Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modifisere delefilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Pappa View Post
    Motsatt? Vil det si at det hjelper å legge til forsinkelse på den siden som er lengst borte? Hehe da lærte vi noe nytt i dag og

    I morra skal jeg teste litt grundig nå som jeg har snudd fasen på mellomtonene, men som jeg sa hører jeg tydelig nå at de spiller mer musikk enn støy, og jeg er nesten sikker på at det ikke er innbilning. Skal kjøre noen av "versting" låtene og se om jeg får like vondt i øra
    ja, enheten er ikke i sekunder, men avstand som i cm. Så det vil si at den forsinker motsatt side (antar jeg) av den du stiller på.
    Jeg har klødd meg i hodet et par ganger jeg å, men er slik det funker

    Du får holde oss oppdatert da, om forandringene
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #47
      Originally posted by sqwannabe View Post
      ja, enheten er ikke i sekunder, men avstand som i cm. Så det vil si at den forsinker motsatt side (antar jeg) av den du stiller på.
      Jeg har klødd meg i hodet et par ganger jeg å, men er slik det funker

      Du får holde oss oppdatert da, om forandringene
      Ok det er slik det fungerer ja Ja da skjønner jeg.

      Skal ta en slik måling til også tenker jeg, og kanskje prøve å snu fase på diskanten også. Synes det er rart at diskanten er så "dau" på en måte. Men det kan være pga den er så langt unna midbassen, og systemet er kanskje designet slik at diskant og mid skal stå rett ved siden av hverandre. I en annen bil jeg har stod mid og diskant temmelig nær hverandre, og der var diskanten hissig som fy.

      Får prøve og se hva som er best da, kanskje koble mid'n inn igjen og diskanten ut av fase, evt. begge ut av fase, eller kanskje la det stå slik det er. Kan jo hende det er bra slik det står





      Men ellers, hva tror dere om aktiv deling? Kjøre min Audison 2x65W på 6.5 midbassene og kjøre diskantene på Pioneeren (15 watt elns)? Blir kanskje dårligere resultat det.
      Last edited by Pappa; 24-03-2008, 03:24.

      Comment


      • #48
        kan aldri forstå at man kan få d til riktig med den plasseringen av elementer jeg da men............ er jo egentlig totalt feil å ha mellomtone og diskant sååå langt ifra hverandre
        beklager utalelsen
        Ronny Karlsen
        02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
        96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
        Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

        Comment


        • #49
          Originally posted by bmw520 View Post
          kan aldri forstå at man kan få d til riktig med den plasseringen av elementer jeg da men............ er jo egentlig totalt feil å ha mellomtone og diskant sååå langt ifra hverandre
          beklager utalelsen
          Tror nok mye av problemet ligger i plasseringen av mellomtone/diskant her.
          Blir liksom litt på siden å diskutere kvaliteten på komponentene i filteret, når elementene står som de gjør...

          Hvis du ser på mellomtonemonteringen, så får du jo nesten en hornvirkning av dørlomma, den vil jo også spille rett imot andre deler av interiøret. Tenk deg en "ropert" og sammenlign type lyd du beskriver, så er det vel ikke så langt unna..?
          Du har mye å hente på å finne en annen plassering av mellomtonene. Med så lav plassering vil du få så mange reflekterende/absorberende flater før lyden når ørene dine, at du har null kontroll med frekvensgangen.
          En grei tommelfingerregel er å få elementene så langt opp og frem som mulig, og med så få objekter som mulig i veien mellom element og øret.

          Dette er en Audi 100/A6? Den har vel ikke mulighet for plassering av 4" i dashbordet, så hvis du ikke vil bygge om litt, så er det en mulighet å kutte ut mellomtonen og kjøre settet som 2-veis. Dette kan du jo enkelt teste ved å kjøre 6" i fulltone og ha diskanten på delefilteret. Tror faktisk det ville spille langt bedre enn det du kan få til med mellomtonen der den står nå.

          Lykke til!
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #50
            Originally posted by Joakim View Post
            Tror nok mye av problemet ligger i plasseringen av mellomtone/diskant her.
            Blir liksom litt på siden å diskutere kvaliteten på komponentene i filteret, når elementene står som de gjør...

            Hvis du ser på mellomtonemonteringen, så får du jo nesten en hornvirkning av dørlomma, den vil jo også spille rett imot andre deler av interiøret. Tenk deg en "ropert" og sammenlign type lyd du beskriver, så er det vel ikke så langt unna..?
            Du har mye å hente på å finne en annen plassering av mellomtonene. Med så lav plassering vil du få så mange reflekterende/absorberende flater før lyden når ørene dine, at du har null kontroll med frekvensgangen.
            En grei tommelfingerregel er å få elementene så langt opp og frem som mulig, og med så få objekter som mulig i veien mellom element og øret.

