Announcement

Collapse
No announcement yet.

Usivilisert: 4 x 15" vegg i Pajero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tøfft prosjekt du har på gang :-) Er litt skeptisk at du bruke kryssfiner pågrunn av "flexing" og kan miste litt trykk, men får håpe på det beste. Hadde du brukt vannfast forskalings finer hadde det vært bedre , men koste jo en go del mere da. Stå på ;-)
    Focal
    Mosconi
    Pioneer

    Comment


    • #17
      Hvorfor skal han være redd for flexing pga bruk av kryssfiner? Er jo stivere enn mdf og dermed bedre egnet til slikt. Den vannfaste fineren du snakker om er jo ikke bedre enn fineren han bruker bortsett fra overflatebehandlinga.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        Hifonic: klart det blir avstivning. Planen er fire gjengestenger mellom baffel og bak. I tillegg blir det nok vertikal port i midten som vil stive av greit den retningen, den sikres med f.eks vinkelbeslag og støypes i overgangene gulv/tak. Bruker en del glassfiber også. Men uansett det er jo klart grenser for hvor mye vekt man ønsker (kan ikke lage alle veggene 10cm tykke da vil kassa fort veie 600kg tipper jeg) Tar nok kontakt hvis jeg ikke ser ut til å komme i mål med de tiltakene som nevnt.

        Bøijnis: Tror nok ikke kryssfiner flexer noe mer enn MDF. Faktisk så bruker jeg litt av begge deler. Gulvet er 25mmkryssfiner som er boltet i setefester, det er deretter kledd med MDF for å bli mer resonansdødt. Forskalingsplater er vel 60 x 120 er de ikke? Blir ikke stort nok. Anyways; det er bare rett og riktig å stille spørsmål til stivheten ved en så stor kasse det er jeg enig i

        Forøvrig fått gjort bare litt småtteri i dag, måtte handle mer lim, er på tredje flaska og vel så det. Kommer med litt bilder i morgen tenker jeg.
        never enough!

        Comment


        • #19
          Legg avstiving mellom sidevegger og gulv og tak i samme slengen
          Bruk av glassfiber til å stive av er ikke så veldig effektivt egentlig, ville heller brukt litt mer stål litt strategisk
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #20
            Det var bare min tankegang :-) jeg trur ikke det blir mangel på bass uanstt :-D
            Focal
            Mosconi
            Pioneer

            Comment


            • #21
              Har kommet litt videre. Startet med et nytt lag på bakveggen.



              Måtte til med en liten skjøt på toppen da jeg har gjort en liten feilberegning hos byggvaren









              Brukte nye 50 skruer på denne jobben.


              More 45s


              Fikk også inn et nytt lag på taket. Måtte gjøre den littegranne smalere siden det begynner å bli trangt der nå.


              Prøvetilpasning med første lag til baffelen.


              Mer i morgen!
              never enough!

              Comment


              • #22
                fine greier dette.
                FI SP4
                LIB
                Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                DD4LIFE

                Comment


                • #23
                  Ser bra ut dette, Stå på videre


                  mvh kim

                  Comment


                  • #24
                    Takker!
                    Det bygges iherdig denne helga. Snart klar med de første to lagene til baffelen.Stikksaga blir straffet!

                    Hadde nettopp Mr. Hagalien på besøk i garasjen, han har vært og inspisert fremdriften. Jeg har stor tro på at han kommer til å få til et utrolig bra oppsett når det blir ferdig!
                    never enough!

                    Comment


                    • #25
                      kjempestilig å få se veggen din "live". så veldig bra ut i mine øyner ser fram til å høre litt bass snart
                      FI SP4
                      LIB
                      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                      DD4LIFE

                      Comment


                      • #26
                        Okay, nok en lang lørdagskveld brukt på vegg-prosjektet.
                        Startet med å legge litt mer polyester og glassfiber.

                        Hele kassa har nå to strøk med polyester innvendig.




                        Biltema all over. Synes det fungerer fint å jobbe med jeg. Lagde selvfølgelig opp en blanding med litt mye herder, koppen med rester tok visst litt fyr ti minutter etter at jeg satt den fra meg. Heldigvis ingen skade skjedd


                        Litt varme er ikke feil.


                        Gjorde beregninger på volum og port enda en gang etter at jeg fikk bedre oversikt på avstivning innvendig. Det virker fortsatt lovende.

                        Moroa begynner.... med bøyd stikksak-blad.





                        Nok kapp til å bygge en liten hytte som jeg kan bo i hvis lyden ikke blir bra, da fortjener jeg det!

                        Ekte kjærlighetsringer!



                        Dårlig bilde men det gir en indikasjon på hvordan utseendet blir.

                        De første to lagene til baffelen oppstilt for å skape et selvbedrag om at jeg snart skal bli ferdig.
                        never enough!

                        Comment


                        • #27
                          !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                          Comment


                          • #28
                            Skulle investert i overfres fra biltema ellerno til et par hundrelapper, ville gjort jobben mye lettere
                            Og du kunne brukt et avrundingsstål nå til å runde av baffelen på baksida av subbene.
                            Men ser bra ut dette!
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #29
                              Tror ikke du kommer til å savne noe trøkk i bilen når du blir ferdig. Hehe. Skal jaggu si du er effektiv mr. Skal bli morro og se hvor høyt dette vil spille. Hva blir tuningen på porten?
                              Du har tilogmed bagasje plass igjen


                              Mvh kim
                              Last edited by kimafro; 10-03-2013, 17:22.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Hifonic View Post
                                Skulle investert i overfres fra biltema ellerno til et par hundrelapper, ville gjort jobben mye lettere
                                Og du kunne brukt et avrundingsstål nå til å runde av baffelen på baksida av subbene.
                                Men ser bra ut dette!
                                Du har nok helt rett i Hifonic. Jeg gjør ikke noe slikt igjen uten bedre utstyr! Avrunding bak skjer nok på steinaldermåten med fil og sandpapir om jeg ikke får investert i mer verktøy. Og foressten; sliping av glassfiber/polyester er noe ordentlig tortur

                                Kimafro: tuning er beregnet til ca 33,5hz med Torres. Alt jeg har lest tilsier at den blir litt høyere bil og miljø tatt i betraktning, så ender jeg på 35-37 er jeg fornøyd, det funker knall på musikk. Forrige kasse endte nok på ca 39hz og spilte helt greit. Tror nok jeg må være forberedt på å gjøre endringer på porten hvis det ikke låter så fett. Har mer areal å gå på, men. Ikke så mye i lengden.

                                Jeg måtte på (den ordentlige og betalte) jobben i dag, så tok fri fra bygging (!). Må handle enda mer kryssfinerplate til uka. Har også noen halvsmarte triks planlagt, som jeg skal avsløre når jeg kommer dit. Blant annet venter jeg en pakke med Toolmaker dual inputs.... Det kan bli litt sexy!
                                http://toolmakermetalworkz.com/viewitem.php?productid=4

                                never enough!

                                Comment

                                Working...
                                X