Announcement

Collapse
No announcement yet.

dB drag 2010 - Terminliste og regler osv.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by dBcompaniet View Post
    Kanskje vi må introdusere familiebilklassen krav om plass til barnevogn og barnesete skal være montert hoho
    Hehe, støtter den jeg ja

    Comment


    • #17
      støtter den jeg å kunne vært interessant å sett hvordan oppslutningen ble
      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

      Comment


      • #18
        Hvorfor ikke kjøre klasser som er liknende de som er for street stock da?

        Dvs maks 2000 watt rms, 2.5" spole og stålchassis. Da har gutta jo samtidig en mulighet til å kunne kjempe på internasjonalt plan. Ofte kan det være det som trigger at en har mulighet til å kunne sammenligne resultatene sine med andre land, spesielt når det ikke er flere titals dB mellom dem og seg.

        Ser man på sponsor delen, er det kanskje også litt mer interessant for et firma som f.eks selger dempematter/styling, ja whatever at de kan henvise til at dette sitter i/på bilen som er topp 5 i verden.
        Mvh
        J. Holm
        www.b2audio.com
        http://facebook.com/b2audio

        Comment


        • #19
          Grunnen til at jeg ikke ønsker å bruke mye tid på Stock er vel at den klassen fort kan utgå pga all problematikken og de tungvinde reglene for en egentlig klasse som skulle være enkel..

          1500w rms forsterkere som vi vet kan yte over 2000w rms må måles, yter de mer skal man diskes, stålchassie, hvordan skal vi til enhvertid vite hva slags chassie folk bruker? ikke alle chasie er synlige på konk, derfor blir dette også tungvindt.
          Samme gjelder hvor stor spole subben har, det har man i de fleste tilfeller ingen forutsetninger for å vite.

          Så stockklassen kommer vi til å tilby på multipoengkonkurranser iht reglene, utover dette kommer vi ikke til å anbefale noen å bygge biler for dette, husk at Stock klassen var beregnet for nybegynnere, mens det viser seg at det veteraner som bygger biler i disse klassene likevel, så en klasse som de har brukt mye tid på å tilpasse nybegynnere har blitt en klasse for veteraner, med andre ord ubrukelig.


          Jeg prøver dog å gjennomføre noe nytt på internasjonalt plan, men desverre så ser vel de fleste dommerene bare problemene og ikke løsningene, så hvorvidt det skjer noe der med det første vet vi jo ikke..

          Det er også erfaringsmessig svært få som ønsker å sammenligne noen scorer utenlands, det er stort sett kun intr. innenlands, og de som ønsker å satse litt for å hevde seg mer internasjonalt kan jo gjøre dette ved å gå i de offisielle klassene.

          Og uansett vil den laveste Norske klassen jeg ønsker å tilby være sammenlignbar med den internasjonale Street A osv.


          Ser vi på Sponsordelen så er det akkurat derfor jeg ønsker å innføre de nye klassene, sponsorene har i stor grad sett seg lei av svært påkosta db-dragbiler som knuser all motstand og SKREMMER vekk alle potensielle nye deltakere.
          Sponsorer er i stor grad interessert i flere deltakere uansett resultatliste, og ønsker ikke å sponse en konk med 5-6 elitedeltakere og ingen "vanlige" deltakere..

          Ser jo resultatlistene fra 2004-2005, var jo mye mer moro å være deltaker da når Norgesrekordene var innenfor rekkevidde for nesten alle
          Last edited by dBcompaniet; 10-10-2009, 16:14.

          Comment


          • #20
            Du trenger jo ikke å gjøre det vanskeligere enn hva det er. Hvis vi skal gå etter maks oppgitt effekt så trenger du jo ikke måle.
            Å sjekke hvordan en woofer ser ut er jo ikke det store problemet heller. Og det er ikke mange 12" subber i den prisklassen som har mer enn 2-2,5 spole likevel.

            Hvis ikke produsenten kan oppgi konkret info om subben, ja da har vi vel bare å skjerpe oss på det da.
            Samtidig kan vi vel bare sørge for at vi tilbyr en "db drag" sikring som lånes ut til konkurranse. Denne kan være på f.eks 150 a.
            Da er det like sikringer til alle og eventuelt like dårlig kvalitet på de til alle. Da trenger du jo ikke å måle i det hele tatt heller.
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

            Comment


            • #21
              Hvor mange forsterkere oppgir maks utgangseffekt da?

              Har ikke funnet noen jeg..

              Dette er jo en heftig diskusjon på dommerforumet på termpro.. Forsterkere som man mistenker yter mer enn oppgitt effekt skal måles med voltmeter og amperemeter for å regne ut faktisk effekt, og hvor tungvindt er ikke dette?

              Forsterkere som er oppgitt til 1x2000w rms @ 2 ohm yter jo ofte mer i 2 ohm, og enda mer i 1 ohm.. Så da må man måle, og med en gang man begynner med slike tiltak i en nybegynnerklasse så skjønner du at klassen er dømt nedenom og hjem.

              Det andre er også at det er absolutt HELT uaktuell at vi dommere må sitte på konk å google subwoofere for å se om den har riktig spole, riktig chassie osv, for vi kan ikke sette oss inn i hver enkelt subwoofer som finnes på markedet, verken specmessig eller prismessig.

              Street Stock er en klasse som har skapt mer frustrasjon, forvirring og diskusjon enn den har skaffet deltakere til dB-drag.

