Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tony: BMW E61 525d - Phase 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Nja... Ikke helt dødt egentlig gått smått framover siden jeg har prioritert hus og ikke bil en periode, men noe har jeg fått gjort. Kommer oppdateringer etterhvert.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #47
      Høyttalere:

      Har valgt å kun oppgradere eksisterende elementer i bilen. Originalt stereoanlegg er av en oppgradert type med diskant i speilhus. Startet med å bytte ut denne:



      Ny diskant fra Morel ble satt inn. Passet i originalt hull, festet med dempematte:


      Loddet i originalt ledningsnett:


      Som mellomtoner benytter jeg Fountex FR89EX 3" fulltone. Måtte lage adapter da det originalt sitter 4" der med litt udde hullplasseringer:


      På plass i dørpanelet:


      Tettet med dempematte:


      Så var det dette med midbass da. I disse BMWene er det elementer under setene originalt med kasser som går ut i kanalen på bilen. Tenkte lenge på hva jeg skulle plassere av element der som fikk plass, for de kassene er ikke voldsomt dype. Tok sats og testet med noen jeg hadde liggende, nemlig Fountek FW200 8" midbasselementer med alumembran. Tok ut originalt element og dytta det nye oppi:


      Ikke heeeelt flush akkurat:



      Testet denne veien også, men da var det ikke plass til setet lenger :





      Fikk til slutt elementet langt nok ned:



      Grunnen ser dere her La bare et stykke dempematte over det hele for å tette og feset kassa skikkelig:


      Laget så en ring ut i fra det originale elementet. En ting jeg ikke fikk med meg er at jeg lagde også en tilsvarende ut fra samme plate som adapterene til mellomtonene helt i bunn for å få akkurat riktig høyde:


      Litt dempematte på baksiden for å danne avstand fra bunnen av kassa og til elementet:


      Terminering inne i kassa. Loddet og med krympestrømper. Grå er minus, sort er pluss:


      Kabelen ført gjennom monteringsringen og tettet med butyl:


      Loddet på de originale kablene som går bakover til egen original midbassforsterker i bilen:


      Ikke sånn evig med klaring. Beklager alt støvet, men vi skylder på blitsen her som gjør det hele verre :


      Ferdig montert! Pus er ivrig medhjelper:


      Litt avstandsskiver i bakkant av setet hjelper på. Mer klaring enn elementet har i Xmax:



      Etter oppgraderingen må jeg si lyden ble egentlig veldig bra, tross alt! Alt koblet opp på originalt utstyr, men likevel. Mer detaljer og dynamikk. Mer snert og kraft i midbass. Mer helhet rett og slett. Absolutt verdt det og får meg til å undre på en ting: Hvorfor i huleste har jeg ikke gjort dette før?
      Last edited by Tony; 13-09-2016, 09:53.
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #48
        Lodde ut display til spiller:

        Siden jeg har valgt å plassere både CD-spiller og DSP i bagasjen måtte jeg stjele en ide fra Joakim Skovlund fra noen år tilbake, nemlig å lodde ut displayet til spilleren slik at jeg kan sitte foran og justere lyden. Noe annet hadde vært håpløst! Kablene lå klare under setet så var bare å sette i gang.

        Spiller montert i venstre rom i bagasjen:



        Kjekt å se at den fungerer før jeg klusser det til med loddebolten og ustø hender :


        Her skal jeg ha displayet. Legg merke til den fancy innretningen til mobiltelefon! Den ble raskt demontert :


        Til fordel for et par Cat5-kabler. Displayet har 16 punkter, og med 8 ledere i hver kabel passet det helt greit:


        Lagt litt strømpe på kablene for syns skyld. :


        Kontaktpunktene på baksiden av displayet:


        Loddet en. Det gikk jo bra!:


        Ferdig!:


        Så bak på spiller. Dette var den harde biten. Kontaktene her er fjærbelastet, så de blir trykket innover når noe kommer inntil. Her er jeg halvveis:


