Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støy på mcintosh MC420M

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tynn sak fra chassi til minus, gjorde ingenting forskjell. Derimot så hjalp det og dytte litt opp og ned på rca kontakten, da forsvant støyen men kommer av og til tilbake men da er det bare å kjøre på med samme triks. Eventuelt så kan du prøve og surre en minus kabel rundt rca kontakten slik at du får tilnermet 0 ohm mellom jordingssiden på rca kontakten og forsterkeren hvis du forstår
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #47
      Da har jeg feilsøkt igjen, og dette er testet uten noen forrandring:

      Byttet om på kanalene, kjørte diskant på kanal 3 og 4 - fortsatt samme støynivå.
      Jordet chassiet til forsterkeren rett i jord/minus på batteri.
      Koblet vekk batteri baki.
      Jordet RCA-ytterkappene rett i chassiet og rett i minus
      Har testet med nye signalkabler fra H701 til ampen og lagt de helt vekk fra strømmen, uten forrandring.

      Dette gjorde ingen forskjell, helt likt som før.


      Det som derimot var litt spennende var at når jeg koblet Ipoden via jack -> rca rett i ampen så var det null støy. Så støyen må altså komme inn via signalveien?

      Så da er det vel enten D106R eller H701 som lager fusk?
      Noen måter å måle her?

      Tar imot alle tips med glede
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #48
        Prøvd med en annen headunit? si feks pioneer eller no. Hvis du fremdeles har støy så kan det være signalkablene etter det jeg har forstått.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #49
          Ville også prøvd med en annen HU, tar to fluer i en smekk da
          Men uansett så er det kjedelig med en slik "sykdom" som ikke er så lett å feilsøke.

          Lykke til uansett
          |HonkyTonky
          |Pioneer||Rockford-Fosgate
          |Rockford-Wall in Progress

          Comment


          • #50
            kjører du optisk mellom 106 og 701?
            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

            Comment


            • #51
              Originally posted by shammers View Post
              kjører du optisk mellom 106 og 701?
              Nja, jeg har optisk men bruker Ipod som kilde og da bruker den AI-net kabelen, den har jeg hatt i tankene, at støyen kan komme på den. Den ligger næmmelig ikke optimalt.
              Jeg trodde all lyd ville bli overført på optisk, og siden den er imun mot støy, så var jeg ikke så kresen på kablinga av optisk og ai-net.

              Dette blir nok å teste i morgen, har også en Alpine 9835 jeg kan teste ut. Den har AI-net utgang også ja, kjekt!
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #52
                Originally posted by ugn View Post
                Da har jeg feilsøkt igjen, og dette er testet uten noen forrandring:

                Byttet om på kanalene, kjørte diskant på kanal 3 og 4 - fortsatt samme støynivå.
                Jordet chassiet til forsterkeren rett i jord/minus på batteri.
                Koblet vekk batteri baki.
                Jordet RCA-ytterkappene rett i chassiet og rett i minus
                Har testet med nye signalkabler fra H701 til ampen og lagt de helt vekk fra strømmen, uten forrandring.

                Dette gjorde ingen forskjell, helt likt som før.


                Det som derimot var litt spennende var at når jeg koblet Ipoden via jack -> rca rett i ampen så var det null støy. Så støyen må altså komme inn via signalveien?

                Så da er det vel enten D106R eller H701 som lager fusk?
                Noen måter å måle her?

                Tar imot alle tips med glede
                det er helt riktig... da feilen er forårsaket at kilden og forsterkeren deler på samme strøm kilde (bil batteri) men har forkjellige jord potensial (avstand=mostand i jordpunktene + SPM i forsterkeren) MEN ved å koble ipod på den måtten har du ikke potensiel forkjell -derfor er ikke noe feil lenger...

                utifra det du har prøvd ville jeg nok prøvd en annen 701 boks da det er den som gir analoge signaler videre til forsterkeren.

                Selve spilleren skal så langt jeg vet ikke gi en slik feil -fordi om spilleren skulle ha sendt analoge signaler gjennom en skjermet kabel til dsp SÅ MÅ DSPn GJØRE OM TIL DIGITAL i en A/,D slik at den kan processeres i eq/tidskomp, for å deretter konverteres til analog i D/An igjen... Men de analoge utgangene kan jo self blitt defekte....

                Skal du prøve med en annen spiller så må du koble helt utenom DSPn...da blir det riktig å prøve om DSPn er defekt
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #53
                  Når jeg montering inn min MacIntosh forsterkeren i bilen hadde jeg også noe dynamo støy... Ikke skikkelig sterkt støy , men svak grunnstøy som kunne høre i bakgrunnen når jeg spilte musikk.

                  Siden bruker en felles jordblokk på alle elektronikken i system i bilen.

                  Da hadde jeg jordet den kabel fra felles blokka med 33mm2 kabel rett på batteripolen (-) !

                  Tok å flyttet den fra minus-polen og feste den i chassiset der batteriet ble jordet i chassiset , ble den støyen borte.

                  Comment


                  • #54
                    Da har vi feilsøkt ytterligere og kommet fram til følgende diagnose:

                    Mcintoshen er frikjent på alle anklager for støy.
                    Testet med Ipod rett i ampen, tyst og fint. Testet også med annen CD-spiller i bilen, tyst og fint.

                    Feilen ligger da enten i DSPen eller i D106R-spilleren.

                    Testet med RCA-kabler rett fra spilleren og inn i ampen, tyst og fint (greit, det var bittelitt støy men det var så lite at det er fult godkjent).

