Announcement

Collapse
No announcement yet.

Howto: Stille inn anlegget ditt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by LLH View Post
    Litt feil formulering kansje? Hvor lyden kommer fra er jo helt uvesentlig, i alle fall og høre hvor den kommer fra.. Elementene skal man ikke kunne plassere.. At man skal kunne høre hvor folk og intrumenter står hen på en tenkt scene på dashen det har jeg mere trua på
    Hehe, den kunne misforståes ganske kraftig ser jeg. Du skjønte ihvertfall hva jeg tenkte på
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #32
      Originally posted by sqwannabe View Post
      Hva/hvem sikter du til?
      Deg sikter jeg til.. hva?? stort sett det meste du har skrevet, bilen din må jo være full av fasefeil som tony nevner.. som forøvrig var som å gjenta noe jeg sa til han for noen uker siden
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #33
        Originally posted by Erik André View Post
        Deg sikter jeg til.. hva?? stort sett det meste du har skrevet, bilen din må jo være full av fasefeil som tony nevner.. som forøvrig var som å gjenta noe jeg sa til han for noen uker siden
        Nøyaktig hva er din definisjon på fase og fasefeil?
        Forklar meg hvorfor min bil er full av fasefeil, og hva som er riktig.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #34
          Når lyden treffer deg 100% samtidig fra alle høyttalere har du riktig fase.. alt annet er fasefeil.. om det er 1grad eller 180grader spørs jo hvor langt ut på jordet du har skrudd
          mer røper jeg faen ikke, har da yrkes hemmligheter
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #35
            Originally posted by Erik André View Post
            Når lyden treffer deg 100% samtidig fra alle høyttalere har du riktig fase.. alt annet er fasefeil.. om det er 1grad eller 180grader spørs jo hvor langt ut på jordet du har skrudd
            mer røper jeg faen ikke, har da yrkes hemmligheter
            Det forklarer fortsatt ikke hva jeg har sagt som er feil.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #36
              Fordi når du justerer diskant med riktig senter, mellomtone med riktig senter og midbass med riktig senter så blir det ikke riktig!
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #37
                Originally posted by Typhon View Post
                Fordi når du justerer diskant med riktig senter, mellomtone med riktig senter og midbass med riktig senter så blir det ikke riktig!
                Det er en påstand, ikke en forklaring.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Typhon View Post
                  Fordi når du justerer diskant med riktig senter, mellomtone med riktig senter og midbass med riktig senter så blir det ikke riktig!
                  Forøvrig har jeg gjort oppmerksom på dette i første inlegg:

                  Originally posted by sqwannabe View Post
                  Altså, sett en kjapp delefrekvens, og finjuster tidskomp. Venstre side må helt sikkert finjusteres noe, og lydbildet kan fort vise seg å ikke være helt sentrert lenger. Hele denne prosessen blir litt frem og tilbake, forandrer man tidskompen vil frekvensresponsen forandre seg (mest utsatt rundt delefrekvens). Og forandrer man delefrekvens, eller bratthet på delefrekvens blir det også forandringer. Man kommer altså litt nærmere målet hele tiden, men det tar tid.
                  Min teori på dette har å gjøre med hva elementet foretar seg etter delefrekvens. Jeg vil tro dette problemet i større grad var eliminert, dersom avrullingen på delefrekvensen hadde vært noen hundre db/oktav istedet for 6/12/18/24db som er normalt. Jeg vil ihvertfall anta dette kan ha noe innvirkning.
                  Last edited by Legatia; 13-10-2008, 17:16.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #39
                    Hvorfor ikke gjøre ting riktig med en gang?

                    Men melder meg litt ut av denne nå.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Typhon View Post
                      Hvorfor ikke gjøre ting riktig med en gang?

                      Men melder meg litt ut av denne nå.
                      Jeg har et forslag.
                      Istedet for å fremstille meg som en tulling som ikke aner hva jeg prater om, for deretter å snu ryggen til og gå - så kan dere heller forklare saken fra deres side. Dette er tross alt ment som en hjelp for de som måtte trenge det.

                      Eller er kanskje ikke det like morro?...
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #41
                        Du kan jo se på denne How to guiden her. Den tar for seg dette.
                        Hvis jeg har fostått dette riktig så er fasen og tidskomp avhengi av hverandre, men selv om TA er justert riktig så kan feks begge diskantene være i feil fase i forhold til resten av elementene. så hvis man da snur begge diskantene i 180 fase så kan man opp da evt feil.
                        Men melder meg litt ut av denne nå.
                        trodde slike forum var for å hjelpe andre? det der er bare tullete å fortelle at det noen driver med er way off, og derretter være "for god" til å svare.
                        Last edited by hc_tk; 14-10-2008, 07:51.
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #42
                          Nå har det seg sånn at eneste måten å justere lyden bra på er å faktisk høre etter.. teorier funker relativt dårlig til slutt. kanskje en grunn til at folk som faktisk har bevist de kan stille lyd har holdt kjeft her??

                          Fordi det finnes ikke noe fasit, men en ting er i hvertfall sikkert, bruker man tidskorrigering som plasserings verktøy.. ja da er du ute å sykler!!
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #43
                            Vet at teori og praksis i bil aldri blir noen fasit, men når dere hinter til teori om hva som skjer uten å forklare hvorfor ting er galt så blir det lite konstruktivt. hvilke andre valg har man feks for å kompansere for plassering enn tidskomp?
                            Prosjekt SQ Audi A3

                            Comment


                            • #44
                              Grunnen til at jeg trekker meg ut av denne diskusjonen er at jeg ikke gidder å krangle Rett og slett. Prøvde med en vennlig tone i starten, men det kunne jeg fort gi opp.

                              Og hadde jeg ikke sagt i fra at jeg stakk hadde vel det vært galt også?


                              Guiden til sqwannabe har mye bra i seg, for all del, men følger man den slavisk så blir det tungvindt å justere en bil.
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by hc_tk View Post
                                trodde slike forum var for å hjelpe andre? det der er bare tullete å fortelle at det noen driver med er way off, og derretter være "for god" til å svare.
                                Ja, blir litt dumt igrunn..

                                Originally posted by Erik André View Post
                                Nå har det seg sånn at eneste måten å justere lyden bra på er å faktisk høre etter.. teorier funker relativt dårlig til slutt. kanskje en grunn til at folk som faktisk har bevist de kan stille lyd har holdt kjeft her??
                                Fordi det finnes ikke noe fasit, men en ting er i hvertfall sikkert, bruker man tidskorrigering som plasserings verktøy.. ja da er du ute å sykler!!
                                Uten teori i bakhånd blir det veldig mye vanskeligere å justere.
                                Dette er langt ifra noen fasit, men en guide. Så ramler det inne enda flere kommentarer om hvor "way off" dette er, uten å gidde å forklare hvorfor det er "way off".

                                Originally posted by hc_tk View Post
                                hvilke andre valg har man feks for å kompansere for plassering enn tidskomp
                                Samme lurer jeg på.


                                Originally posted by Typhon View Post
                                Grunnen til at jeg trekker meg ut av denne diskusjonen er at jeg ikke gidder å krangle Rett og slett. Prøvde med en vennlig tone i starten, men det kunne jeg fort gi opp.

                                Og hadde jeg ikke sagt i fra at jeg stakk hadde vel det vært galt også?


                                Guiden til sqwannabe har mye bra i seg, for all del, men følger man den slavisk så blir det tungvindt å justere en bil.
                                Beklager om jeg har blitt oppfattet som uhyggelig, det har ikke vært intensjonen.


                                Her er en illustrasjon som viser nettop det jeg tenker på. Forøvrig står det mye glupt på siden bildet kommer fra.


                                På bildet er diskant og bass ute av fase (sinuskurvene går motsatt vei). Dessuten er der 0,25 ms i tidsforskjell.
                                For å rette fasen her, kan man simpelt snu fasen på et av elementene. Det som skjer, er at sinuskurven på det ene elementet begynner motsatt vei, altså nedover. Så da spiller de samme fase.
                                Men tidsforskjell er der fortsatt. I dette tilfellet er den veldig liten, og ikke godt hørbar.

                                Hva skjer når man bruker tidskorrigering da? Ta diskanten som et eksempel. Det som skjer når man korrigerer, er at sinuskurven som dere ser forblir uforandret men starter på et annet tidspunkt. Den kan f.eks. bli forskjøvet tilbake med 0,25 ms. Hva skjer så? Jo, det samme som når man snudde fasen, bortsett fra at tidsperspektivet nå også stemmer over ens med bassen - ikke bare fasen.

                                Det jeg hele tiden har tenkt, er at om sinuskurven begynner i positiv fase, så har den alltid positiv fase der den treffer, om tidsperspektivet er riktig.

                                Etter litt tenking og knaking, tror jeg muligens den tankegangen var feil.. Om det har seg sånn at sinuskurven flakser opp og ned hele veien mot målet, så kan det godt tenkes at fasen er forskjellig på venstre og høyre side når den treffer øret.
                                Som min flotte tegning antyder, så treffer høyre og venstre høyttaler lytteposisjon med forskjellig fase, til tross for at de når frem samtidig.


                                Hva som skjer i praksis kan altså da variere, man kan være uheldig å havne 90grader ute av fase uansett hva pokker man gjør med fasebytte på terminalene. Slik sett burde man hatt en justerbar fase, men da begynner det å bli mye å tenke på....

                                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                                Comment

                                Working...
                                X