Announcement

Collapse
No announcement yet.

aktiv deling og diskant ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har en dårlig dag...

    Jeg beklager den fintfølende formen idag. Jeg ønsker helt klart korrigeringer på mine innlegg og ble vell litt vell krass i tonen. beklager det. Tråden kan slettes for min del.

    Comment


    • #17
      Nei, nei, ikke slette. Dette er jo det som ER gøy med dette forumet. Jeg likte spesielt det faktum at du kl. 03:25 poster en tråd som starter slik:

      "Enkelte her på forumet uttaler seg slitsomt skråsikkert om ting de bare har litt forvridd basis kunskap om. (Eller ennå værre, litt detalj kunskap tatt ut av sin opprinnelige sammenheng.)"

      For så, kl. 05:20, å poste et innlegg der du uttaler: "Jeg er ingen ekspert på diskant i bil, men kan litt om lyd sånn generellt. En diskant trenger et lite løft i de øvre oktavene for å spille nogenlunde lieært".

      Vel. Det blir ikke mer generelt enn det.

      Se lyst på det, dette er bare et internettforum. Du kan skrive hva du vil! I verste fall vil noen kaste litt bokstaver etter deg, men så har du lært noe - og kanskje noen andre lært noe - og så glemmer man det. Edit: Ikke det man har lært, formodentlig. Bare hvordan.

      Men ikke slett trådene. Hvor er moroa da? Jeg har sikkert postet mye rart opp igjennom selv.

      Comment


      • #18
        Originally posted by melancool View Post
        4.At elektrisk deling ikke er det samme som akustisk deling kan ikke sies for ofte, da veldig mange ikke engang forstår hva forskjellen er. Og førte gangsbrukere av aktiv deling kan bli litt flinker til å stille delingen riktig hvis de forstår forskjellen.
        Kanskje forklare forskjellene da, så de ikke må tippe?

        Forresten så synes jeg da ikke tråden skal slettes. Litt diskusjon har vi jo godt av - ellers hadde det jo heller ikke vært et diskusjonsforum. Vi har alle litt forskjellige erfaringer og ståsteder, så litt uenigheter blir det alltid.

        Jeg er ikke surmager, selv om jeg kanskje blir oppfattet slik til tider. Jeg er meget dårlig på å bruker smileys, såå for all fremtidige referanser:

        (Spread motherfuckers!!)
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #19
          Jeg har hele tiden hatt lyst og dele aktivt, etter og har lest mye bra om det.
          Men har aldri skjønt meg på det, hvordan det fungerer, og hva man må ha. Aktivt deling er et område jeg er helt grønn og blå på. Så blir og følge med i tråden, for og se om jeg forstår noe, og lærer noe.

          @melancool.
          Du skriver ganske "tungt". Er tungt og lese det når du ikke bruker avsnitt, og deler opp innlegget. Siden jeg har lese og skrivevansker, ble det vanskelig og få med meg alt. Og var ikke så enkelt og lese.
          Se på dette som et lite tips. Vil ingenting negativt med det.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #20
            Originally posted by Miniboom View Post
            Jeg har sikkert postet mye rart opp igjennom selv.
            Så sant har du aldri før skrevet
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #21
              Takk for denne tråden! Dette er interessant i-og-med at jeg nå har delt aktivt for første gang (gjorde det i slutten av forrige måned), og har jo ikke så mye erfaring som mange andre her. Skaffa meg i samme slengen ny PDX forsterker som leverer 4x 150w rms, og det var jo mest for å ha mer enn 2x 40w til midbassen, som var litt lite. Men nå føler jeg litt at det er et "waste" mtp. at med gain er stilt på minimum til diskant (kanal 1 og 2) og det er mer enn nok. Midbass-gain er stilt litt under normalt og er også justert litt ned på spilleren.

              Tony (Typhon) justerte anlegget mitt når jeg hadde fått kobla aktivt, og da ble det veldig fin lyd men synes faktisk noen frekvenser forandra seg litt etter bytte av forsterker, igår hørte jeg på Coldplay's album "X & Y", og da var det noen klanger som var veldig intense, særlig fra motsatt side, og det slet ørene mine med (regner med det var diskant). Men det kan hende det var bare jeg som var litt sliten etter en lang helg og spilte litt for høyt i tillegg.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #22
                Originally posted by TakeTheTime View Post
                Takk for denne tråden! Dette er interessant i-og-med at jeg nå har delt aktivt for første gang (gjorde det i slutten av forrige måned), og har jo ikke så mye erfaring som mange andre her. Skaffa meg i samme slengen ny PDX forsterker som leverer 4x 150w rms, og det var jo mest for å ha mer enn 2x 40w til midbassen, som var litt lite. Men nå føler jeg litt at det er et "waste" mtp. at med gain er stilt på minimum til diskant (kanal 1 og 2) og det er mer enn nok. Midbass-gain er stilt litt under normalt og er også justert litt ned på spilleren.

