Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer gamp i A3'en

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by DD-Henrik View Post
    Ehh det høres bare dumt ut. Når man ligger i 100kmt bruker man ca 25hk med en vanlig bil. Og man bruker ikke mer om man skal ligge i 100 med en trimmet bil.

    Så sant bilen blir brukt til og fra jobb ville jeg vært langt mindre kritisk til å trimme sålenge føreren kjører nogenlunde ansvarlig for da vil ikke alle hestene bli brukt hyppig og ofte. En gasspådragning i ny og ne skader ikke bilen i det hele tatt. Derimot ville jeg vært kritisk til å trimme hvis målet var å spinne og herje bilen i filler, men når det er snakk om nokså ny og pen bil antar jeg at det ikke er formålet, men heller ha det moro med litt pådrag når man blir forbikjørt av en volvo 240 og lignende..

    Derav anser jeg ditt innlegg som skremselspropaganda hva gjelder trimming. Bruker man riktige deler og gjør hver bidige ting riktig og bra med trimmingen finnes det ingen grunn til at motoren skal ryke med normale kjøreforhold.

    Hadde veldig grei effekt i A4-en min på slutten og tro meg, den ble lekt med. Det som røk var 2 stikkaksler og at registerreima ble kjørt lengre enn anbefalt. Stikkakslene var meget slitne fra før så dem ble byttet og ny reg reim. ingen skade skjedd. Get my drift? Motoren tåler fint litt juling, trim i vei og ha det gøy. Disse motorene er kjent blandt audimiljøer til å være svært pålitelige og gode når det gjelder trimming da det er smidde stempler originalt og en generellt godt bygd motor.
    Orka ikke lese innlegget, men POENGET mitt var at ting kan skje underveis, ting er gjerne ikke montert i en fei og når han har en annen bil han kan bruke til jobb osv så er det letter å ta det med ro og gjøre de rette valga på denne bilen.

    Pust litt nå, trenger ikke hoppe i forsvarsposisjon for min del.
    Last edited by ugn; 06-08-2010, 21:42.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #62
      Originally posted by gooner87 View Post
      Jepp, hadde nok vært mer kritsk selv

      Har sendt en PM om litt hjlep til KrQlle som har gjort litt med bilen sin.
      PM besvart Håper det hjalp litt vertfall
      ~Fredrik Rødvand Thomassen~ If it's too loud, you're too old!
      99 - Audi A4 B5 1.8T <-- Klikk og se
      § Alpine CDA-9886R m/ PXA H100 § 2 x Focal K2P 165 § dynaBel BF0804 § 3 x B2 Audio AC10 § B2 Audio MONO §

      Comment


      • #63
        Originally posted by KrQlle View Post
        PM besvart Håper det hjalp litt vertfall
        Det hjalp, Tusen takk

        Comment


        • #64
          de er ikke flissundet motorservice de er snakk om håper jeg?
          benken gir ekstra hester, variabel kvalitet på bygginga, sier at ting er defekt å monterer på andre biler dagen etter.. de fleste som trimmer bila sine her oppe brukes stensbøl på roverud til benking eller den ved vormsund, å de jeg jobber med bruker solør motorservice til maskinering. hyggelige priser og god service.
          er de noen i norge som har peil på 1,8t motoren må det vel være ts racing..
          men vil du ha krutt, så er de et firma i danmark som selger ferdige motoren til en ganske hyggelig pris hvis jeg ikke husker feil, så annonse fra de i gatebil bladet mener jeg..
          Lars Ole Spitalen
          bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
          anlegg: DD, mtx, kenwood
          skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

          Comment


          • #65
            Du vil ha det lille ekstra, og sikter opp mot 300hk? (I motor eller på hjula forresten?) Det høres jo litt drøyt ut.
            Hvor mye tåler girkassa på denne bilen egentlig?
            Ser at det nevnes at org. blokk tåler 300hk? Vel. Da ville jeg siktet litt under dette/evnt mindre om girkassa tåler mindre.
            Og leve på en smertegrense syns værtfall jeg er litt risky. Syns jeg.. Jeg..

