Announcement

Collapse
No announcement yet.

kondensatorer -en gang for alle...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• InstallBay Tønsberg
    replied
    Nå har jo VRx en helt egen inngang for kondensator, og som jeg har fått opplyst så er den designet for at du skal få noe igjen på å bruke kondensator. Correct me if i'm wrong

Ellers, så har jeg aldri opplevd å få noe ut av å bruke kondensator, på både eldre og nyere forsterkere.

Leave a comment:

• Engen Audio
    replied
    Jeg støtter fortsatt EA her, og jeg vet hva jeg hører og jeg tror nok på meg selv til å stå for det. Jeg vruker noen gamle drog av noen forsterkere og trives med masse batterier og endel farad kondiser. De som mener jeg tar feil må gjerne mene, det tar jeg vel ikke så veldig tungt. men vi får se hvordan det går da når droget engang plutselig er ferdig..

Skjønner heller ikke helt det med skruene, men hvis jeg vil svi av 3 lapper på skruer og 5 på kondiser så gjør jeg det...
    Last edited by Engen Audio; 19-02-2009, 17:55.

Leave a comment:

• matador
    replied
    hehe...nei, kan ikke si meg enig EA, tros alt jeg besitter på noen old school forsterkere -som jeg samler på- så jeg får prøvd dette veldig lett og ofte -og desverre kan jeg ikke si at kondensator hjelper her EA, men self jeg har ikke prøvd på alle forsterkere heller.

Som du sier er jo essensen i det hele at vi liker å nytte musikk, og at eventuele andre likesinnede også kan få bedre eller mest optimal ut av sitt system -uansett pris eller løsning. Fordi som jeg også sa så er jeg ikke lengre interesert i å bruke tid på fortelle hvordan andre skal bruke pengene sine den tiden bruker jeg heller til å høre på musikk gitt men har er info med fakta for de som vil forstå "hvofor" fungerer eller ikke fungerer -enkelte av oss er tross alt interesert i teorien bak det praktiske da det er stor sammenheng faktisk.

bleier når du tok lappen? sssååå gammelt er du vel ikke enno... selv om mange av de som bor på gamle hjem begynner med det i "tidlig alder"....

Leave a comment:

• Erik André
    replied
    Originally posted by matador View Post
    egentlig skrev jeg om skruene i farta uten å ha noen ting i tankene EA og Emma var akk det aller siste jeg tenkte på, da Emma ikke har noe med teman å gjøre...

men det som er så fint det er at vi kan diskutere og argumentere det vi selv opplever hver for oss, eneste forkjellg er at jeg har kopiert teksten skrevet av personer som er mer "troverdig" og kjente enn"lille meg" -selv om jeg har sagt også det samme i mange andre annledninger og forum.

Dette er teorien med konkrete måle bevis som bekrefter det som enkelte av oss opplever ved bruk av en kondesator... og ikke bare en påstand basert på hva en hørte.

hahaha... komentarene om bleiene kjente jeg ikke til ... men ikke la oss bli personlige EA
    Bare at vi har rett begge to, høyere switch frekvens og høyere effektivitet er vel hovedsaklig klasse D forsterkere, klasse AB har også blitt bedre strømforsyninger i, men ikke på langt nær så effektive som klasse D forsterkere. Batterier er og blir bedre nå enn før, men jeg mener jo tross alt at en kondensator gir deg prikken over ien, i eldre forsterkere kan man som sagt oppleve ganske store forbedringer.. sånn er det.
    Så har man hva man skal bruke utstyret til, skal man spille et burp i db-drag vil en vilken som helst kondensator virke som en brems. Dette er en selvfølge, jeg diskuterer ikke det. Samme gjelder ved bruk av spl skiver som har bassganger som er evigvarende som vil gi opp mot maks strømtrekk hele tiden.
    På musikk som du er veldig glad i.. michael jackson f.eks som faktisk er dynamisk påstår jeg at så lenge du kjører klasse AB forsterker så hjelper dette

Så om denne teorien med tester er skrevet av en som liker spl blir jeg ikke overrasket.

Konkrete måleresultater gir nå jeg faen i, er tross alt hva jeg hører som er viktig, ikke hvorfor det låter sånn. Dette gjelder jo så klart ikke i db-drag der måleresultatet er viktigere enn lyden, men både du og jeg er vel opptatt av lyden ville jeg tro.

Jaja jeg gikk i bleier jeg når jeg fikk lappen, så Bergene hadde ikke så feil!!

Leave a comment:

• matador
    replied
    Originally posted by Erik André View Post
    Hva spessielle skruer har med saken å gjøre vet nok bare du, men for meg så virker det som negativ EMMA omtale siden Engen bruker snakeeyes fordi han skal stille i master og få bonus poeng for at anlegget hans blir vanskligere å stjele, dette har da ikke noe med lyd å gjøre. Dette vet du og det vet jeg, men emma handler faktisk om installasjon også. Om man ikke ønsker å stille mot dette har man da klasser som advanced der alle kan stille. Der får man poeng for sikker montering og om anlegget ser ferdig montert ut. EMMA handler tross alt litt om at ikke vi skal ha bilbomber kjørende rundt på veiene så dette forblir et minste krav.
    egentlig skrev jeg om skruene i farta uten å ha noen ting i tankene EA og Emma var akk det aller siste jeg tenkte på, da Emma ikke har noe med teman å gjøre...

men det som er så fint det er at vi kan diskutere og argumentere det vi selv opplever hver for oss, eneste forkjellg er at jeg har kopiert teksten skrevet av personer som er mer "troverdig" og kjente enn"lille meg" -selv om jeg har sagt også det samme i mange andre annledninger og forum.

Dette er teorien med konkrete måle bevis som bekrefter det som enkelte av oss opplever ved bruk av en kondesator... og ikke bare en påstand basert på hva en hørte.

hahaha... komentarene om bleiene kjente jeg ikke til ... men ikke la oss bli personlige EA

Leave a comment:

• Erik André
    replied
    Originally posted by matador View Post
    jeg har prøvd det engen, derfor har jeg alltid ment det samme om kondiser og "desverre" i tilleg så forstår jeg meget godt hvordan den fungerer teoretisk i en kompleks krets. Greie er bare at uansett hva det er så vil jo alltid være andre som mener noe annet

Det er for mange som mener og tror uten å forstå hvorfor og sammenheng, men jeg trenger ikke overvisse det som andre berømheter allrede sier. Jeg ble dritt lei av å nevne det samme hver gang EA. Men helt ærlig det er bare å bruke pengene sine som man selv ønsker -gjør meg ingenting... men her har du en klar indikasjon om hva folk som virkelig kan dette bedre enn deg og meg mener om saken... ellers jeg tror at de karene har både skrud og drivet lengre med bilstereo/lyd enn deg EA... og hvis du mente meg så har jeg drivet med det mye lengre enn deg med bilstereo og elektronikk -og det er ikke bare lyd i bil som er min hobby men også hjemme... men koselig at du er blitt sånn ekspert på disse siste årene
    Har hørt dette før, at du har drevet på så jævlig mye lenger enn meg.. kommentaren fra Bergene var vel at jeg gikk i bleier når du vant din første nasca konkuranse.
    Jeg har nå drevet med lyd i bil siden 1990-1991 engang og frem til nå, de siste årene jeg har vist meg frem. At jeg valgte å holde på med lyd for meg selv i så mange år har ikke noe med hva jeg har skaffet meg av erfaring opp mellom. Selv om kunnskaps nivået har eksplodert nå i det siste.

Det jeg også mener at med tanken på hva en kondis koster så er det mye bedre å kjøpe en extra batteri. De eneste gangene en kondis fungerte som en hørbær forbedring var i 90 årene da vi bare hadde elendige baterier med en stor indre mostand. Moderne baterier er langt mye bedre nå, i tilleg så har også moderne strømsforsyninger en annen hastighet (switch frekvens) som er mer effektive.
    Moderne strømforsyninger du nevner her gjør så en kondensator (kondis er forøvring hvor lenge man klarer å holde ut i f.eks løping) blir som du sier ubruklige, men som jeg skrev over testet jeg den på en forsterker som har en gammel teknologi, jeg forstår hvorfor den ikke er videreutviklet.. fordi den fungerer. Her fungerer det med en kondensator.. jeg hørte nå ihvertfall forskjell.

