Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva skjer når en klasse A/B forsterker blir overopphetet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Så du forresten denne? postene gikk litt fort og tråden skifta side :P

    Originally posted by trustno1 View Post
    Hva med å koble en midbass og en diskant på hver av forsterkerne, så blir effekten mer fordelt?
    Så lenge forsterkene er identiske så skal vel det lydmessig ikke være noe problem.

    Comment


    • #17
      Nei jeg så ikke den... Har tenkt på det, og det kunne gått hvis det hadde vært gain seperat for begge kanalene.
      Men det er det ikke, der er en felles på hver. Dette blir et problem fordi effektfordelinga/følsomheten er såpass forskjellig.
      Sånn jeg har det nå er diskant-amp'en på minimum gain og -7db på spilleren (det meste er -12), og midwoofer amp'en
      står en del høyere på forsterkeren og 0db (altså ikke noe dempa) på spilleren. Da spiller det bra sammen, men
      skulle jeg hatt en forsterker til hver side så hadde jeg ikke fått dempa diskanten nok for å få rett nivå...
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #18
        Ah, skjønner. Da blir det litt værre ja.

        Comment


        • #19
          Originally posted by trustno1 View Post
          Personlig tror jeg det vil ventilere bedre om begge vifter blåser inn, med mindre det er helt hermetisk tett.
          Da skaper du ett overtrykk inne i kammeret der, og du får luftstrøm igjennom hele rommet, isteden bare fra den ene viften til den andre.
          En god airflow er MYE bedre.

          TTT, du kan kjøpe 2x 140mm vifter som bråker (høy rpm). eller 4x80mm med lavere rpm. Så får du ikke så mye bråk.

          Eller så kan du få tak i 2 kjøleribber og få montert på hver side av forsterkerne, med vifter på. Det vil gi god kjøling.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #20
            Ja, uten tvil Genexxa, god airflow er det den beste måten.
            For og gi et eksempel: Du har en sylinderforma rør på 1 meter. I bånn er det en varmekilde. Varmen går oppover.
            På toppen av røret står det to vifter og blåser nedover. Hva skjer? Den varme lufta blir bare presset nedover i røret til varmekilden. A.k.a meget dårlig kjøleeffekt.
            Har du derimot en vifte som suger ut den varmen luften så du blir kvitt denne og har en annen vifte som blåser ny og kaldere luft inn vil du få en langt bedre kjøleeffekt.
            Varm luft vil alltid stige oppover (Med mindre den blir påvirket av vind, såklart)
            Skjønner dog at dette ikke er fullt like relevant i et bagasjerom på en bil da den ikke er tett og det er mye større rom, men dog. En som blåser luft inn og en ut bør du kjøre med, evnt. 2 inn og 2 ut.
            Last edited by Oekern; 28-05-2010, 22:30.
            VW Corrado - Prosjekt bil
            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
            I´m BANKRUPT - A G60 owner

            Comment


            • #21
              Men det er forholdsvis tett nedi der da. Det er jo dempa godt rundt hele,
              "bunnplata" dekker hele bunnen - topp plata over dekker også hele rommet...



              ^ Det er også blitt lagt dempematter under forsterker-plata (20mm solid spon).
              Men ja, jeg tror jeg har planen klar for meg nå. Men hva med kabler til viftene?
              Har jeg det jeg trenger baki der? Har 2 ledige plasser på strømfordelingsblokk,
              ledig plass for "remote", også har jeg mulighet for å jorde. Trenger jeg mer?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #22
                Er bare å fyre på en 12v vifte på 12v vel? litt overspenning skal ikke ha så veldig mye å si. Menne det som er viktig er å ha god luftgjennomstrømning. Mener å huske at det var en som skrev at en vifte burde blåse inn og en ut. Dette er en god ide

                En ting som slår meg derimot er hvordan du skal få til det? Du har jo et teppe som dekker hele plata?
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by tmolberg View Post
                  Er bare å fyre på en 12v vifte på 12v vel? litt overspenning skal ikke ha så veldig mye å si. Menne det som er viktig er å ha god luftgjennomstrømning. Mener å huske at det var en som skrev at en vifte burde blåse inn og en ut. Dette er en god ide

