Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkabel i Torpedovegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømkabel i Torpedovegg

    Har nå krøpet til korset. Må legge opp en 53 Kv til med jording direkte fra batteriet og bak.

    Skal den jordingskabelen da gå rett på - polen på batteriet bak. Og trenger jeg å fjerne jordingen som allerede er i Chassi bak?

    Og så var det trekk av kabelen. Har nå sjekket overalt under dash og i fotbrønner. Er ingen flere hull å dra kabelen i. Det eneste hullet er opptatt av en + kabel på 53 kv. Så vist noen har en mening om hvordan jeg gjør det da, så skrik ut. Eventuelt ved laging av nytt hull, hva bruker man da av verktøy etc.

    Takker for hjelpen

  • #2
    Bruke trappeborr og sette i skrunippel. Trappeborr er ikke akkurat billig heller, så det nok best å få prøve å låne et.
    ?

    Comment


    • #3
      Takker for svar. Spør da på en litt annen måte, kan noen hjelpe meg med å få trekt kabelen ?

      Skjønner det må litt ekspertise til her :-)

      Comment


      • #4
        Trekk ut kabelen som er der, og lag et større hull med en trappebor som nevnt her.
        En slik: http://biltema.no/no/Verktoy/Skjarev...bor-HSS-19284/

        Den på biltema er ikke stor nok til 2stk kabler, da den er 20mm i omkrets. Men det er en slik du trenger, bare større.
        It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
        Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

        Comment


        • #5
          Takk for bilde, da skjønte jeg litt mere. Hvem selger slike i størrelsen jeg trenger eller har en å låne bort?

          Eller det beste er , om jeg kan komme til noen som kan gjøre dette.

          Skjønte ikke riktig hvilken kabel jeg skulle trekke ut. Strømkabelen?

          Comment


          • #6
            Ja, du sier at det eneste hullet i torpedoveggen er opptatt av en 53mm2, så da tar du ut den, og borrer opp hullet slik at du får plass til 2

            edit: wurth, tess, og de "store" butikkene har sikkert noen som er større enn den på biltema.

            Du kan forsåvidt bruke den fra biltema også, da lager du et nytt hull rett ved siden av det hullet som er, også sliper du vekk det som er igjen i midten av hullene etterpå, så får du et fint og ovalt hull.
            Last edited by Larsi; 07-03-2013, 22:11.
            It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
            Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Larsi View Post
              Ja, du sier at det eneste hullet i torpedoveggen er opptatt av en 53mm2, så da tar du ut den, og borrer opp hullet slik at du får plass til 2

              edit: wurth, tess, og de "store" butikkene har sikkert noen som er større enn den på biltema.

              Du kan forsåvidt bruke den fra biltema også, da lager du et nytt hull rett ved siden av det hullet som er, også sliper du vekk det som er igjen i midten av hullene etterpå, så får du et fint og ovalt hull.
              Dette ville jeg ikke gjort, Siden jeg regner med at det hullet du har er vanntett. du kan borre opp et nytt hull i nærheten med en slik trappebor som er nevnt. Men la det være rundt og sette i en slik nippel, da blir det helt tett og du slipper å få vann inn i coupen

              Thomas RS - Absolut A4

              Team dynaBel

              Comment


              • #8
                Mange biler har ovale kabelgjennomføringer som du kan finne hos bilskraperen, så jeg ville jo selvsagt ha funnet en slik før jeg borret hull. Glemte og nevne det i farten.

                Men den gjennomføringen som Thomas viser til, egner seg ofte ikke i en torpedovegg spør du meg. Vankelig og få skrudd en slik på plass om du er en person.
                Mye enklere med noe slikt:
                http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/...g-10-pk-46036/

                eller et sett til en bra pris: http://biltema.no/no/Bygg/Festeeleme...125-stk-19197/
                Last edited by Larsi; 07-03-2013, 23:52.
                It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                Comment


                • #9
                  Thomas rs sin løsning er den riktige, minst jobb av det, er ikke kult å dra ut en lednind en har betalt for å få lagt


                  mvh kim

                  Comment


                  • #10
                    Problem 2 er at hullet til strømkabelen er bak sikrings box. Og der er det trangt som satan. Så blir vel et jævla prosjekt. Får håpe noen melder seg til jobben :-) Vært ille plaget med denne blinkingen og forsterkeren jeg har kjøpt trekker 380 Amp. Så må få dette i orden. Og er en 53 Kv kabel så den er pass tykk.

                    Comment


                    • #11
                      Er det mulig og løsne på sikringsboksen da?

                      Jeg borret nylig større hull i min torpedovegg, og da brukte jeg en forlenger.
                      Jeg brukte den trappeborren på biltema, og kjøpte denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Skjarev...rlenger-16267/

                      Eneste som måtte til var og slipe ned på trappeborren slik at den passet inni forlengeren. Slipte også et flatt spor slik at de umbrakoskruene i forlengeren fikk ekstra tak. fungerte supert
                      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                      Comment


                      • #12
                        Er nå litt mere usikker, vil det hjelpe å jorde foran? Istedenfor bak.
                        Ser det er delte meninger ang det. Men fikk beskjed at det var den eneste jordingen som funket på den nye forsterkeren
                        Vist det holder å jorde bak, så gir jeg f i å dra jordingen fra batteriet :-)

                        Comment


                        • #13
                          Har du ikke jording i chassi bak? Er det slipt HELT ned til metallet?
                          Hvilken forsterker har du?

                          Det bør jo selvsagt gå fint og jorde i bilen bak, men dersom du har en forsterker som trekker MYE, så vil det nok hjelpe med en direkte jording fra batteriet..
                          Har du målt spenningsfall under belastning?
                          It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                          Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                          Comment


                          • #14
                            ble den en forsterker ifra Spl Dynamics. Er ihvertfall helt ukjent merke.
                            Grunnen til at jeg kjøpte denne, var prisen for 2500.- Var en Demo modell.

                            ICE-3500D-B - SPL Dynamics



                            Ifølge forhandler, Må jeg trekke jordingskabelen fra batteriet, ellers gjaldt ikke garantien. Forsterkeren trekker 360 Amp på det meste og det er vist grunnen. Plages allerede med blinking i lysene, med en Mosconi 200.2 som jeg kjører. Og har ikke fått målt strømtrekket bak nei.
                            Vist Noen i Drammens området har mulighet til å hjelpe til så hadde det vært toppers

                            Comment


                            • #15
                              Legger ut en video snutt når jeg testet tidligere i år. Har nå også oppgradert alle kablene i motor rommet, og blinkingen er enda VELDIG tydelig.

                              Last edited by woodpile; 09-03-2013, 11:30.

                              Comment

                              Working...
                              X