En ting det ikke blir nevnt forresten er det faktum at de fleste kkondensatorer har en max påtryk spenning på 24 volt... istedenfor 16volt som ville vært mye bedre -men langt ifra så fysisk stor og imponerende...Men hva er viktig ved dette? dette kalles RC tids konstant=teta, som i korte trekk henger sammen med tiden det tar å ladde opp/ned kondensatoren og kurven for oppladning/utladning er en eksponetial kurve og den stigger fortest /raskere til 60% av max påtrykt spenning... den resterende 40% er seint og siden det er en exponetial kurve så vil ALDRI laddes den opp til 100%... så, om du bruker en 24 volts kondis så vil den faktisk forbruke mer strøm enn en kondis på 16volt også selv om anlegget er AV... om jeg noen gang skulle burdert et kondis på den siden av strømsforsyningen hadde det blitt flere mange små kondiser i parallel og på 16volt...
    lurer bare på hva du mener med forbruk av strøm her? Har du en billig biltema kondensator som er tørka ut skjønner jeg at den har et strømforbruk, men de stinger sakene jeg hadde målte 12.4volt de, 3 timer etter jeg demonterte de.. måtte da ta av toppen når jeg testet dette siden toppen har en innebygd utladnings krets montert.

Det er også laget grafer med forklaring på hvordan det er målt og hva som er målt.... og enda en gang: tidskonstanten som visses i grafene forteller klar og tydelig hvor rask og hvor mye kondisen hjelper... men det krever at man forstår det man leser self og det hjelper ikke noe som helt om du ikke vil forstå dette heller...
    Ikke det at jeg ikke vil forstå James, men når jeg har gjort meg en erfaring så stoler jeg faktisk på denne nok til å stå for det. Jeg juger ikke når jeg sier jeg har opplevd forbedring, hvis du tror det fordi teoriene dine sier noe annet så skal du få lov til det.
    personlig bruker jeg flere små batterier i paralell, da dette gir en extrem lav indre motstand... enda jeg ikke bruker extreme forsterkere eller spesiele skruer men garantert veldig god lyd... vi kunne ha koblet en kondis i mitt system og prøvd hvor mye den mirakel kondis hadde hjulpet her... men self mange kvakksalvere som mener at de vet bedre om mitt system...
    Jeg bruker heller ikke kondensatorer og jeg har strømsterke forsterkere som krever litt strøm, men disse har nyere teknologi i seg enn den gamle vrx blokka og jeg kjører alt i 4ohm i dag og ikke i 1ohm som vrx blokka fikk jobbe med. Jeg er helt med på hva du mener og jeg ville nok ikke ha hørt forskjell på anlegget mitt i dag med og uten kondensator. Men at det er forbedrings potensiale i eldre forsterkere med kondensator er det i mine øyne liten tvil om.
    En tanke er alle sier har du 3000kr så kjøp et batteri, helt enig.. Har du 6000kr så kjøp to batterier.. men har du 30 000kr så vil jeg påstå at 10 batterier blir tullete.. du nevnte selv vekt økning av bil som et teit tillegg for hva kondensator er godt for (dvs du copy/paste).. med 10 batterier blir i hvertfall bilen min ukjørbar.

Hva spessielle skruer har med saken å gjøre vet nok bare du, men for meg så virker det som negativ EMMA omtale siden Engen bruker snakeeyes fordi han skal stille i master og få bonus poeng for at anlegget hans blir vanskligere å stjele, dette har da ikke noe med lyd å gjøre. Dette vet du og det vet jeg, men emma handler faktisk om installasjon også. Om man ikke ønsker å stille mot dette har man da klasser som advanced der alle kan stille. Der får man poeng for sikker montering og om anlegget ser ferdig montert ut. EMMA handler tross alt litt om at ikke vi skal ha bilbomber kjørende rundt på veiene så dette forblir et minste krav.

