Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes M-Klasse: Langtids prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Anlegget er i bilen, og da en sjappe i tromsø lot folk måle db gratis, klokket jeg inn 138,9 db.

    Synes ikke det var så ille, selv om jeg ikke vet om utstyret som ble brukt holder stand.

    Bilder kommer når jeg får tatt de.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #47
      Dessverre har jeg ikke bilder av feilmonteringen min av tweeteren, men pga en skrue på baksiden ble det plasert for lavt. Dette resulterte i at 3/4 deler av tweeteren var skjult bak siden av dashbordet, det sier seg selv at det ikke ble godlyd av dette. Derfor fikk jeg en kompis som liker og prøve ting til å leke med glassfiber.



      Som dere ser på strekene, er tweeter'ne veldig lang under dashbordet.



      Den nye tweeterplaseringen høyere opp, og vinklet en tanke fordi dekslet er vendt bittelitt mot frontruten.





      Første lag med glassfiber.



      Før pussing



      Etter pussing



      Trukket med biltema vinyl/skai eller hva det heter.





      En bakside jeg synes kompisen min kan være ganske fornøyd med



      Med tweeter'ne.

      Nå er det bare å vente til jeg får hendene mine på disse og inn i bilen. Tok en prøvelytting med dekslene løs før kompisen tok de med seg, og det var en helt annen lyd. Nå kan ikke disse komme snart nok!
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #48
        Jøss, blei bra di speilhus dekslene

        Hva kosta den biltema vinylen? har aldri sett at de solgte slik, og den såg riktigt så bra ut.

        Comment


        • #49
          http://www.biltema.no/Bil---MC/Bilti...rior/Kunstlar/

          Denne tror jeg det var som ble brukt.
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #50
            Veldig flink til å trekke han kameraten din ! Det der var jo 100% perfekt!
            Har trekt mye med samme kunstlær ( fra biltema ) den jeg bruker var grå men er nok samme bortsett fra fargern. Hvis noen skulle lure , så er dette faktisk bra saker. Synes jeg da , uten å ha prøvd Vinyl1 fra IB.

            Comment


            • #51
              Ja, etter å ha sett arbeidet han gjorde på dekslene, så har jeg begynt å leke med tanken på en ny install bak i bilen
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment


              • #52
                Nå har det blitt brukt en hel del tid på Passaten, men jeg har fått gjort noe med Mercedes'en også. Jeg har blant annet fått byttet ut spilleren med en Pioneer 88RS, men klarte ikke å få tatt ett bilde av den.



                Jeg har derimot klart å få tatt et bilde av Tweeteren ferdig montert i døren, og jeg synes ikke det ble så ille jeg. Ser nå at noe snø har falt på dekslet når jeg har åpnet døren, så jeg må vaske dette når snøen finner det for godt å rømme fra oss igjen.



                Slik ble hele døren sett ut, sett alene kan det kanskje se litt rart ut.



                Men når man ser det i sammenheng med dashbordet, ser det plutselig ikke så rart ut. Jeg synes det ble seende svært bra ut jeg om jeg må si det selv.



                Da har jeg bare å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med bagasjerommet igjen, vet ikke ennå om subbene og forsterkerene er SQ utstyr. Har ikke klart å få ett bra svar på dette.

                Om jeg blir å bruke dette utstyret, så tenkte jeg å plasere subbene ute til hver kant, og ha forsterkerene i midten. Og alt må monteres på en måte slik at det tar så lite plass som over hode mulig, slik at det faktisk kan brukes til å laste ting inn i også. Det kommer ikke til å bli et stealth install som det i Passaten.

                Forslag, feedback og kritikk motas med varierende grad av takknemlighet
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #53
                  Har du lyttet deg til å vinkle tweeteren så off-axis?
                  Du vil miste mye i toppen ved å vinkle det slik.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #54
                    æsj.. og jeg som var sikker på at det der kom til å bli rett..

                    skulle de vært vinklet en tanke mot midten av bilen?
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #55
                      Det kan jo hende bildene lurer meg litt, men det ser omtrent ut som sitteposisjon er ca 90 grader off axis på diskanten ved førersiden.
                      Du kan prøve å bruke endel EQ på de øverste frekvensene på venstre diskant, eller så prøve å få til noe som kan reflektere lyden mot lytteposisjon. Kanskje ikke så lett å få pent, men det er ihvertfall en utvei.

                      Her er et eksemplel på hvordan frekvensgangen er på en diskant, svart strek er on-axis, de andre er 30 og 60 grader off-axis. 90 grader vil typisk gi dårlig respons oppover, og med noen store peaker og diper.

                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #56
                        Ja, de er ommentrent flatt med døren, så kanskje jeg kan strekke meg til 80-85 grader fra førersete ja. Nå gjør spilleren mye rart når den leker med Eq'en. Jeg skal forsøke å kjøre denne en gang til med de nye delefrekvensene, og høre hva jeg mener.

                        Men nå som du har sagt at dette ikke er optimalt, så tror jeg at jeg må høre med kompisen min om han gidder og om det går å lage noe nytt på disse dekslene. Jeg skal uansett få lyddempet døren litt og festet mellomtonene på nytt.

                        Så hvordan burde jeg snu diskantene da? Kan jeg komme unna med å bare vri de bitte litt bakover mot midten av bilen?

                        Jeg husker en prøvelytting vi gjorde med diskantene semi løs. Om jeg husker rett, ville en vridning 30 grader på diskantene nå være det vi hadde da mer eller mindre. Kan noe slikt være nok?
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #57
                          Les post 5 i denne tråden http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5436

                          Der står det mye lærerikt

                          Comment


                          • #58
                            Ja, der var det mye lærerikt, men alt for lite forklaring

                            Jeg velger å tolke denne oppskriften som at å vinkle tweeter'ne mot midten av bilen i hodestøtte høyde, slik at de er rettet mot ett punkt mellom fører og passasjer. På den måten blir første refleksjon i bakrutene, og om dette prinsippet følger noen regler jeg tror, så blir da refleksjonen vinklet videre bak i bilen?

                            Tweeter'ene får da "rett" tidsjustering, men hva med mellomtonene? Skal jeg måle fra første refleksjon som blir girboks tunellen, og så til der jeg sitter? Eller er dette kun hvis refleksjonen skjer på en slik måte at lyden kommer via en ting til øret?

                            En ting til, til sommeren skal jeg feste mellomtonene med mdf ringer, skal jeg da få mellomtone til å vinkles opp mot det samme punktet som diskantene om mulig?
                            Last edited by Defus; 27-02-2010, 12:49.
                            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                            Comment


                            • #59
                              En ide. Bygg heller bilen ferdig. drit i om diskantene står off axis på dette tidtpunkt. Når alt er ferdig kan du sette deg ned i bilen å lytte og justere. Blir du fornøyd lar du det være og blir du det ikke er det en smal sak å bygge nye speilhus med rette vinklinga. Du må å huske at teori og virkelighet er som oftes 2 forskjellige ting.
                              Stå på
                              Bjørn M Wilhelmsen
                              Team Alta Bilstereo
                              www.emmanorway.com

                              Comment


                              • #60
                                Jeg tolket det slikt at, hvis man vinkler diskanten til et punkt over baksetene så unngår man førsterefleksjoner fra side dørene og minsker risiko for stående bølger?

                                Hva dette vil si i praksis har jeg for lite kunskap til og kunne uttale meg om, selv om jeg begynner og få en pitte liten anelse om hva Joakim snakker om.
                                Men det er mange som bruker off axis vinkling på diskantene, og jeg hadde ikke vist hva jeg hadde gått glipp av med en sånn vinkling, og sikker vert fornøyd med det Som Alta bilstereo skriver så er det jo bare og bygge om hvis du ikke er fornøyd og da vil du jo vite om det er store forskeller i praksis

                                Comment

                                Working...
                                X