Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes M-Klasse: Langtids prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ja, kanskje tweeter'ene ikke er så viktig akkurat nå. Må jo få fikset bagasjerommet, lyddempet dørene, bakluken og montert mellomtonene på nytt, så tweeter'ene kan vente til jeg har fått alt annet i orden. De er jo festet i et lite deksel som er lett å ta ut og feste igjen
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #62
      Originally posted by Defus View Post
      Ja, kanskje tweeter'ene ikke er så viktig akkurat nå. Må jo få fikset bagasjerommet, lyddempet dørene, bakluken og montert mellomtonene på nytt, så tweeter'ene kan vente til jeg har fått alt annet i orden. De er jo festet i et lite deksel som er lett å ta ut og feste igjen
      Hva skal du dempe med? B2-matter anbefales, hvis du ikke allerede har handla, de enkle/bra å jobbe med.

      Jeg ville også tenkt at du kan jobbe med andre ting først, men diskant'en er viktig den også.
      Når du kommer så langt, vil jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med mine vinklinger av dem.



      ^ De har samme vinkel på begge sider, men de peker litt opp mot fører/passasjer.
      Så når man har hode plassert "normalt" foran nakkestøttene, så peker da høyre
      diskant mot fører (venstre) og venstre diskant peker mot passasjer (høyre).
      Siden diskanten på min side ikke peker rett mot, men litt til siden for meg,
      og høyre peker rett mot meg, hører jeg da begge like godt i balance 0.
      Begge krysser hverandre på midten, over midtkonsollen cirka,
      og diskanten høres også ganske godt for de i baksetet.

      Men stå på videre du! Lykke til
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #63
        Jeg tørr ikke ta meg en tur i Mercedesen nå, i tilfelle at jeg henger meg opp i noe

        Jeg forklarte kanskje litt dårlig, men det var noe slikt som du har gjort jeg tenkte på
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #64
          Da har det endelig blitt gjort noe med Mercedesen, og planene for bilen har også blitt forandret.

          Det skal settes en Peerless 8 tommer, Dayton 2 tommer og en LPG 1 tommer.

          Men før noe slikt kan gjøres må døren forberedes



          Litt demping



          Litt annen demping



          Døren måtte tas av slik at ny kabelgjennomføring kunne fikses



          Hull i bilen



          Slik ble resultatet



          De store hullene i døren skal dekkes med aliminiums plater, og mer demping. Men det er ennå et stykke unna dessverre.



          Et lite frampek om hva som må gjøres

          Det var all fremgang som er gjort på mercedesen, for nå, og synes det var ganske bra framgang med tanke på at døren har vært av bilen. Pga grunner jeg ikke gidder å dele med dere, skjer det sikkert ikke mer med mercedesen på en stund fremover. Og når det skjer noe, blir det samme arbeidet på passasjer døren i første omgang.
          Last edited by Defus; 20-06-2010, 01:12.
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #65
            Men det ser/høres hvertfall lovende ut, Defus. Håper på å se mer snart!
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #66
              Da har det blitt gjort noe mer med mercedesen.

              Gidder ikke vise flere bilder, da dette ene bilde forteller ganske bra hva som har blitt gjort.



              Som dere ser av bildet har jeg tatt meg av den delen som er nærmest dørtrekket. Først dekket jeg til åpningene med aluminium, som er poppet fast. Så har jeg lakt ett lag med b2 over det.

              Den boksen som her helt til høyre, er hvor dørstopperen kommer inn i døren. Den kommer faktisk litt igjennom, så jeg bygget en boks rundt den slik at det blir så godt som helt lufttett når elementet kommer inn i døren.

              Alt skal være klart på denne siden av døren for å sette elementet i døren.

              På grunn av måten mercedes har festet vinduet og motoren til vinduet, blir det umulig for meg å få 8 tommere inn i døren fremme. Så det blir 6,5 tommere i denne bilen også.

