Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 stk kicker solox 12, trenger hjelp til kassemål,tegning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    tror jeg først prøver meg med slotport og vist jeg ikke blir fornøgd da får jeg bygge med aeroporter men om jeg skulle hatt aeroporter. hvor skulle jeg da ha plassert dem?

    Comment


    • #47
      Dropp det der Rockfordgreiene da får så lite valuta for pengene...
      MVH, Øivind Sandvik
      sigpic
      www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
      www.sandviksbassogbongel.com

      Comment


      • #48
        får enda mindre for pengene hvis han selger RF forsterkerne for bruktpris og kjøper nye Dynabel forsterkere...
        Mvh. Damir

        Comment


        • #49
          spørst nå ann på om jeg får dem igjen. skal iallefall ikke betale 1 kr for dissa forsterkerene.
          Og det er nå igrunn kun prinsippsak, en såpass seriøs bilstereo sjappa skal jo ikke vær so forbanna dårli

          Comment


          • #50
            Originally posted by Melicon View Post
            tror jeg først prøver meg med slotport og vist jeg ikke blir fornøgd da får jeg bygge med aeroporter men om jeg skulle hatt aeroporter. hvor skulle jeg da ha plassert dem?
            Ehm. Det hørtes ikke så lettvint ut, akkurat. Jeg ville i såfall bygget med aeroporter først, og heller bygget slotport senere, når jeg hadde fått eksperimentert med tuningfrekvenser (siden slotport er veldig tungvint å endre tuning på i etterkant). Men, it's your choice.

            Jeg hadde montert elementene horisontalt på topplata, og portene ut bakover - dersom ikke alt får plass på samme flate, så klart. Er tilhenger av å ha det symmetrisk, så...

            Comment


            • #51
              vist jeg hadde bygd den kassen til berniebp87 som han tegnet. hvor skulle jeg så ha satt aeroportene? der slotporten egentlig skulle vært? eller en aeroport på hver sin side av kassa? og hvilken tuning ville du anbefalt?

              Comment


              • #52
                Originally posted by Miniboom View Post
                Hadde helt klart gått for 2 stk 6" Aeroporter når kassa er så stor som 277 liter. Da trenger de bare å være ca 56cm for å tune til 25hz!

                Det er mer enn nok portareal (ca. 200cm^2 pr port), du får perfekte flenser, du kan justere tuningen på en enkel måte, og du sløser ikke bort unødig kassevolum på portareale du ikke trenger, etc...

                Og for 4-500,- har du to strøkne porter inkl. frakt.
                25 hz? blr ikke det veldig lavt da? og 2 stk 6" aeroporter med en lengde på 56cm vil ta opp nærmest det dobbelte av den porten jeg tegna opp. Men det er jo enklere å justere tuningen med aeroporter og man får perfekte flenser. Men personlig ville jeg gått for slotport og god avrunding på den
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #53
                  får vel bare prøve meg fram

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by berniebp87 View Post
                    25 hz? blr ikke det veldig lavt da? og 2 stk 6" aeroporter med en lengde på 56cm vil ta opp nærmest det dobbelte av den porten jeg tegna opp. Men det er jo enklere å justere tuningen med aeroporter og man får perfekte flenser. Men personlig ville jeg gått for slotport og god avrunding på den
                    Hehe, jeg sjekket ikke målene dine før nå. :P Det blir omtrent dobbelt så mye volum med to 6" porter, ja, ca. 22 liter. Ooops. :P Men likevel... portarealet vil jo være høyere, og tuningen lavere.

                    Jeg tenker mest på enkeltheten mtp endring av tuning, ja. Når han ikke vet hva han vil ha, så er det dumt å ta tips fra forumrotter som oss, egentlig.... Kanskje vil han ha mer SQ/dypbass (tune lavere), eller flere dB på tavla... (tune høyere), når han kommer så langt som å få prøvd.

                    Men han kan jo prøve med en 6" port først. Med flenser kan det jo hende den holder for å slippe blåselyder (ikke sikkert han hører dem i kupéen uansett)...

                    Jeg syns 20-25hz låter og føles best, men det vil jo så klart komme an på mange variabler og personlig smak, hvorvidt han vil like det eller ei. Kanskje låter elementene dritt uansett kasse også, hvem vet?

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Melicon View Post
                      vist jeg hadde bygd den kassen til berniebp87 som han tegnet. hvor skulle jeg så ha satt aeroportene? der slotporten egentlig skulle vært? eller en aeroport på hver sin side av kassa? og hvilken tuning ville du anbefalt?
                      Usikker på om en 6" port får plass ved siden av elementene i den kassa - må nesten måle flensen på en 6" port i såfall, for å være sikker. Tror den er ca. 25cm totalt...

                      Om porten skal stå på siden, må den i alle fall stå så den får noenlunde fritt "utløp", bortsett fra det, er det bare å kjøre på - men dersom du kutter ned til én 6" port (som antagelig vil holde), kan du ha porten oppover.

                      Jeg har en 6" port i ca. 270 liter i min bil, faktisk... ca. 20hz tuning. Kjenner nesten ikke noe blåsing i porten i det hele tatt med to JL 10W7. Så tipper du vil klare deg med samme port i samme volum uten blåselyder.

                      Comment


                      • #56
                        får vel bare bestille mej 2 porter ifra ljudia da og prøve meg frem og tilbake, er jo alltids kjekt å ha en port liggendes.

                        Bassen jeg er ute etter et en skikkelig dypbass man virkelig kjenner på kroppen
                        Men som sagt, får nok bare prøve meg frem, lagde denne tråden for å få mest mulige tips, tipper jeg går får den kassen han berniebp87 tegnet, og prøver meg frem etter den

                        Comment

                        Working...
                        X