Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nok en gang et emne om batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ett HC800 batteri er ikke ett veldig kraftig batteri, så at dette kan slite litt i kulden tror jeg på..

    Skal også sies at en bildynamo ikke klarer å lade Gele og AGM batteriene helt opp..

    Så da har man jo ett greit problem, hehe...

    Comment


    • #77
      Originally posted by dBcompaniet View Post
      Skal også sies at en bildynamo ikke klarer å lade Gele og AGM batteriene helt opp..
      Gjelder dette uansett hvor stor dynamo du har?

      Comment


      • #78
        kan noen forklare dette litt mer, har også hørt det med lading med dynamo. Vil ikke dynamoen lade med mindre ampere når batteriet er nesten fult?

        Jeg nekter å tro at det lader med konstant strøm?
        Mvh. Damir

        Comment


        • #79
          Stemmer det at dynamoen regulerer seg etter forbruket.

          Jeg kan ikke så mye inngående om akkurat dette selv, annet enn at jeg har testet det i praksis.
          Det går mer hvordan det lades..

          Jeg økte selv kapasiteten i ett HC2400 betraktelig med å bruke 60A Kinetiklader fremfor bilens dynamo og biltema syrebatterilader. 1,5 volt høyere hvilespenning og langt mer strømreserver.
          Samme merker jeg på mitt Stinger SP2150 nå..
          Disse batteriene er begge kraftige batterier og leverer ofte nok strømuansett pga at de allerede er overdimensjonert så det holder til mitt forbruk, hehe..
          Mens små batterier fort vil få problemer i kulde og i biler med høyere forbruk.

          Om det hjelper med en stor dynamo, f.eks 300A og slikt vet jeg ikke, kanskje noen på forumet her har testet den forskjellen evt?

          Comment


          • #80
            Originally posted by dBcompaniet View Post
            Om det hjelper med en stor dynamo, f.eks 300A og slikt vet jeg ikke, kanskje noen på forumet her har testet den forskjellen evt?
            Ja, det kunne vært interessant å hørt mere om.

            Comment


            • #81
              siden du ikke har erfaring med store dynamoer, så hadde/har du en original dynamo? Kan det hende at i ditt tilfelle så klarte ikke dynamoen å lade det fort nok?

              Hvis dette er ikke tilfellet, hvor mye må man ut med for en lader som kan fullade AGM batterier? Siden jeg er en student så hadde billigst mulig vært best.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #82
                En god 50 amp ladac lader ligger vel på veil ca 7000,-
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • #83
                  siden vi snakker om å fullade her så trenger man vel ikke en 50 amp lader?

                  edit:

                  Holder ikke f.eks. en CTEK XS 3600?
                  Last edited by Dammed; 18-01-2010, 21:18.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #84
                    For å fullade et batteri så klarer vel en hvilken som helst elektronisk styrt lader å fikse den biffen, er bare det at det tar lenger tid med en som ikke er fullt så kraftig.

                    Men det å fastmontere en lader er nok ikke dumt i vinterhalvåret. Koble den til 230 volten på lik linje som motorvarmeren så har man også strøm på batteriet når man skal starte. Det er en løsning som kommer i begge bilene mine vet jeg.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #85
                      ikke dumt det, hadde nok gjort det hadde jeg hatt muligheten til det, på hybel så er nærmeste stikk kontakt ganske langt borte.

                      Fant ut at mekonomen har XS 7000/25000 lader til greie priser og siden jeg får noen rabatter der så blir det nok en av dem to. Men er litt i tvil hva jeg skal gå for.

                      Skal ha dette i bilen: 180A dynamo, batterier med ca 270ah samlet, samlet sikring str på forsterkerne: 400A.

                      Dette er en såkalt hverdags anlegg, så det blir nok ikke mye spilling på over 50-60%, så jeg tror dynamoen klarer å holde følge med resten. Tror dere det holder med en XS 7000?
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Typhon View Post
                        For å fullade et batteri så klarer vel en hvilken som helst elektronisk styrt lader å fikse den biffen, er bare det at det tar lenger tid med en som ikke er fullt så kraftig.

                        Men det å fastmontere en lader er nok ikke dumt i vinterhalvåret. Koble den til 230 volten på lik linje som motorvarmeren så har man også strøm på batteriet når man skal starte. Det er en løsning som kommer i begge bilene mine vet jeg.
                        Det er det jeg har gjort med Ladac`en :-)
                        Mvh
                        Lars Engen

                        Comment


                        • #87
                          Du kan jo avtale lade date med bilen din vær søndag da vettu for full lading
                          Mvh
                          Andreas Moen Sæterbø
                          Golf mk2
                          Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                          Comment


                          • #88
                            hvor mye strøm kan et batteri ta til seg med bulk lading fra en dynamo, hvor fult blir det? Snakker vi 70-75% eller så mye som 95-98%?

                            Hvordan skal Ola Nordmann korrigere temperatur og ladespenning? Er vel ingen som setter batteriet på badet (gulvoppvarming) / fryseren?

                            Blir nok noe sånt ja Moen
                            Mvh. Damir

                            Comment

                            Working...
                            X