Announcement

Collapse
No announcement yet.

kondensatorer -en gang for alle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Roxx View Post

    Men la oss si da matador, vi har en billig forsterker med uregulert strømforsyning og kondensatorbankene kan nesten klassifiseres som filtre og vi har ett alkalisk batteri med høy indre motstand. Kablene er forøvrig riktig dimensjonert, dynamoen er litt gammel.

    Delefrekvens på 50hz, forsterkeren har 1 kanal og driver en subwoofer.

    De jeg tenker på i første omgang som kan tenke seg å gå for kondensatorløsningen, er de som ikke har råd til batteri.
    2-300 kr for en brukt 0.5F kondis mot 1500-2000kr for et nytt gel batteri.

    Tror du ikke basert på det oppsettet der som er en realitet for mange, med et "tregt" alkalisk batteri kan ha nytte av
    en kondensator som lader litt imellom slagene?
    prøvde ikke å unngå å svare men fikk dårlig tid etterhvert...
    skal man sette en kondis så bør den være så stor som mulig men med 0,5F er mest sansynlig at det ikke hjelper stor... som jeg nevte tidligere switch frekvensen er på minst 30Khz (30,000 ganger i sekundet blir 12DC spennigen hakket opp) så kondisen vil egentlig ikke reke å lade seg fort nok før den skal laddes ut igjen... men om bateriet er såpas "treig" så vil det også brukes lengre tid på å ladde opp kondesatoren. Det andre er hvor mye ellr hvor stor kondensator banken er på der det virkelig har betydning: rails symetrisk spenning og på en mono kanal er aller mest sansylig passer overdimensjonert -selv i en billig amp. En nyere og friskere bateri koster ikke mer enn en kondensator på 1Farad -derfor jeg ville heller brukt penger på en ny batteri istedenfor å kjøpe en kondensator og fremdeles beholde den gamle batteri.

    Argumenten med at kondensatorens fordel under dynamiske pulser er mindre relevant da det er som regel mer innebygd energi i kondensator banken som er nærmere utgangs transistorene, PWM har bedre av høyere eller mer konstant strøm i lengre perioder enn kondensatoren greier å levere.

    Apropos det så nevnte joakim at i ampen hans Mcintosh er hørbær forbedring og i forbindelse med det, så tok jeg en titt på ampguts Mc440 som jeg mener det var den du hadde. Det aller først jeg ser er faktisk en ganske underdimensjonert kondensator bank både på primær og sekundar siden (god mulig at det er bedre enn det ser ut men i disse bildene ser jeg det)... men dette blir kompensert med høyere switch frekvens og en PWM for hver 2 kanaler. Men uansett i forhold til effekten så her kan man klar og tydelig se at en kondensator ville hjulpet men da skal den være av meget god kvalitet -som jeg sa tidligere det er indre motstanden som er kritisk i dette tilfelle. Så flere små batterier er bedre enn 1 stor batteri... noe jeg ville heller gjørt enn kondensatorer.

    Originally posted by Roxx View Post
    I motsetning til skitur, foretrekker jeg en øl i varmen her
    varmen?? pingle, øl smakker best kald=kulde....

    men lydmessig fikk jeg mere dynamikk og klarere lyd med mere ro rundt de forskjellige instrumentene.
    OG DA DRITER JEG I AT MAN KAN MÅLE SEG TIL NOE ANNET.
    Lydsignaler har aldri bare dreid seg om strøm og motstand.
    Bare se på rørforsterkere,,mange sverger til disse selv om de vet at det måler så dårlig at det ikke burde spilt i hele tatt.
    og jeg driter en lang marsj i hva du hører... for alt jeg vet så kan du være halv døv bla...
    ingen her har sagt at lyden er bare strøm og mostand men passer bedre med strøm og impedans...rørforsterkere har sine fordeler og ulemper og ikke alle synes de er det mest optimale heller -at de har sine tilhengere gjør den ikke til det eneste riktig heller.... desuten de aller fleste vet hvordan det er med rør og bass forresten... så rørforsterkere er en dårlig parallel hvis du skal argumentere om målemessig data og gjengitt lyd, da disse har mest "dårlig måle data" ved forvrengnings karakterisktik kontra det vi snakker om her er om lyden blir positiv bedre ved bruk av kondensator i en bilforsterker....

