Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modifisere delefilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modifisere delefilter?

    Hei
    Har montert opp et nytt 3-veis komp sett i bilen min men har problemer med at mellomtonen blir altfor kvass.. skjærer i øra rett og slett. For at det skal bli en noenlunde naturlig respons på det hele må jeg justere 2khz ned til ca. -5dB og 5khz ned til -6dB, dette er jo ganske mye.. Resten av EQ'n er flat bortsett fra diskanten (12.5khz) som står helt opp i taket, i tilegg er delefilteret satt på +3dB på diskanten (blir litt sånn i denne bilen med denne monteringen, er metallgitter b.l.a. foran diskanten).

    Lurte på om det er noen som har noen erfaring med å modifisere delefilteret slik at jeg f.eks. kan dempe mellomtonen med 6dB.. sette en resistor på samme måte som man gjør på diskanten for å dempe hhv. 3 og 6db? Men hvordan gjøres dette i praksis?

    Skal prøve google litt og men blir vanskelig.. andre synspunkter er også velkommen. Settet er forresten et Fusion Powerplant, http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=773

    Angrer mye på at jeg ikke kjøpte 2-veis varianten nå


    Edit: Trådtittel
    Last edited by Pappa; 22-03-2008, 22:39.

  • #2
    Er de innspilt da?
    1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

    Comment


    • #3
      hvordan er det montert i forhold til ørene da?
      Mvh
      Tufte's hotline

      Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

      Comment


      • #4
        Tja jeg har ikke spilt på de så veldig lenge nei. Men allikevel merker man jo at mellomtonen er usannsynlig kvass. Kan jo kjøre en uke eller to, se om det hjelper.

        Jeg får ny spiller nå også, da får jeg kanskje til en løsning. Denne har jo 16 bånds eq osv. med mikrofonkalibrering osv.

        Skulle det fortsatt bli for ille har jeg muligheten til å dele aktivt, men da blir det slik at jeg kjører diskantene på spilleren og midbassene via forsterker. Har og en annen forsterker jeg kan bruke på diskantene men det blir kanskje litt "overkill". Da forsvinner delefilterne og mellomtonene i dette settet. Litt synd kanskje men.

        Comment


        • #5
          Du har ikke mulighet til å få tatt en RTA måling? Synes det høres mer ut som om problemet ditt ligger i diskanten, fremfor mellomtone. Hvordan blir det uten nivå gain på diskanten da?

          Vet du hvordan Fusion har satt delefrekvensene på filteret?

          Men dersom du skal fysisk legge inn et dempeledd på delefilteret, så er en L-Pad det greieste dersom filteret er et paralell-filter (noe det mest sannsynlig er).
          L-pad består av 2 motstander, en i serie og en i paralell med høyttaleren. Det blir nok litt prøving og feiling for å finne rette verdier, men det er ikke umulig å regne ut ca verdier på motstandene.

          Uansett så blir det litt styrete dersom du ikke har tilgang på en RTA, og kan få se hvilke forandringer som skjer.

          Hva slags spiller har du?
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tufte View Post
            hvordan er det montert i forhold til ørene da?
            Har gjemt dem bort pga jeg hadde dem i en annen bil og der var de überkvasse. Litt bedre i denne bilen, men fortsatt ikke bra.



            Som du ser er de tilogmed halvveis tildekt..

            Diskanten er bak gitteret øverst til høyre der
            Last edited by Pappa; 22-03-2008, 22:55.

            Comment


            • #7
              hmmm. ikke enkelt å si det der gitt uten å ha lyttet til det... og med den monteringen så skal da ikke mellomtonen være overdøvende, så fremt ikke det er koblet feil da mellom noen elementer her...
              Mvh
              Tufte's hotline

              Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

              Comment


              • #8
                Originally posted by sqwannabe View Post
                Du har ikke mulighet til å få tatt en RTA måling? Synes det høres mer ut som om problemet ditt ligger i diskanten, fremfor mellomtone. Hvordan blir det uten nivå gain på diskanten da?

                Vet du hvordan Fusion har satt delefrekvensene på filteret?

                Men dersom du skal fysisk legge inn et dempeledd på delefilteret, så er en L-Pad det greieste dersom filteret er et paralell-filter (noe det mest sannsynlig er).
                L-pad består av 2 motstander, en i serie og en i paralell med høyttaleren. Det blir nok litt prøving og feiling for å finne rette verdier, men det er ikke umulig å regne ut ca verdier på motstandene.

                Uansett så blir det litt styrete dersom du ikke har tilgang på en RTA, og kan få se hvilke forandringer som skjer.

                Hva slags spiller har du?
                Hei! Jeg vet ikke helt hva en RTA måling er for noe, men jeg har opptil flere mikrofoner og preamper i referanseklasse som kan brukes dersom det går an å laste ned et program eller en VST plugin som gjør at jeg kan ta slike målinger.. Eller trenger man noe spesielt utstyr?

                I den andre bilen jeg hadde disse i var diskanten litt voldsom også så der stilte jeg de på -3dB, men mellomtonen var like kvass. Med -3dB nivåstilling på diskantene i denne bilen er de ikke hørbare, må opp på +3dB, og også stille opp EQ'en helt i toppen for å få litt liv i perkusjonsinstrumenter og cymbaler. Å stille ned diskanten hjelper ikke på kvassheten.

                Har en slik spiller den dag i dag:
                http://www.pioneer.no/no/products/ar...0IB/index.html
                Skal inn med en slik snart:
                http://www.pioneer.no/no/products/ar...0BT/index.html

                Vet ikke åssen delefrekvenser det er, men mener jeg har sett skjema av delefilteret. Verdien på alle komponentene står uansett tydelig skrevet på dem, så er ikke vanskelig med litt "reverse engineering".
                Last edited by Pappa; 22-03-2008, 23:20.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tufte View Post
                  hmmm. ikke enkelt å si det der gitt uten å ha lyttet til det... og med den monteringen så skal da ikke mellomtonen være overdøvende, så fremt ikke det er koblet feil da mellom noen elementer her...
                  Heller tvilsomt at det er koblet feil.. Men det kan hende det er litt tynne kabler, brukte de som fulgte med i pakka.. Tror de til mellomtone er 0.75mm2 eller noe sånt, utrulig tynne iallefall.. midbassen er vel 1.5mm2. Tilførsel til delefilteret er 4mm2. Kan jo prøve å koble midbass og mellomtone med 2.5mm2 og se om det gjør noen forskjell.

                  Har lite erfaring med for tynn høyttalerkabel så veit ikke om det kan være noen reell årsak, har en tendens til å gå totalt overkill med dimensjon på disse.

                  Comment


                  • #10
                    Har du en pre-amp du kan koble til pc'n? og en lineær mikrofon? I tilfelle, så er det ikke no pes å skaffe programvare
                    Det hadde vært til stor hjelp å få se en RTA måling. Det er en måling av frekvensgangen fra 20hz-20Khz.

                    Men før du foretar deg noe som helst, så prøv å vri om fasen på de forskjellige elementene. Du kan jo være heldig å få noe godt ut av det.

                    Har du mulighet til å ta et bilde inni delefilteret? Om ikke annet kunne du prøvd å bytte ut kondensatorene med gamle papir i olje kondensatorer, de gir ofte en bløtere lyd enn nyere (billige) polypropylen eller polyester kondensatorer.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sqwannabe View Post
                      Har du en pre-amp du kan koble til pc'n? og en lineær mikrofon? I tilfelle, så er det ikke no pes å skaffe programvare
                      Det hadde vært til stor hjelp å få se en RTA måling. Det er en måling av frekvensgangen fra 20hz-20Khz.

                      Men før du foretar deg noe som helst, så prøv å vri om fasen på de forskjellige elementene. Du kan jo være heldig å få noe godt ut av det.

