Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tapped horn i bil - spennende tråd fra Hififorum.nu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tapped horn i bil - spennende tråd fra Hififorum.nu

    Spennende lesing dette her... Mon tro om man skulle bygge seg et lite horn med 5" eller 6" Seas i Bravaen. Kanskje Herr Johansen har noen innspill og kommentarer til slike "unormale" konstruksjoner i bil?

    Här skal tappas - fra hififorum.nu


  • #2
    hva er total ytre volum på kassa epifant? den ser noe "stor" (som en vanlig horn kase som skal spille dypt)... da kan man like så greit bruke en vanlig "stor" element i en vanlig kasse -synes jeg...
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      har lyst til å lage ett horn med noen 12" i en bil :X
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #4
        Originally posted by matador View Post
        hva er total ytre volum på kassa epifant?

        En tegning.

        Frode

        Comment


        • #5
          Matador: de ytre målene er jeg ikke sikker på, men når man får se cd-en liggende oppå ser det ikke SÅ stort ut lenger:



          Fordelen er jo høy følsomhet, at det blir billigere både med element (5-600 kroner for Seas Prestige) og forsterker, samt at det er noe litt utenom det vanlige. Men jeg ser jo poenget ditt

          neptyr: kunne vært et gøyalt prosjekt det. Grusomme lydtrykk med selv en bitteliten forsterker

          frode: sikker på at det er samme kassa? Den du linket til er jo ~100 liter.
          Last edited by epifant; 30-04-2008, 13:04.

          Comment


          • #6
            Jeg hadde en stund noen LaScala basshorn med JBL 15" i som jeg ofte tenkte jeg skulle teste i bilen. Dessverre kom jeg aldri så langt, men kanskje det blir et hornprosjekt en gang i fremtiden.

            Frode

            Comment


            • #7
              Originally posted by epifant View Post
              frode: sikker på at det er samme kassa? Den du linket til er jo ~100 liter.
              Nei, det ser ut som jeg var litt for kjapp. Tegningen er for et 8" element, ikke 5,25".

              Frode

              Comment


              • #8
                Epi: Bitteliten forsterker!? aldri hørt om!

                Men så får vi se om det blir noe :P
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant View Post
                  Kanskje Herr Johansen har noen innspill og kommentarer til slike "unormale" konstruksjoner i bil?


                  Kanskje jeg skal gå ut og ta et bilde i garasjen min, står ettpar prosjekter der.
                  Relativt kilne å få til har jeg funnet ut.
                  Den beste utgaven til nå har revet ned blomsterpotte i 2 etage over hjemmekinoen, da beveget membranen seg pluss/minus 2-3mm.
                  Husk at Fs på elementet bør ligge rundt 2xFc på hornet, så det er ingen vits med typiske subbass-elementer.
                  Jeg har hatt stort hell med Hertz HX-300.
                  Noe jeg er litt stolt av er at jeg har funnet en foldemetode som jeg ikke har sett noen andre bruke.
                  Jeg mener selv at denne foldemetoden er bedre enn mange av de man ser rundt på nettet fordi jeg unngår 180graders bend de første 2-2,5 metrene.
                  Fortsatt blir disse kassene upraktsik store til normal bruk, fordelen ligger først og fremst i mye lyd med lite watt.
                  Skal det spille høyt og dypt kommer man ikke under 150 liter.

                  Dette kan jeg skrive om i timesvis da dette er det jeg har forsket på det siste året.
                  Lettere at folk spør hvis det er noe konkret de lurer på.
                  Ja, jeg har simuleringsprogram og kan bruke det.
                  (det siste der er ingen selvfølgelighet )

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kan åpne og lukke Hornresp. Har ikke kommet lenger foreløpig

                    Hva om man kan leve med normale lydtrykk og respons til rundt 30-35 hz? Bravaen er foreløpig ren bruksbil, og målet er bare å få lyd det går an å lytte til på lengre turer til relativt få penger. Og å ha det litt moro når man holder på såklart
                    Last edited by epifant; 30-04-2008, 19:54.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Jeg kan åpne og lukke Hornresp. Har ikke kommet lenger foreløpig

