Har fortsatt ikke dempa gulv og tak, blir for mye jobb for meg :/
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Usivilisert: 4 x 15" vegg i Pajero
Collapse
X
-
Nå har jeg nesten brukt opp hele 4m2 bulken, satser på mindre skrangling inne og utenfor
Har fortsatt ikke dempa gulv og tak, blir for mye jobb for meg :/
-
Jeg har mindre bil, og subbene er kanskje 30 cm fra taket, og taket har jeg ikke lyd-dempet noe..blir det samme "problemet" med bassportene og baklukaOriginally posted by bass-freek View PostNav: takk. ja det kommer seg absolutt.
Lyd: rister greit, men har trolig mye mindre flexing enn deg i tak, bagasjedør og frontrute - aner ikke hvorfor. Ikke at det er noe problem da, hadde jeg bygd for å spille for de utenfor hadde høyttalerne jo vært på utsiden
.
Men jo mindre flex = MER DB
Flex er morro det, og skjønner at du vil få til mer av det.. men er vel bedre lyd og db om man har bygd såppas solid at man unngår det slik jeg har forstått det
Leave a comment:
-
Nav: takk. ja det kommer seg absolutt.
Lyd: rister greit, men har trolig mye mindre flexing enn deg i tak, bagasjedør og frontrute - aner ikke hvorfor. Ikke at det er noe problem da, hadde jeg bygd for å spille for de utenfor hadde høyttalerne jo vært på utsiden
.
Leave a comment:
-
Da har jeg fått dempa litt i karroseri i bakdørene, grundig i dørtrekka bak samt litt foran i kupeen. Sistenevnte var forferdelig å komme til siden jeg ikke monterte ut seter, fikk likevel stappa inn to-tre lag silent coat der hvor jeg kom til. Har igrunnen ikke bilder for det er piss-kjedelig.
Synes det gradvis flytter litt mer og mer luft nå. Har nok en sammenheng med litt bedre oppmykning av elementene.
Her er et par korte klipp fra da jeg bare måtte dra på litt etter jobb i dag.
http://s743.photobucket.com/user/kns...e9144.mp4.html
Leave a comment:
-
Jeg vet ikke helt om det var sarkasme. Så jeg satser på at det ikke var detOriginally posted by Question mark View PostDu er en dyktig håndverker.
Det setter jeg kjempestor pris på! Jeg er jo faktisk egentlig en halv-akademisk-banditt med seks år på høgskole... Så hvis noen synes jeg klarer å få til noe praktisk er vel det er bra kompliment!
Kim: Tror du er inne på noe. Jeg har nok tenkt alt for avansert. Kanskje kontaktlim og teppe vil funke bra egentlig.
Anyways.
Har mekka en fordelings-skinne (eller bus bar på nynorsk) til jord. Fikk tak i noen greie kobberskinner hos en lokal elektroinstallatør. Den var en ordentlig drittjobb å få borret hull i - men det gikk til slutt. Tror de er ca 5mm tykke og 5 cm bredde. Kappet av en mindre bit som jeg borret opp og bruker som "foring"/stoppskive under enden av skinna. Dette for å ha maks kontakt samtidig som det er plass nok på undersiden av skinna til hodene på boltene.

Test

FØR

UNDER

ETTER

Leave a comment:
-
detta så jo bra ut. Hva med litt spray lakk på dempe mattene? du kunne jo trekt de med stoff også. Bare sprayet på spray lim og trekke på
eller evnt skai 
mvh kim
Leave a comment:
-
Stickers må til.

Fant ut jeg måtte ha en rask løsning for å fikse opp gulvet foran veggen. Dette fordi orginal gulvmatte er tatt ut, i likhet med en stor haug med annet som orginalt sitter baki bilen. Det var nødvendig å dempe litt i karroseriet her før jeg la på "gulvet".
Lagde enkelt opp en 12mm MDF-plate som ble kledd i matchende stoff som bilens orginale interiørmatte. Skal handle noen svært bolter så den blir skrudd i orginale setefester i gulvet. Ikke noe fancy men det skapte et mer ryddig innttrykk.

Er fortsatt litt usikker på om, og evt hvordan, jeg skal skjule de fine sølvfargede hjulbuene på en enkel måte. Har tenkt på å støype en rund glassfiber-form rundt, som deretter festes til gulvet og kan trekkes. Det står uansett ikke på toppen av prioriteringslista.
Leave a comment:
-

Der er bilde av den målinga, var visst 30hz. Peaken forandret seg når jeg påførste mer effekt
Skal litt til for å ødelegge de subbene. Når du merker at det begynner å lukte så kan du begynne å skru ned. Litt lukt er ikke farlig, kun tegn på at du bruker utstyret
Leave a comment:
-
Godt å høre at du på en måte er optimistisk på mine vegne. Skal fokusere på mye innspilling heretter. Tror heller ikke avstand fra veggen til dash er negativt med hensyn til bølgelengde. Jeg får bare jobbe videre med alle de tingene som er diskutert her. (I tillegg til det utseendemessige.) Så får vi se om ikke jeg prøver Termlaben igjen senere en gangOriginally posted by Hifonic View PostEr helt overbevisst om at det faktisk er ganske mye mer å hente her. Prøv å få subbene til å bevege seg mye så de blir skikkelig innspilt...
.
Vil også legge til at jeg har litt skrekk for å ødelegge utstyret. Har ikke sprengt noen av de siste åtte subwooferne jeg har eid!
Bilder av volvoen med 153db på kun 5kw??! Det er pretty crazy.
Leave a comment:
-
Er helt overbevisst om at det faktisk er ganske mye mer å hente her. Prøv å få subbene til å bevege seg mye så de blir skikkelig innspilt, det har, som sagt, mye å si med disse elementene.
En fin måte å gjøre det på er å koble to av subbene i motfase ved å bytte polaritet på de. Deretter spiller du sinustoner og finner tonen som gir mest bevegelse i elementer med minst mulig effekt inn. På denne måten spiller subbene så og si i fri luft uten noe motstand fra kasse og port, og du har mulighet til å få de spilt inn.
Som sammenligning spilte volvoen 153 komma noe med Focus subbene med en 5kw forsterker ved 32hz når subbene var innspilte. Ditt bygg bør også klare over 150 etter det jeg ser ut fra bildene. Det at du har mer luft foran veggen er positivt på en side da det kan hjelpe på scoren ved dypere frevkvenser
Leave a comment:
-
Question mark: kan hende etterhvert
.
Hifonic: takk for godt innspill. Du har såklart rett i at jeg ønsker det skal spille som faen! det skal jeg ikke legge skjul på. Har nok ganske sikkert ikke henta alt fra forsterker. Kan ikke huske noe stort spenningsfall. Ingen lukt fra elementene. Absolutt ingen tegn på varme fra elementene.
Hvis jeg skal tippe veldig grovt så har vel elementene 40-80 timer spilletid omtrent.
Har fortsatt igjen litt andre forbedringer, som demping, kun dørene framme og taket som er ordentlig bra dempet. Det kan vel ikke skade å dempe litt mer gulv, torpedovegg samt sidedører bak.
Så selvom jeg er passe fornøyd per nå, så hadde jeg nok håpa på et stedmellom 148 og 150 når alt er ferdig. - but then again... Aqoustics are at bitch!
Leave a comment:
-
Jeg stiller meg også litt undrende til målingen. Sikker på at du dro ut maks fra forsterker? Hvor godt innspilt er subbene?
Når jeg brukte Focus subber (samme som LIB) så måtte det en del innspilling til før de løsnet skikkelig, og da gikk jeg opp ca 3dB på noen frekvenser. Forstår at du ikke er opptatt av resultatene, men er vel ikke heeeelt sant?
Bygger ikke slikt uten et ønske om at det skal spille som FAEN 
Poenget er at dette ser såpass solid ut at det burde spille høyere enn det gjør, da tenker jeg med en gang at det er noe galt et sted.
Leave a comment:

Leave a comment: