Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Joakim
    replied
    Husk å tenke at det er KABELEN man sikrer - IKKE utstyret...

Jo kortere man kan ha kabling usikret, jo bedre.

2 sikringer i serie betyr mer spenningsfall - vil vi ha det..? Neppe.. At det er kjekt å kune skru av strømmen bak i bilen er en sak, men om ikke man MÅ, så hadde jeg nøyet meg med sikring foran. Husk å ha dimensjonert sikringen etter kabeltykkelsen.

Sånn er det korteste jeg kunne få til:

Leave a comment:

• krslae
    replied
    Originally posted by TDK View Post
    Men kan jo montere en sikring til bak ved forsterker, slik at koble ut strømmen fra bak istedet for og løpe til og fra batteri når man kobler.
    Det har vertfall jeg gjort på min Passat
    To sikringer i serie er selvsagt en løsning. Men som sagt: maks 40 cm

Leave a comment:

• krslae
    replied
    Den skal stå maks 40cm fra batteripolen. Hvis sikringen står bak i bilen og ledningen kortslutter mellom sikring og batteri, så har du batteripluss direkte på full minus (chassis) helt til batteriet er tomt - bilen brenner ned. 40 cm fra batteripol = 40 cm usikret ledning, som i bunn og grunn er trygt. Lek så mye du vil med bilstereo, men la for all del sikringen være på stell

Leave a comment:

• TDK
    replied
    Men kan jo montere en sikring til bak ved forsterker, slik at koble ut strømmen fra bak istedet for og løpe til og fra batteri når man kobler.
    Det har vertfall jeg gjort på min Passat

Leave a comment:

• stianfuruseth
    replied
    takk for svar Da blir den stående foran med batteriet

Leave a comment:

• ~GM~
    replied
    den skal være nærmest mulig batteriet...

Leave a comment:

• petteraldo
    replied
    må sitte nærmest mulig batterie. for hva skjer hvis du har sikringen ved forsterkeren og det skulle bli en kortslutning f.eks på kabelen inne i bilen? da går det rett fra jord (karoseriet) og rett til plussen på batterie og ikke gjennom sikringen din og da kan det skje mye morro med batteriet ditt

Leave a comment:

• stianfuruseth
    replied
    lite spørsmål.
    Sikringen som sitter på strømkabelen fra batteri til forsterker. Gjør det noe om denne sitter i bagasjerommet nærmeste forsterkeren? eller må/burde den sitte i motorrommet ved batteriet?

Leave a comment:

• young-b
    replied
    Har veldig løst på bilde av den plassen du trakk gjennom... på pm

Leave a comment:

• Nils
    replied
    Originally posted by young-b View Post
    trur ikke det er mange som har 50 kvadrat i a3 av nyere type, eneste plassen man har plass til det er vell ut gjennom bagasjeromme, så feste den under bilen, også komme opp under motor...
    men fikk 35 gjennom på vanlig måte, trur jeg er fårnøyd med det.. er jo en orginal forsterker der, så når jeg kobler den vekk, kanskje jeg henter strøm til 4 kanaler derifra, den er til subb og bakhøytallere orginalt
    trur det er 50 amp sikring

Jeg vil tørre å påstå at det går fint å trekke 50mm2 i A3 uansett modell og det ved å trekke igjennom torpedo, sist jeg sjekket
    Last edited by Nils; 12-01-2011, 20:18.

Leave a comment:

• young-b
    replied
    Originally posted by Tor Ølberg View Post
    Legg opp 50 kvadrat du. 200A burde holde i massevis. Kjapp hoderegning tilsier at 200A kan la ca 2400W gå igjennom uten fare for at kabelen brenner opp.

EGENTLIG skal det gå an og bruke 300A og men skal du delta i emma så er 200A det som gjelder.
    trur ikke det er mange som har 50 kvadrat i a3 av nyere type, eneste plassen man har plass til det er vell ut gjennom bagasjeromme, så feste den under bilen, også komme opp under motor...
    men fikk 35 gjennom på vanlig måte, trur jeg er fårnøyd med det.. er jo en orginal forsterker der, så når jeg kobler den vekk, kanskje jeg henter strøm til 4 kanaler derifra, den er til subb og bakhøytallere orginalt
    trur det er 50 amp sikring

Leave a comment:

• ugn
    replied
    Originally posted by young-b View Post
    kjøpte kabelsett av tsunami 35 mm og fikk med 250 amp sikring, kabeln er 5.1 m lang, dette er ikke rett i følge deres tabeller.. bør jeg bytte sikring ?
    Kjør på, bare å montere.. du kan jo bytte til 150/200A sikring, kan være greit men er ikke noen krise.

Leave a comment:

• Tor Ølberg
    replied
    Legg opp 50 kvadrat du. 200A burde holde i massevis. Kjapp hoderegning tilsier at 200A kan la ca 2400W gå igjennom uten fare for at kabelen brenner opp.

EGENTLIG skal det gå an og bruke 300A og men skal du delta i emma så er 200A det som gjelder.

Leave a comment:

• young-b
    replied
    har ikke bestemt meg får forsterkere, men blir klassa d pga effektiviteten
    focalene skal ha 75w x 4
    og ac 12 skal ha rundt 1000w
    så kjapp hoderegning er vell rundt 1300 w, men så er jo samtidighetsfaktoren også noe som spiller inn

Leave a comment:

• HLS
    replied
    det spørrs jo på hva du har av forsterker som skal trekke strøm det.
    de går fint å trekke 250a på 35mm2 tversnitt, kan bli dimming av lys, spenningstap osv..

hvilken forsterker skal du bruke?

Leave a comment:

Working...
X