Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kondensator...? Nei takk. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jørgen
    replied
    Hva vil du oppnå med den?

    Leave a comment:


  • Julepils
    replied
    Si at jeg allerede har ett 95Ah AGM batteri og 0awg kabel overalt (big 3) og 300A dynamo. Er RC 10 faraden "verdiløs" for meg? Den må jo hvert fall betydelig lettere og plassere enn ett ekstra batteri.

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Om du ikke vil ta den helt ut, holder det ofte bare å bytte batteri fremme. Det og 50mm2 kabel har holdt i massevis for meg,

    Leave a comment:


  • trustno1
    replied
    Originally posted by Julepils View Post
    Mulig det er en veldig gammel tråd, hostkremt. Men er nødvendigheten for kondensator enda sett på som "ubrukelig?"

    http://www.sonicelectronix.com/viewi...846&show_tab=2

    Ut ifra kommentarene på denne f.eks så er det jo ikke en eneste negativ tanke. ><
    Saken er at man likegodt kan bruke pengene på ett ekstra batteri isteden for en kondensator. Du vil få mye mer utbytte av det.

    Leave a comment:


  • Julepils
    replied
    Mulig det er en veldig gammel tråd, hostkremt. Men er nødvendigheten for kondensator enda sett på som "ubrukelig?"

    http://www.sonicelectronix.com/viewi...846&show_tab=2

    Ut ifra kommentarene på denne f.eks så er det jo ikke en eneste negativ tanke. ><

    Leave a comment:


  • evensvee
    replied
    ca 1000 :P
    Husker ikke hvor mange, men det var enormt mange, par 100 kondiser..

    Leave a comment:


  • Stianuno
    replied
    Hvor mange kondiser tilsvarer et slikt batteri? http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=2060
    Det er lite og snertent, designet for og levere strøm "kjappere" en et vanligt syrebatteri og koster det samme som 1farads kondis.

    Leave a comment:


  • omegadti
    replied
    circuit breaker, den toppladder batteriet fremme og kjører overskuddet fra 140 ampere bak til det andre, er egne ledninger fra dynamo og bak til bakre batteri både + og jord..

    Leave a comment:


  • Erik André
    replied
    Originally posted by omegadti View Post
    jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.

    rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall

    Vil gjerne rette deg litt.. hvis disse batteriene er koblet sammen et sted så fungerer de som et batteri.. samme om de står ved siden av hverandre eller fremme og bak i bilen.. opplever du en bedring er det fordi du har lagt ny kabel bakover i bilen og tversnittet på kabler bakover i bilen har økt.. du ville nok opplevd samme bedring om du la denne kablen til batteriet i stedenfor til firekanaleren

    Leave a comment:


  • Joakim
    replied
    Originally posted by omegadti View Post
    kanskje for å opprettholde jevn spenning når subforsterker/ene drar på for fult og bruker endel ressurser?
    med jevn strøm oppnår du vel renere og mer dynamisk lyd med kondis enn når forsterkerne får lavere inntaksspenning?
    bare en teori jeg kokte opp som passer med min hjerne i allefall


    jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.

    rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall
    Heeyy!! Du har helt rett!

    Kanskje denne "evige" diskusjonen får en litt annen vending?

    Spøsmålet stilte jeg egentlig bare for å få frem at det har en effekt, selv om ikke den brukes akkurat sånn som de aller fleste tenker den brukt.

    Det går mere strøm til midbass/mellomtone enn folk tror. Altså ikke bare bass som skal ha strøm!


    Husk.. Dynamikk er ikke mengden basstrykk, men forskjellen mellom lave og høye toner i HELE frekvensområdet! Blikke' møe dynamikk om diskant/mellomtone blir begrenset/komprimert på grunn av lav spenning grunnet store strømtrekk til bassbrummet.. :P

    Leave a comment:


  • omegadti
    replied
    Originally posted by Joakim View Post
    Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har kondensatorer, det vil si 2stk. 1,2F Brax IPC. Disse er ikke koblet på bassforsterkeren, siden denne har strømforsyning som er bygget så den ikke har noe nytte av separat kondensator, men én på forsterkeren til diskant/mellomtone og én på forsterkerne til midbass/frontsub.

