Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Julepils
    replied
    Originally posted by HLS View Post
    viss man leser første post..
    *For og finne ut hvilken verdi som skal stå på DMM (digital multimeter), finner du det ut slik.
    F.eks gir ampen din ut 200wrms i en 4ohms sub. Gjør følgende.
    200x4 (200wrms x 4ohm)
    Så tar du og finner kvadratroten av den verdien du fikk. I dette tilfellet, 800.
    Kvadratroten av 800 er 28.28 (Si 28.3)

    Her er kvadratrots kalkulator http://www.math.com/students/calcula...quare-root.htm *


    hvilken forsterker? og 150w ved 8 ohm? siden den er 45w i 4 ohm

    150*4= 600 =24,49VOLT og nei den skal ikke dobbles, du har bare en av den effekten. (den er jo brokoblet til 150W, så du har bare 150w å rutte med),

    når jeg har justert med multimeter så har jeg brukt max effekt forsterkern klarer å levere , spørs litt om hvilken forsterker det er... siden det er mye jalla greier ut å går..


    vet ikke hvor dere har fått Ohm/motstand ifra.. motstand er over spolen/e . måler ikke effekt med ohm.
    Har lest første post og flere lignende så er klar over regnestykket som står. Men jeg leste ett par plasser noe om og doble verdien ved brokobling. Blandt annet på JL audio: http://www.jlaudio.com/header/Suppor...Setting/656170 (på "Side" 6 trykk på Example One)

    Var derfor jeg stusset litt.
    Forsterkeren: http://www.sonicelectronix.com/item_...dio-e4300.html
    Høytalerene: http://www.focal.com/en/expert/280-p...052750119.html

    Jeg kan ikke med multimeteret helt skikkelig enda, men kommer seg litt og litt.
    Hvordan skal jeg stille den inn mener du?

    Bilde av multimeteret:

    Leave a comment:


  • HLS
    replied
    ser ikke at det er noe pil på den brytern der
    så vill tro det er i andre enden av skalaen den står på *Du trenger to ting til dette:
    1. En DMM (Digital Multimeter) som kan måle AC spenning (200v)*

    Leave a comment:


  • HLS
    replied
    viss man leser første post..
    *For og finne ut hvilken verdi som skal stå på DMM (digital multimeter), finner du det ut slik.
    F.eks gir ampen din ut 200wrms i en 4ohms sub. Gjør følgende.
    200x4 (200wrms x 4ohm)
    Så tar du og finner kvadratroten av den verdien du fikk. I dette tilfellet, 800.
    Kvadratroten av 800 er 28.28 (Si 28.3)

    Her er kvadratrots kalkulator http://www.math.com/students/calcula...quare-root.htm *


    hvilken forsterker? og 150w ved 8 ohm? siden den er 45w i 4 ohm

    150*4= 600 =24,49VOLT og nei den skal ikke dobbles, du har bare en av den effekten. (den er jo brokoblet til 150W, så du har bare 150w å rutte med),

    når jeg har justert med multimeter så har jeg brukt max effekt forsterkern klarer å levere , spørs litt om hvilken forsterker det er... siden det er mye jalla greier ut å går..


    vet ikke hvor dere har fått Ohm/motstand ifra.. motstand er over spolen/e . måler ikke effekt med ohm.

    Leave a comment:


  • Julepils
    replied
    Originally posted by Jørgen
    Regner med at det er motstand (ohm) du skal måle. Tegnet er "omega" på multimeteret.
    Det jeg og tenkte. Men da kom det bare opp -1 og blinket.

    Hvordan blir regnestykket hvis jeg har brokoblet forsterkeren? Skal jeg gange det med 2?
    Er det nominell effekt jeg skal se på eller max effekt?

    Høytalerene er f.eks 160 watts men rms 80 (4ohm).
    Forsterkeren er 45 watts rms (4ohm) men broet til 150 watts.


    Da blir det vel 150x4 og kvadratroten 24,49 - men skal det da dobles igjen til 48,98 siden den er brokoblet?

    Leave a comment:


  • Julepils
    replied
    Jeg får ikke dette her til å fungere helt. Skal jeg sette multimeteret på 200 vekselstrøm når jeg peiler? Har egentlig prøvt litt forskjellige ting på multimeteret men tallene/verdiene jeg får opp er veldig lave.

    0.21 får jeg opp hvis jeg har den på 200 vekselstrøm f.eks.

    Leave a comment:


  • Alex s
    replied
    Originally posted by bronstad93 View Post
    ampen min gir ut 3200 wrms, hvilket gir tallet 80 når det er ferdig utregnet...skal jeg da ha feks 79 på multimeteret da? :-)


    hvem forsterker har du? og det spørs nok litt på hva slags sub element(er) du skal bruke den på

    Leave a comment:


  • bronstad93
    replied
    ampen min gir ut 3200 wrms, hvilket gir tallet 80 når det er ferdig utregnet...skal jeg da ha feks 79 på multimeteret da? :-)

    Leave a comment:


  • Alex s
    replied
    fant også ut at alle vanlige kalkulatorer kan regne ut kvadratrot også er bare å taste inn å trykke på den som ligner på en V

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Link til kalkis ligger i førsteposten

    Leave a comment:


  • Alex s
    replied
    Originally posted by GENEXXA View Post
    Ok.
    Da blir det 2000
    okei, skjønner ikke åssen jeg skal regne ut kvadratrot, aldri vært noe flink i matte, hvis du hadde hatt tid hadde det vært knall!

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Ok.
    Da blir det 2000

    Leave a comment:


  • Alex s
    replied
    Originally posted by GENEXXA View Post
    Nei, 3000.
    Er ikke max watt på SUBBEN din 1500w?
    nei er vell 1000 w rms

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Nei, 3000.
    Er ikke max watt på SUBBEN din 1500w?

    Leave a comment:


  • Alex s
    replied
    Originally posted by GENEXXA View Post
    Ta 2ohm, og still gain etter subben.
    Finn kvadratroten av 3000.
    blir vell å finne kvadrat roten av 4000 mener du, i 2ohm yter den 2000 w rms

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Ta 2ohm, og still gain etter subben.
    Finn kvadratroten av 3000.

    Leave a comment:

Working...
X