            Dette er en Audi 100/A6? Den har vel ikke mulighet for plassering av 4" i dashbordet, så hvis du ikke vil bygge om litt, så er det en mulighet å kutte ut mellomtonen og kjøre settet som 2-veis. Dette kan du jo enkelt teste ved å kjøre 6" i fulltone og ha diskanten på delefilteret. Tror faktisk det ville spille langt bedre enn det du kan få til med mellomtonen der den står nå.

            Lykke til!
            Hei! Ja jeg vet at plasseringen er langtifra optimal, men det er nesten eneste plassen det går. Lurte også på dette med effekten av dørlomma foran mellomtonen.

            Har også vurdert å prøve å støpe MDF-ringer på a-stolpene til diskant og mellomtone, men vet ikke helt hvordan det blir med et såpass stort og tungt mellomtone-element. Jeg har vel egentlig også mulighet til å skjære hull i dashen på førersiden, men på passasjersiden er det litt verre

            Jeg lurte også på dette med å kjøre kun 2-veis. For å få til dette kan jeg som sagt enten kjøre aktiv deling og drive diskanten via spilleren, eller så kan jeg koble på en forsterker til for å drive diskanten, men tror kanskje det blir litt "overkill".

            Evt går det an å kjøpe et helt annent 2-veis høyttalersett. Kanskje det beste.

            Comment


            • #51
              Originally posted by bmw520 View Post
              kan aldri forstå at man kan få d til riktig med den plasseringen av elementer jeg da men............ er jo egentlig totalt feil å ha mellomtone og diskant sååå langt ifra hverandre
              beklager utalelsen
              Nei du har jo et poeng Det er jo lov å være kritisk, det er jo slikt man lærer av Bør kanskje gjøre noe med hele installasjonen ha. Gå over til 2-veis kanskje.

              Comment


              • #52
                Hei! Da skal jeg mase enda litt. Har hørt litt på anlegget i dag og kalibrert gain m.v. for å sikre at alt utenom høyttalerplasseringen () er optimal.

                "Nåler-i-øra" følelsen er kanskje ikke så fremtredende som den en gang var, men det er ikke blitt så mye bedre akkurat. Dette skyldes altså den "piggete" frekvensresponsen. Merker dette spesielt godt på gitarsoloer. Her er det høyt volum på gitaren og mye øvre mellomtone.
                Her føles det slik at selv om det låter greit på de fleste toner, er det enkelte toner som er mye mer fremtredende enn andre og disse "hakker" deg i øra. Ikke bra.

                I tillegg er diskanten fortsatt litt mindre hissig enn den bør være. Jeg antar at dette er pga diskanten går imellom to griller. Først den grillen innebygd på diskanten ("spesialdesignet for å gi bedre off-axis respons" visstnok), deretter grillen som står originalt i døra.

                Så jeg tenkte kanskje jeg skulle gjøre om litt på plasseringen. Jeg har rota i søpla, og der fant jeg jaggu bitene jeg kutta ut av døra for å få inn 4-tommerne Så jeg kan plugge igjen høla uten at noen ser at det har vært hull der. Det var jo bra

                Dere er sikkert lei av dette bildet, men slik ser det altså ut nå:



                Det jeg har tenkt å gjøre er å flytte mellomtonen opp der hvor diskanten sitter nå (liten grill ca. 30cm over mellombassen), HVIS jeg klarer å lage plass (det klarer jeg nok). Har ikke tenkt å skjære noe hull (clean look nå), så den vil spille bak grillen som diskanten har pleid å gjøre. I tillegg har jeg tenkt å montere diskantene på speilhusene i de medfølgende monterings"boksene" for utenpåliggende, vinklet montering. Har prøvd, og det ser ikke sååå dumt ut. Ganske bra. Bilen er uansett ihjelbulket på utsiden og denne skal jeg kjøre til den knekker i biter, så function over form.

                Litt (ikke så mye faktisk) av mellomtonen vil forsvinne bak døra, og ikke spille igjennom grillen. Dette vil kanskje ha noen negative konsekvenser for lyden, men vil høre hva dere mener. I tillegg vil grillen kanskje dempe mellomtonen litt, denne er ganske tett.

                Ved å flytte diskanten og mellomtonen såpass mye opp vil kanskje lydbildet bli litt høyere, og gjennomgående bedre. Sånn som det står nå er det ikke bra, lydbildet detter nesten ned i golvet. Nå låter alt veldig "høyttaler", i det store og det hele finnes det egentlig ikke noe lydbilde, kun lyd.

