Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamostøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hvis du ser på bildet, så går det en bolt rett ned hvor du skrur fast reservehjulet i midten av treplaten. Denne går ned i chassi.
    Men den samme bolten er også skrudd fast med en jordingskabel fra bolten til en skrue i baksetene (viser også på bildet).

    Dette har ikke påvirket dynamostøyen på noe vis, var noe jeg testet for å se om det "forbedret" jordingen i tilfelle hjulbrønnen ikke var tilstrekkelig.


    Når jeg måler fra minusen (selve polen, ikke skoen) på batteriet til jordingen i hjulbrønnen så får jeg -01.7 på multimeteret.
    Av en eller annen grunn får jeg minustegnet foran, kan ikke helt med elekrofaget enda.

    Comment


    • #32
      Bare for å ha det gjort...
      Prøv å fjern jordinga i hjulbrønnen, og kun bruke jordingspunktet du har på beltefestet.

      Comment


      • #33
        Nå har jeg endret på jordingspunktet og tatt bort den i hjulbrønnen fullstendig og kun kjørt jordingen ned i en skrue i baksetet.
        Så får vi se. Får ikke testet før jeg skal ut å kjøre fra jobb, støyen kommer ikke noe særlig når bilen står i ro og sviver. Må helst kjøre litt.

        Er det kun signalkablene som kan fange opp støy eller gjelder det høytalerkablene også?

        Hva med remoten? Den pleier vel å ligge sammen med signalkablene den gjør den ikke det?

        Må bare tenke på alt og ingenting som jeg er usikker på.


        Tror det kan være rom for litt forbedring med plassering av kablene bak spilleren, er noe trangt og surt hele greia. Men skal ta ut setene og alt rundt spilleren i helgen for og legge kablene bedre.
        Last edited by Julepils; 28-02-2013, 14:34.

        Comment


        • #34
          Du får gi en oppdatering etter kjøreturen.
          Å rydde litt bak spiller kan gjøre underverker i forhold til støy.

          Comment


          • #35
            Jo mindre koblingspunkter jo bedre er det. Kan også hende du har koblet pinnene på multimeteret feil (?)

            Hva skjer hvis du jorder ytterskjermen på RCA?
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

            Comment


            • #36
              Dynamostøyen er der enda. Hører tydelig når bilen står i ro og slår på tenningen at høytaleren "slår seg på" og suser (utenom dynamostøyen).

              Hadde altså ingen effekt og endre på jordingspunktet bak til forsterkerene.

              Det jeg derimot så litt på var når jeg målte fra minus polen på batteriet, til jordingspunktet til spilleren - så målte den 1.3 ohm.
              Samme gjaldt fra minuspolen på batteriet bak til forsterkerene, og egentlig generelt rundt forbi på chassi.
              Bare fra minuspolen til batteriskoen (biltema) målte den 0.3 eller noe.

              Originally posted by Jørgen View Post
              Jo mindre koblingspunkter jo bedre er det. Kan også hende du har koblet pinnene på multimeteret feil (?)

              Hva skjer hvis du jorder ytterskjermen på RCA?
              Jeg prøvte en gang og surre rundt kabel på nøkkelen og satt den i tenningen og dunket andre enden borti skjoldet på spilleren, men hørte/merket ingenting.
              Last edited by Julepils; 28-02-2013, 22:13.

              Comment


              • #37
                Tilsynelatende høy ohm mellom batteri og spiller.
                Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                Comment


                • #38
                  Absolutt. Men kan ikke forstå hvor problemet ligger.

                  Kan batteripolskoen være dårlig? (biltema)

                  Tenkte jeg skulle pakke signalkablene inn i aluminiumsfolie og legge dem under teppet i morgen.

                  Comment


                  • #39
                    Nå har jeg tatt opp jordingen fra batteriet til chassi og slipt vekk litt mer, bare for å gjøre det.
                    Jeg har revet opp fronten rundt spilleren for å finne "bedre" jording til spilleren.
                    Måler nå 0.4 ohm til spiller, forsterker osv.
                    Alle signalkablene og høytalerkablene er wrappet i aluminiumsfolie.
                    Har lagt opp kablene på en bedre rute og mer vekk fra strømkilder etc.

                    INGEN forskjell.

                    Comment


                    • #40
                      Mistenker at du har brent jordingsbanene på forsterker og/eller spiller. Da går ikke susinga vekk.

                      Dette kommer f.eks av dårlig strømtilførsel, noe du antaglig har hatt.
                      Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                      Comment


                      • #41
                        Jeg har hatt både forsterkeren og spilleren fra hverandre/demontert og har glodd over komponentene osv men har ikke sett noe som har sett ødelagt ut. Men til gjengjeld så vet jeg ikke hva jeg skal se etter osv.

                        Comment


                        • #42
                          Typisk er at jordingsbanene er svarte. Hvertfall ganske mørke.
                          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                          Comment


                          • #43

                            Jordingen til batteriet/chassi skulle være god/bedre nå.


                            Jordingen som ble målt frem til 0.3-0.4ohm


                            Signalkablene osv med aluminiumsfolie.


                            Biltema batteripolskoen.


                            Bilde av forsterkeren.


                            Spilleren.


                            Spilleren.

                            Har flere bilder av spilleren.

                            Comment


                            • #44
                              Er det dempertårnet du har jordet i? Det har jeg dårlig erfaring med. (Toyota Carina). Hadde dog lagt opp egen kurs til spilleren, helt fra batteri.
                              Last edited by Jørgen; 04-03-2013, 17:08.
                              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Jørgen View Post
                                Er det dempertårnet du har dempet i? Det har jeg dårlig erfaring med. (Toyota Carina). Hadde dog lagt opp egen kurs til spilleren, helt fra batteri.
                                Hm? Dempet? Jordet tenker du? Batteriet er jordet til dempertårnet ja. Får samme stabile 0.3-0.4 verdien når jeg måler til tårnet.

                                Egen kurs? Tenker på strømmen? Spilleren har egen strømkabel direkte fra batteriet med en sikringsholder m/ 15A sikring mellom.

                                Burde gjerne prøvt en annen forsterker til høytalerene, eller spiller. Men har prøvt 2 spillere på bilen og begge hadde dynamostøy.

                                Comment

                                Working...
                                X