    Så kan dere som mener det ene eller andre om hvorfor eller hvorfor ikke, bare gjøre akkurat det.
    Forklar meg gjerne hvorfor!
    kanskje for å opprettholde jevn spenning når subforsterker/ene drar på for fult og bruker endel ressurser?
    med jevn strøm oppnår du vel renere og mer dynamisk lyd med kondis enn når forsterkerne får lavere inntaksspenning?
    bare en teori jeg kokte opp som passer med min hjerne i allefall

    jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.

    rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall

    Leave a comment:


  • camaro z28
    replied
    Originally posted by matador View Post
    du ser de interne kondensatorer i den ampen: de 3 runde "dingsene" nær kondis uttak. Altså slik jeg ser er dette en 8 kanalers, med en power supply til hver 4 kanaler? da må man ha en ekstern kondis, men ikke så digger som 1Farad, men heller mange "små" -om ikke en "rask" battery: gele/agm.

    Ellers er den "kondis uttak" etter en spole som er nær strøm inntak=begrenser litt av effekten med en kondensator synes jeg...da spolen har også en vis motstand som ikke er linært men også øker med strøm trekket...generelt synes jeg at den totale strøm kapasitet i ampen er nesten i underkant til å virke underdimensjoner ttil å være en 8 kanaler -men dette "kompenseres" med en del høyere switch frekvens som desverre kan påvirke lyden. Den mest vanlig brukt kontrol ic bruker mellom 50-200Kilohertz switch frekvens.

    Det ble diskutert i en annen tråd mer dyptgående ang kondiser: http://bilstereoforumet.no/showthrea...ndis+gang+alle

    Takker for svar Matador Du har helt rett, dette er en åtte kanaler oppgitt til hele 8x83Wrms.
    Siden jeg ikke regner Xetec som noe "jalla" merke ante det meg at disse inngangene for kondensator ikke var kastet på forsterkeren uten mål og mening Det er tross alt en meget kompakt forsterker så det begrenser seg vel selv hvor mye man får plass til inni. Har du noen konkrete forslag til kondensator/kondensatorer jeg kan bruke?

    Leave a comment:


  • melancool
    replied
    kondiser har jeg ikke greie på.

    Jeg har det største Apollo batteriet til ca 8 løk. jeg har 3 vrx forsterkere, 500,400 og 300. vil jeg ha noen nytte av kondis. jeg blir ikke helt klok av denne kondis debatten. Kan jeg bruke en kondis til alle ?
    Jeg batteri bak hos forsterkerne. Jeg har en kondis liggende i skapet.

    Leave a comment:


  • Tor Ølberg
    replied
    For min del kan jeg ikke se at det skader og ha en kondensator, selv om teorien tilsier at det ikke vil være til noe hjelp så er det hvertfall til litt hjelp. All hjelp er positiv hjelp? Dessuten fungerer det som koblingsterminal hos meg så da er det 2 pluss. Eneste minuset jeg har er at det tar litt plass, men det er minimalt.

    Leave a comment:


  • Joakim
    replied
    Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har kondensatorer, det vil si 2stk. 1,2F Brax IPC. Disse er ikke koblet på bassforsterkeren, siden denne har strømforsyning som er bygget så den ikke har noe nytte av separat kondensator, men én på forsterkeren til diskant/mellomtone og én på forsterkerne til midbass/frontsub.

    Så kan dere som mener det ene eller andre om hvorfor eller hvorfor ikke, bare gjøre akkurat det.
    Forklar meg gjerne hvorfor!

    Leave a comment:

Working...
X