                      Har du mulighet til å ta et bilde inni delefilteret? Om ikke annet kunne du prøvd å bytte ut kondensatorene med gamle papir i olje kondensatorer, de gir ofte en bløtere lyd enn nyere (billige) polypropylen eller polyester kondensatorer.
                      Hm. Kan jeg rett og slett spille litt white noise da, ta opp dette og så kjøre en frekvensspektrumanalyse? Jeg har noen mikrofoner som går for å være ganske lineære ja, og en preamp har jeg også på lur. Kan ta bilde inni delefilteret ja, hvis ikke jeg finner skjemaet da. Går jo an å prøve å bytte om fase også, men det er jo mye styr

                      Syns forresten ikke polypropylenkondensatorer er så gale, ihvertfall ikke hvis det er noenlunde fornuftig fabrikant Orange drops liker jeg godt. I disse sitter det noen som ligner på Mallory 150's.. litt rare, er nok falske kina-kondensatorer.
                      Last edited by Pappa; 22-03-2008, 23:40.

                      Comment


                      • #12
                        Jada, både pink og white noise funker. Selv liker jeg riktignok bedre sinus-sweeps fra 20-20. Frekvensspektrumanalyse er det samme som RTA ja
                        Så da ville jeg målt litt, lettere å finne ut da.

                        Ja, delene i filteret er nok av rimelig sort. Men det er ikke sikkert du tjener noe serlig på å bytte disse uansett.
                        Det er jo mye rart man kan prøve, men spørs jo hvor mye tid og penger du gidder å legge i det.

                        Men ved fasebytte kan mye skje, så det ville jeg testet
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sqwannabe View Post
                          Jada, både pink og white noise funker. Selv liker jeg riktignok bedre sinus-sweeps fra 20-20. Frekvensspektrumanalyse er det samme som RTA ja
                          Så da ville jeg målt litt, lettere å finne ut da.

                          Ja, delene i filteret er nok av rimelig sort. Men det er ikke sikkert du tjener noe serlig på å bytte disse uansett.
                          Det er jo mye rart man kan prøve, men spørs jo hvor mye tid og penger du gidder å legge i det.

                          Men ved fasebytte kan mye skje, så det ville jeg testet
                          Hm men hvis det har noe med fase å gjøre, syns jeg det er rart det skjærer i begge ørene? At det er feil på begge sider liksom..


                          Jeg skal forresten sende en mail til Fusion og høre hva de mener kan være galt.. skader ikke det heller bestandig.






                          ...kan det ha noe å gjøre med at mellomtonen må jobbe "mot" midbassen? De er jo i samme kammer, og der trykker det ganske bra. Kanskje det hadde vært en idé med eget kammer til mellomtonen?
                          Last edited by Pappa; 23-03-2008, 00:05.

                          Comment


                          • #14
                            Selv om alle elementer er koblet "riktig" på delefilteret, betyr ikke det at alt nødvendigvis er like riktig slik du har montert det.

                            Det at mellomtone og midbass er i samme "kasse" er vel heller ingen fordel nei.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by sqwannabe View Post
                              Selv om alle elementer er koblet "riktig" på delefilteret, betyr ikke det at alt nødvendigvis er like riktig slik du har montert det.

                              Det at mellomtone og midbass er i samme "kasse" er vel heller ingen fordel nei.

                              Hehe nei der har du nok et poeng ang. fase Men jeg kan jo stikke ut nå og ta en sånn analyse du snakket om? Så kan jeg jo poste bilde her

                              Hvor skal jeg plassere mikrofonen? I førersetet ved ørehøyde?


                              Jeg innbiller meg kanskje at ved å være i samme kasse som mellombassen vil mellomtonen slite litt på lavere frekvenser, noe som gjør at den kan oppfattes som slitsom? Altså at noen frekvenser fasekanselleres, slik at kun de "skjærende" frekvensene rundt 3-7khz blir igjen?

                              Comment

                              Working...
                              X