Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakseter eller porta kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kikket på denne i WinISD nå. Dette er jo subwoofere som er virkelig godt egnet til svære kasser!

    Men... 560 liter @ 28 hz som anbefalt av produsent, vil gi en gain på ca. 4dB v/ 40hz, og -3dB er v/ ca. 24hz. Det skal litt EQ til for å få flat frekvensrespons med den kassa i en bil (om du skal ha rå bass som høres bra ut, mener JEG at tilnærmet flat frekvensrespons i bassområdet er noe av det viktigste. En peak vil irritere vettet av deg over tid).

    Om du derimot bygger 800 liter, med 2 stk 6" porter på ca. 25cm (som da blir 20hz tuning), vil du få kun 1,5dB gain v/ 40hz, mens -3dB-punktet blir flyttet ned til 18,5hz!

    Når du har plass, hvorfor ikke gjøre det ordentlig? JA, høyttalerne vil "tåle" mindre effekt, men vil heller ikke ha behov for like mye effekt som i en mindre kasse... noe som betyr at forsterkeren vil jobbe mer uanstrengt ved frekvenser i området som normalt krever MASSE strøm.

    Og kan legge til at etter egen erfaring, så har jeg fortsatt ikke vært borti en sub som spiller "hult" og ukontrollert med for stor portet kasse. Med for store lukkede kasser, derimot.... det er ikke noe særlig!

    Comment


    • #17
      Se på dette...

      Beste subwooferen jeg har hatt i en bil til dags dato, er JL-kassa (grønn kurve). +/-1dB ned til 20hz (større variasjoner i bilen, men utgangspunktet er lettere å jobbe med)... Alt for stor ift produsentens spec, men låter helt rått, og er utrolig lettdreven.

      Kicker-kassa (rød kurve) låter veldig bra. Er bittelitt større enn produsentens "maks-spec" med 165 liter, og tunet MYE lavere (20hz). Masse punch i den likevel!

      Gul kurve er kassa jeg mener du bør bygge (legg merke til at den tilfeldigvis er lik kurven til Kicker-sub'en min).

      Lilla/rosa kurve er største anbefaling fra produsenten, tunet til 28hz (etter prod. anbefaling). Den vil spille høyt (2,5dB mer v/ 40hz enn "gul kurve"), men vil etter min erfaring ikke spille like pent. Det er ikke dermed sagt at den vil spille "stygt".




      Comment


      • #18
        Stemmer grafen like mye som på WinISD som i virkeligheten så hadde 800L kassa blitt helt rå!
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #19
          Haha, ja, følsomheten kan man jo ta med en klype salt. Men det er jo ikke til å komme bort ifra at to 18" i 800 liter vil være mye, mye mer lettdrevne enn mine små JL-elementer. :P Frekvensresponsen har jeg faktisk erfart at ikke er på jordet i det hele tatt.

          Og jeg har merket mye mindre til "cabin gain" i det laveste frekvensområdet enn det mange påstår er vanlig - men det vil jo variere mye. I alle fall; det er derfor jeg mener man ikke skal være redd for å tune i 20hz-området.

          For en pekepinn på reell "cabin gain", kan det jo være lurt å lese f.eks. her:

          http://www.installer.com/tech/aiming2.html

          Comment


          • #20
            Måtte nesten ta en tur innom WinISD selv, ja de var glade i volum, sjekk hvordan 1500liter ble, nesten helt flat linje, liknende JL Audio subbene dine. Peak på 22hz... Hadde vært moro hehe. Lekte meg også litt med forskjellige frekvenser i en 700 liters kasse.


            Men nå i etter tid fant jeg ut at det blir nok en kasse på 650liter, fordi jeg må lage en massiv port for å hold luft hastigheten gjennom porten lav nok. I en 650 liters kasse ble det en firkantet port 25x50cm som ble 114cm lang for å tune kassa til 20hz, dette tok 143liter.... + 650liters kasse = 793liter, som er sånn ca det jeg har plass til.

            Med to 6" så ble luft hastigheten 74m/s, ca 4 ganger så mye som anbefalt. Siden porten blir ca 30cm fra meg så må jeg prøve å holde port støy på et minimum.

            Angående volum og effekt fra forsterkerne. Du sa at elementene vil tåle mindre i en stor kasse, hmm. Jeg hadde tenkt å bruke en 3200W rms forsterker, og høyttalerne tåler ca 1300-1400W rms hver, så jeg tenkte å skru ned gainen litt slik at forsterkeren ikke ødelegger dem. Men vil dem tåle enda mindre? I så fall hvor mye vil dem tåle sånn ca?

