Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tofter
    replied
    Så det er like greit å bruke øra til å justere gain, fremfor multimeter

    Leave a comment:


  • dynaBel Tønsberg
    replied
    Nå har jeg ikke giddi å lese gjennom hele tråden, men jeg kan ikke forstå hva som gjør at denne "gainproblematikken" er ett så stort problem som det virker som. Mange halvsannheter og mye rart som sies om dette!

    Tenk at en gainknapp er en volumknapp i serie med signalet... Den skal brukes til å tilpasse nivå mellom spiller/forsterker, og/eller mellom flere forsterkere.

    OM man er så dreven i dBdrag at man VET hvilken frekvens man skal burpe med, så kan man bruke måling med osciloscop for å få max utsignal uten klipping, men i ALLE andre sammenhenger er det bare tull. Musikk er dynamisk, så ingen signal ut fra cd er statiske. Still derfor gain så du har et "fornuftig" nivå ved ca 2/3 volum og ha så du kan spille det elementene tåler, litt før du har fullt volum. Da har man litt å gå på til lavere innspilte sanger.
    Har man flere forsterkere så tilpasser man nivået mellom disse med gainen også.

    Ikke så mye hokus pokus egentlig.

    Leave a comment:


  • Miniboom
    replied
    Gain-knotten bestemmer ikke hvor mye effekt forsterkeren "prøver å levere". Det er signal inn + last som bestemmer det.

    Om det nye elementet har en impedansekruve med lavere verdier enn det gamle elementet, f.eks., kan forsterkeren gå i protect. Og det kan klippe ved lavere volum enn før, om det nye elementet er tyngre å drive.

    Listen over variabler er lang og hard.

    Leave a comment:


  • Akilles
    replied
    Merker det at Harman Kardon Ca1500M'n gåri protect ved montering av nye elementet.
    kjøres i 2ohm last@ 600W RMS, det som skjer ved 48 i volum så begynner det å klippe.
    over 50 i protect.

    Med RF P2 10" 2x2ohm å 4ohms last var det aldri snakk i noe klipping og protect tull.

    Nye elementet er MTX T7510-44 4x4ohms spoler å dette lastes ved 600W og 2ohms last.

    Håper jeg har forklart meg, qboost og gain er stillt i alle mulige retninger 0 forskjell.

    Siste mulighet er å bruke GENNEXA's metode da.
    Last edited by Akilles; 06-05-2010, 05:51.

    Leave a comment:


  • Even
    replied
    Hvordan regner jeg ut hvor mye basselementet mitt tåler?
    Jeg har et Hertz ES250D element. er en 10" som er oppgitt til 250wrms. det har to spoler av 4ohm, slik at man kan kjøre det i 2 eller 8 ohm når man har ett.
    Jeg kjører i 2ohm, skal jeg da gange med 250x2 også finne kvadratrota (ca 22.36)?
    Hvis jeg hadde kjørt i 8ohm skulle jeg da ha ganget med 8? (250x8 også finne rota som er ca 44.72)
    Vil dette si at basser'n tåler mye mer strøm i 8ohm?
    Virker jo logisk egentlig.

    Leave a comment:


  • Nils
    replied
    Originally posted by Dammed View Post
    er vel veldig få spillere som klipper signalet ved 2/3 volum.
    Det kommer veldig ann på hvordan man har juster eq på spilleren, har vært borti de som har klippet føre 2/3 også, med en helt villt justert eq.

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    er vel veldig få spillere som klipper signalet ved 2/3 volum.

    Leave a comment:


  • GENEXXA
    replied
    Er ikke alle som har oscilloskop. Og da er dette en grei løsning.
    Fungerer for meg ganske godt, og fungerer godt nok for Steve Meade....

    Leave a comment:


  • dBcompaniet
    replied
    Denne metoden her ser jeg ikke som veldig nyttig.
    Eneste måten å egentlig sjekke dette ordentlig på er med oscilloskop.
    Utregningsmetoden som det er vist til gir ingen indikasjoner på om signalet allerede klipper osv.

    Leave a comment:


  • olav
    replied
    Kanskje jeg skulle ha prøvd med mitt egenprogrammerte oscilloskop på PCen Mulig lydkortet ikke takler så høye spenningsverdier?

    Leave a comment:


  • Toby91
    replied
    vil ikke tro dette skal være spesielt vansklig nei.
    men nå har jeg kun lekt meg litt med et slikt apparat på skolen så jeg har ikke peiling på hvordan man stiller in et slikt apparat.
    kanskje Neptyr kan komme med et litt mer utfyllende svar.

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    er dette vanskelig/tidskrevende?

    Hadde vært genialt å gjøre noe slikt på et treff f.eks.

    Leave a comment:


  • Toby91
    replied
    man finner ut akkurat når signalet begynner å bli forvrengt/klippe.

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    nå må du nesten si B når du har sagt A.

    Hva vil man oppnå ved å måle med et osciloscop, finne ut når den begynner å klippe signalet?

    Leave a comment:


  • neptyr
    replied
    Når det gjelder spilleren, så bør du vel måle den med osciloscop for å finne riktig volum den skal stå på

    Men akkurat det er ikke allemanseie, så 2/3 er en fin generell regel tenker jeg

    Leave a comment:

Working...
X