              Nå gjenstår bare den andre døren.
              Last edited by Defus; 01-08-2010, 12:04.
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment


              • #67
                Da har det skjedd fremgang igjen. Satt ute i kulden og gikk tilverks på bilen.



                Mesteparten av døren er blitt dempet med B2 matter, noe jeg anbefaler på det høyeste da de har god svært godt lim. Den limer seg nesten til luften. Inne i døren ligger det et lag med STP ett eller annet, og den likte jeg ikke i det hele tatt, måtte hive på litt tech7 for å være sikker på at den hang der. Bitoplasten derimot er en drøm, det kan garantert lime seg til vakum!



                Har fått 6,5" Peerless elementet i døren, fikk som nevnt ikke plass til 8" i skjeletet på døren. Brukte bitoplast mellom ledningsnettet og b2 dempingen, og rundt ledningen som går til lyset i døren.



                Orginal dempematte ble lagt over det hele. Mest fordi det kan ikke skade, og demper sikkert litt



                Passasjerdøren ble lydempet på innsiden, og alle hulrommene har blitt tettet. Ringen til elementet har blitt limt fast, og det har også plasten som skal beskytte elementet fra vann som kommer dryppende ned.



                Jeg hadde satt bilen bort til et firma i fjor, slik at jeg ikke skulle trenge å gjøre alt dette. Dessverre viser det seg at jeg må gjøre mesteparten om igjen. Som dere ser har de klipt av den orginale ledningen til døren helt ved kontakten, og jeg kunne ikke la slikt være ugjort i bilen, selv om jeg ikke har planer om å bruke dette før bilen skal selges. Så ledningene ble loddet fast, og all lednings arbeide etter de har blitt kastet ut av bilen. Nå gjenstår bare strømkablen, resten må gjøres på nytt...
                Last edited by Defus; 28-08-2010, 22:29.
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #68
                  Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Men det ser/høres hvertfall lovende ut, Defus. Håper på å se mer snart!
                  Det kan godt hende det ser lovende ut

                  Da Peerless'en var satt i døren, satte jeg den til et hjemmeanlegg av typen liten. Det klarte så vidt å få elementet til å bevege seg, så jeg er ikke helt sikker på hvor lovende det høres ut riktig ennå
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • #69
                    Ingen nye bilder, men skal prøve å ta noen etter morgendagens økt.

                    I dag har den andre Peerless'n blitt festet i passasjer døren, og et lag med b2 audio demping er lagt på. Mangler bare å fikse litt på kabelnettet og legge det orginale dempematerialet på, så er det på med dørsiden og den siden er på samme nivå som fører døren.

                    Så var planen at kabler skulle bli trukket bak. Det viser seg at mercedes har laget en formsydd gulvmatte, som er så forsydd at den nesten ikke mister formen. Så oppdaget jeg at det går groper i gulvet på tvers, og at matten har gummilister som skal ned i disse. Dette gjorde at all kabellegging langs dørkarmene måtte tenkes om. Ergo ble kablene lagt langs girkassen, og så i orginal kabelgate som går fra girkassen og ut til sidene. Da ble jo selvfølgelig 5 meter med høytaler kabel for kort, så det bilr noe lodde prosjekt bak i bilen med tid og stunder.

                    Som sagt, skal få tatt noen bilder i morgen, skjer noe som kanskje er bildeverdig da.
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #70
                      Du gjør så fint arbeid!

                      Originally posted by Defus View Post
                      Da har jeg bare å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med bagasjerommet igjen, vet ikke ennå om subbene og forsterkerene er SQ utstyr. Har ikke klart å få ett bra svar på dette.
                      Men må fnise litt av denne, du hører jo selv om det spiller fint eller ikke!?
                      Bmw e34 520:
                      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by tofter View Post
                        Du gjør så fint arbeid!



