Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Toby91
    replied
    da kommer du innom det med spenningsfall i kabelen.
    men man må somsagt dimensjonere kabelen både etter lengde og hvor mye strøm(Amperè) som skal gå igjennom den.

Leave a comment:

• Hifonic
    replied
    Originally posted by Dammed View Post
    Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.
    Så du hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å kjørt 300A gjennom en 50mm2 kabel som var 100m lang?
    Et ekstremt eksempel, men når du tenker over det så skjønner du poenget..

Leave a comment:

• Tor Ølberg
    replied
    Ene youtube linken fungerer ikke. Skulle gjerne ha sette denne

EDIT: Så igjennom hele tråden. fant den som fungerte.
    Last edited by Tor Ølberg; 22-02-2010, 03:10.

Leave a comment:

• Bilstereosenteret.no
    replied
    stemmer det, det er derfor man kan ofte lese at folk skriver "dette er ikkke en ekte 1/0 gauge kabel" på billige kabler. Har lest par steder at dem blir så tynne som 40mm2 istedenfor 52mm2, og det er en stor forskjell.
    Også er det nok mange som skryter på seg OFC. Selv om det, på langt nær, er tilfelle, bestandig.

Leave a comment:

• Dammed
    replied
    stemmer det, det er derfor man kan ofte lese at folk skriver "dette er ikkke en ekte 1/0 gauge kabel" på billige kabler. Har lest par steder at dem blir så tynne som 40mm2 istedenfor 52mm2, og det er en stor forskjell.

Leave a comment:

• berniebp87
    replied
    Originally posted by InstallBay View Post
    I følge min tabell så skal dette være korrekt. 10G er uansett ikke 10-12mm2

10 Gauge-> 6mm2
    8 Gauge-> 10mm2

Noe slingringsmon er det sikkert på dette. Gjør et søk på AWG to mm2, så dukker det opp flere forskjellige tabeller.
    Det er litt slingringsmonn ja, men fører dette inn på første innlegget så det blir mest mulig korrekt

Leave a comment:

• Dammed
    replied
    Originally posted by Øyvind View Post
    Nei, men hva skjer når man får spenningsfall......? Basic elektro.
    Med tanke på forskjellene så er det nesten ike vits å tenke på det.

Bruker du f.eks. 2000W, og at spenningsfallet er 0,5V mellom batteriet foran og bak, Spenning ved frontbatteriet 14,4V. Så blir det en økning på kun 9 ampere i forhold til 14,4V. Bruker du kun front batteriet og du tømmer det nesten, så blir det en større forskjell, la oss si at spenningen ved forsterkeren blir til slutt 10,5V da går det 51ampere mer gjennom kabelen i forhold til 14,4V. Noe som er en del, men har du vært smart og over dimensjonert så skal ikke det være et problem.

Og har du sikring så vil den ryke, noe som gjør dette til en poengløs diskusjon. Bortsett fra at man viser hvor lurt det er å overdimensjonere i bilstereo.

Leave a comment:

• Bilstereosenteret.no
    replied
    Originally posted by berniebp87 View Post
    Kabel:
    10 Gauge-> 10-12mm2
    8 Gauge-> 14-16mm2
    4 Gauge-> 20-24mm2
    2 Gauge-> 30-35mm2
    0/1 Gauge-> 45-55mm2

I følge min tabell så skal dette være korrekt. 10G er uansett ikke 10-12mm2

10 Gauge-> 6mm2
    8 Gauge-> 10mm2

Noe slingringsmon er det sikkert på dette. Gjør et søk på AWG to mm2, så dukker det opp flere forskjellige tabeller.

Leave a comment:

• Øyvind
    replied
    Originally posted by moeN View Post
    Back in bisniss da så hvorfor legge 50mm2 ifra batteri til motor når det gjelder stereo? Er jo gummi som skildrer motoren ifra karosseriet ! whot is dha puint?
    Kunne kanskje hende at dynamoen sitter på motoren, og har jordinga si via den... Ser du den?

Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.
    Nei, men hva skjer når man får spenningsfall......? Basic elektro.

Leave a comment:

• Dammed
    replied

Ville ikke forundret meg at det er en god grunn og det ville heller ikke forundret meg om grunnen er smart eller ren idiotisk. Har sett og lest mange lover og regler som er bare pølsevev. Jeg tenkte å bruke en 180A automat sikring så jeg skal nok ikke bruke en 300A sikring, men det er ingenting i veien for det. Kabelen tåler det uten noen form for problemer.

Leave a comment:

• Vinje
    replied
    Ja,den tåler godt over 300 A.Det er det ingen her som nekter for.Men regler er regler,uansett hvordan du vrir og vender på det.Ser ikke helt hvorfor du vil sikre kabelen din med oppimot grensen av hva den tåler.Men som du selv sier,du bruker den sikringen du vil.Så kan vi andre følge forskrifter om hva man bør gjøre og forholde seg til.Om vi har lyst til det.Er ikke værre enn det.Men er sikkert en grunn til at det er lagt inn en god sikkerhetsmargin i Emma reglene,enten du vil eller ikke
    Last edited by Vinje; 18-02-2010, 03:43.

Leave a comment:

• Dammed
    replied
    Vinje, det er det som er poenget mitt, en 52mm2 kabel tåler mye mer enn 300A. Finn meg EN bil hvor kabelen har forårsaket brann pga av for høy strøm når man har brukt 300A sikring. Det finner du ikke. Det eneste stedet jeg har sett noen anbefale mindre enn 300A på en 52mm2 kabel er her og Emma. Men dere kan gjerne bruke 50A sikring på 52mm2 kabelen hvis dere føler for det, men å si at 300A sikring er for mye for en 52mm2 er pisspreik.

Leave a comment:

• Vinje
    replied

Og jeg skal så langt som å si at kabel er kabel, ja noen er bedre laget, men de tåler som regel like mye strøm så lenge de er virkelige 52mm2. Forskjellen mellom dyre kabler og billige er som regel antall ledere og isolasjonen, som resulterer i mykheten til kabelen som gjør at det er enklere å innstallere. Men bortsett fra det, så spiller det nesten ingen rolle om du kjøper Biltema eller Monster Cable.

350A er maks ja med en sikkerhetsmargin, derfor jeg skrev 300A. Da har du 50++A med sikkerhetsmargin som skal dekke de fleste kabler.

200A på en 52mm2 er veldig overdrevet trygt. Her snakker vi om å sette på en sikring på nesten halvparten av hva kabelen tåler.

Og hvis du har lest rundt og sjekka, så hadde du sett at så og si alle forum og nettsider anbefaler 300A / 350A sikring på 1/0 kabler.
    Det handler om at man bør og skal ha god sikkerhetsmargin.Ikke hva andre folk mener og sier.Du kan sammeligne dette med å sertifisere løfteutstyr.Der skal det kunne løfte 3-4 ganger så mye som det er godskjent for.Med høy sikkerhetsmargin er man helt sikker på at det ikke kan gå galt.De fleste vil kunne klare seg utmerket med 200 A siking om ikke mindre også.Skal du kjøre en sikring på grensen av det en kabel tåler,kan du like gjerne la være å bruke en sikring.

Leave a comment:

• moeN
    replied
    Originally posted by berniebp87 View Post
    Vel, om du bruker sikring mellom batteri og dynamo så skader det ikke i allefall Noen bruker sikring, andre gjør ikke det. Men om noe skjærer seg, er det greit å ha en sikring

Med sikring
    http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

Uten sikring
    http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related

Litt OT men fysj for noen bøybare fingrer han på ''med sikring'' filmen da :P

Back in bisniss da så hvorfor legge 50mm2 ifra batteri til motor når det gjelder stereo? Er jo gummi som skildrer motoren ifra karosseriet ! whot is dha puint?
    Last edited by moeN; 17-02-2010, 17:36.

Leave a comment:

• Dammed
    replied

Og jeg skal så langt som å si at kabel er kabel, ja noen er bedre laget, men de tåler som regel like mye strøm så lenge de er virkelige 52mm2. Forskjellen mellom dyre kabler og billige er som regel antall ledere og isolasjonen, som resulterer i mykheten til kabelen som gjør at det er enklere å innstallere. Men bortsett fra det, så spiller det nesten ingen rolle om du kjøper Biltema eller Monster Cable.

350A er maks ja med en sikkerhetsmargin, derfor jeg skrev 300A. Da har du 50++A med sikkerhetsmargin som skal dekke de fleste kabler.

200A på en 52mm2 er veldig overdrevet trygt. Her snakker vi om å sette på en sikring på nesten halvparten av hva kabelen tåler.

Og hvis du har lest rundt og sjekka, så hadde du sett at så og si alle forum og nettsider anbefaler 300A / 350A sikring på 1/0 kabler.
    Last edited by Dammed; 17-02-2010, 14:25.

Leave a comment:

Working...
X