Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• KnutR
    replied
    Originally posted by Dammed View Post
    Grunnen til at du ikke har sikring fra batteriet til starteren er fordi den trekker vanvittige mengder med strøm, tror en mekaniker sa oppimot 600A elns for starteren min. Du kunne sikkert hatt tre 250A sikringer i parallell i mitt eksempel, men aner ikke hvorfor de ikke har det.
    Ja, trekker det egentlig så "vanvittig" mye strøm som du her sier?
    Tenkte å sette batteriet i bagasjerommet istedet for foran som det er nå. Og lurer da på om en 25mm2 kabel vil holde for å starte bilen med? Sikring foran og bak selvsagt, på 150 ampere. ANL smeltesikring. Er det noen som har datablad på en ANL sikring? Grunnen til 25mm2 kabel er at den allerede er lagt inn, og at det er veldig dårlig plass til kabler. Den som ligger der nå måtte jeg legge under gulvteppet hele veien. Men hvis noen har utløsekurve for ANL sikringer, hadde det vært interessant. For jeg er ganske sikker på at denne vil tåle ganske mye overbelastning et kort øyeblikk uten å slå ut.

Leave a comment:

• omegadti
    replied
    vil ikke spenningsfallet på en såpass lang kabel utgjøre en god del tap/trekk?
    betyr det i realiteten at det vil bli varmgang i kabel pga intern motstand/stillestående vibrerende elektroner?

er litt usikker på hva jonas vil frem til her, da jeg ikke er noe ekspert på dette området så ikke skyt meg om jeg er på jordet

EDIT: nok en gang klarte jeg å ikke oppdage at det var flere sider i en post pga. innzooming på 42" skjerm, må begynne å sjekke dette før jeg poster
    Last edited by omegadti; 20-06-2010, 13:33.

Leave a comment:

• Tony
    replied
    Originally posted by Grumpyferal View Post
    Har nå 50mm2 fra batterie bak til et koblings pungt også fra her ca 10-15cm ledninger med 25mm2 til forsterkerne, går eg ut i fra den tynneste ledningen når eg velger sikring da?

Blir nok 100amp sikkring uansett men greit å vite
    Da tar man utgangspunkt i den minste kabelen ja. Husk å ta med jordingskabelen i denne beregningen også, den er tross alt en del av kretsen den og Hjelper lite med 100A sikring selv på 50mm2 plusskabel når jord likevel er 10mm2.

Originally posted by Lapp View Post
    1 2 3 4 5 ? å kar går d annt å bestill i norge?
    De aller fleste forhandlere i Norge kan selge deg dette.

Vil anbefale deg å kjøpe regelboken for EMMA. Står veldig mye nyttig der når man skal installere stereo i en bil.

Leave a comment:

• Lapp
    replied
    Originally posted by moeN View Post
    200A er vel kravet...
    1 2 3 4 5 ? å kar går d annt å bestill i norge?

Leave a comment:

• moeN
    replied
    200A er vel kravet...

Leave a comment:

• Lapp
    replied
    eg skall ha 53mm2 hele veien. skall konkurere emma db osv. hvilke sikringer må eg ha da dårlig forklart men men =)

Leave a comment:

• Grumpyferal
    replied
    Har nå 50mm2 fra batterie bak til et koblings pungt også fra her ca 10-15cm ledninger med 25mm2 til forsterkerne, går eg ut i fra den tynneste ledningen når eg velger sikring da?

Blir nok 100amp sikkring uansett men greit å vite

Leave a comment:

• ugn
    replied
    Originally posted by moeN View Post
    Står vel for oftest på selve __LEDNINGEN__

Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ?
    (massetegn)

Leave a comment:

• Tony
    replied
    Da foreslår jeg at du tar en titt i regelboken jeg!

Leave a comment:

• Grumpyferal
    replied
    Originally posted by LLH View Post
    siden du har batteri bak så er det jo ikke en så dyrkjøpt erfaring som det kunne ha blitt prøv først, går det så går det.
    Det går meget bra ingen problem, men tengte i forhold til Emma konkurranse... Vis eg skal være med trenger eg minst mulig minus poeng da resten ikke er så bra

Leave a comment:

• LLH
    replied
    Nei tengte siden anlegge kan trekke mer amp en kabelen kan lede? derfor tengte eg minus poeng..
    Det dømmes ikke etter det i det hele tatt, Får poeng om sikringen er etter kablestørrelsen , er den ikke det får du ikke poeng. Eneste måten og få minus på at sikringen er for liten er om sikringen ryker og du ikke har skifta den i løpet av 5 minutter, eller at det ikke er mulig og skifte sikringen på 5 minutter i det hele tatt..

Leave a comment:

• LLH
    replied
    VIs eg har en 25mm2 kabel/ledning så er den vell egentlig underdim
    Er det minus hos EMMA om eg har batteri bak også?
    siden du har batteri bak så er det jo ikke en så dyrkjøpt erfaring som det kunne ha blitt prøv først, går det så går det.

Leave a comment:

• Grumpyferal
    replied
    Originally posted by Typhon View Post
    Nei det er absolutt ikke minus! Hva mener du med det og hvorfor skulle det være noe minus? Mange kommer med batteri bak originalt. Så lenge det er festet skikkelig så er det ikke noe problem.
    Nei tengte siden anlegge kan trekke mer amp en kabelen kan lede? derfor tengte eg minus poeng..

Leave a comment:

• Tony
    replied
    Nei det er absolutt ikke minus! Hva mener du med det og hvorfor skulle det være noe minus? Mange kommer med batteri bak originalt. Så lenge det er festet skikkelig så er det ikke noe problem.

Leave a comment:

• Grumpyferal
    replied
    Originally posted by LLH View Post
    2 muligheter..

- Overdimensjoner kabelen, og sett på sikring etter utstyret.. enkelt og greit.. Dette funker riktignok bare i "EMMA verden" sålenge kablen er overdimensjonert!
    -Eller du kan gjøre det den vanskelige måten, og sette på en passe kabel og sikring etter kabel tykkelsen og risikere og blåse sikringen fordi kablene er for tynn, mao sikringen blir for liten..

Det er heller ikke noe problem med teoretisk større strøm trekk en det sikringene og kablen tåler så lenge sikringen ikke går :P

enkelt valg spørr du meg..

Uansett, i mine øyne så er det ikke noe vits med sikrings verdi på strøm kabelen større enn det den totale sikrings verdien på utstyret er.. om kablen tåler strøm trekk likt sikringsverdien riktignok....

savner table B i emma regelboka foresten :P
    VIs eg har en 25mm2 kabel/ledning så er den vell egentlig underdim
    Er det minus hos EMMA om eg har batteri bak også?
    Last edited by Grumpyferal; 07-04-2010, 22:23.

Leave a comment:

Working...
X