Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tapped horn i bil - spennende tråd fra Hififorum.nu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by bjaa View Post
    Hva kan en forvente av en slik kasse med 12" og et par hundre watt da?
    Ser jo liksom hvor mye de får ut av de små 5.25" elementene osv, hvordan blir det da med store subber? Blir de like effektive?
    Horn er egentlig noe underlige greier, for forholdet mellom membranareal og kassestørrelse strider med alt vi har lært.
    EAW sine største subwoofere har en bruttovolum på 972liter bruker kun 2stk. 12 tommers drivere.
    Følsomheten på elementene er også helt uten betydning.
    Det er elementets data og hornets konstruksjon som avgjør utfallet, ikke elementets størrelse.
    En annen ting er at et horn ikke nødvendigvis vil gjøre det så bra på et spl-meter.
    Som Matador nevnte i tråden her så trenger et horn "pusterom" for å yte maksimalt.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #32
      come on lars!! hiv det inn i bilen, så får jeg ta turen opp snart!

      Comment


      • #33
        Originally posted by golfnos View Post
        come on lars!! hiv det inn i bilen, så får jeg ta turen opp snart!
        Skal ta meg en tur ned til Dag når jeg får litt bleiefri her. Har både Hx300 og Hx300D på lager så skal sikkert finne noe gøy. Hva med en SWS12 i hornkassen ?
        Mvh
        Lars Engen

        Comment


        • #34
          Originally posted by Engen Audio View Post
          Skal ta meg en tur ned til Dag når jeg får litt bleiefri her. Har både Hx300 og Hx300D på lager så skal sikkert finne noe gøy. Hva med en SWS12 i hornkassen ?

          Jeg tror ikke det vil virke noe særlig, men det er jo bare å prøve.
          Jeg har litt lyst til å fortelle om hvorfor kassen er litt "sliten", den har nemlig vært på utlån til en lokal ungdom her på Revetal.
          Han var ikke fornøyd med trøkket på RFW-12 i lukket kasse koblet opp på LW1.350.
          Litt mer fornøyd med RFW'n i refleks og han hadde antydning til noe som kunne ligne på et smil når han fikk låne en kvartbølgelinje-konstruksjon i 100 litersklassen.
          Det er jo en morsom utfordring å gjøre et forsøk på å tilfredstille et "basshue" av dimensjoner så derfor fikk han prøve denne tapped horn konstruksjonen med en Hertz HX-300.
          For å si det sånn, fyren gliste bredt når han fikk teste denne kassa og det ble en langvarig jobb å inndra kassa igjen.
          Han beskrev vel lyden som "fytti****** og inni gampen å det trøkker"
          Da er jeg fornøyd.
          Men det kunne jo vært moro å fått noe feedback på selve SQ biten også.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #35
            Har noen vage planer med xm`n siden jeg ikke får reist på verkstedet så mye som ønskelig så vi får se. Jeg har noen artige elementer liggende å slenge så jeg skal sjekke litt på parameterene på de.
            Mvh
            Lars Engen

            Comment


            • #36
              hvordan gikk det med disse kassene dag?

              Kunne godt tenkt meg ei kasse som kunne passet hx250d da jeg har et par av dem liggende å slenge

              Comment


              • #37
                Horn-konstruksjon i bil ja, hehe!

                For min del kunne jeg tenkt meg å sett/prøvd en transmisjonslinje-konstruksjon, men det hadde vel også blitt en smule plasskrevende...

                Noen som har prøvd?
                Alpine 137BTi
                B² Audio = Lyd


                '97 E39 528

                Comment


                • #38
                  dette er veldig spennende, men tenker mest hjemme for meg..
                  skal kjøpe rør snart, så hadde vært moro med noen enkle tapped horn kasser

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Keltern View Post
                    Horn-konstruksjon i bil ja, hehe!

                    For min del kunne jeg tenkt meg å sett/prøvd en transmisjonslinje-konstruksjon, men det hadde vel også blitt en smule plasskrevende...

                    Noen som har prøvd?
                    Jepp, det er prøvd, men det er nok ikke verdt plassen det opptar i bagasjen.
                    Kun litt mer gain enn en bra konstruert reflekskasse.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #40
                      Bare en liten tanke Dag, hvor lite element er det mulig å putte i en ca 100 liters hornkasse og enda få seriøs dypbass ut av det, har du sett noe på om det er noen morsomme elementer som kan duge ?
                      Mvh
                      Lars Engen

                      Comment


                      • #41
                        hmmm. har et 8" es200 element liggende...
                        hadde dette funket greit til et horn?
                        mvh Sindre Carlsen

                        Comment


                        • #42
                          kunne også tenkt meg et es200 element i hornkasse, men det er joe bare for morro uansett!

                          Sindre: skulle fått kameraten til odd til å frese ut plater ja, hadde gjort seg bra! Ligget rett ut siden i går formiddag med omgangssyke og mye spy, så ikke vært helt på nett

                          Comment


                          • #43
                            jeg stiller med es200

                            så stiller du med skruer:P
                            mvh Sindre Carlsen

                            Comment


                            • #44
                              Jeg svarer alle her jeg, så får noen av dere ha meg unskyldt om jeg ikke utdyper på mail.
                              ES200 er ikke spesiellt egnet, egentlig ikke bra i det hele tatt.
                              Et av de bedre elementene (av bilstereobass) er Hertz HX250 og HX300 av "gamle" modellen og Peerless resolution 10 og 12 tommer.
                              Generelt kan man si at resonansfrekvensen bør være litt høyere enn normalt.
                              Litt muskelkraft i forhold til bevegelig masse er også bra.
                              Lars: jeg har noen design med både 10 og 12 tommere som i 100 liter+ simulerer meget bra.
                              Med utgangspunkt i referanse-følsomhet kan man greit får til 6-8dB økning i et bredt område og 4-6dB økning i forhold til en reflekskasse i samme størrelse.

                              Det er et nytt simuleringsverktøy under utvikling, av en nordmann som har enorm kunskap om horn, og jeg er så heldig å være prøvekanin.
                              Så jeg har simuleringsverktøy nå som verden enda ikke har sett.

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by golfnos
                                håhå!! har da hx250s på hylla, om du har lyst å simulere frem en tegning (tigge tigge) hehe
                                ja, liksom bare for å få prøvd ut programmet i praksis:P? heheh
                                mvh Sindre Carlsen

                                Comment

                                Working...
                                X