Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakseter eller porta kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bakseter eller porta kasse?

    Er litt i tvil hva jeg skal gjøre.

    Jeg vil ha noe som spiller veldig dypt og samtidig bra.

    Jeg vil helst beholde baksetene og bruke en lukka kasse for de to Fi Q 18", men hvis en porta kasse vil spille mye dypere så hiver jeg ut baksetene og lager en svær porta kasse.

    Hvor stor forskjell er det mellom en lukka og porta kasse? Er det så stor forskjell at det er verdt å kaste ut baksetene og lage en porta kasse?

    edit: fant ut at en porta kasse i bagasjerommet ikke blir stor nok for 18" elementene.
    Last edited by Dammed; 01-02-2010, 18:13.
    Mvh. Damir

  • #2
    Hvilken bil er det snakk om? Hvor stor kasse kan du ha med baksetene på plass?
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Bakseter er vel greit å ha, Dammed?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Hvor ofte sitter det folk i baksetene dine?

        Er rimelig stor forskjell på porta og lukka kasse når det gjelder lydtrykk!
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          ja er vel greit å ha dem, tenkte det samme. Men de blir faktisk ikke så ofte brukt. Bilen er en celica, så når jeg og kameratene skal dra noen sted så bruker vi en av demmes sine biler, A6/A4/avensis. Bedre plass i en av dem enn i min bil uansett.

          Med baksetene på plass så har jeg plass til 290liter, jeg trenger minimum 340liter for en porta kasse, optimal porta kasse hadde vært rundt 450/500liter.

          Dvs jeg har plass til ca halvparten av det volumet jeg trenger med baksetene for en porta kasse.

          Jeg vet det er stor forskjell på lydtrykk, men hvor stor forskjell er det mellom de to kassene når det gjelder lave frekvenser? Vil to 18" spille mye dypere i en porta kasse VS en lukka?
          Last edited by Dammed; 01-02-2010, 18:44.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Fi i lukka kasse?! FY! Er det T23 eller eldre celica? Hvis det er eldre modell det er snakk om så hadde jeg kasta ut baksetet og lagd porta kasse/vegg. Hadde T23 tidligere og den var det meget begrenset plass i og de eldre modellene er enda trangere. Er ikke noe særlig komfort for passasjerene bak uansett

            Edit: JA, det er stor forskjell i lydtrykk fra portet kasse og lukka.
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Det er en T23, og ja ganske lite med plass, men ikke like ille som i Alfa GTV eller Fiat Coupe... Men ja, som sagt så tar vi en annen bil hvis vi er mer enn to som skal noen sted.

              Slik det ser ut nå, så blir det ut med baksetene. Men vi får se, må ta noen mål for å se hvor stor kasse det blir.

              Leste et sted at man kan forvente 3db forskjell om man bygger en optimal lukka og porta kasse. Dvs dobbelt så mye lyd med en porta kasse.

              Men det siste spørsmålet gjenstår fortsatt: vil to 18" spille mye dypere i en porta kasse VS en lukka?
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Det vil spille dypere med porta kasse dersom du tuner den rett. Og hvis du ser på de som driver med db drag, burps, etc. og hvordan de bygger kassene er alt porta og det er helt vanvittig hva de kan hente ut av en porta kasse i fohold til ytelse og størrelse på subb. Bare justeringer på port størrelse og plassering av kassa kan man hente mye mer enn 3 dB. Men til daglig så spiller det høyere uansett så lenge du ikke tuner den helt på trynet
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #9
                  Originally posted by berniebp87 View Post
                  Det vil spille dypere med porta kasse dersom du tuner den rett. Og hvis du ser på de som driver med db drag, burps, etc. og hvordan de bygger kassene er alt porta og det er helt vanvittig hva de kan hente ut av en porta kasse i fohold til ytelse og størrelse på subb. Bare justeringer på port størrelse og plassering av kassa kan man hente mye mer enn 3 dB. Men til daglig så spiller det høyere uansett så lenge du ikke tuner den helt på trynet
                  mm, det vil ikke spille veldig dypt hvis du tuner det til 45hz, hehe sant det.

                  Fant ut at jeg har plass til en 850liters kasse (indre volum). Jeg kunne hatt fire 18" i den kassa hvis jeg ville... Men for nå så får det holde med to 18".

                  Og for de som lurer, så kommer jeg til å ha litt bagasjeplass, ca plass til 4 poser. (der hvor bena er til de som sitter bak).

                  Produsenten sier man skal bruke 340-560liter for to elementer, hvor stor kasse bør jeg bygge?
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dammed View Post
                    Produsenten sier man skal bruke 340-560liter for to elementer, hvor stor kasse bør jeg bygge?
                    Så stor som du har plass til, eller vil ofre plass til. Ikke bekymre deg for at den skal bli for stor, tror neppe det blir et problem... Om du får så mye volum at du får en peak i bunnen av frekvensområdet, kan du justere ned kassevolumet ved å øke portdiameteren (og dermed også lengden).

                    For ikke å snakke om at en peak i bunnen av frekvensområdet gjør at du kan bruke EQ'en til å justere NED nivået der, og du vil som en bieffekt bl.a. kunne få et jevnere strømforbruk over subwooferens frekvensområde, istedenfor å bruke mange ganger så mye strøm ved 20-30hz som 40-50hz (for å opprettholde samme lydtrykk, altså)...

                    I motsetning til de som må justere OPP nivået der nede, og risikerer både klipping og varmgang over tid.

                    Comment


                    • #11
                      Men hvordan vil elementene oppføre seg i en 400liters kasse i forhold til en 800 liters kasse? Vil jeg ikke få en mye mer brummende/slappere bass hvis jeg bygger veldig stor kasse?

                      Har funnet ut at det blir en skikkelig vegg, men jeg lurer på om jeg skal lage en kasse som er ikke helt opp til taket og så lage et lite vindu i plexi glass slik at jeg holder luft trykket framme ved fører setene og samtidig har mulighet til å bruke midtspeilet når jeg ikke har volumet på maks. Hva syns dere om denne ideen?
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        800L for 2 18" Q blir for mye, da vil nok bassen høres mer hul ut og miste en god del kontroll (overdreven xmax) og høres ut som dritt. Kommer til å tåle mindre effekt i forhold til optimal kasse også siden den kommer til å oppføre seg mer som om den ikke er i en kasse.

                        Men hvis du kan gi meg noen mål kan jeg jo tegne opp ei kasse til deg. noen spesiell tuning du vil ha eller?
                        Mvh Werner Harstad

                        Comment


                        • #13
                          Takk for tilbudet Bernie. Siden det ikke blir en vanlig rektangulær kasse så må jeg nok tegne den selv.

                          Produsenten anbefaler for to elementer minimum 340liter og maksimum 560liter. Noe forslag hvilken str jeg bør bygge? Og hvordan vil elementene oppføre seg i 340liter kontra 560liter?
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du legger deg midt imellom 340l og 560l er du nok i mål vil jeg tro.Alt imellom der er jo riktig,ifølge produsenten, og om du vil ha igjen litt plass i bilen, så bygger du den nærmere 340. Den eneste måten er jo egentlig å prøve seg frem..
                            Andreas Dibbern
                            Ford Fiesta
                            Takk til B2Audio
                            B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dammed View Post
                              Takk for tilbudet Bernie. Siden det ikke blir en vanlig rektangulær kasse så må jeg nok tegne den selv.

                              Produsenten anbefaler for to elementer minimum 340liter og maksimum 560liter. Noe forslag hvilken str jeg bør bygge? Og hvordan vil elementene oppføre seg i 340liter kontra 560liter?
                              Okey Gjør som dibbern sa og tun den til rundt 35hz, da vil du få en veldig grei respons fra kassa som takler variasjon i musikken.
                              Mvh Werner Harstad

                              Comment

                              Working...
                              X