Announcement

Collapse
No announcement yet.

aktiv deling og diskant ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Legatia View Post
    La oss si spilleren lager "1" støy.
    forsterkeren har gain mellom "1" og "50" som blir ganget med 2 i den lille forsterkeren, og 4 i den store.
    støyen på utgangen blir da et resultat av støy inn x med forsterkning i forsterker. om du justerer lille forsterkerens gain på 20 og den store forsterkerens gain på 10 blir det samme forsterkning (20x2=40, 10x4=40).

    Resultat blir nøyaktig samme støynivå. Gainkontroll har som sådan ikke noe med støynivået å gjøre.
    Jeg skjønner hva du mener, og det du skriver er riktig, men regnestykket ditt er jo basert på enten støygulvet alene, eller en volumavhengig støy, noe som ikke blir riktig i praksis (i alle fall ikke i noen av CD-spillerne jeg har hatt). Det er signal-støy-forholdet som er ønskelig å regne med, ikke kun hvor mye støyen forsterkes.

    Spilleren lager "1" støy uavhengig av signalnivå (volumsettingen fra spilleren), så ved å justere opp gain på forsterkeren, vil både signal og støy forsterkes like mye.

    Når du derimot justerer opp volumet på spilleren, og justerer ned gain på forsterkeren, vil avstanden mellom støynivå og signalnivå øke ut fra spilleren (m.a.o. man får bedre signal-støy-forhold), og dette vil gjenspeile seg i signalet ut fra forsterkeren.

    Føler jeg gjentar meg selv litt.

    For å utdype:

    Edit: Prøvde å renskrive og forklare bedre:

    Si at vi gjør om din "1" støy til "0,1V" støy.

    Om det ønskelige utgangsnivået fra forsterkeren er 20VAC, vil man ved 1VAC fra CD-spilleren (enten den ikke klarer å gi mer enn 1V eller volumet er skrudd ned på spilleren til 1V, måtte øke signalet totalt sett med en faktor på 20. Altså signal OG støy forsterkes 20 ganger.

    Gjør vi "1" støy om til 0,1V, blir det 0,1x20=2V støy ut fra første forsterker.

    I forsterker 2, når inngangsnivået er f.eks. 5 volt fra CD-spilleren mens støyen fortsatt er 0,1V, vil både signal og støy bare måtte forsterkes 4 ganger for å oppnå samme utgangseffekt. Og 0,1x4=0,4V støy ut fra forsterker nr. 2.

    Så selv om støygulvet på "1" vil forsterkes like mye i begge forsterkerne, vil det siste eksempelet gjøre at forholdet mellom signal og støy blir bedre, ettersom signalnivået i utgangspunktet er sterkere og dermed ligger "lenger unna" støynivået.

    Edit: Helvete, har dårlig tid, og klarer ikke tenke sånn at jeg får forklart det lettvint. Tror det ble bedre denne gangen...
    Last edited by Miniboom; 04-05-2010, 19:01.

    Comment


    • #47
      greit nok, dette gjelder da cd spillere.

      Og la oss si på volum 20 så trenger du en 40W forsterking for at diskantene skal spille maks uten forvrenging. (veldig forenklet)

      Hvilken forskjell vil det da være mellom en 50W forsterker og en 75W forsterker hvor gain er justert slik at begge gir ut 40W?

      Og en annen ting jeg tenkte på, er dette et teoretisk problem eller vil man støte på dette i praksis?
      Mvh. Damir

      Comment


      • #48
        Originally posted by Miniboom View Post
        Jeg skjønner hva du mener, og det du skriver er riktig, men regnestykket ditt er jo basert på enten støygulvet alene, eller en volumavhengig støy, noe som ikke blir riktig i praksis (i alle fall ikke i noen av CD-spillerne jeg har hatt). Det er signal-støy-forholdet som er ønskelig å regne med, ikke kun hvor mye støyen forsterkes.

        Spilleren lager "1" støy uavhengig av signalnivå (volumsettingen fra spilleren), så ved å justere opp gain på forsterkeren, vil både signal og støy forsterkes like mye.

        Når du derimot justerer opp volumet på spilleren, og justerer ned gain på forsterkeren, vil avstanden mellom støynivå og signalnivå øke ut fra spilleren (m.a.o. man får bedre signal-støy-forhold), og dette vil gjenspeile seg i signalet ut fra forsterkeren.
        Spot on! Problemet er bare at man gjerne ikke kun har volumet på spilleren fast et sted, men beveger det opp og ned
        Dvs. man justerer gain på forsterkeren slik at den spiller høyttalerelementet så høyt det klarer når spillerens volum er nesten på full pupp. Justerer man gain høyere enn vi nå har gjort, så vil signal-støy forholdet bli dårligere (og her er vi helt enige!). Har man en forsterker som er dobbelt så kraftig vil man måtte skru ned gain mer enn på den svake - og da mener du signal-støy forholdet blir bedre, men det er feil. Det vil være nøyaktig det samme ettersom forsterkeren forsterker like mye som den svake.

        Konklusjon er at man da bør ha spillerens volum på full pupp, og plassere forsterkeren på dæsjen så man kan styre gain på den for å endre volum

        End of discussion, blir bare røring rundt grøten nå. Eller kommaknulling som ea liker kalle det.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #49
          Originally posted by username
          Sier du at jo mer watt man har muligheten til å kjøre på, jo større blir distansen for at det støyer. Eller sier du at jo mer watt man har tilgjenglig, jo mer støy får du?
          Jo mer watt tilgjengelig, jo mer støy. Snakker da om forsterkerens eget støynivå, som er helt volum/gainUAVHENGIG.

          Men jeg gjentar meg selv - forsterkere er forskjellige.. en forsterker på en halv kW kan ha mindre støynivå enn en forsterker på 100W.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #50
            Originally posted by Dammed View Post
            greit nok, dette gjelder da cd spillere.

            Og la oss si på volum 20 så trenger du en 40W forsterking for at diskantene skal spille maks uten forvrenging. (veldig forenklet)

            Hvilken forskjell vil det da være mellom en 50W forsterker og en 75W forsterker hvor gain er justert slik at begge gir ut 40W?

            Og en annen ting jeg tenkte på, er dette et teoretisk problem eller vil man støte på dette i praksis?
            Eneste forskjell vil være forsterkerens grunnstøy. All støy generert i tidligere ledd vil være likt forsterket når gain er justert som du sier.

            Jeg har støtt på det i praksis, så det er mulig. Men er ikke en problemstilling å legge sjela si til med mindre du har særs følsomme elementer.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #51
              Da så. Hvis alt dette stemmer (ikke det at jeg tviler på noen av dere) så burde dette være en sticky.

              Lærte mye her. Skal se hvordan min forsterker oppføres seg med tanke på støy. Blir jeg ikke fornøyd, så kan jeg alltid bruke den til et 3 veis oppsett og kjøpe en ny 2 kanaler for diskantene.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #52
                Originally posted by Legatia View Post
                Har man en forsterker som er dobbelt så kraftig vil man måtte skru ned gain mer enn på den svake - og da mener du signal-støy forholdet blir bedre, men det er feil. Det vil være nøyaktig det samme ettersom forsterkeren forsterker like mye som den svake.
                Hehe, jeg skal jaggu nedlegge - og feie brutalt over - et komma eller to.

                Det er nok ikke feil, det er bare du som tolker setningen min feil. Hehe. :P

                Å justere gain, har ikke innvirkning på hvor mye effekt forsterkeren kan gi ut, bare hvor følsom den er på hva som kommer inn. Ergo - reduserer man følsomheten for signal, reduserer man følsomheten for støy. JA - dersom signalet inn ellers var uforandret, ville støy og signal blitt forsterket like mye, og SNR forblitt uforandret.

                MEN, her kommer cluet: Den hørbare støyen totalt sett, vil bli redusert ved å skru NED gain, NÅR man kan kompensere med å ØKE nivået ut fra CD-spilleren (uten å klippe signalet). Igjen; dette er opphavet til High-Volt-linjeutganger.

                Enklest forklart ved at signal-støy-forholdet til CD-spilleren er bedre på moderate til høye nivåer, f.eks. 3-4-5V og mer, enn lave nivåer, hvor signalet ligger nært konstant støy som "flyter" rundt 0V.

                Så, kort oppsummert, og for å vri litt på det:

                Høyere signal ut fra CD-spiller, tillater lavere gain-setting på forsterker = mindre hørbar "grunnstøy", "bakgrunnssus", "jordgulv" eller hva man liker å kalle det.

                Lavere signal ut fra CD-spiller, krever høyere gain-setting på forsterker = mer hørbar støy, som følge av at forsterkeren får høyere nivå inn på grunnstøy/bakgrunnssus/jordgulv, når det ikke dempes i inngangstrinnet.

                At gain-settingen på forsterkeren isolert sett ikke skal ha noe å si for hva som genereres av støy i forsterkeren, eller hvorvidt den forsterker støyen som kommer inn, er jeg enig i. Det er den lydmessige gevinsten av å redusere gain så mye som mulig uten at man får CD-spilleren til å klippe ved høyt volum, jeg vil fremheve.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Miniboom View Post
                  MEN, her kommer cluet: Den hørbare støyen totalt sett, vil bli redusert ved å skru NED gain, NÅR man kan kompensere med å ØKE nivået ut fra CD-spilleren (uten å klippe signalet). Igjen; dette er opphavet til High-Volt-linjeutganger.
                  DOH! Vi er helt enige...
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #54
                    Det var egentlig det jeg trodde.

                    Comment


                    • #55
                      første post er forandret litt

                      forandret endel i håp om at det ble lettere lesing nå. Posten er ment som første hjelp og motivasjon til å tørre å stille lyden etter det man hører. kjenner altfor mange som safer og hører på lyd som låter dritt, men som er stillt korrekt hvis man bare ser seg blind på elektriske innstillinger. Jeg har ikke jente psyke lenger og tåler nå tilbakemeldinger. Nok en gang, beklager sutring over tilbakemeldingene jeg fikk først. Litt flau...

                      Comment


                      • #56
                        Hehe, du har rett, det er vel en del som hører på noe som låter dritt fordi det er justert "etter boka". Vet ikke hvilken bok det skal være, men...

                        Jeg stiller alltid etter øra, og er fornøyd med det. Selv, i alle fall. :P

                        Comment


                        • #57
                          Mye rart som står i bøker... Bare fordi noen har skrevet noen bokstaver, behøver det ikke å være den eneste sannhet...
                          Joakim Skovlund
                          dynaBel Tønsberg
                          Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
                          www.dynabel.no -
                          dynaBel Tønsberg på Facebook

                          Comment


                          • #58
                            Oi, førsteposten var blitt lang, og mye lesing.
                            Skal ta og lese nøyere igjennom senere idag. Men nå er det GRILLING på menyen ;D
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment

                            Working...
                            X