                    Når jeg fjerner AI-net kabelen fra DSPen så forsvinner all støy. All form for lyd forsvinner også
                    Prøvde å legge denne midt i bilen men støymengden var lik hele tiden, samme hvor den lå. Men når jeg spiller av CD-er via optisk så er det null støy igjen.

                    Jekka så lokket av DSPen og tok en titt inni:

                    "Toppkortet" som har optisk inn:






                    Bunnkortet


                    Baksiden av "toppkortet"


                    Ser ut som det er en blanding av kondisatorolje og blått blod som har lekt ut på printkortet.. JAAAMES?! ;D
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                    Comment


                    • #55
                      ingen krisse -det er bare aperunk

                      Det er isolerings lakk men den er mest tiltenkt dsp kortet men som sagt det har ingen betydning dette her.

                      At du får støy bare når du bruker analog inngangen så utelukker feil i utgans delen på dspn da på optisk inngang bli null støy og som amnge andre merker og modeller har ikke denne spilleren akk GODE RCA kontakter hverken inn eller ut... kjenn om et av RCA inn-pluggene er litt løs -er det slik så ville jeg nok skiftet dritten...

                      Ellers er vel egentlig en sjangs på promille nivå at støy induseres på kabler som ligger for tett inntil strømførende kabler -det er gamel mytte og pga uvitenhet at mange fremdeles tror at det er kritisk eller har mye å si teknikke som eliminerer dette kalles pseudo balanserte innganger OG da er det viktig at begge lederne er 100% -ellers gir akk den feilen du opplever

                      Bruk optisk kabel da det er samtidig bedre pga at du unngår at spilleren konverterer til analog for å deretter dsp konverter til digital og for til slutt konvertere enda en gang til analog...
                      Attached Files
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by matador View Post
                        ingen krisse -det er bare aperunk

                        Det er isolerings lakk men den er mest tiltenkt dsp kortet men som sagt det har ingen betydning dette her.

                        At du får støy bare når du bruker analog inngangen så utelukker feil i utgans delen på dspn da på optisk inngang bli null støy og som amnge andre merker og modeller har ikke denne spilleren akk GODE RCA kontakter hverken inn eller ut... kjenn om et av RCA inn-pluggene er litt løs -er det slik så ville jeg nok skiftet dritten...

                        Ellers er vel egentlig en sjangs på promille nivå at støy induseres på kabler som ligger for tett inntil strømførende kabler -det er gamel mytte og pga uvitenhet at mange fremdeles tror at det er kritisk eller har mye å si teknikke som eliminerer dette kalles pseudo balanserte innganger OG da er det viktig at begge lederne er 100% -ellers gir akk den feilen du opplever

                        Bruk optisk kabel da det er samtidig bedre pga at du unngår at spilleren konverterer til analog for å deretter dsp konverter til digital og for til slutt konvertere enda en gang til analog...
                        Jeg vil ikke ha APERUNK i bilen min!

                        Men ja, skulle gjerne brukt optisk signal hele tiden, hadde podden bare greid å sende ipod-signalet digitalt ut på optisk og ikke AI-net kabelen.

                        Arg blæ. Så feilen ligger mest trolig i spilleren da. Hum hum. Fra spilleren og til DSP så går det jo ikke RCA-kabler men en AI-net kabel som lyden overføres via. Er det vanskelig å sprette spilleren for å sniktitte? Eller er det noe du har lyst til å gjøre? Kan godt ta dette videre på e-post, vet ikke hvor interessant det er for folk å lese om aperunk og høyt promillenivå her.
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by ugn View Post
                          Jeg vil ikke ha APERUNK i bilen min!

                          Men ja, skulle gjerne brukt optisk signal hele tiden, hadde podden bare greid å sende ipod-signalet digitalt ut på optisk og ikke AI-net kabelen.

                          Arg blæ. Så feilen ligger mest trolig i spilleren da. Hum hum. Fra spilleren og til DSP så går det jo ikke RCA-kabler men en AI-net kabel som lyden overføres via. Er det vanskelig å sprette spilleren for å sniktitte? Eller er det noe du har lyst til å gjøre? Kan godt ta dette videre på e-post, vet ikke hvor interessant det er for folk å lese om aperunk og høyt promillenivå her.
                          da er det et par ting jeg ikke har fått med meg:

                          bruker du ikke en vanlig RCA kabel mellom spiller og cd spiller? i tilleg til A-Inet self -(ainet inneholder styre signaler + L/R analog signal i en dedikert skjermet kabel faktisk)

                          Ipod er koblet til cd spileren eller direkt til 701 gejnom ai-net kabel?
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by matador View Post
                            da er det et par ting jeg ikke har fått med meg:

                            bruker du ikke en vanlig RCA kabel mellom spiller og cd spiller? i tilleg til A-Inet self -(ainet inneholder styre signaler + L/R analog signal i en dedikert skjermet kabel faktisk)

                            Ipod er koblet til cd spileren eller direkt til 701 gejnom ai-net kabel?
                            Jeg har optisk og AI-net tilkoblet, ikke RCA.

                            Ipod er koblet til via spilleren, prøvde å koble den rett inn på H701 uten at jeg fikk det til.



                            Rett under de optiske inngangene er det 2 stk analoge innganger (rød og hvit) pluss en svart som det står "guide" under. Fikk aldri lyd igjennom disse inngangene, er det fordi man må ha RUX for å aktivere inngangen eller må man bruke "guide"inngangen for å aktivere de på noen måte?

                            Hadde jeg fått til å brukt de to analoge inngangene der så hadde i hvertfall DSPen blitt helt frikjent for alle annklager den også. Skal prøve tipset Tony kom med, jorde spilleren, DSPen og ampene samme sted når jeg kommer hjem.
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment

                            Working...
                            X