Announcement

Collapse
No announcement yet.

aktiv deling og diskant ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • aktiv deling og diskant ...

    Dette er kun et forslag til hvordan man kan starte med innstilling av det aktive filteret, om man ikke har drevet mye med aktiv deling fra før.

    Sånn generellt låter det meste av stereo best når man deler diskant og mellomtone så lavt man kan. (min subjektive mening), og hvor steilt filteret skal være er det som er utfordringen. Så lavt som mulig, men hvilken steilhet ? 6/12/18/24/36 dB/oktav.

    De aller fleste liker å spille litt høyt i bilen og det nivået er veeeeldig forskjellig fra person til person, men når du har funnet ut hvor høyt som er høyt nok for deg så syntes jeg det er en god ide stille inn hvor lavt man kan dele diskanten og fortsatt spille så høyt som man liker, uten at diskanten ryker. (mellomtone skal selvsagt heller ikke ryke, men mer om det seinere)

    Jeg pleier alltid å starte med diskant og sette filteret på 8khz med max db/oktav på filteret og så guffe opp lyden til det er høyt nok pluss litt til.(kun diskantlyd) så holder jeg fingeren på diskantmembranet og senker delefrekvensen til jeg kjenner at det er bevegelse. Når du kan kjenne bass beaten så må man stoppe. Dette er så høyt man trygt kan spille.(Vanskelig å beskrive hvor mye bevegelse man skal kjenne, lytt etter forvrengning, det hjelper ikke at du er lam i fingeren hvis alt vrenger).

    Det er ikke så viktig å føle med fingeren hvis du er vandt til å lytte etter forvrengning, men da trenger du kanskje ikke lese mer heller. Dette er førstehjelp og en måte å hvordan bli kjent med og trygg på hvilke energimengder som ligger i forskjellige delefrekvenser ved forskjellige steilhet på filteret

    Deretter prøver jeg med lavere db på filteret og gjør samme prosess igjen, og ender da på en høyere delefrekvens før man kan kjenne samme bevegelse på membranen, men tilført energi mengde er bortimot det samme som når man kjenner samme forsiktige bevegelse med max steihet på filteret. Det er det viktige her, energi mengden er den samme med to forskjellige delefrekvenser, og det er energimengden eller for store mekaniskske utsving som tar diskanten din

    Fordelen med å gjøre det på denne måten er at man kan velge veldig fritt med tanke på delefrekvens uansett hva man har tilgjengelig eller ønsker av steilhet på filteret,uten at det vil skade diskanten. Fingeren bruker jeg kun som en sikerhet for å vite helt sikkert at diskanten ikke får for mye bass, uansett vilken delefrekvens og steilhet jeg bruker. Mange dB pr oktav (24 db, 36db osv) gir mulighet for lav deling. Få dB pr oktav (6db/12db) gir høyere delefrekvens.

    Min erfaring er at de fleste diskanter tåler å spille høyt nok i bil. Det som tar livet av diskanter er effekten som ligger nederst i frekvensområdet rundt delefrekvensen, også under delefrekvensen (spesielt med lav steilhet på filteret.) Men diskantlyd som man ikke kan føles med fingeren på membranet inneholder svært lite effekt og holder også diskanten innenfor x-max (hvor store utsving den tåler)

    Et viktig moment man bør ta med i valget av delefrekvens er er at problemområdet for billyd ofte er rundt der vi vanligvis deler mellom mellomtone og diskant. Dette pga noe man kaller kamfilter (summering av direkte lyd og den tidlig reflekterte lyden som kommer via sideruter, tak, rattstamme etc) , med de toppene og dippene dette gir. Typisk vil værefra 2khz til 5khz avhengig av plassering og av elementer og lytteposisjon i forhold til reflektert og direkte lyd. Hvis du setter deg i baksetet, godt foroverlent midt mellom høyttalerne og har side vinduer(foran) åpne, så vil du høre at kamfilter problemet er nesten borte.( fordi versting refleksjonen fra side vindu ikke er der lenger) Nå snakker jeg vel egentlig bare om diskanter plassert på dasj nær sidevindu. (Den vanligste plasseringen?)