Leave a comment:

• matador
    replied
    jeg har prøvd det engen, derfor har jeg alltid ment det samme om kondiser og "desverre" i tilleg så forstår jeg meget godt hvordan den fungerer teoretisk i en kompleks krets. Greie er bare at uansett hva det er så vil jo alltid være andre som mener noe annet

Det er for mange som mener og tror uten å forstå hvorfor og sammenheng, men jeg trenger ikke overvisse det som andre berømheter allrede sier. Jeg ble dritt lei av å nevne det samme hver gang EA. Men helt ærlig det er bare å bruke pengene sine som man selv ønsker -gjør meg ingenting... men her har du en klar indikasjon om hva folk som virkelig kan dette bedre enn deg og meg mener om saken... ellers jeg tror at de karene har både skrud og drivet lengre med bilstereo/lyd enn deg EA... og hvis du mente meg så har jeg drivet med det mye lengre enn deg med bilstereo og elektronikk -og det er ikke bare lyd i bil som er min hobby men også hjemme... men koselig at du er blitt sånn ekspert på disse siste årene

Det jeg også mener at med tanken på hva en kondis koster så er det mye bedre å kjøpe en extra batteri. De eneste gangene en kondis fungerte som en hørbær forbedring var i 90 årene da vi bare hadde elendige baterier med en stor indre mostand. Moderne baterier er langt mye bedre nå, i tilleg så har også moderne strømsforsyninger en annen hastighet (switch frekvens) som er mer effektive.

En ting det ikke blir nevnt forresten er det faktum at de fleste kkondensatorer har en max påtryk spenning på 24 volt... istedenfor 16volt som ville vært mye bedre -men langt ifra så fysisk stor og imponerende...Men hva er viktig ved dette? dette kalles RC tids konstant=teta, som i korte trekk henger sammen med tiden det tar å ladde opp/ned kondensatoren og kurven for oppladning/utladning er en eksponetial kurve og den stigger fortest /raskere til 60% av max påtrykt spenning... den resterende 40% er seint og siden det er en exponetial kurve så vil ALDRI laddes den opp til 100%... så, om du bruker en 24 volts kondis så vil den faktisk forbruke mer strøm enn en kondis på 16volt også selv om anlegget er AV... om jeg noen gang skulle burdert et kondis på den siden av strømsforsyningen hadde det blitt flere mange små kondiser i parallel og på 16volt...

Det er også laget grafer med forklaring på hvordan det er målt og hva som er målt.... og enda en gang: tidskonstanten som visses i grafene forteller klar og tydelig hvor rask og hvor mye kondisen hjelper... men det krever at man forstår det man leser self og det hjelper ikke noe som helt om du ikke vil forstå dette heller...

personlig bruker jeg flere små batterier i paralell, da dette gir en extrem lav indre motstand... enda jeg ikke bruker extreme forsterkere eller spesiele skruer men garantert veldig god lyd... vi kunne ha koblet en kondis i mitt system og prøvd hvor mye den mirakel kondis hadde hjulpet her... men self mange kvakksalvere som mener at de vet bedre om mitt system...

Leave a comment:

• Hifonic
    replied
    Spent på om EA hadde hørt forskjell om man kobla bort kondisen uten at han visste det ja
    Og om man leser alt som matador har limt inn skjønner man jo hvorfor kondis ikke funker så bra i praksis som mange skal ha det til.

Leave a comment:

• neptyr
    replied
    Hadde vært gøy å hatt en switchboks, slik at man kunne slått dem direkte av uten å måtte koble om.
    Burde jo være fult mulig å bruke f.eks en bryter til båt?

Leave a comment:

• Erik André
    replied
    Originally posted by Engen Audio View Post
    Støtter EA.

Ta en bil som har lagt opp gode kabler, bra dynamo, bra med batterikapasitet, ett bra anlegg og test med og uten kondensatorer. Er det noen her som har gjort det bortsett fra meg ? og hvilket resultat kom dere frem til ?
    Jeg har testet dette for en stund siden, fikk en bedring i dynamikk i bilen. Men dette var testet på musikk som var dynamisk og ikke en spl skive som konstant trekker opp mot maks strøm. Var testet på Audison VRX forsterkere, JL audio subwoofere focal utopia frontsett.
    Et batteri montert bak og et foran i original possisjon (begge var av merke Stinger SP1000), kabler overdimensjonert. Dynamo var 120A hvorav 70A var originalt

Var Stinger Pro kondensatorer på 1.2Farad pr stk
    Last edited by Erik André; 19-02-2009, 01:07.