                Og i tillegg vil da elementene stå mye nærmere hverandre, og tilnærmet på linje. Da vil det kanskje bli bedre balanse i lyden, mindre faseproblematikk og jevnere frekvensrespons. Det er jo egentlig disse tre tingene som er hovedproblemet mitt.



                Hva tror dere om dette sammenlignet med slik det er nå? I tillegg kjøper jeg litt bytylmatter og demper litt inni døra, der er det ganske sparsomt dempet. Bedre enn mye annent, men ikke bra. Noe skrangling har jeg ikke opplevd da, det er jo et pluss.

                Comment


                • #53
                  Oki! Fikk tatt bort denne grillen over diskanten, og da kom jaggu diskantresponsen! Noe helt annent å høre på, moro lyd nå

                  Hehe, disse grillene var ikke ganske tette.. de var helt tette. Et slags papirbelegg bakpå dem.

                  Bedre nå iallefall!



                  Edit: Ja, de var tette som stål. Umulig å puste imellom. Jeg antar nå at den piggete frekvensresponsen kom av forvrengning i diskanten som oppstod ved å kjøre delefilter på +3dB på diskanten og 12khz +6dB på EQ. Man drar jo i tillegg på mye for å få litt diskant ut av oppsettet, men den kom jo aldri.

                  Har iallefall mye bedre lyd nå. Tendensene til øreskjær er borte og lyden i anlegget overall er mye bedre, alle instrumenter har fått en helt annen "snert", spesielt trommer. Syns merkelig nok bassresponsen har blitt bedre også, den har på en måte kommet fremover i kupéen. Dette er nok pga man nå hører attacket på stortromma og bassstrengene i diskanten samtidig som subben tar seg av drønnet.


                  Jeg må nok uansett flytte på diskanten da lyden fra diskanten på førersiden treffer armen min når jeg har den på rattet, dette er litt irriterende. I tillegg virker det som om diskanten på passasjersiden spiller høyere, dette er nok fordi den peker mer on-axis sammenlignet med den på andre siden. Denne diskanten er heller ikke like mye innspilt som den andre, den har kun blitt spilt i max 5 timer. Den andre er nok spilt i 30 timer elns. Ikke store forskjellen, men den høres litt hardere ut.
                  Last edited by Pappa; 24-03-2008, 21:59.

                  Comment


                  • #54
                    Bruttern har A6 med diskantene i speilhusene og mellomtonene i dashbordet.. (4")

                    Originally posted by sqwannabe View Post
                    ja, enheten er ikke i sekunder, men avstand som i cm. Så det vil si at den forsinker motsatt side (antar jeg) av den du stiller på.
                    Jeg har klødd meg i hodet et par ganger jeg å, men er slik det funker

                    Du får holde oss oppdatert da, om forandringene
                    På RUX sammen med PXA står det "ms", står ikke det for millisekunder?
                    Last edited by Øyvind; 25-03-2008, 01:02.
                    Øyvind Kalbækken

                    Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Øyvind View Post
                      På RUX sammen med PXA står det "ms", står ikke det for millisekunder?
                      gjør det sikkert, men nå snakker vi om pioneer....
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Øyvind View Post
                        Bruttern har A6 med diskantene i speilhusene og mellomtonene i dashbordet.. (4")



                        Hei. Er dette en C4, dvs. 1995-1997 modell? Har du et bilde? (Evt har mulighet til å ta et).

                        Høres bra ut Jeg vet jeg _kan_ få plass til 4" i dashen men jeg veit ikke hva som er bak der. Er ikke noe problem å komme til såvidt jeg vet da.

                        Comment


                        • #57
                          Er 95' ja.. Skal se om jeg får tatt bilde..
                          Øyvind Kalbækken

                          Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Øyvind View Post
                            Er 95' ja.. Skal se om jeg får tatt bilde..
                            Høres jo lovende ut Da er det kanskje plass bak dashen der da


                            Men har han vinklet elementene på noen måte? Eller bare "rett frem"

                            Comment


                            • #59
                              Diskantene er vinklet ja, men om de er vinklet mot førerplassen eller mot midten av bilen er jeg ikke sikker på...

                              Mellomtonene spiller bare "rett i frontruta".

                              Kan si det låter kurant

                              *Skaffe Bilde*
                              Last edited by Øyvind; 09-05-2008, 01:06.
                              Øyvind Kalbækken

                              Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                              Comment


                              • #60
                                Har han laget vinklede MDF-ringer da? Det kan jo igrunn jeg og gjøre det.

                                Comment

                                Working...
                                X