                        Men må fnise litt av denne, du hører jo selv om det spiller fint eller ikke!?
                        Må nesten fnise litt av det der selv trur jeg røkte noen raggsokker akkurat der Var inne i en tung periode

                        Over til seriøse ting, tusen takk Har byttet ut all det falske treet med børstet aliminium bilder kommer når jeg får fingeren ut av... hm... øret.
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Defus View Post
                          Har byttet ut all det falske treet med børstet aliminium bilder kommer når jeg får fingeren ut av... hm... øret.
                          Sikker på at det treverket er falskt?
                          Trodde alle mercer var utstyrt med ekte tre.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Legatia View Post
                            Sikker på at det treverket er falskt?
                            Trodde alle mercer var utstyrt med ekte tre.
                            Det panelet over girkassen hadde noe så eksotisk som kryssfineer, med et lag av plast over. Selvfølgelig om jeg husker rett, og det kan hende jeg ikke gjør det, og evt bilder jeg tok vil motbevise det Jeg mener å huske alle andre deksler var kun plast, men som sagt bilder vil motbevise.
                            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                            Comment


                            • #74
                              Det ser ut som jeg tok feil, var en kompis med bedre hukomelse som påpekte at der var tre.

                              Dessuten, datan fikk et uheldig møte med statisk elektrisitet, så bilder kommer så snart jeg får til noe.
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment


                              • #75
                                Da har endelig bildene fra siste arbeidsøkt kommet meg i hendene.



                                Det første som ble gjort hadde lite med bilstereo å gjøre, men en hel del med bilen å gjøre.

                                Jeg har vært så utrulig lei det "falske" treet som var i bilen, og fant ut at noe måtte gjøres. Siden jeg hadde hatt så stor suksess med falsk aluminium i passaten, tenkte jeg at jeg skulle ordne litt falsk aluminium i mercedesen også.



                                Et utrolig tidkrevende arbeide som jeg faktisk gjorde midt på natten i et svakt og søvnløst øyeblikk.



                                Ble ganske fornøyd med arbeidet jeg gjorde på natten.



                                Fant så ut morgenen etter at jeg kanskje måtte gjøre noe med den andre døren også, så den er nå ferdigdempet og satt en Peerless høytaler i. Disse B2 Audio mattene er lette å å jobbe med, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg ikke bruker SPL sine.



                                Orginal lyddemping ble lagt over, mest for latter, men har sikkert en funksjon.



                                Ny spiller betyr nye kabler man må ordne opp i. Releet er slik at madammen skal kunne se på favoritdramaet sitt når vi kjører.



                                Siden jeg faktisk gjør ting ordentlig denne gangen,fant jeg ut at jeg faktisk skulle feste rammen



                                Slik ble det seende ut når dekslene ble satt tilbake i bilen.



                                Veldig fornøyd med det ferdige arbeidet



                                Jupp, jeg har kassert planene om å bruke P88RS som hovedenhet, og har nå gått over til en Pioneer AVH-3200BT. Dette er fordi den har bedre støtte for IPod som jeg bruker ofte, den har BlueTooth som jeg trenger, og at den ser mye renere ut i dashen enn P88RS.

                                Dette er forsatt et SQ bygg, og jeg skal kjøpe meg en JBL MS-8. Denne skal ta seg av alt av prossesering som AVH-3200BT ikke klarer å ta seg av, så på den måten tror jeg at jeg kommer til å ende opp med et bedre resultat enn P88RS ville.

                                Ellers ble alle kablene untatt strømkabelen trukket om på nytt, noe som førte til at alle seter måtte rykkes ut av bilen. For teppet i bilen var utrolig formsydd, og hadde spor i seg som skulle passe i gulvet. Derfor måtte kabelene trekkes ved midtkonsollen, for å så følge en kabelgate som gikk diagonalt til bakdøren og så bak. Det ble en god del blod litt svette, men kablene ligger trygt og godt.

                                Det gjenstår ennå masse på anlegget, men det aller tyngste er nå under kontroll.

                                Bare små ting som å lage/pusse deksler til diskant/mellomtone, finne/kjøpe/montere forsterker, oppfinne/støype/pusse/montere kasser til 8 toms subbene som jeg tror jeg skal ha på hver side bak.
                                Last edited by Defus; 24-09-2010, 13:33.
                                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X