Originally posted by Erik André
View Post
(sorry ot)
(sorry ot)

)

men dette blir kompensert med høyere switch frekvens og en PWM for hver 2 kanaler. Men uansett i forhold til effekten så her kan man klar og tydelig se at en kondensator ville hjulpet men da skal den være av meget god kvalitet -som jeg sa tidligere det er indre motstanden som er kritisk i dette tilfelle. Så flere små batterier er bedre enn 1 stor batteri...
noe jeg ville heller gjørt enn kondensatorer. 
pingle, øl smakker best kald=kulde....

desuten de aller fleste vet hvordan det er med rør og bass forresten... så rørforsterkere er en dårlig parallel hvis du skal argumentere om målemessig data og gjengitt lyd, da disse har mest "dårlig måle data" ved forvrengnings karakterisktik kontra det vi snakker om her er om lyden blir positiv bedre ved bruk av kondensator i en bilforsterker.... 

/inside1.jpg)

venstre boks er selve pwm og de kondensatorene til venstre for toroiden er primære kondensatorer, til høyre for toroiden er rail kondensatorer og i den høyre boksen er alle kondensatorer bare rail kondiser.... 

men som jeg sa tiligere dere må gjerne bruke penger på kondensatorer men ikke forvent i 95% av tilfelle noe positiv bidrag til bedre lyd uansett tilstand på det elektriske--dette er min personligg menig--

var over 150dB fra 25hz til 50hz om jeg ikke husker helt feil..

det er sånn at jeg trives å lytte til ved passer høyt volumn men ikke for høyt ellers liker jeg forsterkere som har mest strøm en "mye effekt" da dette vil gi mest mulig headroom
og som du sier roxx, strøm trekket er sjelden så høy og akkurat dette punktet er det mest betydningsfull for hvor mye hjelper eller ikke hjelper en kondensator -som i de fleste ganger har selv bekrefter at det ikke hjelper på selve lyden i noen positiv retning. Temas kjernen er om hvor mye eller hvor lite en kondensator hjelper kontra å prioritere et extra batteri eller en bedre original, dette har jeg selv sagt og nevnt for flere år siden -eneste forkjell er at nå fant jeg samme info skrevet av "sakskyndige"
men da blir jeg litt mer teknisk roxx
fra en standar enveis likeretter krets så vet vi at dioden trekker strøm i den ene halve perioden (halve kurven i sinusen) for å dereter sperre når kondensatoren laddes ut og jevner det som de fleste kjenner det som ripple støy, men om vi øker størrelsen på kondensatoren så vet vi også at strøm trekket gjennom dioden må øke for å fylle opp det "extra kondensatoren" eller den større kondensatoren... selv om dette er grunnleggende kunnskap om strøsmforsyninger så ser de fleste ikke sammenhengen at det samme skjeer med dynamon -da man setter en extra kondis så vil tvinge dynamon og diodene i den til å jobbe i større grad og derfor disco lyset blir mindre men ikke fordi det hjelper til noe positiv i lyden... derfor blir det mindre disco lys
vet at de fleste av dere ikke forstår dette men de som har lest og kan elektronikk vil forstå det og se sammenhengen lettere -sorry... det var det med kondesator og disco lys.
men de fleste "nyere" forsterkere bruker veldig mye regulerte power supply -dette fordi det gir en større drift sikkerhet og en lavere kostnad per produkt... dvs pga av en kompromis på "bra nok" og "god fortjeneste"
da kjøle areale kan minskes siden maks effekten er alltid konstant i en regulert PWM... hvor mye vil hjelpe en kondensator på primær siden i en regulerings krets som har en relativ høy switch frekvens som hele tiden er litt i forkant av strøm behovet? -det vil ikke hjelpe stor faktisk MEN det forutsetter at strøm tilgang er relativ bra og riktig dimensjonert 
--detter er en av årsaken til at de fleste old school ampene var så gode sammenlignet mot nyere og "bedre" moderne forsterkere--
da detter ligner mest på en ekte hifi og overdimensjonert forsterker til hjemme bruk og ikke en kompromis.
også 3 veis aktiv deling, frontsett forsterkere 2 x coustik (4x50w), sub amp coustic (2x100w), batt optima yellow topp, 75-90A dynamo??, 50kv kable til forsterkerne bak og riktig dimensjoner kabler i motorrommet. ja, laddespening er foreløpig på 14,5v.og i ingen av disse bilane hjelper med kondesator gitt....
Leave a comment: