Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakseter eller porta kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    hvis du hadde lest tråden så har jeg allerede avgjort hvordan jeg skal bygge kassen.

    Det jeg lurer på er rett og slett hvor stor avstand jeg må ha fra porten til bakveggen, noen steder så står det at avstanden må være like stor som porten (aeroport), andre steder 1.5 ganger så stort som aeroporten, andre steder står det 10-20cm.

    Effekten her blir ca 3000W rms, to 18", port åpning som sagt 24x53cm, og innvendig avstand fra fronten til bakveggen er 124,5cm.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #32
      En tommelfinger når det gjelder Areoporter i allefall, er at det skal være minium diameteren på røret til vegg.Altså om du har en 6" port,skal det være minium 15 cm klaring.Vil også tro dette gjelder for slotport .Rett meg om jeg tar feil her

      Comment


      • #33
        men hvordan skal jeg regne ut for slot port, skal jeg bruke port arealet for å se hvor stor aeroport jeg burde ha brukt og så bruke den lengden?

        24x53 = 1272 / 3,14 = 405.09 --> kvad.rot = 20.12cm (radius) * 2 = 40.25cm / 2,54 = 15.85" aeroport

        Blir ikke en avstand på 40cm litt vel mye?

        Jeg har sett hvordan andre har bygd basskasser og ingen bruker så mye, vil ikke en avstand like stor som bredden være grei, ca 20cm?

        f.eks.
        http://www.phpbbplanet.com/thumpper/...forum=thumpper
        Mvh. Damir

        Comment


        • #34
          Så lenge du har samme bredde på innsiden som porten har på utsiden. så skulle det vel stemme bra med den diameter regelen for Aeroporter.Ser i allefall ut som det er samme bredde på porten på innsiden som på utsiden,på det Bildet der.Så kjør på med 20 cm du.Ser ut som det skal stemme ganske bra det.Om ingen har noen andre regler for slotport?

          Comment


          • #35
            noen som kan bekrefte at dette vil gå bra?
            Mvh. Damir

            Comment


            • #36
              Noen fra et annet forum fortalte meg at det er ca halvparten av port bredden som er minimalt, noe som er logisk siden lufta vil kunne bevege seg i to retninger, venstre og høyre etter porten, da trenger man minimum like stort areal som halvparten av porten for at lufta ikke skal gå gjennom en flaskehals. Dette er når man avrunder kanten i porten og lager en "sving" på bakveggen. Som jeg har tenkt å gjøre, det ser slik ut:
              Mvh. Damir

              Comment


              • #37
                Hvorfor så stor port? Planer om mer effekt etterhvert?
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #38
                  I WinISD så får jeg en lufthastighet gjennom porten på 15.5 m/s med 3000W rms i en 580 liters kasse. Jeg har lyst å unngå portstøy så mye som mulig, derfor må jeg ha så stor port, og et sånt gap er jo ganske sexy.

                  Og som du sier, hvis jeg får lyst på mer effekt, så kan jo bruke f.eks. 2 Fi BTL subber som får 3000W rms hver i en sånn kasse uten problemer.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #39
                    15,5m/s er ikke i nærheten av hva en godt utført port kan takle uten støy. Gang det med 3 så begynner du å nærme deg grensa
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #40
                      Jepp, maks hastighet for å unngå portstøy er 30m/s uten noen avrundinger, og enda mer med avrundinger, men siden porten blir ca 20cm fra min sitteplass så tar jeg og bygger det slik at jeg har veldig god sikkerhetsmargin.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #41
                        Eller bare selg en 18" til meg og unngå alle problemene ;D
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #42
                          hah det skjer ikke. :P

                          Er ingen problemer, bare par ting som ikke var helt klare.
                          Mvh. Damir

                          Comment

                          Working...
                          X