            Det med cabin gain forstå jeg ikke helt, kan du forklare hva jeg skal se etter eller hva som er merkverdig med bildene?

            Når det gjelder subsonicfilter skal man sette denne på den frekvensen hvor Cone Excursion overstiger Xmax+10% til subben?

            Og hvis jeg forstå det riktig, så ser man på lufthastigheten fra og med denne grensen og opp siden alt under blir spilt lavere. Stemmer dette?

            Takk for hjelpa, føler dette blir ganske moro, blir litt nervøs med tanke på bygge dette her, men det blir moro tenker jeg.
            Last edited by Dammed; 03-02-2010, 04:52.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #21
              Originally posted by Dammed View Post
              Angående volum og effekt fra forsterkerne. Du sa at elementene vil tåle mindre i en stor kasse, hmm. Jeg hadde tenkt å bruke en 3200W rms forsterker, og høyttalerne tåler ca 1300-1400W rms hver, så jeg tenkte å skru ned gainen litt slik at forsterkeren ikke ødelegger dem. Men vil dem tåle enda mindre? I så fall hvor mye vil dem tåle sånn ca?

              Det med cabin gain forstå jeg ikke helt, kan du forklare hva jeg skal se etter eller hva som er merkverdig med bildene?

              Når det gjelder subsonicfilter skal man sette denne på den frekvensen hvor Cone Excursion overstiger Xmax+10% til subben?

              Og hvis jeg forstå det riktig, så ser man på lufthastigheten fra og med denne grensen og opp siden alt under blir spilt lavere. Stemmer dette?

              Takk for hjelpa, føler dette blir ganske moro, blir litt nervøs med tanke på bygge dette her, men det blir moro tenker jeg.
              Hvor lite elementene vil tåle, er avhengig av stivheten i opphenget til hvert enkelt element. Jo stivere, jo mer effekt tåler det mekanisk, før det slår i bunnen. Det er jo bare å prøve, du hører det godt når de går utenfor xmax. Hvor mye/lite de tåler kan man regne ut, ved å se ved hvilken effekt/frekvens de når xmax med. Men programvaren for det, har jeg ikke.

              Det vanlige er å si at cabin gain/room gain i en bil, øker de laveste frekvensene med mange dB, så en lukket kasse vil få tilnærmet flat frekvensrespons i en bil. Som de målingene viser, og min erfaring tilsier, så er det ikke tilfellet i praksis. I såfall ekstremt sjeldent... Du ser kurven viser en avrulling tilsvarende det av en lukket kasse, dog med noe mer forsterkning i den minste bilen (Neon'en).

              Subsonicfilter pleier jeg å justere omtrentlig til rett under tuningfrekvensen (men er vanskelig å få eksakt uten å måle). Jeg vil nå påstå at du ikke trenger subsonicfilter når du tunger så lavt som 20hz.

              Du har rett ifm lufthastigheten, ja. Eventuelle blåselyder pga spilling i frekvensområdet du ikke egentlig bruker/spiller høyt i, er jo ikke så spennende.

              Ikkeno' å takke for enda, du... kan heller gi tilbakemelding når du har fått testet. Kanskje du hater lyden.

              Comment


              • #22
                Hater jeg lyden så er det bare å kutte porten litt kortere og dermed får jeg høyere tuning på kassa. Enkelt å gjøre det med to 18" hull i frontplata. Så det stresser jeg ikke med, heller tune litt for lavt enn litt for høyt. Jeg kan få den helt opp til 35hz hvis tuningen blir for lav.

                Søkte litt på nett om hvordan WinISD funker osv, så fant jeg ut hva man gjør med subsonic filteret. Man setter et filter i WinISD slik at Cone Excursion ikke overstiger Xmax + 10%.

                Her er bilde først uten og så med subsonicfilter (røde streken er Xmax):



                Hadde jeg fått noen lave frekvenser i en eller annen sang så hadde subben spilt litt for voldsomt. Så et subsonic filter blir nok skrudd på forsterkeren. Xmax her blir ca 30mm, som er sånn ca 10% mer enn Xmax på 27mm.

