Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GENEXXA
    replied
    Den tonen som er lik hvor du deler frontsettet vil jeg tro. Deler du frontsettet på 80hz, vil den tonen mest sannsynlig være mest gunstig.

    Men her er jeg ganske usikker. Du får bare vente på noen som kan svare deg mer konkret/korrekt.

    Leave a comment:


  • latexx88
    replied
    hvem tone passer best på en forsterker som ikke skal brukes på en sub???

    Leave a comment:


  • tofter
    replied
    Kan noen forklare meg hva som er poenget med denne metoden? Slik jeg ser det kan det ikke være annet enn for å sikre seg mest mulig mot å ødlegge elementet. Dvs. dette er maks gain du bør bruke for å unngå forvrengning i forsterkeren, samt å brenne spolen?

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    En ting som kan være kjekt å få med, men som sikkert mange tar som en selvfølge, hvis subben din ikke greier 200w@4ohm / 800w@1ohm så juster til hva sub tåler, bruk sub som referanse istedenfor forsterker.

    Leave a comment:


  • saab9000
    replied
    endelig denne var nyttig!

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    started a topic Stille Gain "etter boka"

    Stille Gain "etter boka"

    Siden jeg ønsket meg en guide på dette, og ingen kom med det. Så måtte jeg finne det ut selv :P
    Og tror jeg har fått dette til. Så lager jeg en kjapp guide på dette.

    Er det noe som er feil, si ifra, så skal jeg endre på det. Eller om du/dere har noe og legge til.

    Håper noen drar nytte av denne.


    For og finne ut hvilken verdi som skal stå på DMM (digital multimeter), finner du det ut slik.
    F.eks gir ampen din ut 200wrms i en 4ohms sub. Gjør følgende.
    200x4 (200wrms x 4ohm)
    Så tar du og finner kvadratroten av den verdien du fikk. I dette tilfellet, 800.
    Kvadratroten av 800 er 28.28 (Si 28.3)

    Her er kvadratrots kalkulator http://www.math.com/students/calcula...quare-root.htm

    Du trenger to ting til dette:
    1. En DMM (Digital Multimeter) som kan måle AC spenning (200v)
    2. En test tone (Sinus tone)

    Så over til det du må gjøre:
    1. Start bilen, og hiv på test tonen i hovedenheten.
    2. IKKE koble til sub(ber) til forsterkern når du gjør dette. Da kan de ta skade av det.
    3. Så må du stille inn hovedenheten.
    3.1 Sett volumet på 2/3 av hovedenhetens volum.
    3.2 Bilen må stå og gå på tomgang
    3.3 Hvis du skal bruke bass boost på forsterkeren, sett bass boost slik du ønsker før du forstsetter.
    3.4 Har du subwoofer volumkontroll, still den på maks
    4 Ta "pinnene" fra DMM og sett Rød pinne på pluss, og sort på minus på høytaler inngangen.
    5 Still gain til den verdien du har fått. Helst litt under. Om verdien er 28.8, sett den på 27.8

    Her finner du testtoner:
    http://www.ronelmm.com/tones/

    Bilder fra når jeg stilte Gain:

    Last edited by GENEXXA; 15-04-2010, 15:32.
Working...
X