Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamostøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ja, selvfølgelig jordet jeg mente. Det du er interessert i for å vite tap av strøm er spenning uten last, også måle spenning med mye last. Da ser du tapet. F.eks måle når bare motor er igang, også når du spiller høyt med anlegget.

    Har du lagt opp både strøm og jord til spiller? Skjønte det slik at du kun la opp plusskabel.

    Prøv en annen forsterker ja, se om det er den. Men jeg tror det er jord i bilen din altså.. Sett dette mange ganger før
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #47
      Trodde jeg var kommet frem til at det var en god jording nå når jeg målte 0.3 ohm (og da er ikke kabelen tatt med) mellom batteri og chassi/spiller/forsterker osv.

      Det er lagt opp egen jording til spiller og egen strømkabel som nevnt tidligere med bilde og tekst.

      Jeg kan prøve å endre jordingspunktet men skulle tro det var ganske aktuelt det som var, men kan prøve.
      Får se om jeg får tak i en forsterker for å prøve.

      Comment


      • #48
        Flott at du hadde både strøm og jord fra batteri til spiller.

        Det er riktig at man kan måle ohm i jord for å se om det er for høy motstand, men for å se om det er tap der må man se på spenningsfallet ved last.

        Jeg er heldig og har batteriet bak ved forsterkerne, da er alt (også spiller) jordet på samme plass, og ikke noe tap. Kablene er vel 20 - 40 cm til forsterkerne

        Jo flere koblingspunkter man har, jo flere muligheter for tap har man.
        Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

        Comment


        • #49
          Har kjøpt ny polsko til batteriet, de som er nå er ikke helt alfa omega. Biltema polskoene ikke noe særlig å skryte over.
          Den ene knakk faktisk.

          Men jeg tror synderen er dynamoen. Batteriet måler bare 14.5 med full gass, var en kjenning som mente den skulle ha vært litt høyere. Dynamoen er orginal og fra 1995 trossalt.

          Har endelig hørt lyd angående dynamoen, så nå skal 300ah'en være på vei.


          Kommer tilbake når jeg har fått byttet dynamoen for å gi lyd om det har ordnet seg, går sikkert fort en uke og to.
          Har hvertfall lært utrolig mye med alt dette her tullet, hehe. Always look on the bright side.

          Comment


          • #50
            14,5 volt er fin ladespenning.

            Rått med stor dynamo da
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #51
              Monterer dynamoen på onsdag. Svær sak, nesten 8KG.

              Er 300A ANL sikring greit mellom dynamo og batteri? Er vel ingenting å si på biltema sine sikringer?

              Har også skiftet en batterisko til Rockford Fosgate. Fortsatt ingen forskjell iforhold til dynamostøy, får ikke bedre jording.
              http://www.autohifi.no/Produkter/Bil...000000148.aspx
              Anbefales.

              Håper for guds skyld at det er dynamoen som er problemet. Ugh.

              Comment


              • #52
                Da var den nye dynamoen montert. Ble mye pes utav det, gikk fort en hel dag. Måtte ha ny reim (litt lengre) enn orginalen fant vi ut underveis, heldigvis hadde biltema åpent. :P Ble en del tenkning rundt kablene/koblingen av dynamoen også. L(amp) og S(ense) var nokså enkle og koble, siden de var like på den nye og den gamle pluggen. Men den gamle hadde også en kabel som het IG. Den nye pluggen hadde bare STA og FR. Vet ikke helt hvor IG hører hjemme.. noen som vet hvor den skal?

                Så var det turbolyden/dynamostøyen da............ ikke borte, er der enda. FOR F**K S**E.
                Kommer egentlig ikke på noe mer... er kun forsterkeren til høytalerene og spilleren jeg kan komme på som er verdt og "bytte" for å teste... hmmrphz...

                Comment


                • #53
                  Hei, skummet bare mellom tråden men om du enda ikke har prøvd dette så er det verdt et forsøk.
                  Fleste spillere har et m6/m4 hull på baksiden, sleng på en kabelsko og en ledning til et godt gjord punkt i nærheten fra denne.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Mrimstad View Post
                    Hei, skummet bare mellom tråden men om du enda ikke har prøvd dette så er det verdt et forsøk.
                    Fleste spillere har et m6/m4 hull på baksiden, sleng på en kabelsko og en ledning til et godt gjord punkt i nærheten fra denne.
                    Utenom jordingskabelen til spilleren? Har lagt opp ny jording fra spilleren, men en ekstra i chassiet tenker du?

                    http://www.sonicelectronix.com/pictu...ture_id=910783

                    Comment


                    • #55
                      ja..

                      men du kan også sette inn kondensator mellom cdspillern å batteri
                      for å få vekk støyen..
                      for det kan være dynamoen som lager et "støy felt" som den reagerer på
                      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                      Mvh
                      Rune Kvaal

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by HLS View Post
                        ja..

