Announcement

Collapse
No announcement yet.

bilstereo batteri... hva skal man ta???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    merka ingen forskjell på mine batterier om jeg brukte billig biltema sak, powermaster 25a eller kinetik 50a.. eneste forskjellen var hvor fort batteriene blei lada opp
    www.eirikaspaas.com

    Comment


    • #32
      Originally posted by Eirik Aspaas View Post
      merka ingen forskjell på mine batterier om jeg brukte billig biltema sak, powermaster 25a eller kinetik 50a.. eneste forskjellen var hvor fort batteriene blei lada opp
      Og dette ble målt med TL?

      Batterier er jeg ingen ekspert på så tar imot all lærdom med åpne armer
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #33
        målt med termlab ja.. altså.. så lenge du får ladet opp batteriet er det bra nok lading

        spenninga datt ikke noe fortere fra 14,4v uansett..
        www.eirikaspaas.com

        Comment


        • #34
          apollo batterier selges å på torshov til en gunstig pris...
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #35
            Originally posted by Digital Designs Norge View Post
            Så de fungerer ikke bedre med en lader som koster skjorta da? Har du testet forskjellen på en biltemalader og en skikkelig sak?
            Tja, jeg brukte en ctec multi 7000 lader som det påståes at skal være en av de beste laderene i verden...Men noen dyrere lader har jeg ikke brukt....

            Og hvis scoren hadde blitt 1 - 1.5 - 2 db bedre med en dyyyr lader på de batteriene, så hadde fortsatt Kinetic blitt satt i en dårlig lys...

            Uansett så VET jeg det er flere som har testet det samme ellers i Europa og fått ca de samme resultatene som jeg fikk.
            De jeg har vært i dialog med, brukte Kinetic laderen også... De fikk voltdrop på samme måte som jeg gjorde. Skillnad i db var ca den samme...dvs Odyssey var ca 1.5 -1.9 dB bedre en Kinetic, uansett type lader....

            Jeg har kun hørt om 1 person som har økt score med å bruker Kinetic lader.

            Da jeg gjorde testen av de batteriene og testen ble kjent på div forumer, da ble det et litt diskusjon rundt Kinetic batteriene og laderene, min testmåte, mine forsterkere/forsterker oppbyggning, mitt strømtrekk OSV..Men et strømtrekk er et strømtrekk , uansett hvordan forsterkeren er bygd opp... Jeg Tilbød Importøren og teste Kinetic batteri og lader hvis han lånte ut en lader, eller hvis det var en lader å få lånt ellers av en eller annen.....
            Desverre så ble det aldri sånn... Lurer på hvorfor...
            Eller , jeg lurer egentlig ikke på det.

            Jeg Nevnte også det samme den gangen som nå, hvis det er sånn at Kinetic "må" ha en spesiell lader for å funke optimalt da kan da umulig det batteriet være et bra batteri å anbefale til en bil som lades med dynamo`n og er i daglig bruk......
            Jeg fikk ikkeno fornuftig svar på den , den gangen heller...

            Min mening om kinetic batteriene, er at det er et ok batteri. Men det er ikke såå bra som noen har påstått eller påstår.

            Det med at det har sittet Kinetic i noen biler det har blitt satt Wr stemmer, men det er ikke så mange som vet at det satt over 100 batterier der. (mener å ha lest 136 batterier i Pioneer bilen ??? )

            I street A , B eller C har jeg aldri hørt at Kinetic har hatt Wr... Isåfall må det ha vært tidlig på sessongen da ingen andre har vært utpå å skrudd opp...Og det i seg selv sier sitt...

            Men test det gjerne selv, ta et Kinetic 2400 batteri og et Odyssey 2150 batteri.
            Test med flere typer ladere.
            Bruk en (eller flere) forsterkere, som trekker myyye strøm.
            Burp og mål med termlab.
            Mål voltdrop`n under burp.
            Og samtidig kan du måle effekten Ut av forsterkeren...
            Og da er det viktig at alt står likt innstillt, som gain, kasse/port interiør i bilen osv...(med tanke på scoren i dB, effekt ut av ampen osv)
            Tipper du vil få ca det samme resultatet som jeg og flere andre har fått.

            TEAM RE-LOUD
            Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
            2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

            Comment


            • #36
              Gir jo ingen mening at et batteri skal lade seg ut fortere selv om det er brukt en billig lader.
              En bøtte med vann tømmes ikke fortere selv om du fyller med en tynn slange ...
              Om batterieter fullada, så er det fullada, spiller ingen rolle hvor lang tid det har tatt eller hvor kratig laderen var, med mindre ladingen har gjort skade på batteriet.

