Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf SPL 2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• BeemerZ1
    replied
    Originally posted by Jonny.B View Post
    fin skriving alt det her,men poenget er att skikkelig kabling og strøm er viktig for att alt skal funke skikkelig.....jeg er slettes ikke noe ekspert på elektro,men "noen" år med bilstereo har gitt meg litt praktisk erfaring.
    Ja, det er klart!
    Har alltid sagt at kabling er 1. pri når det gjelder strøm

Leave a comment:

• Tommen
    replied
    Pål sa at ved klipping får jeg ikke dette på garantien, men det vet jo ikke jeg eller noen andre om det er. Såklart kan vell karnsje det være mest logisk, ikke vet jeg. Men jeg får begynne å oppgradere litt kabler til uka da, og få laget noen kasser til 2 par høyttalere så jeg får litt diskant iallefall Skulle vell holde en liten stund med md3d ampen? Eller er det noen andre som har forsalg til en annen amp? Får den 400001 ampen til RF til rett under 10k ny da, men litt skeptisk til RF...

Leave a comment:

• Jonny.B
    replied
    fin skriving alt det her,men poenget er att skikkelig kabling og strøm er viktig for att alt skal funke skikkelig.....jeg er slettes ikke noe ekspert på elektro,men "noen" år med bilstereo har gitt meg litt praktisk erfaring.

Leave a comment:

• BeemerZ1
    replied
    Originally posted by Jonny.B View Post
    oppgradering av det elektriske anlegget er første pri nesten,når spenninga di detter mot 10v,så går det også mye mere strøm gjennom ampen din,som igjen kan årsake att ampen også ryker....er enn grunn for att tversnittet på kablene i 24v anlegg er halvparten så tykk som på 12v anlegg.
    alt dette gjør att ampen din klipper,og da ødelegger du subben,hjelper ikke om subben er på 10000w,du ødeleger den uansett.
    Faktisk uenig med deg her Jonny...
    Selv med ren firkantspenning vil subbene overleve om de er bygd for å tåle litt.
    Nøyaktig hvor mye forskjellige subber tåler over kortere perioder er ikke alltid godt å vite, men at de tåler/skal tåle vesentlig mer enn oppgitt RMS er det ingen tvil om.
    Med 100% klipping er effekten dobbelt så stor som RMS-effekten.

La oss ta litt praktisk basert teori:
    Elementet hans koblet i "1 Ohm" vil ha en minimumsimpedans på et sted mellom 1,5 og 2 Ohm i kassen han brukte. Denne vil også øke en del med mer effekt inn. Mine subber øker ca 50% med 3 kW/64 A gjennom hver sub.
    Da vil forsterkeren hans levere ca 1500-1600 W på det meste, og peak-effekten (100% clip) vil være ca 3 kW.
    Ser ingen grunn til at elementet ikke skulle tåle dette over kortere perioder.
    Jeg har tross alt foret subber med 3,9 kW hver (opp til ganske mye klippet) uten tegn til varmgang, disse med RMS rating på 600W.
    Og når jeg sier at jeg har foret subbene med en effekt er det målt effekt, ikke det forsterkeren er oppgitt til å gi med "liksom-last".

Dette var et worst case scenario! Tviler på at Tommen har klart å få dette til uansett hvor lav spenning forsterkeren hans får inn...
    Noe må ha vært galt i utgangspunktet, iom. at spolen(e) visstnok ble varme uten noe stor belastning.
    Forsterkeren klipper forresten ikke fordi den får for lav spenning. Det gjør bare at effekten ut blir lavere. Om forsterkeren trekker så mye strøm at spenningen synker mye (under 10 V vanligvis) vil forsterkeren gå i protect. Da er det bare å slå av og på, så er alt greit igjen.

Liten info på slutten:
    Forskjellen på strømtrekket når man spiller musikk og sinus er ekstrem!
    Maks strømtrekk på min forsterker er 880 A (spenningen går direkte ned til ca 10 V), men peak-måling ved spilling av musikk ble ca 250 A.

Leave a comment:

• Tommen
    replied
    Da skal jeg høre med et firma her hjemme om de karnsje er intressert i å sponse meg med en del batterier. Mener dere jeg helst må benytte meg av andre amper? Eller holder Dynabel ampene, så lenge det er nok strøm til de? Isåfall ble ikke dette noe billig prosjekt likevell, alltså innenfor budsjettet som jeg tengte..

Leave a comment:

• Jonny.B
    replied
    oppgradering av det elektriske anlegget er første pri nesten,når spenninga di detter mot 10v,så går det også mye mere strøm gjennom ampen din,som igjen kan årsake att ampen også ryker....er enn grunn for att tversnittet på kablene i 24v anlegg er halvparten så tykk som på 12v anlegg.
    alt dette gjør att ampen din klipper,og da ødelegger du subben,hjelper ikke om subben er på 10000w,du ødeleger den uansett.

