Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modifisere delefilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ja, nå er formen som den skal
    Ja, få av alt det comp og bmx greiene. gjør bare krøll... Se å kom deg ut å mål nå!
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #32
      Tja. Hadde ikke comp og BMX på allikevel nei Menmen, skrudde opp volumet til normalt lyttevolum nå, og heller litt ned med gain på utstyret.

      Bruker og en litt annen oppløsning på frekvensanalysen, dette er 512 samples



      Opp til 5-6k ser det iallefall brukbart ut, men så kommer jo den dip'n, og etter der er det jo berg-og-dal bane til de grader. Kan kanskje tenke meg at delefrekvensen mellom mid og diskant ligger i denne dip'n? Ikke uvanlig for et billig delefilter å ha en slik dip er det vel.


      Edit, se også denne tråden jeg fant på google:
      http://66.102.9.104/search?q=cache:E...ient=firefox-a

      Her diskuteres "peaky" frekvensrespons som resultat av dørmontering med høy Q i midbass og mellomtoneelementer. Q på min midbass er ca 0.65, Q på mellomtone ca. 0.77.




      Skal prøve å snu fasen på mellomtonen..
      Last edited by Pappa; 23-03-2008, 17:04.

      Comment


      • #33
        Har snudd fasen på mellomtonen og det skjedde ihvertfall merkbare ting med lyden. La øret bortpå mellomtonen før montering, og det låt litt "støyete" og veldig udefinert. Etter å ha snudd fasen hører man vokal/gitar o.l. tydeligere fra høyttaleren og ikke så mye "støy", så det kan jo ha skjedd noe positivt. Kan bare være innbilning og da

        Har ikke tatt noen måling da jeg er opptatt med å rive ut bakseter og ordne hull og feste til subwooferen, men det kommer nok i dag.

        Comment


        • #34
          men det er like hylete etter du snudde fasen?
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #35
            Har ikke spilt så grusomt høyt enda, men tror det er bedre ja.

            Må få ordnet fasen på subben også, den er ikke helt god.
            Subben står baki bagasjen rett bak baksete. Den spiller inn i hullet til skiluka (skiluka har jeg fjernet da, så nå er det bare et høl der). Låter egentlig best ved å snu fasen, men i utgangspunktet tror jeg den skulle vært faseforskjøvet nærmere 120 grader i forhold til frontsettet, ikke 180. Men det klarer kanskje nye spilleren med auto tidskorrigering å rette på..

            Comment


            • #36
              Ja, får håpe det ble bedre.
              Nye spilleren har tidskomp ja, men den auto-instillings greia med mikrofon og slik..... skeptisk... Ørene er bedre instrumenter
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #37
                Originally posted by sqwannabe View Post
                Ja, får håpe det ble bedre.
                Nye spilleren har tidskomp ja, men den auto-instillings greia med mikrofon og slik..... skeptisk... Ørene er bedre instrumenter
                Hehe de fleste foretrekker jo visse justeringer i forhold til auto-kalibrering ja, men det er veldig greit som et utgangspunkt. Har bare gode erfaringer med romkorreksjon (Audyssey MultiEQ er kanskje noe mer avansert, men ligner jo) i hjemmekino og stereo-sammenheng, men må jo justere noe manuelt når auto-prosessen er ferdig. Men å få alt til å spille i fase klarer den kjempegodt


                Er deilig med optimalt kalibrert utstyr Når subben bare forsvinner inn og tykner opp inni lydbildet istedenfor å mase og slå for seg selv fordi den ikke holder helt følge med frontene. Merker ikke mye til subben i bilen heller, men hører jo til tider at den kommer bakifra ja.. Trinnløs fasejustering tror jeg gjør mye i en bil, det burde ihvertfall alle monoblokker ha

                Comment


                • #38
                  Originally posted by sqwannabe View Post
                  Ja, får håpe det ble bedre.
                  Nye spilleren har tidskomp ja, men den auto-instillings greia med mikrofon og slik..... skeptisk... Ørene er bedre instrumenter
                  Jeg har slik mikrofon på min Blaupunkt spiller.. ble bedre enn det jeg klarte å stille det inn i hvertfall.. fungerer bra til amatørbruk =)
                  1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

                  Comment


                  • #39
                    Jau.. på p88rs'n jeg hadde, så synes jeg den gjorde en okei jobb på eq'n, men tidskompen var ganske på villspor for å si det mildt.....
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by sqwannabe View Post
                      Jau.. på p88rs'n jeg hadde, så synes jeg den gjorde en okei jobb på eq'n, men tidskompen var ganske på villspor for å si det mildt.....
                      Jasså? Hva endte du opp med på tidskompen da? Har du link til noe godt dokument som forklarer dette med tidskorrigering? Manual finnes ikke på pioneer.no, og USA-versjonen er temmelig annerledes.

                      Comment


                      • #41
                        Tidskomp er en ting du hører deg til, ikke prøv å les det ut av en manual.
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Pappa View Post
                          Jasså? Hva endte du opp med på tidskompen da? Har du link til noe godt dokument som forklarer dette med tidskorrigering? Manual finnes ikke på pioneer.no, og USA-versjonen er temmelig annerledes.
                          Jeg husker ikke hva auto greia fiksa, men den satt opp et ganske rotete lybilde. Begynn med sida nærmest lytteposisjon på 0 på tidskompen, så tar du høyre sida til lydbildet er sentrert midt på dæsjen. Så tar du bassen til slutt. Slik synes jeg det er greiest ihvertfall.

                          Benevningen går vel i centimeter tror jeg. Og skal vel i teorien stilles inn etter hvor mange cm fra lytteposisjon høyttalerne står.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by neptyr View Post
                            Tidskomp er en ting du hører deg til, ikke prøv å les det ut av en manual.
                            Joda, men greit å ha *noe* å gå etter

                            Originally posted by sqwannabe View Post
                            Jeg husker ikke hva auto greia fiksa, men den satt opp et ganske rotete lybilde. Begynn med sida nærmest lytteposisjon på 0 på tidskompen, så tar du høyre sida til lydbildet er sentrert midt på dæsjen. Så tar du bassen til slutt. Slik synes jeg det er greiest ihvertfall.

                            Benevningen går vel i centimeter tror jeg. Og skal vel i teorien stilles inn etter hvor mange cm fra lytteposisjon høyttalerne står.
                            Ok. Men vil det ikke være en fordel med litt forsinkelse på førersiden? Det blir jo nærmest, vil det ikke da være bedre å forsinke her slik at lyden her treffer deg likt med lyden fra passasjersiden?

                            Comment


                            • #44
                              Det funker motsatt av slik du tenker nå, så nei
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by sqwannabe View Post
                                Det funker motsatt av slik du tenker nå, så nei
                                Motsatt? Vil det si at det hjelper å legge til forsinkelse på den siden som er lengst borte? Hehe da lærte vi noe nytt i dag og

                                I morra skal jeg teste litt grundig nå som jeg har snudd fasen på mellomtonene, men som jeg sa hører jeg tydelig nå at de spiller mer musikk enn støy, og jeg er nesten sikker på at det ikke er innbilning. Skal kjøre noen av "versting" låtene og se om jeg får like vondt i øra

                                Comment

                                Working...
                                X