                        men du kan også sette inn kondensator mellom cdspillern å batteri
                        for å få vekk støyen..
                        for det kan være dynamoen som lager et "støy felt" som den reagerer på

                        Har satt en jording mellom chassiet til spilleren og ned til samme orginaljordingspunktet som spilleren bruker.

                        Ikke bare er dynamostøyen der enda, men skulle nesten tro den ble verre. ;P

                        Jeg måler motstanden på alle jordingene før jeg tar i bruk noe som helst.


                        Fristende å prøve ny spiller og ny forsterker på høytalerene... litt på grunn av at jeg har hatt dynamostøy på det forrige anlegget mitt - med samme forsterker.

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Julepils View Post
                          Har satt en jording mellom chassiet til spilleren og ned til samme orginaljordingspunktet som spilleren bruker.

                          Ikke bare er dynamostøyen der enda, men skulle nesten tro den ble verre. ;P

                          Jeg måler motstanden på alle jordingene før jeg tar i bruk noe som helst.


                          Fristende å prøve ny spiller og ny forsterker på høytalerene... litt på grunn av at jeg har hatt dynamostøy på det forrige anlegget mitt - med samme forsterker.
                          Prøv å ta en ny litt større jordingskabel fra spilleren og direkte på batteriet...Brukte m6/m4 hullet på baksiden av spilleren..
                          Den orginale jordingskabelen kobler du ifra..

                          Det gjorde jeg, og støyen ble borte

                          Comment


                          • #58
                            Jeg ser du driver og måler motstand på alle punkt her. men når du måler med et slikt multimeter så er strømmen som går utrolig liten. Viktigere og måle spenningsfallet ved last og på den måten se hvor godt jordingspunktene dine er.

                            Regner med at du har fiksa det...men hvordan er jordingspunktet imellom motor og chassiet på bilen ?

                            Du bruker ikke den lille kabelen på signalkablene (om dem har) som remote ledning regner jeg med?
                            Old school fool

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Marius View Post
                              Jeg ser du driver og måler motstand på alle punkt her. men når du måler med et slikt multimeter så er strømmen som går utrolig liten. Viktigere og måle spenningsfallet ved last og på den måten se hvor godt jordingspunktene dine er.

                              Regner med at du har fiksa det...men hvordan er jordingspunktet imellom motor og chassiet på bilen ?

                              Du bruker ikke den lille kabelen på signalkablene (om dem har) som remote ledning regner jeg med?
                              Åh gud og faen jeg er lei av dynamostøy, hehe. Har hatt problemet tidligere (som sagt med samme forsterkeren vel å merke).

                              Du kan se en del av jordingspunktene mine i tidligere poster med bilder. Jordingen mellom batteri til chassi og fra batteri til motor kan ikke bli bedre, jeg nekter å tro det. Men for all del, er jo bare en måte å finne det ut på.

                              Det er ikke remotekabel sammen med signalkablene. Har lagt opp egen, selv om den gjerne er noe tynn faktisk, men har ikke lest noe særlig med erfaringer angående dynamostøy og remotekabelen som jeg kommer på?

                              Det som er så forbannet er jo at det selvfølgelig er en Pioneer spiller, så skal jo ikke se bortifra at det har skjedd noe der. Men så har jeg hatt problemet tidligere på forrige anlegg med en Clarion spiller, men jeg hadde som sagt samme forsterker til høytalerene. Jeg har lest om noen som har hatt problemet løst ved å skifte forsterker. Den begynner trossalt å bli noen år gammel også, hehe. JL e4300. Men må finne en erstatter i tilfelle. Vurderer Rockford Fosgate Power T800-4AD.

                              Comment


                              • #60
                                Har egentlig aldri hatt dette problemet i noen av mine biler. Er bare og ha gode nok jordingspunkt og legge signalkabler vekk ifra strømførende ledninger så har det virka for meg.
                                Tynn remote ledning har ikke noe og si. Det er ikke store strømmen som skal gå der for å dra rele't i forsterkern.

                                Husker før at det var slik at om en Pioneer spiller fikk dårlig jording, så drog den jord igjennom signalkablene og da brente en forbindelse inni spillern. Da ble det skikkelig dynamostøy. En kamerat opplevde det samme problemet og sendte den inn og fikk den reparert.. til tross for at han hadde gode punkter. Men den ble iorden den.

                                Jeg tenker som så at med all den jobben du har gjort med ledninger og kontaktpunkter, så må dette være iorden, og feilen du har må heller ligge internt i enten spiller eller forsterker.
                                Det er jo en enkel sak og prøve en annen spiller eller forsterker?
                                Old school fool

                                Comment

                                Working...
                                X