Leave a comment:

• Tony
    replied
    Originally posted by Tommen View Post
    Niks..Får se vente med å montere sub og dette da, til jeg får oppgradert litt kabler i motorrom. Så en HC800 batteri ved ampen, holder det? Eller burde jeg gå opp til HC1600? Har noen meter med 33mm2 evus kabel igjen, som jeg kan trekke på nytt i motorrom, fra dynamo og til batteri, fra batteri til karosseri. Trenger vell ikke å skifte til starter? Skal også finne nytt jordingspunkt. Skal i mellomtiden nå lage kasser til 2 par 6x9", og feste 4 kanaleren et sted. Tror det kan bli meget fullt baki der med tiden:S...
    Et HC800 vil hjelpe betraktelig ja! Ha gjerne en til foran og du

Originally posted by Tommen View Post
    Du sier først det er for lite strøm her, også nevner du bare noen amper til klovnster? Hva med å nevne hva han har av strøm og kabler i bilen også? Er mer til hjelp det..Mener dere jeg burde vurdere noen MD3D amper karnsje da? Er det behov for 2 stk, eller holder det med en stk?
    Klovnster har HC1800 foran. Og han har oppgradert alt av kabler!

Leave a comment:

• tutsola
    replied
    Originally posted by Hifonic View Post
    Er det mulig å få dynamoen til å yte bedre på noen måte?
    bruke tykkere tråd og koble den i trekant, da kan effekten økes med opptil 35%, og den vil tåle dette bedre grunnet den tykkere tråden... dette er kun kopivikling med større tråd...

kan også regne ut nye data og vikle 200A dynamoer.... mindre tråd og flere vindinger, kanskje modifisere ankere og børstene også...

Leave a comment:

• Tommen
    replied
    Originally posted by Techpoint View Post
    Kan vel nesten si 100% sikkert at det er for lite strøm eller feil justering av ampen som er feilen her, som har resultert i klipping, og da kan du nesten ha hva som helst av elementer og det vil ryke.

Se på poloen til klovnster, 2 stk MD2D på 2 stk RE SX 10" disse elementene spiller så det holder, og de blir ikke varme engang selv over flere timer med dB-testing.
    Du sier først det er for lite strøm her, også nevner du bare noen amper til klovnster? Hva med å nevne hva han har av strøm og kabler i bilen også? Er mer til hjelp det..Mener dere jeg burde vurdere noen MD3D amper karnsje da? Er det behov for 2 stk, eller holder det med en stk?

Leave a comment:

• Tommen
    replied
    Originally posted by Typhon View Post
    Tommen: Har du oppgradert ALT av strøm i motorrom? Sjekket spenningsfall på maks blås?
    Niks..Får se vente med å montere sub og dette da, til jeg får oppgradert litt kabler i motorrom. Så en HC800 batteri ved ampen, holder det? Eller burde jeg gå opp til HC1600? Har noen meter med 33mm2 evus kabel igjen, som jeg kan trekke på nytt i motorrom, fra dynamo og til batteri, fra batteri til karosseri. Trenger vell ikke å skifte til starter? Skal også finne nytt jordingspunkt. Skal i mellomtiden nå lage kasser til 2 par 6x9", og feste 4 kanaleren et sted. Tror det kan bli meget fullt baki der med tiden:S...

Leave a comment:

• dBcompaniet
    replied
    Kan vel nesten si 100% sikkert at det er for lite strøm eller feil justering av ampen som er feilen her, som har resultert i klipping, og da kan du nesten ha hva som helst av elementer og det vil ryke.

Se på poloen til klovnster, 2 stk MD2D på 2 stk RE SX 10" disse elementene spiller så det holder, og de blir ikke varme engang selv over flere timer med dB-testing.

Leave a comment:

• Hifonic
    replied
    Originally posted by tutsola View Post
    ..

dynamoer og vikles, viklet nettop nytt polhjul til en harley d...
    Er det mulig å få dynamoen til å yte bedre på noen måte?

Leave a comment:

• Hifonic
    replied
    Og et jordingspunkt trenger nødvendigvis ikke å være bra selv om man har skrapet bort all lekk
    Jeg ville montert et stort batteri ved forsterkeren og da trenger du nødvendigvis ikke batteri fremme. Og en 120A dynamo ville nok hjulpet en god del! Og en enda større hadde selvfølgelig vært enda bedre

Leave a comment:

• Tony
    replied
    Tommen: Har du oppgradert ALT av strøm i motorrom? Sjekket spenningsfall på maks blås?

Leave a comment:

• PikoFlex
    replied
    Originally posted by Hifonic View Post
    Tror du har misforstått "sprenge sub med for ltie effekt"
    Du har mest sannsynlig bare overstyrt forsterkeren og sendt klippet signal til subben. Da blir det fort varmgang..
    Tror ikke to forsterkere hjelper, vil tro løsninga er mer strøm til forsterkeren! Hva har du av batteri og strømkabler nÅ?
    Kan ikke si meg mer enig her gitt! Hifonic setter et godt påeng her!
    Oppgrader batteri og evt. "BiG Three". Jo mere strøm du kan sende forsterkern(e) jo nedre i mitt syn!

Leave a comment:

Working...
X