Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kondensator...? Nei takk. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Miniboom
    replied
    I teorien, ja, men for å vite sikkert, er man jo nødt til å vite det maksimale strømtrekket, varigheten av det, og deretter ta i betraktning det faktum at kondensatorens evne til å lagre strøm (per Farad), er veldig dårlig. Hvis du vet strømtrekket ditt (med "2X", fra eksempelet ditt), kan du selv regne ut hvor lenge kondensatoren kan "hjelpe med ekstra strømtilførsel.

    Om jeg regner riktig, så er 9-10F nok til 1000W RMS utgangseffekt i ett sekund. Til samme pris som en kondensator av den størrelsen, får du et bra batteri - som kan levere langt mer strøm, også over tid...

    Selvsagt vil ikke kondensatoren måtte levere all strømmen til forsterkeren i praksis, så man kan sikkert slippe unna med en litt mindre kondensator, men 1F pr. 1000W mener jeg er i overkant optimistisk...

    Så, når lysene blinker, få heller oversikt over grunnen til at de blinker, og feilrett deretter. Å montere en 1F kondensator er for meg som å lappe sykkeldekk med tyggis...

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    Jeg er helt enig med artikkelen din, men det var en ting jeg har tenkt på en stund. Hvis musikken er slik at du får en bass note hver 2. sekund som gjør at forsterkeren trekker 2X. Batteriene/dynamoen klarer kun å levere X i løpet av et sekund. Hadde det da ikke vært nyttig med en kondensator hvis den kan lagre over 2X?

    Leave a comment:


  • Miniboom
    replied
    Vet det er gammelt nytt, vi har jo diskutert det opp, ned og i mente her før. Hehe... Men nå har jeg det i alle fall et sted hvor det er lett å finne, som senere referanse til eget bruk. I tilfelle noen spør igjen.

    Angående støyfiltreringen, så er det jo kondensatorer i de aller fleste strømforsyninger, uansett. Også en årsak til at jeg poengterte at nytteverdien er lik null.

    Leave a comment:


  • matador
    replied
    nja... gammelt nytt.... MEN det siste at den fungerer som en støy filter er også mindre sant i moderne forsterkere og fremdeles mange som tror dette... da 99% av støyen kommer ikke gjennom forsynings kablene.

    Leave a comment:


  • berniebp87
    replied
    Halleluja! Strålende artikkel Miniboom!

    Leave a comment:


  • Miniboom
    started a topic Kondensator...? Nei takk. :)

    Kondensator...? Nei takk. :)

    http://bilstereo.blogg.no/1268675360...kke_treng.html

Working...
X