2 muligheter..
- Overdimensjoner kabelen, og sett på sikring etter utstyret.. enkelt og greit.. Dette funker riktignok bare i "EMMA verden" sålenge kablen er overdimensjonert!
-Eller du kan gjøre det den vanskelige måten, og sette på en passe kabel og sikring etter kabel tykkelsen og risikere og blåse sikringen fordi kablene er for tynn, mao sikringen blir for liten..
Det er heller ikke noe problem med teoretisk større strøm trekk en det sikringene og kablen tåler så lenge sikringen ikke går :P
enkelt valg spørr du meg..
Uansett, i mine øyne så er det ikke noe vits med sikrings verdi på strøm kabelen større enn det den totale sikrings verdien på utstyret er.. om kablen tåler strøm trekk likt sikringsverdien riktignok....
savner table B i emma regelboka foresten :P
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kabler/sikringer!
Collapse
X
-
Tror folk forstår det uansettOriginally posted by moeN View PostStår vel for oftest på selve __LEDNINGEN__
Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ?

Men mener eg ikke såg noe mål på den... det det gjør det sikkert en plass
Leave a comment:
-
Du mener det heter ledning når det er snakk i strøm til bil?
Kaller det strømkabel jeg. Men kaller det ledning om det er inne i hus.
Leave a comment:
-
Har en 4ch Infinity forsterker også bak, er på 80amp/ 2x 40A.Originally posted by ugn View PostHvis utstyrslista i signaturen din stemmer så går det helt fint med en 100A-sikring.
Men det er vell helst bare lading som går gjennom denne kabelen, og dynamoen er orginal så tror ikke den vil overstige 100amp jallefall..
Hvordan måler man kvadraten på en kabel? må vell ta Diameteren gange noe?
Leave a comment:
-
Hvis utstyrslista i signaturen din stemmer så går det helt fint med en 100A-sikring.Originally posted by Grumpyferal View PostTengte eg skulle legge inn automat sikring på kabelen bak til anlegge/batterie.
Mener kabelen er 25mm2 og i følge EMMA reglene skal denne ha 125A sikring.
Men finner bare 100A og 140A hva velger eg? Vil helst ha der rett etter EMMA stander..
Leave a comment:
-
Da velger du 100A. Dette er mer en nok i de aller fleste tilfeller!Originally posted by Grumpyferal View PostTengte eg skulle legge inn automat sikring på kabelen bak til anlegge/batterie.
Men finner bare 100A og 140A hva velger eg? Vil helst ha der rett etter EMMA stander..
Prøv å si det til en EMMA-dommer duOriginally posted by GENEXXA View Post140.
Bedre med formye, enn forlite

Jeg vet også at forskjellen mellom 125A og 140A ikke er så veldig stor, men å si at det er bedre med for stor sikring en for liten er som å innrømme at man egentlig ikke fatter poenget med sikring vil jeg tørre å påstå.
Leave a comment:
-
Tengte eg skulle legge inn automat sikring på kabelen bak til anlegge/batterie.
Leave a comment:
-
Hehe, ikke det som er poenget heller
Poenget er at kabellengden kan ha innvirkning på hvor mye den tåler
Leave a comment:
-
Liker den praktiske nytteverdien av eksemplene valgt over her. Hehe... Mange som legger 100 meter sammenhengende 50mm^2 i bilen? :P
Leave a comment:
-
Du får et skikkelig spenningsfall, men kabelen vil ikke smelte hvis det går 100A gjennom den.Originally posted by Hifonic View PostSå du hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å kjørt 300A gjennom en 50mm2 kabel som var 100m lang?
Et ekstremt eksempel, men når du tenker over det så skjønner du poenget..
Leave a comment:

Leave a comment: