Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • matador
    replied
    egentlig så trenger man ikke å "justere gain" uavhengi for hver kanal... dette gjøres gjerne i DSP/delefilter da 99,9% av disse gir muligheter for det -dette ligger i behovet for å justere hver element i en aktiv system.

    Gain i forsterkerne er mest for å kompensere for forkjellige utgangs spenning fra signal kilde som skal matte inngangstrinnet til forsterkeren med signal. For å justere gain/volumen mellom 2 kanalerfor å kompensere/justere lyden er lettest ved fører plassen enn å fly frem og tilbake for å høre og justere.

    En 2 kanaler=stereo amp har som regel en gain potmeter per kanal (men ikke alle heller) men en 4 kanaler har som regel en felles gain for hver par kanaler

    Jeg har 3 stk oscilloskoper men har bare brukt de ved større aktiv veis deling, ellers er enklest med hørselen, dertter med voltmeter -helst en "True RMS" (da kan man justere i hvilken som helst frekvens) eller vanlig voltmeter med 50-100hz toner. Eller det aller beste er å bruke osciloskop MEN med pink noise...

    Ellers må det faktisk påengteres at det er forkjell på å justere gain på en forsterker som skal brukes som en full range amp eller skal være en del av et aktiv deling system -nemlig vesentlig forkjell å være klar over...

    I ekte high end løsninger -både preamp og forsterkere- velges en system der preampen/inngangs trinnet har større headroom enn selve sluttrinnet, dette for å unngå å forsterke forvrengte signaler som ville oppstå FØR selve sluttrinnet... Mark Levingson, Mcintosh, Dynamic Precision, EC, osv har preamper med en høyt slew rate og headroom nivå i forhold til selve utgangs trinn delen i forsterkerne -derfor er å foretrekke å justere slik at ampen når klippe punkt før signal kilde -som regel større sjangser for å skadde høyttalerne når signal kilde inneholder/lever signal med forvregning.

    En annen ting som ikke nevnes "korrekt" er at man burde også lytte når/hvor i gain det oppstå suss/grunnstøy -da dette er mer sjenerende enn for lav eller for høyt gain nivå synes jeg.

    Justering av gain til SQ eller til SPL er også 2 forkjellige ting

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Tenkte bare at den på høyresiden fikk "sin" høytaler høyere, og kanskje ikke merket venstre side.
    Men er sikkert ikke mye man skal stille.

    Leave a comment:


  • Tony
    replied
    Originally posted by GENEXXA View Post
    Hvorfor vil man ha en høytaler høyere enn den andre? Har ikke satt meg så dypt inn i lyd værden enda. Teach me
    Take The Time nevnte hvorfor:

    Originally posted by TakeTheTime View Post
    Det med å ha litt høyere på en annen har vel også med avstander å gjøre...? Altså, du vil gjerne ha et
    lite hakk høyere på høyresiden siden de er lengre unna - lyden blir jo svakere og svakere jo lenger unna de er.
    You got it

    Originally posted by GENEXXA View Post
    Men lyden vil jo være helt jævlig for passasjeren.
    Nei, det er en direkte usannhet skal jeg være ærlig med deg F.eks (kanskje et litt "far out" eksempel) er bilen til Joakim. Den låter nydelig på høyresiden. Har selv hatt mange timer på høyresiden i den bilen så jeg vet hva jeg snakker om

    Ja ting vil være mindre optimalt på passasjersiden, men om noen sitter i passasjersetet og rægger rundt så vil de nok ikke legge veldig mye merke til hva som foregår egentlig

    Håper ikke dette ble for mye Off Topic da

    Leave a comment:


  • Hifonic
    replied
    Originally posted by Miniboom View Post
    (Og nå har vel Jonas Hifonics tidligere sagt at det til og med kan være/er ønskelig med litt klipping i dB-drag, om jeg husker rett).
    Stemmer det, i dB drag spiller man gjerne med litt klipping for å få ut den siste lille dråpen med effekt

    Volumkneppene på de fleste spiller er en dB, altså forskjellen mellom vol 19 og vol 20 1dB mer utgangssignal og da bør du få 1dB mer lydtrykk om du har koblet deg til en dB måler. Så la oss tenke oss at du er på nesten maks, men forsterkeren har bare "0,4dB pusterom" igjen og det laveste kneppet du kan justere opp er en deciBel. Ja, da tjener du gjerne minst 0,4dB på å spille med litt klipping i de to sekundene det tar og burpe.

    Det som er fint med å justere gain med denne metoden er at man har litt mer kontroll om man skal makse forsterkeren. Man VET når begynner å nærme seg maksimal utnyttelse. Men de som har dB måler ser jo dette på måleren også. Jeg f.eks går opp en og en dB fra et passe nivå helt til jeg ikke går opp 1dB opp lenger ved å mate 1dB mer signal til forsterkeren. Da vet jeg at forsterkeren ikke har mer og gi og at jeg er på klippegrensa. Evt kan det jo også være subben som nærmer seg grensa

    Leave a comment:


  • TakeTheTime
    replied
    Neida det skal/bør ikke være såå store forskjeller da. Juster etter førerposisjon, og få det perfekt der, så blir det ikke så verst en meter ved siden eller bak...
    Det gjelder tidskomp også, syntes lyden bare ble bedre på førerplassen, men ellers høres den lik ut som om det ikke var tidskomp.

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Men lyden vil jo være helt jævlig for passasjeren.

    Leave a comment:


  • TakeTheTime
    replied
    Det med å ha litt høyere på en annen har vel også med avstander å gjøre...? Altså, du vil gjerne ha et
    lite hakk høyere på høyresiden siden de er lengre unna - lyden blir jo svakere og svakere jo lenger unna de er.

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Originally posted by Typhon View Post
    Personlig vil jeg helst ha en gain pr. kanal jeg, det fordi jeg vil kunne justere nivået på hvert eneste element separat. Hvorfor vil man det? Jo still deg selv dette spørsmålet: Sitter jeg med lik avstand til alle høyttalerelementer? Svaret du får vil nok være et overbevisende "NEI!"
    Du kan jo kjøpe deg mange av denne forsterkern: Stetsom TH1120. Da får du det slik du vil ha det

    Originally posted by Joakim View Post
    Om du stiller forsterken til grenseland, så vil du mest sannsynlig ikke høre annet en bass, så det er nok ikke the stairway to heaven..

    Det Tonyboy prøver å si er at ved å ha en gainkontroll til hver kanal, er at man da kan stille nivået på hvert enkelt element, for å kompensere for nivåforskjeller. Tidskompensasjon er for kompensere for avstandsforskjellene mellom elementene.
    I kombinasjon med eq får man rimelig god kontroll over sakene!
    True, men jeg er en av de som liker bass Men til en viss grad.
    Prøver og snu litt på tanke gangen min, og vil gå over til SQ delen mer og mer. Men koster deretter også. Værtfall på det utstyrer jeg sikler etter.

    Hvorfor vil man ha en høytaler høyere enn den andre? Har ikke satt meg så dypt inn i lyd værden enda. Teach me

    Leave a comment:


  • TakeTheTime
    replied
    Har du to brukere Joakim!?

    Leave a comment:


  • Joakim
    replied
    Originally posted by GENEXXA View Post
    Ok. Ser den Tony.

    Men, slike som meg, som kun har forsterker til sub, og ingenting annet. Så kan det vell være greit og stille det slik at man er i grenseland til klipping?

    Hva har man tidskorrigasjons for? :P
    Om du stiller forsterken til grenseland, så vil du mest sannsynlig ikke høre annet en bass, så det er nok ikke the stairway to heaven..

    Det Tonyboy prøver å si er at ved å ha en gainkontroll til hver kanal, er at man da kan stille nivået på hvert enkelt element, for å kompensere for nivåforskjeller. Tidskompensasjon er for kompensere for avstandsforskjellene mellom elementene.
    I kombinasjon med eq får man rimelig god kontroll over sakene!

    Leave a comment:


  • Haakon O
    replied
    Det har man for å kompansere for avstanden til høyttalerene, ikke nivået..

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Ok. Ser den Tony.

    Men, slike som meg, som kun har forsterker til sub, og ingenting annet. Så kan det vell være greit og stille det slik at man er i grenseland til klipping?

    Hva har man tidskorrigasjons for? :P

    Leave a comment:


  • Tony
    replied
    Det Joakim her mener er at man i en bil ikke har noe behov for å justere gain på denne måten på grunnlag av at ting må stemme med hverandre, ikke mot et måleinstrument. Om hver eneste forsterker er justert akkurat på grensen eller litt under, og man da setter på vanlig musikk, så er det ikke sikkert at hverken bass, mellomtone eller diskant spiller homogent og sammenhengende. Mest trolig måtte man da justert ned nivået på diskanten betraktelig, gjerne da med gain, og hva ender man opp med da? Jo da har man rota bort masse tid til fikling som man uansett ikke har noe nytte av. Dette nevnt med grunnlag i en bil der det benyttes aktiv deling, men er også en ting man naturlig nok kan overføre til enklere bygg.

    Personlig vil jeg helst ha en gain pr. kanal jeg, det fordi jeg vil kunne justere nivået på hvert eneste element separat. Hvorfor vil man det? Jo still deg selv dette spørsmålet: Sitter jeg med lik avstand til alle høyttalerelementer? Svaret du får vil nok være et overbevisende "NEI!"

    Come on guys! Er det vits å lage ting vanskeligere en det det egentlig er a?

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Mener du at det er en falsk trygghet med denne metoden Joakim.
    Blir skeptisk når du sier slikt :P Lurer på om jeg springer ut og stiller gain etter øra da.

    Leave a comment:


  • Miniboom
    replied
    Originally posted by dynaBel.no View Post
    Nå har jeg ikke giddi å lese gjennom hele tråden, men jeg kan ikke forstå hva som gjør at denne "gainproblematikken" er ett så stort problem som det virker som. Mange halvsannheter og mye rart som sies om dette!

    Tenk at en gainknapp er en volumknapp i serie med signalet... Den skal brukes til å tilpasse nivå mellom spiller/forsterker, og/eller mellom flere forsterkere.

    OM man er så dreven i dBdrag at man VET hvilken frekvens man skal burpe med, så kan man bruke måling med osciloscop for å få max utsignal uten klipping, men i ALLE andre sammenhenger er det bare tull. Musikk er dynamisk, så ingen signal ut fra cd er statiske. Still derfor gain så du har et "fornuftig" nivå ved ca 2/3 volum og ha så du kan spille det elementene tåler, litt før du har fullt volum. Da har man litt å gå på til lavere innspilte sanger.
    Har man flere forsterkere så tilpasser man nivået mellom disse med gainen også.

    Ikke så mye hokus pokus egentlig.
    Dette har vi diskutert før, Joakim! Fy deg! Halvsannheter og rariteter er jo ikke unntaket, men regelen, her på dette forumet!

    It's an endless speculation celebration!



    Når det er sagt, KAN man jo få negative konsekvenser dersom gain er stilt ALT for lavt, eller ALT for høyt. Diskutert nylig i en annen tråd. :P Jeg holder selvfølgelig en knapp på øret fremfor oscilloskop any day. Det er jo good waste av tid og penger, med mindre man reparerer elektronisk utstyr, og slett ikke nødvendig i det hele tatt for å justere gain.

    (Og nå har vel Jonas Hifonics tidligere sagt at det til og med kan være/er ønskelig med litt klipping i dB-drag, om jeg husker rett).

    Trives du under dynaBel-paraplyen?

    Leave a comment:

Working...
X