            Ellers så sier jeg kjør på! Skal du gjøre dette selv eller sette bort arbeidet? Selv skal jeg bygge motor for første gang etterhvert og gleder meg som en unge.!


            Og husk!: Flow slår ALLTID ladetrykk!
            En annen viktig ting er også chip´en. Sørg for at du får en chip tilpasset DITT oppsett, og ikke en standard trim chip..
            Last edited by Oekern; 09-08-2010, 22:06.
            VW Corrado - Prosjekt bil
            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
            I´m BANKRUPT - A G60 owner

            Comment


            • #66
              Originally posted by Oekern View Post
              Du vil ha det lille ekstra, og sikter opp mot 300hk? (I motor eller på hjula forresten?) Det høres jo litt drøyt ut.
              Hvor mye tåler girkassa på denne bilen egentlig?
              Ser at det nevnes at org. blokk tåler 300hk? Vel. Da ville jeg siktet litt under dette/evnt mindre om girkassa tåler mindre.
              Og leve på en smertegrense syns værtfall jeg er litt risky. Syns jeg.. Jeg..

              Ellers så sier jeg kjør på! Skal du gjøre dette selv eller sette bort arbeidet? Selv skal jeg bygge motor for første gang etterhvert og gleder meg som en unge.!


              Og husk!: Flow slår ALLTID ladetrykk!
              En annen viktig ting er også chip´en. Sørg for at du får en chip tilpasset DITT oppsett, og ikke en standard trim chip..
              Hø?? Flow slår alltid ladetrykk???

              Hva i alle dager menes med det?
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #67
                At det hjelper lite med en hårføner beregnet for Semitrailere, når du ikke får lufta igjennom.
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #68
                  Litt rart formulert men greit Det er uansett ikke riktig det utsagnet

                  Hjelper lite med stor turbo hvis man kjører 0.5 bar ladetrykk

                  Så da ville jeg helst hatt en liten turbo (ikke så mini som 1.8t originalturboen såklart hehe) men et høyt ladetrykk. Rask spoolup gir bedre bunndrag og respons som faktisk kan gi bedre 0-100 hastighet enn å kjøre med en enorm turbo på samme trykk fordi den da trekker på hele turtallet istedenfor 5-8000rpm.

                  Kjørte 1.4 bar på min A4 med liten turbo og det var utrolig morsomt. Trengte sjelden å gire noe særlig ned før jeg fløy i fra 18-åringer som hadde lyst til å kappe med sine volvo turbo intercooler drittbiler hehe
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #69
                    Tja, ta Andreas på In-Tec f.eks, som dro ut en god del gamp av en 1.8 hondamotor på relativt lavt trykk, bare ved et godt portearbeid Les her.. Er det en som kan porte er Andreas karen å snakke med.
                    Husker jeg rett, så hadde han et ladetrykk på 0.8 og over 500 gamp i den motoren i et mesterskap.. Finner ikke linken til det igjen. (EDIT, stod jo på samme sida..)

                    "Da har jeg fått bilen til å funke slik jeg ville, etter å ha brukt ca 1 time til på dynoen passerte bilen 384,7hjulhk @ 9100rpm på wastegate fjæra (avcr i av possisjon) fjæren er satt på 0,5 bar ladetrykk.

                    Hvilket er ny rekord for meg og i Europa såvidt jeg kan se. og dette på handelsbensin.

                    Etter justering og oppjustering av trykk klokket bilen tilslutt inn 527,6hjulhk @ 9100rpm med avcr satt til 0,9bar ladetrykk,(ca 600+motorhk)
                    bremset på shell99 oktan."


                    Mindre turboer gir kjappere spool=kjappere trykk. Selv har jeg nedgradert til en mindre turbo for å få bedre bunndrag, toppen min er ikke god nok for skikkelig gjennomlufting, så da henter jeg momentet inn tidligere istedetfor, til samme effekt på topp. Hjelper ikke meg stort med større turbo og mer trykk, da det bare ødelegger motoren, og lufta ikke kommer seg igjennom uansett. Da må jeg porte og bytte til grenrør og grøvre eksos og mer bensin osv først.
                    Last edited by terion; 10-08-2010, 12:14.
                    mvh
                    Terje