    Nevner igjen at kjernen i diskusjonen er hvor mye eller hvor lite det hjelper med en kondensator og i forhold til prisen er en nytt batteri å foretrekke. For å bekrefte det jeg selv har opplevd i flere konfigurasjoner og forkjellige biler limte jeg inn måle resultater som visser hva som kan måles under forkjellige forhold, dette bekrefter det som kan forklare på "hvorfor man ikke hører noe positiv forbedring" når jeg hører etter og IKKE bare fordi jeg er halv døv eller tilsvarende... Fint om vi er saklige og kommer med ordentlige kommentarer enn teite og barnslige kommentarer....

    tenkte jeg setter opp bildene også kan man sammengline selv

    Mcintosh MC440: den brune overste ibilden er til primær siden og det MÅ være minst 2 stk minst (pga symetrisk spenning til utgangene) av den brune på 4,700uF under toroid trafo som er rail kondensatorer.


    PG MS2125: kondis til venstre er på primær siden (12volt) de blå er rails kondis bank.


    PPI 2350: blå kondis for primær siden, sorte kondis er rails kondis bank.


    SS Class A6.0: de gulle er på primær siden og de blå til rail spenningen.


    USamp 400: de til venstre er på primær siden og til venstre er rail kondis (tror jeg da den har doble PWM)


    JVC 4 kanaler: dette karakteriser jeg som en "billig modell" da ser man fort at uansett dårlig/svak elektrisk system så vil dette ikke få noe bedre med en kondenssator i tilleg til de 2 kodensatoren til venstre for toroiden, de til høyre er rail kondensatorer.


    Adcom 2x75w: State of the art i PWM venstre boks er selve pwm og de kondensatorene til venstre for toroiden er primære kondensatorer, til høyre for toroiden er rail kondensatorer og i den høyre boksen er alle kondensatorer bare rail kondiser....


    Sinfoni 45x: til høyre under toroiden er det primær kondiser og til venstre er rail kondiser.


    SS VGA 1600.2: nederst under begge toroidene primær kondiser, over spolene de sorte kondenstorene til rail spenningen med 2x80volt til utgangs transistorene...


    Audison HR100: de største rundt toridene er pimær side kondensatorer og de sorte store liggende er til rail + de som er aller narmeste utgangs transistorerne... selv om det er en Audison den har ikke egen uttak for ektern kondis forresten


    Audison VRx300: til venstre for toroidene er primær kondiser og de sorte til ca midten av bilde er rail kondensatorer.


    med dette vil jeg påstå at u få tilfeller er bruk av kondensator å anbefalte kontra et batteri -men self ingen regel uten unntak. Ellers er flere små kondensatorer i paralle å anbefale for å få mest mulig maksimalt utnyttelse av kondensator bruk. Hybride kondensatorer har som regel 2 forkjellige typer kondensatorer men som jeg sa tiligere dere må gjerne bruke penger på kondensatorer men ikke forvent i 95% av tilfelle noe positiv bidrag til bedre lyd uansett tilstand på det elektriske--dette er min personligg menig--
    Last edited by matador; 23-02-2009, 13:49.
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #47
      jeg har heller aldri anbefalt noen eller påstått at kondis går forran batteri.
      Mulig jeg har gått for langt i forhold til topic når jeg sier kondis er bra.
      Det var derfor jeg ramsa opp at jeg alerede har kabling dynamo og flere agm batterier i systemet mitt.
      Og i midt tilfelle så ble det enda litt bedre med kondis.
      Har lavbudsjett forsterkere og mulig at det er derfor det hjelper.

      Mulig jeg er en av de 5% du snakker om...og da vil jeg jo ha rett.
      Og så ingen missforstår eller tror noe annet så er jeg enig i at alt annet som kabler batteri dynamo osv kommer før kondis.

      og ja RØR låter dritt på bass enig der og.JEG er ikke blant de som synes det låter bra.

      Men da jeg ikke kan det du kan og ikke kan måle meg til noe så bruker jeg øra til musikk/lyd.
      Skulle du da måle mitt anlegg og finne ut at jeg tar feil så vil jeg fortsatt høre på meg selv framfor instrumenter.
      Mitt anlegg har potensiale noe som betyr at det er rom for forbedringer,men i forhold til hvor jeg står idag så er det best slik.

