Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 stk kicker solox 12, trenger hjelp til kassemål,tegning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 stk kicker solox 12, trenger hjelp til kassemål,tegning.

    Hei

    Har 3 stk kicker solox 12. Og trenger hjelp til tegning av kasse og anbefalinger.
    Først hadde jeg tenkt å ha 2 stk solox i en stor kasse, men så frister det litt med 3 stk også. så kom med anbefalinger her, om hva dere tror er best

    Bilen det skal stå i er en bmw E-34

    hadde tenkt å bruke en 6 aeroport på hver subb.

    Plass i bagasjerommet er målt opp.
    Kassen kan ikke være mer en 100 cm bred. vist jeg bygger kassen inn i bagasjerommet så kan den vær 120cm.

    Lengda inn mot seterygg kan vær max 80 cm.

    Høgda kan vær max 40 cm eller so sliter jeg med å få inn kassen.

    Specs på hva dem skal ha i portet kasse Rec: Ported Box Dims: 3.00 - 6.00 cu.ft.


    For å få utnytte med mulig plass i bagasjerommet så tenker jeg på å bygge kassen del for del i bagasjrommet.


    en som kan tegne en kasse til meg og komme med anbefalinger?


    Takker for svar

  • #2
    Hva svarte skal du med 3 soloX? har du 7500W rms?

    bruk dette programmet: http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm til å regne ut volum og plater.

    Her har du et fint nettside når du skal regne om fra en enhet til en annen: http://www.theconvertersite.com/

    Kasse med mål 100X80x40 blir 265.36liter hvis du bruker 3/4 mdf til å bygge kasse. med 120cm bredde så blir det 320,53liter

    edit:

    SoloX 12" trenger minimum 85 liter portet og maximalt 170liter, med andre ord så trenger du minimalt en kasse som har 255liter, maximalt 510liter, dette er da etter du har trukket fra hvor mye volum porten og subwooferne tar.

    Jeg har også lest at SoloX er glade i mye volum, så hadde det vært meg så hadde jeg bygget kassa inni bilen slik at du får mest mulig volum.
    Last edited by Dammed; 29-01-2010, 18:05.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Hehe, nei har 3 stk liggendes, og tenkte det hadde vært morsomt med 3 i stadenfor 2 Reknet du med 2 eller 3 stk der?
      tror kanskje jeg går for 2 stk siden det ser ut som 3 stk bare blir minimalt med størrelsen på kassen. Ja har fått med meg att dem er glad i mye volum. Hva anbefaler dere? 2 stk i en skikkeli stor kasse med en 6 aeroport hver med delt kasse? Hvilken tuning anbefaler dere? skal ha mest mulig trykk, solox spiller ikke noe pent i de hele tatt, så da kjører jeg for maks trykk

      Comment


      • #4
        Selge den ene soloX`n da ?

        Comment


        • #5
          hehe, kjekt å ha, men alt er til salg for rett pris selfølgelig

          Comment


          • #6
            da så, ja har du 3 liggende så er det en annen diskusjon.

            Hvilken forsterker skal du bruke? Det er vel det som er mest avgjørende når det gjelder om du skal ha 2 eller 3 elementer, eller kanskje til og med kun 1.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Spørs jo hva slags trykk du vil ha. Det vil nok spille høyest på "måler'n" med høy tuning (>40hz), men ikke sikkert det føles høyest fordet... Med svær kasse og lav tuning blir det morsomst, syns jeg. Mer av bassen du virkelig føler på kroppen.

              Hvem vet, kanskje det vil låte OK også. Etter min erfaring, låter det bare bedre jo lavere man tuner. Verdt et forsøk. Lettere å kappe portene, enn å skjøte dem. Bare et tips.

              Om du får bortimot 300 liter, ville jeg nok brukt alle tre, om jeg hadde nok effekt. Ellers har du jo en i reserve.

              Comment


              • #8
                ja tenkte mest på trykk man føler på kroppen, det som er gøy, når man virkeli kjenner bassen tar tak og rister dej halvt ihjel hvor er beste plaseringen av portene da? har mest lyst til å bruke alle 3, men trenger så vanvittig mye strøm og forsterkere, og bilradiospesialisten knøder nå so jæveli med mine dem har der oppe. å få 300 liter kasse i bagasjerommet skal jeg nok få til om jeg bygger kassen inn i bilen, men synst 100 L per element var litt lite forskjelle de kassene jeg har sett på internett

                Comment


                • #9
                  Dammed, ja hadde 2 til å starte med så fant jeg en billig en på finn som var helt ny, til en billig peng, så da måtte jeg bare ha den.

                  Får se hva bilradiopesialisten gjør med forsterkerene mine først. Dem har jo vært der oppe i omtrent 1 år no.
                  Snakk om 2 stk rockford fosgate t40001bd som jeg har der oppe, som har vært på reprasjon der i omtrent 1 år
                  har en annen tråd om dette på generell prat

                  Vist jeg ikke får dem igjen snart so må jeg vel bare handle nytt:/

                  Comment


                  • #10
                    hmm, får du dem tilbake fra bilradiospesialisten så har du nok kraft i alle fall. 8000W rms er ikke lite...

                    Hvilken magneter har du på subwooferne? (2x2ohm eller 2x4ohm)
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, burde få dem igjen da det var garanti på den ene når jeg sendte den inn og den andre var på reprasjon for tredje gang joda, 8000 rms vil holde i massevis, men så var det å få strøm til dem da, så vist jeg får dem igjen so skal dem selges. har 2x2 ohm på subbene.

                      Comment


                      • #12
                        hmm, kobler du hver sub til 4 ohm og så parallell kobler dem etterpå så får du 1.33ohm, da vil forsterkerne yte rundt 7200-7400W rms i teorien hvis du linker dem. Med andre ord så vil du få en ganske bra match.

                        Men som sagt så trenger du strøm til dette...
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #13
                          hehe, jo får se hva jeg finner på, første bud er å få dem igjen

                          drar nok en del strøm ja.

                          Noen som vil tegne kassen til meg? med porter og alt?
                          da hadde jeg blitt evig taknemmelig

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dammed View Post
                            hmm, får du dem tilbake fra bilradiospesialisten så har du nok kraft i alle fall. 8000W rms er ikke lite...

                            Hvilken magneter har du på subwooferne? (2x2ohm eller 2x4ohm)
                            2ohms magnet, den var ny

                            Jeg hadde bygd så stort jeg fikk plass til med alle 3 elementene, uten tvil.
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              ja komt noe skikkelig new highteck nå nei er nok 2x2 ohm på hver subb

                              Comment

                              Working...
                              X