                Tony (Typhon) justerte anlegget mitt når jeg hadde fått kobla aktivt, og da ble det veldig fin lyd men synes faktisk noen frekvenser forandra seg litt etter bytte av forsterker, igår hørte jeg på Coldplay's album "X & Y", og da var det noen klanger som var veldig intense, særlig fra motsatt side, og det slet ørene mine med (regner med det var diskant). Men det kan hende det var bare jeg som var litt sliten etter en lang helg og spilte litt for høyt i tillegg.
                Går ut ifra at du har EQ du kan justere diskanten mer ned med? Og nivåjustering på høypassutgangen fra spilleren?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Miniboom View Post
                  Går ut ifra at du har EQ du kan justere diskanten mer ned med? Og nivåjustering på høypassutgangen fra spilleren?
                  Jepp, nå har jeg ikke bare gain stilt ned - men nivåjusteringa til 'crossover' også på minimum (-12db).
                  Det er Parametic (eller var det Parametric?) EQ ja, kan velge frekvenser på 5 ulike bånd og justere...
                  Må nesten justere litt når jeg er ferdig på skolen om et par timer, se om jeg "finner" frekvensene.
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by TakeTheTime View Post
                    Men nå føler jeg litt at det er et "waste" mtp. at med gain er stilt på minimum til diskant (kanal 1 og 2) og det er mer enn nok. Midbass-gain er stilt litt under normalt og er også justert litt ned på spilleren.
                    Det er jo absolutt ingenting galt med at gain står på minimum, til lavere du kan sette gainen dess mindre sjanse for å plukke opp støy/susing. De siste årene har jeg brukt diskanter som har hatt mye høyere følsomhet enn mellomtonene (96db på diskant mot 87-90db på mellomtoner alt etter hva jeg har brukt), og da må diskantampen ha gain på minimum, og resten av ampene må justeres opp til nivået er likt over hele linja, men det er ikke noe "waste" å kunne justere ned gain mest mulig.
                    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                    Comment


                    • #25
                      Ok. Tenkte vel bare på det med at jeg har 2x 150w rms til rådighet for diskant og kunne brukt 200 av de til noe annet. Tror mine diskanter har en følsomhet på 90db, er vel det når komp.settet er oppgitt til det?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #26
                        tenkte det samme TTT når jeg leste tråden, min amp gir også 4x150W rms og jeg ble litt nervøs når jeg leste at Joakim brukte 40W rms på sine diskanter og at Legatia skrev "Jo kraftigere forsterkeren blir, jo høyere støygulv har den (bakgrunnsstøy, "shhhhhhh")."...

                        Men når det gjelder bakgrunnstøyen, bør man da heller kjøpe seg en mindre kraftig 2 kanaler for diskanter, eller kan man gjøre slik jeg og TTT gjør å bruke en forsterker for midbassene og diskantene?
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #27
                          Selv har jeg en RF T8004 som skal brukes på to sett av JBL 608GTI

                          Har litt lyst til å kjøre aktiv deling på diskantene men har følgende problem

                          Om jeg brokobler forsterkeren skal dette gi 2x400wrms som er nok til å utnytte elementene fullt ut, men har da ikke mulighet for aktiv deling. Med passiv deling kan jeg da få 200W til hvert diskant/midbass sett

                          Om jeg ikke brokobler vil jeg få 4x100wrms, med andre ord 50wrms til hvert midbasselement (to og to paralellkoblet) og det samme til diskanter. Dette blir litt i snaueste laget til elementer som skal tåle 150wrms

                          Jeg har også en RF P300-2 forsterker liggende. Kunne denne vært en god løsning å bruke til diskantforsterker? Problemet er at denne ikke har HP filter høyere enn 400hz. Finnes det noen brukbare aktive filter å plugge på som ikke koster skjorta?

                          Eller kan det være like så greit å kjøpe en billigere liten forsterker med sikkelig HP filter? Hadde uansett ikke skadet om forsterkeren var fysisk endel mindre enn P300-2 forsterkeren

                          Beklager om forklaringa er litt dårlig. Er jo ett utall antall måter å koble opp dette på :P

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Legatia View Post
                            Er det en vanlig domediskant, så har den mest sannsynlig en følsomhet rundt 90db.
                            Dvs. 20w og opp er fint. Jo kraftigere forsterkeren blir, jo høyere støygulv har den (bakgrunnsstøy, "shhhhhhh").
                            Dette må du gjerne utdype, da folk allerede har tatt det for god fisk i tråden. Om en tar en 2x100W og en 2x200W forsterker fra samme serie og produsent, har da den største automatisk et høyere støygulv?
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Haakon O View Post
                              Dette må du gjerne utdype, da folk allerede har tatt det for god fisk i tråden. Om en tar en 2x100W og en 2x200W forsterker fra samme serie og produsent, har da den største automatisk et høyere støygulv?
                              "Støygulvet" har vel mest med signal-støyforhold å gjøre, eller tar jeg feil?
                              Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                              Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                              post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                              Comment


                              • #30
                                Jeg òg ville tro det..
                                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                                Comment

                                Working...
                                X