                      Hva om man kan leve med normale lydtrykk og respons til rundt 30-35 hz? Bravaen er foreløpig ren bruksbil, og målet er bare å få lyd det går an å lytte til på lengre turer til relativt få penger. Og å ha det litt moro når man holder på såklart
                      Det er absolutt mulig innefor mindre rammer enn "150 liter"
                      Glemte å nevne over at lydkvaliteten også er meget god, man får en horn-snert over bassen som man ikke får i lukket eller reflekskasser.
                      Send meg link til parametre hvis du har element du vil bruke så kan jeg give it a try, evt gi noen tips.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #12
                        Ellers vil jeg anbefale lesing i denne tråden, det er her de store gutta har samlet seg rundt denne løsningen.
                        Sjefen sjøl Thomas Danley chimer inn noen steder i tråden også.

                        http://www.diyaudio.com/forums/showt...threadid=97674

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Supert tips, takk skal du ha Elementer som passer bør gjerne ha høy Fs, Mms, BxL og lav Vas, er det ikke omtrent så? Noen parametre som passer bedre enn andre så lenge det skal stå i en bil, eller går det mer på tuningen av hornet?

                          Kom gjerne med anbefalinger du tror kunne vært gode kandidater! Har litt lyst til å holde meg i den mindre enden av skalaen størrelsesmessig. Prisramme på +/- 5-600 kroner

                          Comment


                          • #14
                            hvis dette er noe mindre kan jo self være ok men som Dag allrede nevner er det ikke så enkelt... i "mine gamle dager" når mye effekt ikke var en self var horn systemer et alternativ -siden dette fungerer utmerket med rør løsninger med få watt. men den aller største problem er selve arbeids prinsipet mener jeg, da man trenger plass for at horne skal utfolde lydbølgene og "nok effekt" er ingen problem lenger... nøyaktigheten på bassen er ellers mest avhengi av akustikken i bilen og når man har en ytre rom og gir seg etter innvendig trykket blir en vanskelig problem å løse for å rettferdig gjøre horn bruk, men self veldig kult

                            Til hjemme hi-fi og rør entusiaster er sikker midt i blinken, men for oss andre som har nok av effekt -med kontrol- fines enklere måtter å opnå god og kvalitets bass med enklere midler både hjemme og i bilen -men misforstå meg riktig: alltid moro å kunne prøve noe nytt.
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by matador View Post
                              hvis dette er noe mindre kan jo self være ok men som Dag allrede nevner er det ikke så enkelt... i "mine gamle dager" når mye effekt ikke var en self var horn systemer et alternativ -siden dette fungerer utmerket med rør løsninger med få watt. men den aller største problem er selve arbeids prinsipet mener jeg, da man trenger plass for at horne skal utfolde lydbølgene og "nok effekt" er ingen problem lenger... nøyaktigheten på bassen er ellers mest avhengi av akustikken i bilen og når man har en ytre rom og gir seg etter innvendig trykket blir en vanskelig problem å løse for å rettferdig gjøre horn bruk, men self veldig kult

                              Til hjemme hi-fi og rør entusiaster er sikker midt i blinken, men for oss andre som har nok av effekt -med kontrol- fines enklere måtter å opnå god og kvalitets bass med enklere midler både hjemme og i bilen -men misforstå meg riktig: alltid moro å kunne prøve noe nytt.

                              Jeg er veldig enig i det du sier her, det eneste som rettferdiggjør bruk av horn i bil er morofaktoren.
                              Man kan få fram noen imponerende resultater ned i 60-70 liters klassen, men det kan man med en 12 tommer og 4-500watt også.

                              Det er nok en utbredt missforståelse at tapped horn er en løsning som kan gjøres liten, fordelen er først og fremst lydtrykket de kan frambringe, men som sagt, det kreves volum.

                              For folk med stv/varebil og 200liter å avse derimot, da snakker vi ubehagelig høyt trykk med 100watt.

                              Jeg for min egen del har konstruert 2-3 prototyper uten spesiell tanke på bruksområde, tror kona hadde steila hvis handleposene hadde måttet konkurere med 200liter tapped horn.

                              Mvh
                              Dagh Johansen
                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X