    Fordi dette ofte er et problem området kan det hende at man ønsker å dempe dette området noe, da det har en tendens til å nærmest kile litt vondt i ørene Det kan derfor være sannsynlig at det er lurt å velge en lav steilhet (6,12,18db) og litt høyere delefrekvens enn å bare velge høyest mulig steilhet på filteret for å få lavest mulig delefrekvens. Diskanten vil da spille litt dempet i problemområdet, hvis man velger en høyere delefrekvens, men har lavere steilhet på filteret.

    Det eneste som teller er hvordan man deler akustisk. Hva filteret står på elektrisk er egentlig helt uinteressant (det du stiller på filteret). Det er på ingen måte sikkert at du skal velge samme delefrekvens på mellomtone og diskant. Det er helt greit å stille øvre delefrekvens på mellomtonen til 2khz og diskant til 8 khz. Men, og et stort MEN, har du 24 db steilhet på filteret så vil du egentlig ikke høre noe særlig av frekvensen midt mellom,4khz. Den vil være ca 24db dempet. (eller egentlig ca 21db pga summeringen av diskant og mellomtomne. Velger du derimot 12db på filteret , så vil 4khz være 9db dempet og det kan hende er ok hvis du har store problemer i dette området, i allefall om du liker å spille veldig høyt, for da tåler rett og slett ikke øret ditt de peak'ene som ligger i problemområdet. For spiller du 100db sånn generellt , men har noen topper rundt 3khz som spiller 10 db ekstra så vil du spille 110db ved disse frekvensene.

    Det er mest sannsynlig at du ikke skal dempe så mye som 9db heller ,men ikke del etter tallene i displayet, del etter det som høres riktig ut. Personlig foretrekker jeg et halvdårlig anlegg som MANGLER NOE , enn et halvdårlig anlegg som LEGGER TIL NOE som egentlig ikke skulle vært der. Det beste er selvsagt et bra anlegg som spiller akkuratt slik det er spillt inn i studioet, men med litt ekstra i bunnen for underholdningverdien det gir. Lyd skulle jo egentlig vært fysisk, men studioene spiller ikke inn lyden slik den er live, pga problemene dette vil gi for det vanlig stereoanlegg. Samt at for stor dynamikk låter dårlig når man spiller lavt, noe vi svært ofte gjør.

    Dette er ikke en fasit ,men kun min subjektive mening om hvordan man kan gjøre det. Mange her på forumet vil være uenige med meg i at dette er måten å gjøre det på, mange vil nok starte med mellomtone og så legge til diskant og bass, men jeg syntes det er så lett å bli lurt til å velge en for høy øvredelefrekvens for mellomtonen, da det gir mer diskant og låter klarere når man kun lytter på mellomtone , men dette er iallefall min måte å gjøre det på.
    Last edited by melancool; 12-05-2010, 04:43.

  • #2
    Det er nok ingen fasit på åssen dette skal gjøres i hver bil, da monteringen av komp.settet har litt å si tydeligvis.

    Jeg for min del har nedre delefrekvens på 2,5khz for øyeblikket med 12dB.
    Dette var det som måtte til for å få fokus i lydbildet i min bil.
    Vil jeg ha høyere delefrekvens så må jeg vinkle mellomtonene mer.
    Samt at jeg bare har imprint så er litt begrenset hvor mange muligheter jeg har.

    Comment


    • #3
      At diskanter generelt trenger løft i den øvre oktaven er ikke helt sant. En godt bygget diskant er lineær hele veien opp.
      Men at de i en bilkupè gjerne trenger demping i området 1-4kHz er veldig reellt. De får gjerne forsterkning som følge av en uendelig stor baffel.