                Og slik blir det med et Low Pass filter på 100hz, første bilde uten noen filtre, så med subsonicfilter, og så sist med subsonic og lowpass filter:




                Blir moro å begynne å bygge dette her og se hvordan det blir, men en type på et annet forum driver og sier at 28hz er ikke rette tuningen for meg, men han gidder ikke å si hvorfor, sier at jeg skal finne det ut selv, noe jeg ikke har tid til... Mener han at jeg ikke vil oppnå høy nok lyd eller hva?
                Mvh. Damir

                Comment


                • #23
                  28 hz tuning kan gi deg en astmatisk kasse, dvs at porten blir for liten til å flytte nok luft når du kommer høyere opp i frekvensene. Jo mindre port, jo lavere tuning. Husk at resultatene du får på WinISD forandrer seg en god del når du har kassa i bilen der mange andre faktorer kommer i spill. Og det er veldig få sanger som har frekvenser fra 30hz og nedover. Mesteparten ligger på 30-50hz, så med mindre du kun skal høre på chopped and screwed musikk, ville jeg økt tuningen litt. Alt fra 32-40hz tuning på kassa er det som er ideelt etter min mening, da dekker man jo mesteparten av de bass notene som er i mesteparten av musikk.
                  Mvh Werner Harstad

                  Comment


                  • #24
                    Man ser vel ved hjelp av air velocity i WinISD om porten klarer å flytte nok luft høyere på frekvensspeakteret?


                    Hmm, hvis lengden er den samme så stemmer det at jo mindre port jo lavere tuning, men ved å øke lengden samtidig med port str'en (åpningen) så får man lav tuning og samtidig lav luft hastighet gjennom porten. Det er det som er problemet med lav tuning, min port fikk et volum på 102liter... Det er ikke lite, når jeg kan få 35hz ved hjelp av port som er på 22,63liter med samme lufthastighet.

                    Øker jeg tuningen så vil jeg få en veldig stor db forskjell over de frekvensene bassen er på i musikk. Vil det ikke være bedre med en lavere tuning, slik at frekvens spekteret 25-45hz ikke varierer så mye? Dette bør igjen gi en bedre gjengivelse av musikken, hvis jeg har forstått dette riktig.

                    Eksempeler uten filtrer:
                    tuning 20hz:


                    tuning 30hz


                    tuning 40hz


                    Er det noen andre grunner han ikke anebefaler 28hz? For hvis det er bare det så kommer jeg til å teste 20hz først, senere kan jeg bare kutte ned port lengden som sagt hvis det blir rar lyd eller for dårlig effekt. Har tenkt å se på litt forskjellige metoder av port design slik at jeg kan få avtakbare seksjoner av porten, slik at jeg kan variere så mye jeg vil. Tenke å se på en løsning ala parkettgulv, slik at jeg kan ta ut en midtseksjon og flytte enden nærmere åpningen, dermed får jeg kortere lengde og høyere tuning.
                    Last edited by Dammed; 04-02-2010, 02:28.
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #25
                      Jeg syns Dammed har fått en god forståelse av hvordan det virker nå.

                      Det er bare å beregne portstørrelsen etter hva elementene har kapasitet til å flytte av luft. Det er som regel ikke noen god idé å lage porten mindre for å få lavere tuning, når man først har laget en kasse tunet til 40hz, f.eks.... Om man gjør det i den rekkefølgen, er det ikke rart man får dårlig erfaring med å tune lavt, ettersom portarealet vil kunne bli mye mindre enn nødvendig (og kassevolumet for lite).

                      Å bygge kassa større til å begynne med, tillater en stor nok port selv om man tuner lavt. Det er suksessoppskriften i min bok, i alle fall.

                      Dammed - hva med flere 6" porter, for justeringsmulighetene? Det er ca. 200cm^2 areal pr. 6" port. Mange mener at rundt 20% areale på port ift arealet på subwooferen er en grei løsning. Med 3 stk 6" porter vil du ha 600cm^2, eller ca. 25% av membranarealet. Med perfekte flenser, tror jeg det bør gå, altså... Men det vil nok bli stiv kuling når du spiller høyt.

                      Comment


                      • #26
                        takk for det. Ja begynner å litt greie på det, eneste jeg ikke finner noe info om er forskjellen på de forskjellige filtrene og hvilket filter min forsterker bruker, men jeg får i alle fall en antakelse hva jeg bør sette det på. Og jeg har funnet plasser hvor det står at en Xmax+20% fungerer bra også, så jeg regner med at dette går bra.

                        Hmm, har tenkt på det også, men et stort gap som er 25cm x 50cm er litt sexy og da. ^^ Noe som gir meg 1250cm2. Dette gir meg 14,5m/s ved 20hz, 21m/s ved 30hz og 26m/s ved 40hz tuning.

