2010, 18:30.

Leave a comment:

• Stianuno
    replied
    Den skal jeg komme tilbake på når jeg har fått testa de, har noen gode sq subber i bilen nå som jeg kan bruke som referanse
    Men jeg setter pengene på spl

Leave a comment:

Working...
X