      Det aller beste er uansett å få målt frekvensgangen i bilen, ellers blir det litt som å fomle i blinde. Om det finnes en eller flere større peaker og diper er det veldig vanskelig å høre seg frem til nøyaktig hvor de befinner seg, samt amplituden uten måleinstrumenter.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Nyttig informasjon

        Har selv vurdert å kjøre aktiv deling når jeg får det nye frontsettet. Men isåfall vurderer jeg også en egen forsterker til diskantene.

        Kanskje litt på kanten av tråden, men noen som har en anbefaling til hva slags(hvor kraftig) forsterker man bør ha til diskanter for å matche 2x400W rms til 4 stk midbassere?
        Den bør være fysisk liten, og ha litt nyttige diskantjusteringer som feks å da kompensere for det melancool sier.

        Comment


        • #5
          Spørs hvor følsom diskanten er, men tror de fleste her ville blitt overrasket over hvor høyt du kunne spillt på 10watt.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Legatia View Post
            Spørs hvor følsom diskanten er, men tror de fleste her ville blitt overrasket over hvor høyt du kunne spillt på 10watt.
            Står ikke oppgitt på diskantene i databladet til elementene (JBL 608GTI) kun midbassene som er 89 db

            Comment


            • #7
              Er det en vanlig domediskant, så har den mest sannsynlig en følsomhet rundt 90db.
              Dvs. 20w og opp er fint. Jo kraftigere forsterkeren blir, jo høyere støygulv har den (bakgrunnsstøy, "shhhhhhh").
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Enig med Legatia.

                Og syns forøvrig det var en pussig førstepost...

                Noen diskanter har jo faktisk stigende nivå i de øvre oktavene. Finnes like mange frekvensganger som det finnes diskanter, forskjellige virkemåter, design og materialer, gir forskjellig karakteristikk. Trådstarters teori forutsetter at en diskant er en diskant. Noe som ikke er tilfelle...

                Og de fleste delefiltre i normal prisklasse har vel ikke kompensasjon for noe i det hele tatt, og er masseprodusert ræl.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Legatia View Post
                  Er det en vanlig domediskant, så har den mest sannsynlig en følsomhet rundt 90db.
                  Dvs. 20w og opp er fint. Jo kraftigere forsterkeren blir, jo høyere støygulv har den (bakgrunnsstøy, "shhhhhhh").
                  Aha, greit å vite

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Miniboom View Post
                    Og de fleste delefiltre i normal prisklasse har vel ikke kompensasjon for noe i det hele tatt, og er masseprodusert ræl.
                    Spot on !
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      http://www.parts-express.com/pdf/264-858s.pdf

                      http://www.parts-express.com/pdf/264-1032s.pdf

                      http://www.parts-express.com/pdf/264-1012s.pdf

                      Comment


                      • #12
                        Tja, hvor begynner man.. En diskant er som regel forholdsvis linjær om den måles i et lyddødt rom, men i en bil eller i en stue for den sakens skyld, så vil yttre påvirkninger gjøre mye med lineariteten til alle elementer (også mellomtoner, midbasser og bass) hva og hvor mye som skjer avhenger av rommets overflater, størrelse og møblering. Dette kan direkte overføres til bilkupeen. I en bilkupe vil man ha nermere refleksjoner enn i en stor stue, så frekvensgangen vil bli mere påvirket i høyere frekvensområder grunnet korte refleksjoner (kortere bølgelengder). Det vil være forskjeller i en bil med skinninteriør kontra samme bil med stoffinteriør som ett eksempel...

                        Om man skal ta det helt ut, så er man avhegnig av gode eq muligheter og en noe sær interesse og kunnskap om lyd for å få en bil til å låte "perfekt".