                        En 6" port gir som du sa ca 200cm2 (182cm2 nøyaktig), problemet blir med 3 slike så får jeg ca 550cm2 og det er mindre enn halvparten av porten min. Hvis jeg skal bruke tre 6" porter så blir det 32m/s ved 20hz og ved 40hz så blir det hele 59m/s...

                        En liten fun fact er at vind som er sterkere enn 32,6 m/s blir klassifisert som orkaner... link: http://metlex.met.no/wiki/Beaufortskalaen
                        Og 59m/s vindhastighet er klassifisert som en F2 tornado (hvis den beveger som en tornado selvsagt). link: http://metlex.met.no/wiki/Fujita-Pearsonskalaen

                        Men med seks 6" porter, så får jeg en ganske akseptabel luft hastighet på 16,5m/s ved 20hz noe som ikke bør gi portstøy. Ved 30hz så får jeg en hastighet på 24m/s og 29,5m/s hvis jeg tuner til 40hz. Problemet er at en 6" port har en cut-out diameter på 9,25" noe som gir en overflate på 433cm2 x 6 = ca 2600cm2. Noe som er større enn min firkanta port. Med flares så blir den firkanta porten jeg tenkte på ca 2100cm2.

                        Og jeg har ikke sett noen variable slot porter ennå, så blir det morsomt med noe originalt.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #27
                          Jeg var inne på samme idé med variable slotporter, men det ble for mye jobb og for lite snekker-skills til å dra det i havn med et godt resultat. Endte opp med aeroport. Hehe.

                          Som nevnt tidligere (muligens i en annen tråd), så har jeg hatt porter mindre enn anbefalt, uten å få blåselyder. Lykke til i alle fall.

                          Comment


                          • #28
                            jo takk takk. Er veldig nervøs for port lyder siden kassa blir så nærme førersetet. Så jeg prøver å holde luft hastighet til det som er anbefalt, i tillegg til at jeg skal lage flares på porten. Det blir nok seksjoner som kan tas ut slik at jeg kan variere tuningen i intervaller av 2,5hz fra 20hz til 40hz.

                            Seksjonene blir noe ala dette:


                            Dem bitene som stikker ut kommer til å sette seg fast i 4 hull på neste seksjon, dette hindrer at seksjonene vandrer sidelengs og opp og ned. Og så bruker jeg to laste strammere på hver side av porten for å holde seksjonene sammen. Enkelt og greit.

                            Og med verkstedet på høgskolen så skal det ikke bli noen problem tenker jeg. Har alt fra CNC maskin som jeg kan bruke til den gode gamle sløyd benken.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #29
                              Skal snart begynne å bygge basskassa og jeg lurer på en ting.

                              Hvor stor avstand må jeg ha mellom porten og bakveggen?

                              Portåpningen blir 24x53cm og lengden fra fronten til bakveggen er 124,5cm
                              Last edited by Dammed; 22-03-2010, 13:23.
                              Mvh. Damir

                              Comment


                              • #30
                                Hva med noe i mellom ?

                                Originally posted by Dammed View Post
                                Er litt i tvil hva jeg skal gjøre.

                                Jeg vil ha noe som spiller veldig dypt og samtidig bra.

                                Jeg vil helst beholde baksetene og bruke en lukka kasse for de to Fi Q 18", men hvis en porta kasse vil spille mye dypere så hiver jeg ut baksetene og lager en svær porta kasse.

                                Hvor stor forskjell er det mellom en lukka og porta kasse? Er det så stor forskjell at det er verdt å kaste ut baksetene og lage en porta kasse?

                                edit: fant ut at en porta kasse i bagasjerommet ikke blir stor nok for 18" elementene.
                                Du kan kjøre elentene i push pull og halvparten av EN normal bassrefleks kasse størrelse. det spiller mer og dypere enn lukket kasse og tar liten plass. Hvis du har få inntlillinger på spiller så er det ofte lurt med lukket da det gir en relativt flat kurve som utgangspunkt. NB jeg kjenner ikke dette elementet. Lukket kasse gir lav følsomhet på elementet. sammenligner du bassrefleks og lukket så har ofte bassporten 10-15db ekstra følsomhet ved bassporten. Følsomheten er høyere over bassporten også men, ikke så mye. Husk at du må ha stor port diameter dersom du skal ha stor forsterker. Hvis ikke blir det lukket kasse når lufthastigheten i porten blir høy (les, spiller høyt). Portstørrelsen må legges til kassestørrelse.

                                Comment

                                Working...
                                X