              Comment


              • #37
                Forskjellen jeg har merket er at jeg ikke har fått ladet batteriet fullt opp med en vanlig lader, dette er visstnok pga tykkere og flere plater i batteriet.

                Med en vanlig lader klarte jeg å holde en hvilespenning på 12,8-13 volt, mens med Kinetik sin egen lader så klarte jeg å holde 13,8-14 volt hvilespenning. (Vi har så langt ikke klart å holde så høy hvilespenning på ett SP2150, men på samme dbdrag oppsett var det litt høyere spenningsfall med 1 kinetikbatteri fremfor 1 stinger)

                For den vanlige mann i gata som skal ha ett bilstereobatteri til sin vanlige bilstereobil spiller det nok faen INGEN rolle om man kjøper ett SP2150 eller Kinetik HC 2400

                EN av grunnene til at flere i usa f.eks velger Stinger sitt SP2150 fremfor Kinetik sitt HC2400 er pga Kinetik sin veilpris dyrere der borte, her er det omvendt.

                En annen ting jeg også erfarte med Kinetik er at 2 stk i parallell fungerer svært bra med 0,1-0,2 volt spenningsfall, mens når jeg brukte ett alene så var spenningsfallet 2 volt.

                Så når man skal velge batteri er det viktig å se litt fremover også, skal man kanskje ha flere batterier? Hvilket batteri får man best pris på osv?

                Selv forhandler jeg Stinger sine batterier og er kjempefornøyd med de, men synes likevel det er viktig å få frem "forskjellene" for den vanlige brukeren og dB-draggeren med 5-20 000w i trunken.

                Comment


                • #38
                  Eg sitter igjenn med 2 døde Kinetik hc800 batterier.
                  Mest trolig døde celler på dem eg har.

                  Men Vision batteriene som Iceaudio selger har imponert meg stort !
                  En kammerat greide å kortslutte 2 stk Vision CT12-105X, noe som vi trodde,
                  satt dem på lading med Biltema lader bare på pur faen og sjekka igjenn etter ei uke.
                  Joda, dem var fult opp ladet og funker den dag i dag !

                  Greit eg er amatør, men det viser hva som funker og ikke.

                  Comment


                  • #39
                    du er ikke alene... Kinetik er piss... har en kompis som har ett stående med 0 volt...
                    selv sliter mitt HC2400 med å holde spenningen noe særlig i det hele tatt...
                    MVH, Øivind Sandvik
                    sigpic
                    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                    www.sandviksbassogbongel.com

                    Comment


                    • #40
                      Pittelitt off-topic her nå kanskje, men jeg må spørre (selv om det er noe flaut):

                      Hva bruker dere til å sjekke spenning over polene på et batteri? Er et vanlig multimeter nok, eller vil dette knekkes pga for mye strøm?
                      Alpine 137BTi
                      B² Audio = Lyd


                      '97 E39 528

                      Comment


                      • #41
                        En bruker bare et vanlig multimeter ja.
                        Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Andy89 View Post
                          En bruker bare et vanlig multimeter ja.
                          Takker!

                          Har lenge sett for meg at et multimeter ville bli knekt av strømmen da jeg så for meg regelrett kortslutning ved et slikt tilfelle.. Men så har jeg ikke den minste anelse om hvordan et multimeter er bygd opp heller da!
                          Alpine 137BTi
                          B² Audio = Lyd


                          '97 E39 528

                          Comment


                          • #43
                            Nei er ikke sånn det virker.
                            Nå vet ikke jeg heller hvordan det er bygd opp men vet hvordan man bruker et.

                            Ikke prøv å mål ohm på noe som er spenningsatt, da ryker sikringer inni apparatet.
                            (Lærte det på skolen hvertfall, aldrig prøvd)
                            Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                            Comment


                            • #44
                              Hehe! Har heller ikke testet det du nevner her, men det stemmer nok

                              Samme med å måle strøm, de fleste multimeter tåler ikke akkurat spesielt mange amper før det går til helvete! Og det er vel her jeg har dratt misforståelsen min fra tenker jeg..
                              Alpine 137BTi
                              B² Audio = Lyd


                              '97 E39 528

                              Comment


                              • #45
                                De tåler ikke så mange ampere nei
                                Er vel derfor vi har tang amperemeter
                                Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                                Comment

                                Working...
                                X