                        Det som er viktig å ikke se seg blind på er resutlatet fra en RTA eller fra automatisk korreksjon (imprint eller P99 osv.) Har man en stående bølge/hard refleksjon ved f.eks. 2,5khz (som er ganske vanlig i bil grunnet størrelsen på bilkupeen) vil denne vises som en kraftig dip i en RTA. Om man får en dip på ex. 5dB og justerer denne så den vises riktig, vil den da i teorien spille 10dB for høyt. Den vil kanskje ikkeen gang være mulig og få til å vises som "riktig" på RTA. Det er her alle automatiske justeringsgreier feiler. Dette er noe man KUN kan bruke ørene til å finne ut av, men med litt trening så er det ikke noe problem. iPhone har f.eks. en knallgod frekvensgenerator fra "Audio tools" eller man kan brenne en cd med ønskede frekvensspor og bruke ørene til å finne ut hva og hvor man må fikse. Ørene er utrolig gode til å skille ut små variasjoner om man trener dem og seg selv opp til å sortere sånne ting! Jeg har en tro på at hørsel kan trenes opp. Jeg er snart 38 og hører opp til noe over 19khz. Det skulle ikke være mulig i forhold til alder og at jeg har jobbet med mye bråkete maskiner opp gjennom tidene. Jeg har også alltid spilt musikk høyt, så hmmmm.... Finnes sikkert vitenskapelige sannheter som sier noe annet, men jeg vet hva jeg hører....

                        Nei man trenger ikke hinsides med watt for å drive en diskant. Jeg har 2x100 tilgjengelig, men utslag på vu-meteret sier at jeg bruker ca 40 på fullt volum. Men en god forsterker er ikke dumt! Om man ser frekvensområdet på en "ikke logaritmisk måte" så spiller diskanten faktisk det største frekvensområdet i musikken... :P
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          vifa og tangband, er det høytalere for innebruk, eller duger det til bil også, så fremt man finner 4 ohms versjoner?
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Hvorfor må de være på 4ohm?

                            Fordi mine er på 6ohm.. Burde jeg bytte?
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #15
                              kan man ikke starte med erfaringer i en tråd ?

                              1. Diskanter er ikke lineære i bil og spesielt ikke offaxis som mange liker å plassere dem. Denne posten handler om diskanter i bil, ikke hifi eller studio. Jeg er enig at gode hifi diskanter i stue kan være veldig lineære on-axis, men glemte å skrive at det driter jeg i, i det i denne posten. Gode bildiskanter montert nær vindu med vinduet åpent kan også være bortimot lineære ,men det syntes jeg heller ikke hjelper førstgang brukeren av aktiv deling. Of axis eller delvis off axis vil man som regel ha en dipp fra feks 15khz og det låter dårligere enn om man kompanserer for dette. og det var mye av poenget med denne tråden. , for de som er helt ferske og skal gjøre dette for første gang og som trenger råd om hva man kan gjøre for å få det til å låte bedre aktivt enn passivt.

                              2: Posten er skrevet for de som skal kjøre aktiv deling for FØRSTE GANG. Den er ikke en fasit for alle biler og alle emma deltagere med mye erfaring.

                              3.Plasserer man en AT-25-1372SC diskant i bil så vil den ha mer i bånn enn topp og den vil mangle mye ,kanskje 15 db ved 16khz hvis den stilles delvis offaksis. Førstgang brukere av aktiv deling vet ikke det. og som sikkert noen har forstått så er denne posten for dem.

                              4.At elektrisk deling ikke er det samme som akustisk deling kan ikke sies for ofte, da veldig mange ikke engang forstår hva forskjellen er. Og førte gangsbrukere av aktiv deling kan bli litt flinker til å stille delingen riktig hvis de forstår forskjellen.

                              5 jeg beklager at jeg ikke kjenner normene for hva som er en god først post på dette forumet. ( og jeg er enig i at jeg fremstår som litt hissig og sur for tilbakemeldingene og det er kanskje litt barnslig, men jeg er litt lei av lite kontruktiv kritikk her på forumet.

                              Comment

                              Working...
                              X