                  En ting som slår meg derimot er hvordan du skal få til det? Du har jo et teppe som dekker hele plata?
                  Det ordner seg! Skal skjære litt og ordne, skal handle inn diverse greier nå snart. Følg med i prosjekttråden min så skal du se.
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #24
                    Hehe. Anbefaler SilenX viftene fra vendur.no. Jeg fikk sponsa disse til pc kabinettet jeg lagte for noen år siden. Mener å huske at di gikk på rundt 19dB eller no. Eneste jeg lurer litt på er om du må sette opp et relee til viftene slik at di ikke blåser hele tiden.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #25
                      Det TTT skulle orna seg er en termostatstyrt vfte.
                      Når forsterkern/erne er over driftstemperatur 35-40 grader f.eks så slår de på viftene.


                      Men åssen du skal ordne det er vel en annen sak.
                      Får jo tempfølere til luftkjølte totaktere å slikt som de monterer i toppen.
                      Så skulle vel ikke være en umulighet å montere en slik en i varmekilden inni forsterkern?

                      Har slitt litt med samme problemet med mine H/K, især når de var skjult ganske likt som hos deg TT.
                      Så blir garantert 4 vifter her med termostat styring
                      ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                      Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                      Comment


                      • #26
                        Hvis jeg var han ville jeg hatt vifter som gikk hele tiden når forsterkerne er i drift grunnet at jeg regner med at varmen forsterkerne lager kommer til å være større enn det han klarer å kjøle. Nå har jeg derimot ikke sett hvordan det ser ut i bilen hans så jeg vet ikke.
                        Tor Martin Ølberg
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by tmolberg View Post
                          Hehe. Anbefaler SilenX viftene fra vendur.no. Jeg fikk sponsa disse til pc kabinettet jeg lagte for noen år siden. Mener å huske at di gikk på rundt 19dB eller no. Eneste jeg lurer litt på er om du må sette opp et relee til viftene slik at di ikke blåser hele tiden.
                          Rele sier du? Er det ikke nok med remote fra spiller så de slår seg på sammen med forsterkerne da?

                          Originally posted by R-SportRF View Post
                          Det TTT skulle orna seg er en termostatstyrt vfte.
                          Når forsterkern/erne er over driftstemperatur 35-40 grader f.eks så slår de på viftene.


                          Men åssen du skal ordne det er vel en annen sak.
                          Får jo tempfølere til luftkjølte totaktere å slikt som de monterer i toppen.
                          Så skulle vel ikke være en umulighet å montere en slik en i varmekilden inni forsterkern?

                          Har slitt litt med samme problemet med mine H/K, især når de var skjult ganske likt som hos deg TT.
                          Så blir garantert 4 vifter her med termostat styring
                          Som nevnt før så har Genesis'ene egne FAN-utganger,
                          disse skal kunne styre viftene slik at de øker styrken
                          når forsterkerne begynner å bli varme. Så det så
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #28
                            Er noe i det du sier der, kan si meg enig der
                            Men i min bil blir det såpass med åpning å såpass med tetthet av forsterkerne att jeg vet ikke .
                            Må prøve begge deler også
                            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                            Comment


                            • #29
                              "Som nevnt før så har Genesis'ene egne FAN-utganger,
                              disse skal kunne styre viftene slik at de øker styrken
                              når forsterkerne begynner å bli varme. Så det så "

                              Da ville jeg kobla viftene direkte på Genesis sine fan utganger. Eventuelt hvis du vil gjør det litt jalla så kobler du et relee til REMen så gjør at releet slår inn når spilleren går på som igjen gjør at viftene går. Er slik jeg har kobla lysene i golfen, funker fjell det.
                              Tor Martin Ølberg
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by tmolberg View Post
                                "Som nevnt før så har Genesis'ene egne FAN-utganger,
                                disse skal kunne styre viftene slik at de øker styrken
                                når forsterkerne begynner å bli varme. Så det så "

                                Da ville jeg kobla viftene direkte på Genesis sine fan utganger. Eventuelt hvis du vil gjør det litt jalla så kobler du et relee til REMen så gjør at releet slår inn når spilleren går på som igjen gjør at viftene går. Er slik jeg har kobla lysene i golfen, funker fjell det.
                                Men må jeg ikke ha begge deler? Remote fra fordelingsblokk for at de skal slå seg på + FAN utganene for styringa? Og strøm/jord i tillegg?
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                                Comment

                                Working...
                                X