        Resultatet? Success!!! :
        Last edited by Tony; 13-09-2016, 09:53.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #49
          Den loddingen fikk meg til å tenke på kabelrotet bak spilleren min fint resultat

          Blir det som Mercedes'en min eller, blir det mer fremgang?
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #50
            Blir nok hakket mer fremgang håper jeg Bare få orden på forsterkere og få inn DSP så begynner det å ligne på noe her. Tar en ting av gangen og løser problemene der og da. Prøver å ikke gape over alt for mye på en gang
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #51
              Blir nice dette Tony.
              sigpic

              Comment


              • #52
                Originally posted by Tony View Post
                Tar en ting av gangen og løser problemene der og da. Prøver å ikke gape over alt for mye på en gang
                Joda, jeg vet det er problemet mitt har settet målet for sommeren lavere, og så skal jeg fikse en ting av gangen
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #53
                  Det har jeg funnet ut er lurt også Venter på litt kabling til DSP her før jeg gjør noe særlig mer. Planen er enten å kjøre diskant og mellomtone på samme 2-kanaler og bare la det bli som det blir, eller så må jeg få reparert en forsterker så jeg kan kjøre det hele fullaktivt. Sistnevnte koster litt, tar litt mer tid men føler det er verdt det!

                  Kjenner det skal bli deilig med tidskorrigering og litt mer muligheter framover. Sitte og justere og kose meg er noe jeg ser frem til!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #54
                    Dritrått!

                    Comment


                    • #55
                      Sexy tråd !
                      VW Corrado - Prosjekt bil
                      Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                      It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                      I´m BANKRUPT - A G60 owner

                      Comment


                      • #56
                        Takk gutter! Moro å holde på litt igjen altså! Er ganske nærme noe som kan kalles et mål nå
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #57
                          dette prosjektet er kjempe herlig å følge med på

                          mvh
                          Harald
                          The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                          Comment


                          • #58
                            Så koselig sagt hyggelig altså!

                            Status nå: P9 spiller og dsp er koblet opp midlertidig, og det fungerer! Måtte bare hacke IP-buskabelen som går mellom spiller og dsp for å få det til å fungere. Manglet 3 pinner i hver endre i konnektoren da jeg hadde bestilt kabel for cd-veksler og ikke den som normalt går til dsp. Mer om det i egen post

                            Fant også ut at en Sinfoni som var tiltenkt bruk i bilen, men som jeg trodde var død, likevel fubgerte! It made my day 8-)

                            Neste delprosjekt er å få kablet opp til høyttalerne i døra. Mellomtonen er grei da jeg bare hekter meg innpå eksisterende kabling. Utfordringen er diskant og hvordan jeg får signalene ut til den da det originalt bare går et par ut i døra.
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #59
                              Bestilt meg litt slike:


                              Et sett med 6 ledere i hver kontakt for høyttalere foran i tilfelle jeg må ut med plata som holder alle forsterkerne. En til venstre side og en til høyre side. Har også bestilt meg et sett med 2 ledere til annet, som f.eks i dørene foran til mellomtonen. Slik det er nå må mellomtonen loddes løs for å få av dørtrekket. Not good

                              Kabler ut i dørene er trukket. Kommer bilder av det.

                              Ellers så trøbler jeg med en forsterker så jeg har koblet om og kjører nå uten bassen bak. Ikke at det er manko på bass med de midbassene under setene. De rocker godt!
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment


                              • #60
                                Jording til forsterkere:

                                Lagt opp jording til forsterkere og festet kablene under plata.

                                Oversiktsbilde. Legg merke til den korte kabelen ut fra foredlingsblokka som går rett på batteri:


                                Brukt patentbånd med krympestrøme over. Skrudd fast i plata:






                                Fordelingsblokk med kort vei til batteriets minuspol via en litt større kabel:


                                Klare til å kobles i forsterkere. Har valgt grå krympestrømpe samt å ikke ha noen kabelstrømpe på kun fordi jeg vil se tydelig forskjell på pluss og minus:
                                Mvh Tony
                                - The only road to take is perfection itself

                                Comment

                                Working...
                                X