Leave a comment:

• Engen Audio
    replied
    Støtter EA.

Ta en bil som har lagt opp gode kabler, bra dynamo, bra med batterikapasitet, ett bra anlegg og test med og uten kondensatorer. Er det noen her som har gjort det bortsett fra meg ? og hvilket resultat kom dere frem til ?

Leave a comment:

• Erik André
    replied
    Originally posted by Bluum View Post
    Der var det MYE å lese, også på engelsk da mann!
    Hvorfor skal alt være på engelsk når man blir voksen :P
    Ja sånn går det når man må copy/paste andre sine teorier, i steden for å stole på sine egne.

Skal inrømme at jeg hoppet over en god del linjer, men fikk med meg essensen i det hele tror jeg.
    Jeg har selv en 10F hybridkondensator i bilen min, og etter å ha lest (deler) av dette her, så skal jeg ta meg tid til å koble fra denne kondensatoren og se\høre etter forskjeller.
    Har svært sjelden problemer med lys som dimmer, men det har skjedd en gang og to, på tomgang og med bassen på max. Det blinker ikke i takt med musikken, men etter noen sekunder hvor forsterkeren har trukket det den kan, så har lyset blitt svakere.
    Dette liker jeg.. praktisk teste dette, teoretikkere med heller dårlig eller ingen lyd i egen bil som er eksperter har vi nok av.. teste ut i praksis gir faktisk resultater du selv kan stole på.

Vet ikke helt hvem jeg skal tro, produsentene\forhandlerene, eller kritikerene.
    Innen hi-fi vet jeg det finnes mange merkelige meninger og produkter, men hvis jeg merker en positiv forbedring av å ha kondensatoren tilkobla, så blir den. Hvis ikke går den til førstemann med en tusing i neven.
    Skal bli artig å faktisk sjekke, ikke bare å tro
    Stol og tro på deg selv

Leave a comment:

• Bluum
    replied
    Der var det MYE å lese, også på engelsk da mann!
    Hvorfor skal alt være på engelsk når man blir voksen :P

Skal inrømme at jeg hoppet over en god del linjer, men fikk med meg essensen i det hele tror jeg.
    Jeg har selv en 10F hybridkondensator i bilen min, og etter å ha lest (deler) av dette her, så skal jeg ta meg tid til å koble fra denne kondensatoren og se\høre etter forskjeller.
    Har svært sjelden problemer med lys som dimmer, men det har skjedd en gang og to, på tomgang og med bassen på max. Det blinker ikke i takt med musikken, men etter noen sekunder hvor forsterkeren har trukket det den kan, så har lyset blitt svakere.

Vet ikke helt hvem jeg skal tro, produsentene\forhandlerene, eller kritikerene.
    Innen hi-fi vet jeg det finnes mange merkelige meninger og produkter, men hvis jeg merker en positiv forbedring av å ha kondensatoren tilkobla, så blir den. Hvis ikke går den til førstemann med en tusing i neven.
    Skal bli artig å faktisk sjekke, ikke bare å tro

Leave a comment:

• matador
    replied
    fant forresten en link til i bilforumet med samme info men den linken peker til berømte og velkjent "realm of excursions"...selv fant jeg den i en annen utenlansk forum. anyway, det er bare å lese. Det finnes en annen link med mye matematik men den forteller med tall det samme...

--samme info i en annen link--

Leave a comment:

• chin
    replied
    har SÅÅÅÅÅ mange venner som skal få tilsendt denne linken og jeg skal stå bak dem når de leser den..

Nei, jeg har ikke noen kondensator i bilen selv, aldri hatt det, og jeg kommer aldri til å ha det, i hvertfall ikke etter at jeg så effekten som ett nytt batteri hadde på anlegget i bilen i vinter. Og nei, jeg er ikke profesjonell innen bilstereo heller, så det å lytte til erfarne fjellfolk er faktisk ikke så dumt når det kommer til stykket.

Takk for interessant lesing, matador.

Leave a comment:

Working...
X