      Ellers så er jeg egentelig enig med det meste du sier kanskj alt også.
      hahaha hørte hva du tenkte der matador(han er enig med det han forsto ca 10%)

      er nok litt over der ja

      Comment


      • #48
        Originally posted by 2fastgt4 View Post
        Mulig jeg er en av de 5% du snakker om...og da vil jeg jo ha rett.
        Og så ingen missforstår eller tror noe annet så er jeg enig i at alt annet som kabler batteri dynamo osv kommer før kondis.

        Skulle du da måle mitt anlegg og finne ut at jeg tar feil så vil jeg fortsatt høre på meg selv framfor instrumenter.
        Mitt anlegg har potensiale noe som betyr at det er rom for forbedringer,men i forhold til hvor jeg står idag så er det best slik.
        self, lyden vi hører er jo subjektiv og self om du synes at du hører den forkjelleng så er det "bare å høre på dine egne ører"...

        Self det er mer å hente i de fleste anlegg om man optimaliserer det elektriske, egentlig det er mer å hente ved å øke ladde spenningen nærmere 14,5volt enn å bruke en kondensator ved 12-14volt... de fleste forsterkere vil få bedre headroom i praksis, dette pga høyere spenning som gir bedre og optimal arbeisbetingelser for swtich transistorene.
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #49
          Originally posted by matador View Post
          self, lyden vi hører er jo subjektiv og self om du synes at du hører den forkjelleng så er det "bare å høre på dine egne ører"...

          Self det er mer å hente i de fleste anlegg om man optimaliserer det elektriske, egentlig det er mer å hente ved å øke ladde spenningen nærmere 14,5volt enn å bruke en kondensator ved 12-14volt... de fleste forsterkere vil få bedre headroom i praksis, dette pga høyere spenning som gir bedre og optimal arbeisbetingelser for swtich transistorene.
          de fleste biler i dag lader vel rundt 14,4v.
          Det er ihvertfal min erfaring.Selv har jeg prøvd alt fra 14,4v til 15v i denne bilen.
          alikevel ga kondisen mere dynamikk i musikken.

          Har ikke prøvd å koble fra kondisen etter at jeg skaffet meg en monoblokk,det får bli til sommeren

          Comment


          • #50
            Originally posted by Erik André View Post
            At vi blir enige er ikke målet her i det hele tatt, det har vi da blitt enige om for lenge siden.. vi er enige om å være uenige. Men hvis du ikke hører denne forskjellen bør du la noen andre som ikke har sov i ro i øra høre etter kanskje.



            Å bruke tid på hva andre bruker penger på gjør ikke jeg heller, det lar jeg heller forhandlere gjøre.. er de som tjener på det. Men å svelge påstander som ikke henger på greip klarer jeg heller ikke.

            Jeg er ikke uinteresert i teoriene bak det praktiske, men det hender faktisk at teoriene ikke stemmer, dette tør jeg påstå fordi jeg stoler på mine egne ører selv om de er 38år gamle snart.
            Er kanskje derfor jeg ikke er redd for å bli satt på prøve heller.

            Uten å mene noe negativt om deg eller han som skrev denne greia så kan det vel hende det er en faktor han og du glemmer.. hvorfor ellers hører jeg forskjell... eller kanskje jeg lyver ja.. fordi det har jeg så jævlig mye igjen for!!



            Er bare en litt kinky selvironi jeg har vokst på meg, så klart brukte jeg ikke bleier når jeg tok lappen og fyren som sa det viste like mye hva han pratet om da som alt annet som kommer spyende ut av gapet på fyren, men tenkte det holdt å være ironisk om det.. Siden vi ikke klarer å legge det fra oss så kan jeg jo trekke selvironien tilbake.

            Siste jeg sier her, men å kalle tråden det du gjør og komme med svada teorier som har mer fremmedord og utrykk, som ikke veldig mange på dette forumet forstår plukk av, enn hold i praksis så syns jeg at jeg måtte si noe. Vi kan fortsette på msn om du vil.. min msn adresse er ean@tiscali.no alle som vil kan legge meg til å belære meg.. alltid åpen for en frisk diskusjon.
            Hehe, du er ikke halvtam du, EA. Skal si du har bra pågangsmot når det kommer til diskusjoner hvertfall (sorry ot)
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment

            Working...
            X