Announcement

Collapse
No announcement yet.

Howto: Stille inn anlegget ditt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Du har nok mye rett i det du sier her. Min logikk sier også det samme. Hvis man ser bort i fra overflaterefleksjoner og tenker seg at lyden fra alle elementene treffer øret samtidig, så må elementene være i fase eller 180 motsatt fase.. og i det øverste bildet du viser til, så vil det jo ikke høres alt for galt ut i stort sett hele spekteret bortsett fra der elementene overlapper hverandre og man vil få en dip pga motfase. så hvis man da snur pluss og minus på diskantene blir dette korrigert. i et delefilter på 12db/oct så blir fasen i delefilteret snudd 180 grader, så er vist en del delefiltere som bevist har snudd pluss og minus på diskanten. i et 24db/oct delefilter blir fasen snudd 360grader og man slipper det problemet.
    Men i en bil er det jo masse flater som reflekterer så all lyden vil jo ikke treffe øret samtidig og lyden vil aldri bli 100% i fase uansett. Er mulig tony og EA sikter til dette, men det ville vel ikke vært så vanskelig å forklare.. så hvis det er en annen teori dere sitter inne med så forklar gjerne. Og ikke si at at teori ikke nødvendigvis stemmer, for dere har jo tydeligvis en teori om hvordan dette funker..
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #47
      Det du sier om avrulling på delefrekvens stemmer, det har også betydning på fasen ved delefrekvens. Men 12db avrulling i filteret kan i praksis bli 24db, dersom elementets naturlige avrulling hjelper til i samme område.
      Her er mange faktorer som spiller inn.....
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #48
        Og hvor er senter når lyden fra alle elementer treffer ørene smatidig? Og hvor vil du ha senter?
        *grublegruble*
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #49
          Det jeg skriver nå er vel ganske enkelt erfaringer jeg har gjort meg og jeg har dessverre ikke bygget noen vinnerbiler (aldri deltatt en gang) og ikke eier jeg noen bilstereosjappe eller er teoretiker på området. Jeg har derimot bygget mange biler og jeg har alltid selv oppnådd beste kvaliteten ved å bruke ørene. Hvorfor kan jeg dessverre ikke gi noe direkte teoretisk forklaring på.

          Slik jeg har opplevd det kan du måle deg ihjel på ett anlegg, gjøre ALT etter boken og synes det låter teknisk meget bra og så kommer en proff og setter seg, kaster målemic'en din og alle teorier ut vinduet og tar seg tre minutter med en låt han kjenner og korrigerer og det låter _alltid_ bedre enn hva det gjorde først. Alle anlegg jeg har lyttet til som har vært justert kun etter teorier som her har låt "greit", men dem har alltid manglet lytteglede og liv. Klinisk døtt, nesten som om man har ørevarmere på mens man lytter.

          Om du starter med å justere etter hva du hører - veldig mye er ting man bare "vet" når man lytter - så kan man justere til anlegget låter så bra man selv føler man klarer få det til. Deretter vet man liksom bare hva som mangler og man kan om ønskelig lete frem mic'en for å få en konfirmasjon på at det er det man tror (f.eks. at det mangler litt fra 14kHz oppover eller at det er noe kansellering i ett frekvensområde eller en metallisk klang etc). Deretter legger man bort mic'en igjen og justerer til man selv synes det låter bra.

          Hvis ett anlegg er bygget greit fra bunnen av, så vil tidskorrigeringen kunne være prikken over i'en, men slik som her fremstilt virker det å være en nødvendighet og det er det ikke. Man klarer lett å oppnå god lyd uten tidskorrigering og mange biler jeg har lyttet til har rett og slett vært ihjeljustert. Se på noen av de beste bilene i EMMA - slik jeg har forstått det på enkelte av dommerne (som ofte henger på TalkAudio) har mange har en korrigering på f.eks. 1ms på ett eller to element og det er stort sett alt foruten EQ'ing.

          Ved å følge teoriene med at man på død og liv må tidskorrigere for å få bra lyd vil man ofte mislykkes. Såvidt litt TA kan være greit, men i det øyeblikket man begynner tweake med større mengder TA "for å få senter på plass" har man i utgangspunktet gjort noe feil. Slik jeg ser det bør senter egentlig sitte på plass uten TA.

          Bilstereo er ett evig kompromiss - du kan ikke få i pose og sekk - ved å "leke" med tidskorrigeringen tar du hånd om ett problem, men skaper deg nye problemer.
          /////ALPINE Mobile media solutions
          Lotus by seas
          BR?X German car audio

          Comment


          • #50
            Originally posted by Hifonic View Post
            Og hvor er senter når lyden fra alle elementer treffer ørene smatidig? Og hvor vil du ha senter?
            *grublegruble*
            men hvor mange er det som har andre måte å justere dette på enn tidskomp?
            Sier ikke at lyden skal treffe øret likt heller. det var bare for å få frem et poeng med fase vs tidskomp.

            Jeg sier heller ikke at man må ihjeljustere anlegget med tidskomp for å få bra lyd, jeg bare prøver å få noen til å svare for seg når de sier at dette ikke funker.
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #51
              Originally posted by hc_tk View Post
              men hvor mange er det som har andre måte å justere dette på enn tidskomp?
              Sier ikke at lyden skal treffe øret likt heller. det var bare for å få frem et poeng med fase vs tidskomp.

              Jeg sier heller ikke at man må ihjeljustere anlegget med tidskomp for å få bra lyd, jeg bare prøver å få noen til å svare for seg når de sier at dette ikke funker.
              For å være ærlig har jeg ikke lest igjennom alt som står skrevet her, men:

              For å få et korekt lydbilde, når du sitter på ene siden i en bil, trenger man både å tidskorigere og justere nivå. Hvis det er gjord riktig, trengs ikke mere..

              Jeg antar da at ellement(ene) sitter likt montert på hver side av bilen.
              Det går selvsagt å vinkle bort den venstre, for å dempe den, men den vil da låte annerledes.
              Hva hver enkelt måtte mene hver for seg, er da også opp til hver enkelt. Og ingen bil er lik. Men etter 12 års erfaring, og innehaver av bilstereo i alle år som er over gjenomsnittet, begynner lydøret å sitte. Men lyd er en personlig ting. Er du selv fornøyd, er det det som gjelder. Men ta gjerne turen på et bilstereo-show, så skal dere altids få en demo på hvordan jeg liker det.
              Nå er det EM finalen i Østerike som gjelder for min del. Håper på å få "Best of Sound" i år også ;-)
              Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
              Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
              post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

              Comment


              • #52
                Originally posted by Zettie View Post
                Alle anlegg jeg har lyttet til som har vært justert kun etter teorier som her har låt "greit", men dem har alltid manglet lytteglede og liv. Klinisk døtt, nesten som om man har ørevarmere på mens man lytter.
                Du har misforstått meg om du tror jeg bruker en mikrofon til å stille anlegget mitt inn. Brukes den alene, noe jeg forøvrig har prøvd - så ligger man tynt ann....
                Men vet du hvordan den skal brukes, så er det et kraftfullt verktøy.

                Jeg bruker altså hørselen, så det ikke blir misforstått.

                Dessuten merker jeg meg stadig at begrepet teori nesten alltid får en negativ betoning.
                Jeg mener at man uten teoretisk kunnskap ikke har grunnlag nok for å forstå hva som skjer, og hvorfor det skjer når man foretar forskjellige instillinger.

                Og om du altså mener teori og måleutstyr er tull og fjas, hvorfor brukes begge deler flittig når man bygger høyttalere til innebruk?



                Originally posted by Audio-art View Post
                For å være ærlig har jeg ikke lest igjennom alt som står skrevet her, men:

                For å få et korekt lydbilde, når du sitter på ene siden i en bil, trenger man både å tidskorigere og justere nivå. Hvis det er gjord riktig, trengs ikke mere..
                Takk for bidraget, Ketil.
                Nivåjustering nevnte jeg ikke innledningsvis selv. Jeg har ikke individuell nivåjustering på min spiller, så EQ brukes istedet.
                Så da mener vel Tony og Erik Andre at du å er på villspor?