              Comment


              • #22
                Som en potensiell deltaker/konkurrent synes jeg at streetklassene er et bra utgangspunkt for regler, det som er demotiverende er at omtrent uansett hvor bra en klarer å bygge i en "vanlig" bil, så er det en gjeng med pandaer som spiller 5db mer bare fordi det er en panda (ikke nøyaktige tall, men dere skjønner poenget), biler som er trailerqueens som bare blir brukt til dbdrag-konkurranser. Sier ikke at dette gjelder 100% av de, men om jeg sier 95% så er jeg sikkert ikke langt unna?

                Det er enklere å forholde seg til antall subber, forsterkere, batteri etc, slik street klassene er pr idag, enn å begynne å gå veldig spesifikt inn på wattstyrke, spolediameter o.l. Det er helt sikkert mange som har ferdigbygde anlegg rundtom som er potensielle konkurrenter, men om de plutselig må bytte ut subbene fordi spolen er 0,5" for stor gir de nok heller blaffen i konkurransen enn å bytte subber. Tror reglene blir enklere å forholde seg til både for deltagere, dommere og publikum om de blir delt inn som street klassene ellers, basert på antall subber og forsterkere.

                For de som vil konkurrere på et internasjonalt plan i følge de reglene som gjelder så har en jo Street klassene som vanlig, der pandaene, crx'ene og tilsvarende vinnerbiler faller inn, så den saken er jo uansett grei

                Det blir spennende å se hvilken retning og regler de nye norske klassene tar, men det er svært positivt at det blir tatt initiativ til å lage egne klasser for normale bruksbiler om en kan si det slik
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #23
                  Når det gjelder street for mere "normale biler" en det en Panda og Crx (f.eks) er, så er det ikke værre en å lage 2 forskjellige street divisjoner...... F.eks "Street/street extreme" (Panda/Crx /ikke registrerte biler) for de som vil være med å knive på internasjonalt plan... Og "normal street/street light" for den vanlige mannen i gata med bruks bil.....

                  Mener det er i Nederland eller et land nedi gokk der de har delt opp det på denne måten...

                  Da er det mulig for flere å hevde seg , det er kanskje enklere for flere å få spons, samtidig som det forhåpentligvis er flere importører som vil være med å sponse dBdrag i Norge.

                  Ellers får jeg tro å håpe at vi her i Norge kommer til å følge internasjonale regler.....
                  TEAM RE-LOUD
                  Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
                  2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

                  Comment


                  • #24
                    Du kan bare slappe av John Anders, vi skal følge internasjonale regler i alle offisielle klasser, MEN det kan nevnes at reglene ikke har blitt fulgt de siste 4-5 årene pga misforståelser dommere i mellom og feiltolkninger..

                    Det diskuteres derfor på termpro nå, spesielt angående Panda, Marbella, Terra og Extreme, så er nok der folk kan forvente en "endring" hos noen dommere.

                    Men stiller man på de nivåene må man bare forvente at reglene nå kommer til å bli fulgt mer slavisk enn før.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by dBcompaniet View Post

                      Men stiller man på de nivåene må man bare forvente at reglene nå kommer til å bli fulgt mer slavisk enn før.
                      Vi kan jo kun håpe. Noen av de trinn som ble foretatt i Hamburg var jo helt høl i hue, mens andre var forståelige.
                      Mvh
                      J. Holm
                      www.b2audio.com
                      http://facebook.com/b2audio

                      Comment


                      • #26
                        Regner med at det som ble gjennomført av kontroller i Tyskland var etter regelboken ?
                        Hvis ikke så må jo bare klage oppover i systemet.

                        Comment


                        • #27
                          Jeg er meget positiv til klasser hvor den "vanlige" mann i gata kan kjempe. Har å tru på at det vil lokke til seg flere konkurenter
                          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by dBcompaniet View Post
                            Regner med at det som ble gjennomført av kontroller i Tyskland var etter regelboken ?
                            Hvis ikke så må jo bare klage oppover i systemet.
                            Hvis du syns reglene her i Norge ikke har blitt fulgt godt nok , da skulle du ha vært på WF i Tyskland...
                            Jeg gikk rundt å så på bilene der nede, og jeg holdt på å rive av meg både håret og hodet...........
                            Det som har blitt tøyd av regler her i Norge, er INGENTING i forhold til i andre land...+ at det var ganske mange andre ting der nede som også var BOB-BOB-BOB...........
                            TEAM RE-LOUD
                            Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
                            2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

                            Comment


                            • #29
                              Ja da får vi jo se hva som skjer til neste år da...

                              Men bare så det er nevnt, brudd på reglene i Norge vil neste år føre til DQ av bilen frem til feilene er rettet.

                              Comment


                              • #30
                                jeg er helt enig i det som blir sagt lenger opp.
                                Behold street klassene slik de er nå å lag en light klasse med ca samme regler som kan være grei for de som vil delta men bare på lands basis.
                                eller bare utvid den introklassen litt. ser for meg at om noen år så har ikke nye deltagere noen sjans til å hevde seg i disse nye norske klassene uansett for da er det så mange triks som har kommet frem at det er like uoppnåelig å score høyt igjen...


                                Ser også at noen refererer til disse oversponsa db drag bilene med så dyrt utstyr som mannen i gata ikke har råd til... er det mange av de bilene i norge? tror en vesentlig andel av db draggere i norge betaler utstyret sitt selv, men heller tar seg et par byturer mindre. eller er det bare meg?
                                Last edited by xcetera; 11-10-2009, 22:39.
                                TEAM RE-LOUD
                                http://www.teamreloud.com

                                Norwegian Champion 08

                                Comment

                                Working...
                                X