Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 stk kicker solox 12, trenger hjelp til kassemål,tegning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    åhh, det har jeg sjekk Thumppers kasser: http://www.phpbbplanet.com/thumpper/...forum=thumpper

    blant andre:



    Han lager noen fine kasser.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #32
      okej nytt spørsmål berniebp87

      skal jeg runde av i alle hjørna? slik som vist på ditta bilde her : http://s948.photobucket.com/albums/a...t=gsdfhdsf.jpg

      Comment


      • #33
        Thumper lager ikke kasser, han lager kunst! Men det er veldig godt eksempel på avrunding av porten, dog noe komplisert og tidkrevende. Har du en fres så bruk det største avrundingsjernet du finner. ellers er det pussepapir
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #34
          hehe det der såg jo veldig tidskrevende ut men sann avrunding du mente altså
          kjedelig gitt lurer på åssen jeg skal få til ditta der

          Comment


          • #35
            Her er foresten gammle kassen : http://s948.photobucket.com/albums/a...ent=kasse1.jpg . Den funket dårlig gitt men brute bare en stakkers dynabel på 2500 på dem da

            Comment


            • #36



              grei avrunding uten å måtte begynne med "kerf cuts" (snitte MDF plata så den bøyes) og 45 grader hjørnene i kassa. dette gjør du enten med fres eller pussepapir
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #37
                aha, slik du mente det, da er det ikke noe problem
                tviler på det blir slik som på bilda lenger oppi der da men får nå prøve meg fram

                Mdf du anbefaler å bruke på denne her da?

                Comment


                • #38
                  er ikke så vanskelig da? Skjære noen rette kutt og så bruke en skrutvinge.



                  Hvis jeg bygger en porta kasse så blir det sånn.

                  Og jeg mener at du bør bøye alle hjørner, det er det som gir den beste luftflyten. Du kan til og med avstive porten slik at du også stabiliserer luftstrømmen litt. Slik som du ser her:
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #39
                    3/4"-1" og dobbel baffel, da blir det solide saker
                    Mvh Werner Harstad

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Dammed View Post
                      er ikke så vanskelig da? Skjære noen rette kutt og så bruke en skrutvinge.
                      Hehe! ja du kan prøve det og se hvor enkelt det er
                      Mvh Werner Harstad

                      Comment


                      • #41
                        dammed, åssen greide du å få en så fin bøy på porten ? vist jeg foreksempel pusser ned og foreksempel sparklegger også pusser ned igjen osv til jeg får en sånn fin avrundet port som dere har, så går vel det fint ann?

                        Comment


                        • #42
                          hehe. Jeg lagde en jækla seilbåt ut av en massiv trekloss som 5. klassing, klarer jeg ikke å lage en slik bue, så tar jeg et kurs for å klare det eller mase på en som kan det at han/ho lærer meg det!

                          edit: Jeg lagde den ikke, slik jeg forstår det, hvis du skjærer ned til et par mm og bruker en avstand mellom kutta slik at samlet avstanden får samme distanse som en bue hadde gjort hvis du tegnet det så bør du få en bue som passer og når den er bøyd så er helt klemt sammen slik at du ikke mister noe stivhet. Evt så kan du bruke litt glassfiber der du skjærte for å stive det opp.

                          Problemet av dette er å finne ut hvor stor tykkelse det må være på det området hvor du skjærte hulla og å finne ut hvor stor avstand du må bruke mellom kutta for at du får en jevn og fin bøy, men et par forsøk på det eller viten av en "mesterbygger" bør gi deg svare på det. Jeg syns at det ser så bra ut at det er verdt å prøve og feile litt.
                          Last edited by Dammed; 01-02-2010, 04:14.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #43
                            hehe, jo, får nok bare prøve meg frem

                            Takker for alle tips

                            Comment


                            • #44
                              Hadde helt klart gått for 2 stk 6" Aeroporter når kassa er så stor som 277 liter. Da trenger de bare å være ca 56cm for å tune til 25hz!

                              Det er mer enn nok portareal (ca. 200cm^2 pr port), du får perfekte flenser, du kan justere tuningen på en enkel måte, og du sløser ikke bort unødig kassevolum på portareale du ikke trenger, etc...

                              Og for 4-500,- har du to strøkne porter inkl. frakt.

                              Comment


                              • #45
                                hadde jo sett rått ut å tatt portene opp i hattehylla
                                If electricity comes from electrons, does morality come from morons?

                                Comment

                                Working...
                                X