                Lykke til på EM.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #53
                  Originally posted by sqwannabe View Post
                  Du har misforstått meg om du tror jeg bruker en mikrofon til å stille anlegget mitt inn. Brukes den alene, noe jeg forøvrig har prøvd - så ligger man tynt ann....
                  Men vet du hvordan den skal brukes, så er det et kraftfullt verktøy.

                  Jeg bruker altså hørselen, så det ikke blir misforstått.

                  Dessuten merker jeg meg stadig at begrepet teori nesten alltid får en negativ betoning.
                  Jeg mener at man uten teoretisk kunnskap ikke har grunnlag nok for å forstå hva som skjer, og hvorfor det skjer når man foretar forskjellige instillinger.

                  Og om du altså mener teori og måleutstyr er tull og fjas, hvorfor brukes begge deler flittig når man bygger høyttalere til innebruk?





                  Takk for bidraget, Ketil.
                  Nivåjustering nevnte jeg ikke innledningsvis selv. Jeg har ikke individuell nivåjustering på min spiller, så EQ brukes istedet.
                  Så da mener vel Tony og Erik Andre at du å er på villspor?

                  Lykke til på EM.
                  Jo da, du har nivå. Balanse er det vel på alt av spillerer..
                  Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                  Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                  post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Audio-art View Post
                    Jo da, du har nivå. Balanse er det vel på alt av spillerer..
                    Jojo, men det vil jo påvirke bassen å. Vet ikke helt hvordan det går med forskjellig signalstyrke inn på hver kanal på en brokoblet forsterker.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by sqwannabe View Post
                      Jojo, men det vil jo påvirke bassen å. Vet ikke helt hvordan det går med forskjellig signalstyrke inn på hver kanal på en brokoblet forsterker.
                      Det vil gi mindre innvirkning det, en fordelen med ett-to knepp på balansen. ihvertfall hvis det er mulig å sette bassen til mono på spilleren.
                      Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                      Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                      post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                      Comment


                      • #56
                        Flott at noen tørr å gå ut og forklare hvordan det fungerer. Sikker mange andre enn bare meg som ble klokere nå.

                        Og hvor mye tar du for å stille inn en et bilstereo Ketil?
                        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by NeDD View Post
                          Flott at noen tørr å gå ut og forklare hvordan det fungerer. Sikker mange andre enn bare meg som ble klokere nå.

                          Og hvor mye tar du for å stille inn en et bilstereo Ketil?
                          Hvor mye koster en bil, NeDD.. Et spørsmål som er umulig å svare på, uten å gjøre det.
                          Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                          Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                          post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                          Comment


                          • #58
                            "How long is a rope?"
                            Roar Sørlie
                            Tlf 90127075
                            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                            Comment


                            • #59
                              når jeg gjør ting som jeg ikke vet hvor lang tid kan ta.
                              Ja da tar jeg timesbetalt

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by sqwannabe
                                Dessuten merker jeg meg stadig at begrepet teori nesten alltid får en negativ betoning.
                                Jeg mener at man uten teoretisk kunnskap ikke har grunnlag nok for å forstå hva som skjer, og hvorfor det skjer når man foretar forskjellige instillinger.
                                Akkurat dette er jeg svært enig i. "Praktisk kunnskap" har vært så godt som altoverskyggende så lenge jeg har hatt en fot innenfor bilstereomiljøet. Jeg påstår slett ikke at de som kun bruker ørene gjør feil, ulempen er bare at ingen vet hvorfor det blir riktig når det blir riktig. Og med en slik tilnærming kommer man ingen vei.

                                Originally posted by sqwannabe
                                Og om du altså mener teori og måleutstyr er tull og fjas, hvorfor brukes begge deler flittig når man bygger høyttalere til innebruk?
                                Nemlig. Og her er man inne på noe jeg mener er et ganske stort skille på bilstereo og innehifi; nivået på den teoretiske kunnskapen (hifigjengen har riktignok sine svin på skogen de også...). Men det er kanskje en form for naturlig konsekvens av målgruppe og aldersfordeling. Det er nok veldig mange flere som har hørt om Steve Meade enn Angelo Farina, for å si det på den måten...

                                Comment

                                Working...
                                X