                    Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                    Comment


                    • #70
                      Edit: terion svarte veldig greit det jeg og Oekeren vil fram til.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by neptyr View Post
                        Edit: terion svarte veldig greit det jeg og Oekeren vil fram til.
                        Originally posted by terion View Post
                        Tja, ta Andreas på In-Tec f.eks, som dro ut en god del gamp av en 1.8 hondamotor på relativt lavt trykk, bare ved et godt portearbeid Les her.. Er det en som kan porte er Andreas karen å snakke med.
                        Husker jeg rett, så hadde han et ladetrykk på 0.8 og over 500 gamp i den motoren i et mesterskap.. Finner ikke linken til det igjen. (EDIT, stod jo på samme sida..)

                        "Da har jeg fått bilen til å funke slik jeg ville, etter å ha brukt ca 1 time til på dynoen passerte bilen 384,7hjulhk @ 9100rpm på wastegate fjæra (avcr i av possisjon) fjæren er satt på 0,5 bar ladetrykk.

                        Hvilket er ny rekord for meg og i Europa såvidt jeg kan se. og dette på handelsbensin.

                        Etter justering og oppjustering av trykk klokket bilen tilslutt inn 527,6hjulhk @ 9100rpm med avcr satt til 0,9bar ladetrykk,(ca 600+motorhk)
                        bremset på shell99 oktan."


                        Mindre turboer gir kjappere spool=kjappere trykk. Selv har jeg nedgradert til en mindre turbo for å få bedre bunndrag, toppen min er ikke god nok for skikkelig gjennomlufting, så da henter jeg momentet inn tidligere istedetfor, til samme effekt på topp. Hjelper ikke meg stort med større turbo og mer trykk, da det bare ødelegger motoren, og lufta ikke kommer seg igjennom uansett. Da må jeg porte og bytte til grenrør og grøvre eksos og mer bensin osv først.
                        Hehe, det er EN kar ja Og så har han sikkert en helt insane kompresjon for å få så mye hester med så lavt trykk, hvilket gir godt bunndrag. Med en stor turbo vil han få store mengder luft på lavt trykk, og han har sikkert ombygd innsug med kammer slik at trykket ligger klart ved hver sylinder slik at når ventilen åpner så fyller sylinderen momentant.

                        Dette har ingen rot i virkeligheten til den middelmådige mann som er interessert i å trimme bilen litt.

                        For den middelmådige mann som ikke ønsker å foreta store motoroperasjoner så er liten turbo med høyt trykk å foretrekke framfor flowportede gasspjeld, polert og flowportet topp, suction pipe, datasprut, ekstern wastegate, vannkjøling gjennom frostpluggene osv osv osv...

                        Som du siterer så er det sannsynligvis europarekord hvilket bare bekrefter mine påstander i mine innlegg. Fordi det ikke er bare bare å få til noe slikt som karen du siterer

                        Men interessant innlegg absolutt. Har ikke sett de tallene før og hvis det stemmer så er det jo utrolig imponerende, men dyrt hehe



                        Originally posted by neptyr View Post
                        Edit: terion svarte veldig greit det jeg og Oekeren vil fram til.
                        Jepp, men les mitt svar over dette sitat da
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #72
                          EN kar? Vel, det er jo en del i vacn som drar en del ut av kværna sine også, sammen med ford samfunnet, og helt sikkert mange andre bilmerker også.

                          Turbo og "insane kompresjon" hører ikke hjemme i samme setning.

                          Som fler av oss prøver å påpeke, må du jo ha all denne lufta UT av motoren igjen også, for å i det heletatt OGSÅ spoole OPP turboen så den igjen kan mate mer luft INN, dette er en evig sirkel som kan gjøres langt bedre med porting (FLOW) og høyere ventilløft (større/fler ventiler) og andre kam-tider.
                          Er ikke bare å slenge på en større turbo på hvasomhelst og satse på å få mye effekt ut av det. Ja, selvsagt kommer det ann på HVOR mye mer man vil ha, 20-30hk kan lett hentes med større turbo eller lettere -- mer trykk, men da begynner man å riske toppakninger etc istedetfor. - Ja, den kan byttes, men da man likevel har toppen oppe, så er det ikke så himla dyrt å få en porte-jobb på toppen i samme slengen (i forhold til ny turbo), så holder kanskje den turboen man har, med bittelitt mer trykk sammen med portejobben til å runde over 50+ hk til.

                          Er ikke uenig at større turbo og mer trykk er den enkleste veien til mer effekt, men det er også den enkleste veien til havari om man ikke er forsiktig og tør å moderere seg selv mens man holder på. Mye vil ha mer osv..
                          En grunn til at jeg venter med å øke trykket selv, til jeg vet at jeg har en motor som tåler det.

                          Les litt om de forskjellige fasene, stage 1, stage 2 og stage 3 trimming, og hva de innebærer f.eks.
                          mvh
                          Terje

                          Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                          Comment


                          • #73
                            Du kan jo tydeligvis ingenting om trimming!! Spar meg for det tullet.

                            Hvis denne karen har fått mange hundre hester på 0.5 bar trykk må han ha høy kompresjon!!! Hva skal ellers lage energien?

                            Turbo og kompresjon trenger ikke å ha noe som helst sammenheng med hverandre. Det som definerer om en motor er holdbar eller ikke er det atmosfæriske trykket inni sylinderen ved full gasspådrag og med fullt trykk. Lader turboen 0.2 bar kan man ha en enorm kompresjon, men skal man lade 1.5 bar må man ha lav komp for at det skal holde.

                            Hva skal motoren skjære seg av hvis det er relativt høy komp og lavt trykk, når da det atmosfæriske trykket ikke er særlig høyt på sitt høyeste med fullt gasspådrag?? ALT går på atmosfærisk trykk når det gjelder holdbarhet, foruten andre variabler slik som smøring, blandingsforhold, tenningstidspunkt, detonasjoner o.l. Men disse tingene er som regel ganske optimale og da er det mer eller mindre kun trykket inni sylinderen som kan få motoren til å rase eller ikke.

                            Det man derimot oppnår med høy komp og lavt trykk er kjapp spoolup grunnet den høye eksosflowen, mindre sjanse for detonasjoner(vet du hva dette er i det hele tatt siden du er så flink??), lengre holdbarhet på turbo osv osv, men det koster, kontra å bare stille opp trykket.

                            Derfor er den greieste, vanligste og billigste løsningen å kjøre høyt trykk med en middelsize turbo, større dyser, chip, oppgradert FMIC, større bensinpumpe, større luftmengdemåler. Istedenfor å i tillegg legge på datasprut, ståltoppakning, ekstern wastegate, målere, smidd innmat, forsterkede rådelagere og rammelagere m.m.

                            Hvis du er interessert i å lære mer om trimming kan du lese http://www.200-sx.page.tl som jeg har laget ene og alene hvor hver minste setning er selvskrevet. (ingen formål om selvskryt her naturligvis, men blir provosert når min viten om trimming ytes tvil til av en som TILSYNELATENDE ikke har mye greie på trimming)

                            sorry hvis jeg virker litt frustrert men dette satte virkelig fyr på kjelen min
                            Last edited by J.T.; 11-08-2010, 01:43. Reason: Fjernet unødvendig sitering!!
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #74
                              Voldsomt så dere skulle diskutere da!? Er alt dette relevant for Azhar (TS)?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by saab9000 View Post
                                de er ikke flissundet motorservice de er snakk om håper jeg?
                                benken gir ekstra hester, variabel kvalitet på bygginga, sier at ting er defekt å monterer på andre biler dagen etter.. de fleste som trimmer bila sine her oppe brukes stensbøl på roverud til benking eller den ved vormsund, å de jeg jobber med bruker solør motorservice til maskinering. hyggelige priser og god service.
                                er de noen i norge som har peil på 1,8t motoren må det vel være ts racing..
                                men vil du ha krutt, så er de et firma i danmark som selger ferdige motoren til en ganske hyggelig pris hvis jeg ikke husker feil, så annonse fra de i gatebil bladet mener jeg..
                                Jo det er Flissundet motorservice det var snakk om. Har hørt mye positivt om dem både fra bekjente og andre.

                                Motor blir det nok ikke i første omgang.

                                Comment

                                Working...
                                X