Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tapped horn i bil - spennende tråd fra Hififorum.nu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by epifant View Post
    Supert tips, takk skal du ha Elementer som passer bør gjerne ha høy Fs, Mms, BxL og lav Vas, er det ikke omtrent så? Noen parametre som passer bedre enn andre så lenge det skal stå i en bil, eller går det mer på tuningen av hornet?

    Kom gjerne med anbefalinger du tror kunne vært gode kandidater! Har litt lyst til å holde meg i den mindre enden av skalaen størrelsesmessig. Prisramme på +/- 5-600 kroner
    Jeg har ikke testet spesikikt med "billige" elementer, men det finnes sikkert mye som kan brukes.
    En kjapp titt i Hornresp tilsier at Hertz HX bassene fungerer bra, Peerless Resolution 10 fungerer meget bra.
    Du burde prøve deg fram litt, det er gøy skjønner du!

    Sett S1 til S2 så kort som mulig, S2 bestemmer kompresjonen og et godt utgangspunkt er 3:1.
    Sett S2 til S3 et sted mellom 2 og 3 meter konisk, men man kan finpusse frekvensgangen med å bruke eksponesiell også.
    Min erfaring er at disse hornene spiller dypere enn det ser ut på papiret, så til bilbruk er det ingen vits med voldsomme lengder.
    S3 til S4 er jo grei og gir seg selv egentlig, test forskjellige lengder men husk å justere størrelsesforholdet så du får samme koniske vinkel som foregående segment..
    Et siste lille tips er sjekk hva som skjer med frekvensgangen med en spole i serie med elementet, legg til spoleverdien i Le og Re.

    Fyrløs hvis det er noe du lurer på så skal jeg svare etter beste evne.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #17
      Jeg vurderte en gang å bygge an Autotuba, men kom aldri så langt. Det morsomme er jo trykket man kan få med små forsterkere. Ingenting er bedre enn å kunne få se trynet til den lokale råneren når du forteller ham at din 8" med 100 watt spiller ringer rundt hans 15" med 2000w blingbling forsterker

      Comment


      • #18
        Originally posted by Sonus View Post
        Jeg vurderte en gang å bygge an Autotuba, men kom aldri så langt. Det morsomme er jo trykket man kan få med små forsterkere. Ingenting er bedre enn å kunne få se trynet til den lokale råneren når du forteller ham at din 8" med 100 watt spiller ringer rundt hans 15" med 2000w blingbling forsterker
        Autotuba er vel i 8tommers versjon ca.100 liter innvendig volum og dermed overkommelig i størrelse.
        Det er en imponerende konstruksjon, men den spiller desverre ikke rundinger rundt en god 15tommer og 2 gode Kw.
        Men den spiller fletta av alt annet til prisen.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #19
          Litt offtopic, men jeg har en "Wicked One" Kasse stående å samle støv, om noen er interrisert...
          Wicked One Står 2 BILLIGE elementer i nå, men de kastes før noen overtar kassen...

          Den er stor, ca 90x90x35 cm (~280liter) Send meg en PM...
          Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

          Comment


          • #20
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Jeg er veldig enig i det du sier her, det eneste som rettferdiggjør bruk av horn i bil er morofaktoren.

            Man kan få fram noen imponerende resultater ned i 60-70 liters klassen, men det kan man med en 12 tommer og 4-500watt også.
            Dag Johansen
            nemlig, det var jo det jeg ville frem til Dag men selv har jeg hatt nok moro med 2x10" i lukket kasse og 2x25 watt og.... men for min egen del er SQ fremfor SPL som teller...

            eMTEA: hvor stor element kan man få i den kassa? hvor mye skal du ha for den? har en del elementer liggende som hadde vært moro å prøve her hjemme send meg PM
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #21
              You've got PM! Men hvor holder du til?
              Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

              Comment


              • #22
                Originally posted by Dag Johansen View Post

                For folk med stv/varebil og 200liter å avse derimot, da snakker vi ubehagelig høyt trykk med 100watt.

                Mvh
                Dag Johansen
                200 liter i en XM varebil synes jo knapt...
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Engen Audio View Post
                  200 liter i en XM varebil synes jo knapt...
                  Jeg sier bare en ting: kom å hent!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Engen Audio View Post
                    200 liter i en XM varebil synes jo knapt...
                    hehe lars, blir vel enklere å montere hjula fra arosan på kassa...blir vel en "kassarosa"...
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #25
                      pluss ti tegn

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Dag Johansen View Post
                        Jeg sier bare en ting: kom å hent!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Nja, vet ikke om jeg vil bytte ut de gode SWS 8".. har endelig flyttet kassen bak i bilen (noe som ikke er lett når den er 140 cm bred..) samt oppgradert forsterkeren så det er gøy å høre på. Man har du en hornløsning som får plass så er jeg villig til mye rart jeg
                        Mvh
                        Lars Engen

                        Comment


                        • #27
                          I bilstereo-allmenopplysningens tjeneste tenker jeg nå å lage en prøve på hvor smått det kan gjøres.
                          Foreløpige skisser viser rundt 50 liter netto.
                          Dette er et greit utgangspunkt da det er sammelignbart med en god 12 tommers reflekskasse.
                          Kommer tilbake med raport om elementvalg etc.
                          Epifant får være den første til å teste i bilen sin.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Engen Audio View Post
                            Nja, vet ikke om jeg vil bytte ut de gode SWS 8".. har endelig flyttet kassen bak i bilen (noe som ikke er lett når den er 140 cm bred..) samt oppgradert forsterkeren så det er gøy å høre på. Man har du en hornløsning som får plass så er jeg villig til mye rart jeg
                            Den kassa som har fungert best er ikke vanvittig stor, mener å huske rundt 43x60x80cm.
                            Den er litt sliten og flekkete, men vil du prøve er det bare å komme nedom.
                            Konstruert for HX300 btw.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #29
                              Hva kan en forvente av en slik kasse med 12" og et par hundre watt da?
                              Ser jo liksom hvor mye de får ut av de små 5.25" elementene osv, hvordan blir det da med store subber? Blir de like effektive?
                              1993 BMW 318is coupe

                              Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Dag Johansen View Post
                                I bilstereo-allmenopplysningens tjeneste tenker jeg nå å lage en prøve på hvor smått det kan gjøres.
                                Foreløpige skisser viser rundt 50 liter netto.
                                Dette er et greit utgangspunkt da det er sammelignbart med en god 12 tommers reflekskasse.
                                Kommer tilbake med raport om elementvalg etc.
                                Epifant får være den første til å teste i bilen sin.

                                Mvh
                                Dag Johansen


                                50 liter reflekskasse med 12-tommer? Har jo en JBL 1200 GTi liggende i skapet som sikkert er med på en match...

                                Comment

                                Working...
                                X